Idéer till nya basmoduler

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-01-13 13:00

steveo1234 skrev:
DVD-ai skrev:Väldigt spännande diskusion !

jag kan se båda fördelar och nackdelar med IB, jag har doch inte möjlighet till att välja IB då jag bor i lägenhet och dessutom ganska begränsat utrymme... men om jag hade hus så skulle det helt klart vara av större intresse ;)
IB har (vad även jag läst/fått förklarat) fördelar vad gäller dist, just för att man slipper luftfjädern och inte bara inverkar på/ mot konen och "motarbetar"motorn, utan även upphängningen blir mindre dessfurmerad om man har en lägre fjädringstyvhet (som man ju får med en iB mot en vanlig sluten eller portad)

Däremot så tycker jag att Ino's moduler låter så pas bra att jag inte vet hur en IB skulle kunna låta hörbart bättre... och är det då värt den extra storleken.. ?! det är min frågaställning !
Det kan tänkas bli billigare, men är den skillnaden i pris värd den stora ökningen i ytra som IB tar i förhållande till Ino modulerna ?!

Oavsett hur iNo modulerna är konstruerade med tanke på detta så gör dom det bra, jag tycker mig inte uppfatta några svagheter direkt, och dessa "vanliga" problem lyser med sin frånvaro tycker jag.
Så... om ja hade ett stort hus så skulle IB vara av intresse, men sålänge jag inte har det så vinner Ino's moduler ("traditionella konstruktioner(slutet/portat)) då dom är smidigare och går tydligen att få tillräkligt bra för att jag inte ska kunna höra några svagheter = tillräkligt bra för mig :)

Hur menar du att IB tar plats? En standard-IB har ju just den egenskapen att den inte tar någon plats alls i huset. Möjligtvis att man förlorar 200liter utrymme i kryprum eller på vinden. Men det är ju allt? Skulle samma 200liter användas för traditionella basprinciper så blir det inte mycket ljud.

Om du hör skillnad mellan en DIY IB och Ino´s moduler och om du tycker att det är värt arbete/tid/kostnader/mm är ju också en annan fråga. Men det finns bara ett fåtal sätt att ta reda på det svaret.

i lägenhet så är det ju inte möjligt att använda några kryprum eller någon vind ;)
Alltså tar IB för mycket plats för mig, och i hus så krävs det att man har en vind att använda eller en massa kryputrymmen vilket inte alltid finns, och då är IB även där för "stort". Men har man plats (har kryputrymmen m.m.) så är det ju inga problem, som jag sa tidigare. Har man plats så varför inte ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-13 13:53

Kitchenmaster skrev:
steveo1234 skrev:Om du hör skillnad mellan en DIY IB och Ino´s moduler och om du tycker att det är värt arbete/tid/kostnader/mm är ju också en annan fråga. Men det finns bara ett fåtal sätt att ta reda på det svaret.

En som provat att jämföra IB vs (extremt välljudande) basreflex i samma rum är ju Margaux. Tror dock inte han skriver så mkt på forumet längre. Man kanske inte kan dra hur stora växlar som helst då det är en enskild person som tycker till, men jag finner det intressant att läsa hans subjektiva intryck. Har inte heller lyckats snoka reda på om han installerade fler än den enda 15" han från början körde som IB innan han gick över till Y2.
Här och ett antal inlägg framåt är hans intryck efter att ha kopplat in IB.
I denna tråden är hans intryck efter att ha kopplat in Y2.

Margaux installation har jag sett förr. Om jag skulle gissa så skulle även jag föredra ino moduler framför den installationen då jag inte tycker att den har förutsättningarna som behövs för hög ljudkvalitet pga:
1. För få element (eg för låg Vd). I ett sånt rum är det minst 12-13liter som gäller.
2. För mig okända element. Man kan inte sätta in "överskottselement" och tro att det ska bli bra.
3. Linjeinstallation (stagade lådor bör användas). Om man ska använda sig av linjeinstallation så krävs det DUKTIGT mycket stagning för att det ska bli bra.

Bland annat....

Vad man dessutom ska tänka på är att en IB sällan upplevs som bra i början. Den "saknar" någonting, rent subjektivt. Det är först efter tillvänjning som användaren upptäcker att det som saknas är olika former av distorsion som man vant sig vid och tror är bas. Och då menar jag inte THD utan snarare dynamisk komprimering och liknande. Om man föredrar ljudet från en basreflex så kan en sådan signatur appliceras i efterhand med hjälp av en PEQ, fast då förstår jag inte poängen att bygga en IB från början.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-13 15:37

Eller så finns det bättre alternativ än IB.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-13 15:40

subjektivisten skrev:Eller så finns det bättre alternativ än IB.

Som vadå?

Ingvar påtalade nyss, att det kan funka bra, om utrymmet bakom elementen kan dämpas tillräckligt från efterslängar.
Så uppfattade jag illa fall hans kommentar, får jag tillägga, så jag inte får på moppo. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-13 15:54

Som sagt, tills jag hör ett bra IB system vet jag ej. Men jag skulle sätta 20 kr att om Ingvar fick frågan "hur man fixar bästa möjliga bassystem" så skulle det inte bli IB. Men jag är inte Ingvar så jag bara gissar ;)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-13 16:06

Du får jättegärna bidra med mer än bara insinuationer och FUD. Jag hade tyckt det var mycket intressantare att diskutera basprinciper än att smutskasta allt som du personligen inte har erfarenhet av.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-13 16:09

Säger detsamma eftersom du har ingen koll på Ino basmoduler.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-13 16:11

subjektivisten skrev:Säger detsamma eftersom du har ingen koll på Ino basmoduler.

Då kommunicerar jag sämre än jag hoppats. :/
Jag tycker själv att jag varit ganska tydlig när jag diskuterat de olika basprinciper och dess egenskaper.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-13 17:34

Jaså? Du anser inte man kan göra det samma med IB för just den personens IB systemet var dåligt men du har järnkoll på basreflexsystem och slutet vad som är möjligt och ej? Får det inte att gå ihop.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-13 17:43

Jamen Y-1 är väl inte detsamma som Y-4 tex?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-13 17:51

Nej, vem har sagt det? Men det är ju konstigt resonemang att man INTE får ta Ingvars eller den andras medlemmens åsikter om IB på allvar, för det dom hört har varit för dåliga IB konstruktioner, medans man visst kan göra tvärtom, höra ett par subbar och sen dra slutsatsen vad som går att få till med alla sorterst basreflexlåda och sluten låda.

Jag skiter ju i vilket system man använder, jag är intresserad av slutresultatet och tills jag hör något bättre så är det det bästa jag hört.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-13 20:21

Är det en fråga, eller ett konstaterande?

Det verkar vara ett konstaterande, så då undrar jag vilken princip som är bäst och på vilket sätt det yttrar sig.

subjektivisten skrev:Säger detsamma eftersom du har ingen koll på Ino basmoduler.

Det framgår för mig rätt ofta att du inte har någon djupare kunskap alls om dem heller.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-13 20:23

Slå upp vad ordet "eller" betyder.
Sen kan man fråga sig vem som har kunskap som sitter med en högtalare som har felaktigt filter och lyssnar flera månader.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-13 20:45

Ja, nu letade nog varken jag, Tengil, Lindroos eller IÖ efter problemet i just högtalarna utan vi var nog alla tämligen övertygade om att felet låg på annan plats i kedjan.

Vad nu felmonterade i14 har med kunskap om basmoduler att göra. De lät förövrigt inte så jäkla illa som man kunde tro med tanke på dess fel. Fantastiska diskanter det där :)

Men okej, du kan inte svara utan ville bara vara sarkastisk mot den trevliga stevo1234.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-13 22:49

Jag var inte sarkastisk utan ifrågasätte varför det var skillnad på olika folks upplevelser. Inget annat. Jag tycker han är en trevlig kille som tillför forumet mycket.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2010-01-14 15:00

Kan inte någon bjuda in Steveo1234 till en lyssning med ett potent basmodulssystem så han får avgöra själv om han tycker att han får en bättre referens än tidigare vad gäller den lösningen och inte IB?

Det behöver ju inte betyda att han ska gå ifrån IB som lösning utan att han får mer kött på benen. Jag har ju inte hört IB som lösning men tycker att det verkar rätt bökigt att få till det.

Såpass kunnig som han verkar vara så tror jag iallafall att han kan behöva lyssna på ett BRA implementerat basmodulssystem innan han sågar idén med det hela.

Han får hemskt gärna lyssna hos mig men jag har inget matnyttigt att tillföra
och heller inget större system som kan ge honom något att tänka på.

Jag väntar själv fortfarande på att en reparerad förstärkare ska komma på plats på ett ställe där det står i32s och Z-4 med cr80es (med de gamla 15" basarna i Z-4...) där jag har en stående inbjudan - inte mer än tio minuter hemifrån... 8)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2010-01-14 15:03

subjektivisten skrev:Nej, vem har sagt det? Men det är ju konstigt resonemang att man INTE får ta Ingvars eller den andras medlemmens åsikter om IB på allvar, för det dom hört har varit för dåliga IB konstruktioner, medans man visst kan göra tvärtom, höra ett par subbar och sen dra slutsatsen vad som går att få till med alla sorterst basreflexlåda och sluten låda.

Jag skiter ju i vilket system man använder, jag är intresserad av slutresultatet och tills jag hör något bättre så är det det bästa jag hört.

+1

Det är summan av kardemumman man vill åt. Innan jag själv hörde ett BRA delat system så tyckte jag att (subwoofers) lät bröligt och luddigt och fattade inte riktigt idén med det hela. Bland det bästa jag hört är prof X4 i olika sammahang - och Tengils anläggning, som totalupplevelse.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2010-01-14 15:47

Jag har aldrig begripit mig på den inlevelse med vilka IB-förespråkare tuggar sina teser. Kanske beror det på att det är en strikt diy-aktivitet. Men en fördel, om man har det extra utrymmet, är att man kan göra något av snorbilliga bilbasar från Kina och få en hygglig tonkurva in-room utan eq.

För att återgå till det usprungliga trådämnet tycker jag att två av "Z-kopplingens" fördelar inte tagits upp. För det första blir lådan vibrationsfri och för det andra sitter elementen mycket skyddade. Jag tänker mig att dessa två egenskaper kan vara väl så viktiga som pris, volym och relativ prestanda. Att lådan tar längre tid att bygga kanske heller inte är så stort problem för hembyggare som för serieproduktion.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-14 16:53

pingvinlakrits skrev:Kan inte någon bjuda in Steveo1234 till en lyssning med ett potent basmodulssystem så han får avgöra själv om han tycker att han får en bättre referens än tidigare vad gäller den lösningen och inte IB?

Det behöver ju inte betyda att han ska gå ifrån IB som lösning utan att han får mer kött på benen. Jag har ju inte hört IB som lösning men tycker att det verkar rätt bökigt att få till det.

Såpass kunnig som han verkar vara så tror jag iallafall att han kan behöva lyssna på ett BRA implementerat basmodulssystem innan han sågar idén med det hela.

Han får hemskt gärna lyssna hos mig men jag har inget matnyttigt att tillföra
och heller inget större system som kan ge honom något att tänka på.

Jag väntar själv fortfarande på att en reparerad förstärkare ska komma på plats på ett ställe där det står i32s och Z-4 med cr80es (med de gamla 15" basarna i Z-4...) där jag har en stående inbjudan - inte mer än tio minuter hemifrån... 8)

Tengil har varit vänlig nog att bjuda in mig för provlyssning och det ligger fortfarande i "pipelinen". Jag ser väldigt mycket fram emot det.

Nu vill jag helst inte lista vad jag har hört respektive inte hört (även om jag vill nämna att jag inte har hört Ino) men har haft hemmabio som största intresse i närmare 20år och bassystem som specialintresse. Det betyder dock tyvärr inte att jag är särskilt duktig på de finare detaljerna eller att jag har någon större kunskap. Vad det betyder är att jag är ganska bekant med de olika lösningarna och hur de låter. Tycker jag i alla fall.

Jag kanske ska förtydliga och säga att jag har inte några förväntningar på hur Inos bassystem (eller något annat märke) presterar. Jag är mest intresserad av VARFÖR de låter som de gör, dvs, principerna bakom. I min värld, helt subjektivt, så värderar jag IB`n egenskaper högre än de andra basprinciperna men förstår också att det gäller för mina värderingar. För andra kan det vara precis tvärtom. Jag vill också säga att jag skulle bli förvånad om jag kan höra någon större skillnad på ett riktigt kompetent bassystem (oavsett märkte) och en IB. Sist men inte minst så kommer jag inte att jämföra två bassystem mot varandra om de inte är optimalt anpassade för rummet samt att jag har möjlighet att höra dem i samma rum.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-14 16:57

subjektivisten skrev:Jaså? Du anser inte man kan göra det samma med IB för just den personens IB systemet var dåligt men du har järnkoll på basreflexsystem och slutet vad som är möjligt och ej? Får det inte att gå ihop.

Vad anser jag inte att man kan göra med en persons dåliga IB? Har jag järnkoll på basreflexsystem?

Om det känns bättre för dig så får jag inte det att gå ihopa iheller.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-14 16:58

Min personliga erfarenhet är att du enkelt kan höra skillnad mellan Ino och i princip samtliga andra köpebasar på marknaden... Köpebasarna lider av att man inte tror man kan sälja basar av den volymen som krävs samt att de inte normalt sätt säljs i par.

Första Ino-elementet jag hörde var ett prof-X element i en för liten låda, elektroniskt tillfixat (hos Naqref) (låda två var temporärt söndermonterad) och redan denna enda utklassade alla tidigare hörda basar, både i fullregisterhögtalare eller dedikerade subwoofers oavsett elementstorlek, servokontroll eller dyl.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-14 17:01

Nattlorden skrev:Min personliga erfarenhet är att du enkelt kan höra skillnad mellan Ino och i princip samtliga andra köpebasar på marknaden... Köpebasarna lider av att man inte tror man kan sälja basar av den volymen som krävs samt att de inte normalt sätt säljs i par.

Första Ino-elementet jag hörde var ett prof-X element i en för liten låda, elektroniskt tillfixat (hos Naqref) (låda två var temporärt söndermonterad) och redan denna enda utklassade alla tidigare hörda basar, både i fullregisterhögtalare eller dedikerade subwoofers oavsett elementstorlek, servokontroll eller dyl.

Jag kommer aldrig att säga emot dig vad gäller kommersiella basar. Praktiskt taget alla jag hört hört har låtit mellan "mycket mycket illa" till "inte direkt några större fel". Tyvärr har majoriteten (minst 90%) legat i den förstnämnda gruppen.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-14 17:55

DQ-20 skrev:För att återgå till det usprungliga trådämnet tycker jag att två av "Z-kopplingens" fördelar inte tagits upp. För det första blir lådan vibrationsfri och för det andra sitter elementen mycket skyddade. Jag tänker mig att dessa två egenskaper kan vara väl så viktiga som pris, volym och relativ prestanda. Att lådan tar längre tid att bygga kanske heller inte är så stort problem för hembyggare som för serieproduktion.

/DQ-20

Ja, det lutar åt Z-4 för min del. Tror det kommer räcka gott och väl även i infra området.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-14 18:01

steveo1234 skrev:Jag är mest intresserad av VARFÖR de låter som de gör, dvs, principerna bakom. I min värld, helt subjektivt, så värderar jag IB`n egenskaper högre än de andra basprinciperna men förstår också att det gäller för mina värderingar.

Det är just detta jag finner konstigt. Varför värdera en princip över en praktik? Så även om du hör ett par Ino basreflexer eller "Bremen" slutna lådor som låter bättre än dom IB du hört, så kommer du värdera IBns egenskaperna högre, fast du uppfattar det som sämre ljud?
Principen blir ju aldrig bättre än vad som praktiken medger.

Jag är nog tvärtom, jag är tämligen ointresserad av varför och vad för princip som låter bra, är desto mer intresserad av så bra ljud som möjligt till rimliga kostnader.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-01-14 18:05

subjektivisten: Allt bra där, men behöver du inte omformulera sista orden en smula? prof.Z-4 ffs! ;)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-14 18:12

Shifts, Nej, inte alls. Det blir hus inom några år och kommer då bygga ett eget rum för hifi/hemmabio. Med lyssningsavstånd på 5 meter (i64s) så snackar vi nog 40-46 kvm och jag kommer även isolera så jag kan smälla av en bomb utan att grannarna störs. Z-4 med kanske mina Y-4 bör ge mig ett trevligt headroom för Infected mushroom med +10dB på cr80s. 8)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-01-14 18:18

Och panflöjt i kyrka! Förstår ju vad du menar, men det är ju en djävulskt massa pengar vi snackar om ändå. Tror utgifterna kommer ha bäring för välljudet, men ändå: Myyycket pengar.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-14 18:38

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:Jag är mest intresserad av VARFÖR de låter som de gör, dvs, principerna bakom. I min värld, helt subjektivt, så värderar jag IB`n egenskaper högre än de andra basprinciperna men förstår också att det gäller för mina värderingar.

Det är just detta jag finner konstigt. Varför värdera en princip över en praktik? Så även om du hör ett par Ino basreflexer eller "Bremen" slutna lådor som låter bättre än dom IB du hört, så kommer du värdera IBns egenskaperna högre, fast du uppfattar det som sämre ljud?
Principen blir ju aldrig bättre än vad som praktiken medger.

Jag är nog tvärtom, jag är tämligen ointresserad av varför och vad för princip som låter bra, är desto mer intresserad av så bra ljud som möjligt till rimliga kostnader.

Men så bra!
Jag är själv intresserad av tekniken. Jag vill veta hur saker fungerar och varför. Jag vill förstå hur överföringsfunktioner fungerar, vart kompressionsdistorsion kommer ifrån och vad som är drivande faktorer bakom blåsljud. Jag har inte diskuterat modeller för det är inte intressant för mig. Jag vill veta varför det jag hör låter just så.

Om en basmodul låter annorlunda än jag förväntar mig så vill jag förstå varför den gör så. Detta är en helt annan diskussion än vad jag väljer att lyssna på eller köpa, även om de delvis överlappar.

Har jag fel bara för att jag är intresserad av andra saker än dig?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-14 18:44

Min fråga till Ingvar är fortfarande obesvarad märker jag:
Inga tankar på att ta fram bra element till IB eller komplett LLT?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2010-01-14 18:58

subjektivisten skrev:Ja, det lutar åt Z-4 för min del. Tror det kommer räcka gott och väl även i infra området.

Jag tänkte främst på andra varianter än just Y-elementet. Ett P-element i Z-koppling ger ju en låda som inte är jättestor men som är vibrationsfri och man kan t.ex. rikta elementenöppningen nedåt. Då kan man t.ex. göra en bänk av lådan. Som man kan sitta på. Min poäng var att det finns andra hänsyn än de ljudliga när man skall bestämma hur effektiv en lösning är. Däremot tycker jag inte att IÖ skall tillhandhålla dem (andra element än Y-elementet i "Z-koppling").

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino