steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:Väldigt spännande diskusion !
jag kan se båda fördelar och nackdelar med IB, jag har doch inte möjlighet till att välja IB då jag bor i lägenhet och dessutom ganska begränsat utrymme... men om jag hade hus så skulle det helt klart vara av större intresse![]()
IB har (vad även jag läst/fått förklarat) fördelar vad gäller dist, just för att man slipper luftfjädern och inte bara inverkar på/ mot konen och "motarbetar"motorn, utan även upphängningen blir mindre dessfurmerad om man har en lägre fjädringstyvhet (som man ju får med en iB mot en vanlig sluten eller portad)
Däremot så tycker jag att Ino's moduler låter så pas bra att jag inte vet hur en IB skulle kunna låta hörbart bättre... och är det då värt den extra storleken.. ?! det är min frågaställning !
Det kan tänkas bli billigare, men är den skillnaden i pris värd den stora ökningen i ytra som IB tar i förhållande till Ino modulerna ?!
Oavsett hur iNo modulerna är konstruerade med tanke på detta så gör dom det bra, jag tycker mig inte uppfatta några svagheter direkt, och dessa "vanliga" problem lyser med sin frånvaro tycker jag.
Så... om ja hade ett stort hus så skulle IB vara av intresse, men sålänge jag inte har det så vinner Ino's moduler ("traditionella konstruktioner(slutet/portat)) då dom är smidigare och går tydligen att få tillräkligt bra för att jag inte ska kunna höra några svagheter = tillräkligt bra för mig
Hur menar du att IB tar plats? En standard-IB har ju just den egenskapen att den inte tar någon plats alls i huset. Möjligtvis att man förlorar 200liter utrymme i kryprum eller på vinden. Men det är ju allt? Skulle samma 200liter användas för traditionella basprinciper så blir det inte mycket ljud.
Om du hör skillnad mellan en DIY IB och Ino´s moduler och om du tycker att det är värt arbete/tid/kostnader/mm är ju också en annan fråga. Men det finns bara ett fåtal sätt att ta reda på det svaret.
i lägenhet så är det ju inte möjligt att använda några kryprum eller någon vind

Alltså tar IB för mycket plats för mig, och i hus så krävs det att man har en vind att använda eller en massa kryputrymmen vilket inte alltid finns, och då är IB även där för "stort". Men har man plats (har kryputrymmen m.m.) så är det ju inga problem, som jag sa tidigare. Har man plats så varför inte !