px4 vs py2

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-01-17 21:21

Erik_AA skrev:
DVD-ai skrev:
varför 31,4/8 ?
vad är den där 8 för något.. ?! :)

Kolla på en sinuskurva. Förstärkningen börjar redan vid 1/4 våglängds avstånd och når sitt maxvärde vid 0 våglängder. Vid 1/8 våglängd tycker man väl att förstärkningen mer eller mindre är fullständig även om den egentligen inte riktigt är det.

Ahhh, ok nice !

tack så mycket :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-01-18 10:34

Men nur menas detta då ?

Om jag vill att mina 4st moduler ska förstärka varandra runt/under 20Hz hur ska jag då tänka ?

340/20= 17m
17/8 = 2,125m

Ska jag då placera subbarna med 2,125m mellanrum från deras akustiska centra (ljudalstrande område...) på något sätt i rummet, eller hur menas det... ?!
dey blir lite svårt för mig att ha 4st på rad längs med frontväggen om dom ska vara 2m mellan varandra då hamnar 1st i vardagsrummet och 1st hos grannen... :lol:

måste dom stå i dag för att detta ska fungera eller kan dom stå "lite var stans" så länge avstonden är rätt ?

väldigt intressant detta ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-18 12:01

Nej... det skall så närmre än 2,125m...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-01-18 13:07

Alltså, så fort dom är närmare än 2m så är det lungt, och ju närmare ju bättre ?

Mina står med 115cm mellanrum (mellan elementets centrem till nästa elemens centrum) längs med framväggen.

Men mina moduler är vinklade, krävs det att dom står riktade åt samma håll för att få bästa effekten av detta ? Jag tycker inte att det ska behöva spela någon roll, men jag frågar i alla fall...
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-18 13:20

Ju närmre destu bättre.

Inte för att jag kan visualisera exakt vad "vinklad" betyder i ditt fall, men LF är rundstrålande, så det kan jag inte tro skulle spela någon roll.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-18 13:22

Om du inte redan har med utspridda så, så finns det en möjlighet att ställa dem så att de längst ut på kanterna har halva avståndet till vägg jämfört med mellan dem så prova... för då blir det samma avstånd till spegelkällan/-orna som väggen medför.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-01-18 15:05

ok, jag har 1st i varje främre hörna och sedan 2st på ca 115cm mellan varndras cetrum på elementen.

Men ska jag testa att flytta in modulerna som står inne i hörnen en bit, så att dom står på halvvägs in mot modulerna i mitten?
Det blir lite svårt att ha det så dock, det är en dörr i vägen... men man kan ju testa :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2010-01-18 17:28

Vet inte om det är hörbart men ställer du dem tätare än 50cm så adderar de för frekvenser över 80Hz.
Kan tänka mig att man vill addera så mycket som möjligt eftersom det finns ett delningsfilter som minskar effekten av höjningen uppåt i frekvens.

Å andra sidan får det inte plats så många moduler inom en halv meter. Då får man ändå en höjning mot de lägre frekvenserna eftersom ju fler moduler man har desto fler har ett större inbördes avstånd.
Blood, urin stool? Doc. here just take my underware.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-01-18 21:08

Men hur är det egentligen, om man vill få en riktigt bra linjekälla med modulerna, ska 2st vara i dom främre hörnen och 2st på varsin 1/4 av rummets totala bredd mått ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2010-01-19 06:46

Vet inte, funderar själv på skillnaderna i placering.
Hur påverkar det om man placerar en modul i varsit hörn och sedan ställer två mitt emellan längs väggen?
Tillför de något trots nivåskillnaden?
Och hur står sig det ev. tillskottet gämfört med att placera dem ovanpå de i hörnen istället?

Höjningen från hörnet ger ju egentligen samma effekt som att placera flera moduler jämte varandra.
Jag tror att höjningen från hörnplacering ger mer än samspelet från flera moduler längs väggen med lagom avstånd.
Men höjningen tiltar inte tonkurvan så som ett längre avstånd mellan modulerna skulle göra.

Det är ju som sagt samma effekt men man tänker nog inte på det på det sättet när man uplever den.

Sedan får man även tänka på att avstånd och placering påverkar utsläckningar i rummet. Dessutom påverkar material i väggar och golv.
Blir rätt komplicerat att göra teoretiska bedömningar av vad som låter bäst.
Blood, urin stool? Doc. here just take my underware.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-01-19 10:52

Jo, det är ju många variabler... :)

jag ska ta och exprimentera lite nogrannare med detta och båda lyssna + mäta hur det blir i mitt rum.
Jag är även väldigt sigen på att göra en ommöblering, men det måste jag verkligen räkna på ett tag för det är inte lätt att ha en annorlunda möblering än jag har nu... ommöbleringen är dels för att få en lite fördelaktigare akustik i rummet, annan modulplacering och för att möjliggöra framtida inköp av större toppar än nuvaranda iPs...

Dessutom så blir väggen bakom högtalarna då av betong i stället för gipps, vilket borde vara till fördel ;)

Jag ska testa att ställa modulerna på varandra i hörnen, så at det blir 2st moduler i varje främre hörn och se hur det blir ljudmässigt i mitt rum.
Mvh//David

Föregående

Återgå till Wänner af Ino