IB bas i taket?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-19 10:36

kodapa skrev:
Ludvig_S skrev:Klart du skall köra IB i taket kodapan! 8)

Håller med Steveo om att nogranna förberedelser behövs för att hitta den optimala positionen innan du sätter tigersågen i taket (och råkar kapa en takstol...)

Det är någon som satt griller i huvudet på mig... ;)

Har du funderat något kring elementval och så vidare?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-19 10:56

steveo1234 skrev:Med dagens element så är det väldigt få lyssnare som inte klarar sig med bara 4 stycken element, ex Fi IB318, som ger ungefär 25liter svept volym. Det är mer luftvolym än vad någon kommersiell subwoofer klarar. Med många gångers marginal, dessutom.

Satt och kikade på just det elementet, IB3 18" igår. :)

25 liter är väl dock ingen speciellt stor siffra om man jämför med det större Ino-systemen. Skall se om jag kan hitta en siffra på vad profundus-Z klarar att pumpa, det stod inte (just där jag kikade) i Manifestet tyvärr, men det är helt klart omnämnt på forumet.

Edit: Hittade en andrahandsuppgift på 80 liters pumpkapacitet vid avstämningen för Ino profundusZ-4
Senast redigerad av Nattlorden 2010-01-19 11:02, redigerad totalt 1 gång.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-19 11:01

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Med dagens element så är det väldigt få lyssnare som inte klarar sig med bara 4 stycken element, ex Fi IB318, som ger ungefär 25liter svept volym. Det är mer luftvolym än vad någon kommersiell subwoofer klarar. Med många gångers marginal, dessutom.

Satt och kikade på just det elementet, IB3 18" igår. :)

25 liter är väl dock ingen speciellt stor siffra om man jämför med det större Ino-systemen. Skall se om jag kan hitta en siffra på vad profundus-Z klarar att pumpa, det stod inte (just där jag kikade) i Manifestet tyvärr, men det är helt klart omnämnt på forumet.

De siffror som anges från Ino räknar tydligen porten som aktiv och därmed att den också pumpar luft. I min värld (kanske felaktigt?) så är porten en passiv komponent som inte kan skapa energi från ingenting. Porten kan möjligtvis fasvrida lufttrycket och generera en resonans men att skapa energi kan den inte göra. Pumpvolymen i ett IB-system kommer från Vd (Vd=2*Xmax*Sd). Jag kanske inte ska använda ordet "pumpvolym" på faktiskt utan istället endast anvädna mig av Vd då det är en entydligt (nästan i alla fall) definierad parameter

Då Vd på Inos system inte är offentliga är det svårt att jämföra, såvida man inte vill göra någon form av approximering. Vad nu Ino har med ämnet att göra, dvs...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-19 11:06

(Energin kommer naturligtvis från elementet. Och det enda Ino hade att göra med det var att jag visste att jag sett en högre litersangivelse än 25 och det hittade jag ju också. Nog om det, denna tråden låg inte under Ino-avdelningen likt den andra.)

"There's no replacement for displacement" ? 8)

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2010-01-19 11:37

steveo - Vilka element är billiga och bra för IB?
Har du några länkar?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-19 11:43

subsand skrev:steveo - Vilka element är billiga och bra för IB?
Har du några länkar?

Standardrekommendationerna är:
Acoustic elegance IB 15 ($400 per 4stycken)
Fi Car Audio IB318 ($219 stycket, mängdrabatt brukar ges tror jag)
Dayton IB 15 (minns inte pris)

De är alla tre typiska IB-element och fungerar inte särskilt bra till annat. Det finns fler element, såsom ex Tempest X 18" och 21". De är inte IB-element utan fungerar till lite olika principer. Jag har säkert glömt några stycket. Min rekommendation är AE IB15. 4 stycken ger ett Vd på 12liter ungefär och är rätt tillräckligt. Annars köper man 8. Cirkapris med allt till Sverige landar på 7000 per 4pack ungefär.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-01-19 13:04

steveo1234 skrev:
kodapa skrev:
Ludvig_S skrev:Klart du skall köra IB i taket kodapan! 8)

Håller med Steveo om att nogranna förberedelser behövs för att hitta den optimala positionen innan du sätter tigersågen i taket (och råkar kapa en takstol...)

Det är någon som satt griller i huvudet på mig... ;)

Har du funderat något kring elementval och så vidare?

Inte direkt, det är lite andra projekt som måste slutföras först.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-19 13:40

steveo1234 skrev:De siffror som anges från Ino räknar tydligen porten som aktiv och därmed att den också pumpar luft. I min värld (kanske felaktigt?) så är porten en passiv komponent som inte kan skapa energi från ingenting. Porten kan möjligtvis fasvrida lufttrycket och generera en resonans men att skapa energi kan den inte göra. Pumpvolymen i ett IB-system kommer från Vd (Vd=2*Xmax*Sd). Jag kanske inte ska använda ordet "pumpvolym" på faktiskt utan istället endast anvädna mig av Vd då det är en entydligt (nästan i alla fall) definierad parameter

Det är väl det som är fördelen med basreflexsystem, att porten hjälper till. Annars så skulle det inte vara någon fördel med det vad jag förstår.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-19 15:41

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:De siffror som anges från Ino räknar tydligen porten som aktiv och därmed att den också pumpar luft. I min värld (kanske felaktigt?) så är porten en passiv komponent som inte kan skapa energi från ingenting. Porten kan möjligtvis fasvrida lufttrycket och generera en resonans men att skapa energi kan den inte göra. Pumpvolymen i ett IB-system kommer från Vd (Vd=2*Xmax*Sd). Jag kanske inte ska använda ordet "pumpvolym" på faktiskt utan istället endast anvädna mig av Vd då det är en entydligt (nästan i alla fall) definierad parameter

Det är väl det som är fördelen med basreflexsystem, att porten hjälper till. Annars så skulle det inte vara någon fördel med det vad jag förstår.

Beror lite på hur du menar. Porten hjälper till genom att addera till en resonans. Porten adderar däremot inte till någon energi alls. (Om den gjort det så hade jordens energiproblem varit löst.)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-19 15:45

Resonans uppstår inte av sig själv det krävs energi in. Men vid resonans överförs energin effektivare då de hinder som annars stjäl energi dämpas.

Hade man kunnat bygga en låda som kom i resonans av alla frekvenser så hade vi kunnat få ut helt andra känsligheter.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-19 16:00

Nattlorden skrev:Resonans uppstår inte av sig själv det krävs energi in. Men vid resonans överförs energin effektivare då de hinder som annars stjäl energi dämpas.
.

Fundering: Skulle denna process kunna beskrivas i med hjälp av impedans-begreppet?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-19 16:33

steveo1234 skrev:Fundering: Skulle denna process kunna beskrivas i med hjälp av impedans-begreppet?

Jag ser ingen anledning till varför inte. Men jag kan inte sätta upp en ekvivalent krets för det. Gjorde en snabbgoogling och detta KANSKE kan vara något?

http://www.audioholics.com/reviews/speakers/subwoofers/axiom-ep500/ep500-design-and-setup

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-19 23:12

steveo1234 skrev:Beror lite på hur du menar. Porten hjälper till genom att addera till en resonans. Porten adderar däremot inte till någon energi alls. (Om den gjort det så hade jordens energiproblem varit löst.)

Det gör den väl visst? Vid en viss frekvens så är det väl porten som står för den mesta energin.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-01-19 23:17

Jo men energin genereras väl av basen likväl?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-20 00:18

En tråd som tar upp det lite om basreflextekniken http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=10495

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-20 09:19

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:Beror lite på hur du menar. Porten hjälper till genom att addera till en resonans. Porten adderar däremot inte till någon energi alls. (Om den gjort det så hade jordens energiproblem varit löst.)

Det gör den väl visst? Vid en viss frekvens så är det väl porten som står för den mesta energin.

Antag att du har rätt och porten genererar energin. Hur mycket energi kan porten då generera och vart kommer energin ifrån?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-20 09:26

Strunta i "genererar", det är oväsentligt. Det väsentliga är att om konen står still men porten pumpar 25 liter så kan man inte påstår att output är noll. I basreflex "snor" man energi från konen till att driva resonanslådan, därför måste man summera konpump + portpump. Fördelen med att sno energi är att man inte slår i ändlägena lika fort som i en odämpat användande.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-20 09:48

Nattlorden skrev:Strunta i "genererar", det är oväsentligt. Det väsentliga är att om konen står still men porten pumpar 25 liter så kan man inte påstår att output är noll. I basreflex "snor" man energi från konen till att driva resonanslådan, därför måste man summera konpump + portpump. Fördelen med att sno energi är att man inte slår i ändlägena lika fort som i en odämpat användande.

Skulle du vilja förtydliga för mig vad ordet "pumpar" betyder i detta sammanhang? I min värld så betyder det att om jag tejpar fast en 25liters platspåse framför porten så kommer plastpåsen att fyllas&tömmas lika många gånger per sekund som den frekvensen som elementet spelar. Låter rimligt?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-20 09:56

steveo1234 skrev:Skulle du vilja förtydliga för mig vad ordet "pumpar" betyder i detta sammanhang? I min värld så betyder det att om jag tejpar fast en 25liters platspåse framför porten så kommer plastpåsen att fyllas&tömmas lika många gånger per sekund som den frekvensen som elementet spelar. Låter rimligt?

Prexis! Med skillnaden att du troligen ändrar funktionen från att vara basreflex till en sluten låda med en slavbas på kuppen. Men om det är en teoretisk påse utan luftmotstånd eller andra mekaniska förluster så ja.

Har du aldrig sett en film där man blåst ut stearinljus med basporten?
här t.ex.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-20 10:29

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Skulle du vilja förtydliga för mig vad ordet "pumpar" betyder i detta sammanhang? I min värld så betyder det att om jag tejpar fast en 25liters platspåse framför porten så kommer plastpåsen att fyllas&tömmas lika många gånger per sekund som den frekvensen som elementet spelar. Låter rimligt?

Prexis! Med skillnaden att du troligen ändrar funktionen från att vara basreflex till en sluten låda med en slavbas på kuppen. Men om det är en teoretisk påse utan luftmotstånd eller andra mekaniska förluster så ja.

Har du aldrig sett en film där man blåst ut stearinljus med basporten?
här t.ex.

Hur fungerar det där då? Nu blir jag nyfiken då jag aldrig funderat i dessa termerna. Om porten förflyttar 25liter luft från insidan av porten så blir det ju undertryck i lådan. Det saknas ju 25 liter luft där och elementet dras in i lådan motsvarande 25liter. Dvs, en meter ungefär för ett "vanligt" element? Så fungerar det ju bevisligen inte så vart tänker jag fel?

Det jag egentligen undrar, tror jag, är: Hur beräknar man volymen som porten flyttar? Vad kallas denna volymen?

Jag har sett den sortens filmer. Men, det har aldrig varit tal om 25liter eller liknande då. Snarare en liter luft eller två i hög hastighet. (Om det går att blåsa ut ett ljus med en basreflex så är lufthastigheten antagligen för hög.)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-20 10:39

Jag är nästan helt säker att paa och Ingvar redan svarat dig steveo1234 angående detta när man tog upp profundus Z-4 upp till 80 liters pumpförmåga. Det är väl det som är fördelen med basreflex, annars så finns det väl ingen anledning med det.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-20 10:43

Hur exakt räknar man fram dessa litrar?
Borde inte vara så svårt att förklara med exakthet, för de som hävdar dem.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-20 10:44

subjektivisten skrev:Jag är nästan helt säker att paa och Ingvar redan svarat dig steveo1234 angående detta när man tog upp profundus Z-4 upp till 80 liters pumpförmåga. Det är väl det som är fördelen med basreflex, annars så finns det väl ingen anledning med det.

Ingenting jag minns att jag läst. Däremot vet jag att jag om frågat det.

När jag läser runt lite online så bestäms maximala "port displacement" till portens volym. Något annorlunda än 80 liter med andra ord om jag förstått rätt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-20 10:57

steveo1234 skrev:När jag läser runt lite online så bestäms maximala "port displacement" till portens volym. Något annorlunda än 80 liter med andra ord om jag förstått rätt.

Till att börja med är det fyra lådor i Z-4, så då är vi nere i 20l per låda.
Nu hittar jag inte bilderna på prof-Z igen... men sen får du ju börja med att dra bort elementens (två stycken i en Z) pumpkapacitet... och sen brukar det vara mer än en port på Invgars basmoduler och av grov diameter, så då närmar vi oss raskt portvolymen, ja.

Edit: bilderna återfunna:
Bild
Här kan man se att den har 4 portar... om diametern är en kvadrat-dm så krävs det att de är 50cm långa för att det skall bli 20 liter. Med tanke på att de är 65cm djupa så funkar ju det.
Senast redigerad av Nattlorden 2010-01-20 11:09, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2010-01-20 10:58

Ragnwald skrev:Hur exakt räknar man fram dessa litrar?

För Vd så är det ju sd * xmax. Antagligen räknar man xmax som p-p, så en Maelstrom-21 har t.ex. en vd på 9.92L (32mm xmax (30% ner på bl-kurvan), 1550cm2 sd (mätt mitten på surround))

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-20 11:05

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:När jag läser runt lite online så bestäms maximala "port displacement" till portens volym. Något annorlunda än 80 liter med andra ord om jag förstått rätt.

Till att börja med är det fyra lådor i Z-4, så då är vi nere i 20l per låda.
Nu hittar jag inte bilderna på prof-Z igen... men sen får du ju börja med att dra bort elementens (två stycken i en Z) pumpkapacitet... och sen brukar det vara mer än en port på Invgars basmoduler och av grov diameter, så då närmar vi oss raskt portvolymen, ja.

Varför ska man dra bort elementens pumpkapacitet? Elementen står ju stilla när porten pumpar som mest. När elementen sen rör sig som mest så flyttar porten inte särskilt mycket luft. Att summera deras maximala bidrag blir ju inte riktigt rätt eftersom bidragen kommer vid helt skillda frekvenser.

Däremot låter det inte helt orimligt med 20liter portvolym per låda. Det är ju faktiskt bara ett rör på 15cm i diameter som är 1,1m långt. (Eller såklart två rör med halva längden).

EDIT: Den vakne läsaren förstår såklart att den upplevda skillnaden mellan 10liter element Vd och 10liter portvolym är enorm.
Senast redigerad av steveo1234 2010-01-20 11:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-20 11:08

Fackamato skrev:

För Vd så är det ju sd * xmax. Antagligen räknar man xmax som p-p, så en Maelstrom-21 har t.ex. en vd på 9.92L (32mm xmax (30% ner på bl-kurvan), 1550cm2 sd (mätt mitten på surround))

Det pågår dock diskussion om Xmax bör definieras vid 0,7 eller 0,8 av BL-kurvan samt hur stor del av upphängningen som räknas som aktiv. Sist jag tittade på det så verkade det finnas någon form av konsensus att det bör vara 1/3.
Däremot är Xmax alltid en väg och aldrig p-p, trots vad bilelementtillverkarna försöker övertyga oss om.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-20 11:10

steveo1234 skrev:Varför ska man dra bort elementens pumpkapacitet? Elementen står ju stilla när porten pumpar som mest.

my mistake. glöm det.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2010-01-20 11:18

steveo1234 skrev:
Fackamato skrev:

Det pågår dock diskussion om Xmax bör definieras vid 0,7 eller 0,8 av BL-kurvan samt hur stor del av upphängningen som räknas som aktiv. Sist jag tittade på det så verkade det finnas någon form av konsensus att det bör vara 1/3.

Ok. Mr Haskins är ju dock väldigt ärlig när han lägger ut parametrarna på sina element, det är i alla fall den uppfattningen jag fått. Jag tror han sa i en Youtube-video att det krävs mer än 5kW för att bottna en M-21 i free air... (där tar upphängningen slut)

steveo1234 skrev:Däremot är Xmax alltid en väg och aldrig p-p, trots vad bilelementtillverkarna försöker övertyga oss om.

Det skall jag komma ihåg :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-20 11:22

Fackamato skrev:
steveo1234 skrev:
Fackamato skrev:

Ok. Mr Haskins är ju dock väldigt ärlig när han lägger ut parametrarna på sina element, det är i alla fall den uppfattningen jag fått. Jag tror han sa i en Youtube-video att det krävs mer än 5kW för att bottna en M-21 i free air... (där tar upphängningen slut)

steveo1234 skrev:Däremot är Xmax alltid en väg och aldrig p-p, trots vad bilelementtillverkarna försöker övertyga oss om.

Det skall jag komma ihåg :)

Ja, Haskins är en handfull personerna i branschen som jag känner tilltro till. Han gick tidigt ut och beskrev hur de redovisade siffrorna kom fram och vad som menades med dem. Det spelar ingen större roll för min del om en tillverkare anger Xmax såsom 0,7 eller 0.8 men som konsument så vill jag veta vilken definition som tillverkaren använder.
För övrigt beskrivs M-21 bäst med begreppet "Sexy beast!" :D

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum