Hur placera surroundhögtalare i mitt rum?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xor

Hur placera surroundhögtalare i mitt rum?

Inläggav Xor » 2010-01-20 00:29

Hej på er!

Jag håller som bäst på att montera ett gäng mupps-surrounder som jag tänkte leka med.

Jag blir inte riktigt klok på hur jag ska placera dem i mitt lite konstiga vardagsrum.
Planen var att köra 4st (2+2) seriekopplade.

Mitt rum ser ut som följer (med endast soffan, mediabänken och högtalare inritade):
Bild

Det som är blå linjer är öppningar som har en höjd på 2,30m av totalt 3,7m.

Tror ni på min tänkta placering av muppsarna (orange) eller hur ska jag bäst sätta dem?

Funderar även på hur jag bäst ska vinkla dem (iom den vinklade baffeln), uppåt, nedåt eller olika sidor?

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2010-01-20 17:57

Ingen som har någon åsikt på om jag är rätt ute eller inte?

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2010-01-21 08:02

Ser inte alldeles optimalt ut med soffan så tätt inpå mediabänk och två av surround-muppsarna så tätt intill på ena sidan.

Möjligen skulle du kunna fästa upp de två bakre surround-muppsarna i taket någon meter bakom soffan.

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2010-01-21 09:39

n-puh skrev:Ser inte alldeles optimalt ut med soffan så tätt inpå mediabänk och två av surround-muppsarna så tätt intill på ena sidan.

Möjligen skulle du kunna fästa upp de två bakre surround-muppsarna i taket någon meter bakom soffan.

Möbleringen med soffan är inget bekymmer när man ser det i verkligheten, det är ändå ungefär 2,7m till högtalarna, och fungerar fint för vanlig stereolyssning.

Taket är nog tyvärr inget alternativ då det är nästan 4m i takhöjd. Jag ska ta lite riktiga mått på hur surrounderna kommer att hamna i förhållandet till soffan när jag kommer hem i kväll.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-01-21 13:11

Skulle det funka att hänga upp högtalarna med sån wire som man ska hänga upp spotlight i?

Jag är själv på gång med ett gäng mupps och har väldigt liknande möblering samt mått på rummet däremot har jag brutet tak och tänker därför hänga högtalarna i taket bakom soffan.

Mvh Johan

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-01-21 18:59

THX-normen ger ju att surrounderna ska vara dipolvariant och hänga på sidoväggen över öronhöjd och med elementen pekandes framåt och bakåt så utsläckningen sker in mot soffan.
Det kan ju vara ett alternativ värt att prova.

Är det en 6.1 eller 7.1 förstärkare kan du ju testa att använda ett par på surroundkanalen monterade som på bilden på var sin sida om soffan och ett par på surround bak som monteras på den bortre väggen bakom soffan. Sen ställer du in fördröjningen till dom individuellt.

edit: nackdelen i det senare fallet är ju kabeldragning och att de bakre surrounderna måste spela ungefär dubbelt så högt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-21 19:34

2st på stativ som kan dras ut bakåt någon meter bakom soffan vid lyssning?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2010-01-21 22:38

Nu har jag mätt lite mer noggrant..

Det är 2,2m från stora väggen och 2,5m från lilla väggen mot köket till mitten av soffan. Så balansen höger/vänster borde väl funka kan jag tycka.

Jag som trodde att problemet var att väggen mot köket inte gick tillräckligt långt fram?! Enligt era svar så verkar det istället vara brist på vägg bakom mig som är bekymret?

Jag hade fått för mig att det var sido-högtalarna som var viktigast, men har man 6st eller fler kan man även sätta dem på bakvägg. Har jag förstått hela konceptet med surroundplacering felaktigt?

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2010-01-22 02:44

Jag är övertygad om att sidohögtalarna skulle behöva komma betydligt längre ifrån mittposition i soffan för att de ska ha en chans att ge en illusion av ett mer omslutande surroundljud.

Surroundljudet med din tänkta uppställning kommer att låta som om det hade två distinkta källor, nämligen högtalarna, och inte som ett omslutande fält där ljud kan upplevas komma nånstans mellan och bortom högtalarna.

Så fort du flyttar dig en bit från mittpositionen i soffan, tex lutar dig mot ett armstöd eller nåt sånt, så kommer du i huvudsak mest uppfatta ljud som kommer från de två närmsta sidohögtalarna.

Det är av den anledningen som jag tycker att du skulle försöka dela upp surroundljudsfältet i lika bitar genom att placera de bakre surroundljudsmuppsarna en bit bakom soffan.

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2010-01-26 18:06

Hupp, jag missade mailet om att tråden var ändrad! :?

Kan jag inte leka med höjden på rummet på något sätt om det nu är avståndet som blir för litet? Jag kan ju sätta högtalarna ända upp till 3m över huvudet om det nu hjälper någonting?

Jag har ju även möjlighet att sätta "bakre" högtalarna längre bak då jag har väggar även över dörröppningarna och öppningen till köket, kommer detta hjälpa mig någonting?

Eftersom kabeldragningen kommer bli rätt spännande i detta rum så vill jag hamna hyffsat rätt redan från början.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2010-01-27 02:10

Ja, åtminstone de bakersta borde du kunna experimentera med på det viset. Kan du inte resa upp någon läkt eller nåt som du kan luta mot vägg som provisorisk upphängning för burkarna för att pröva.

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2010-03-05 23:25

Nu ÄNTLIGEN kan jag komma vidare i detta projekt.

Efter en mindre istid och därför klart begränsade möjligheter till lackering så är det nu äntligen färg på lådorna :D

Tänkte mecka ihop dessa i morgon och sedan ska det monteras och testas.

Jag har nog bestämt mig för att sätta upp dessa på kanske 3m höjd då det dels blir snyggast kabeldragning och dels får jag ju lite längre avstånd till lyssningsplatsen.

Vad tror ni då om vinklingen av baffeln? Ska jag rikta dem upp i taket för att få lite mer reflekterat ljud eller är det bättre att rikta dem snett nedåt för mer direktljud? Eller är det t.o.m så att jag ska rikta de olika högtalarna åt olika håll? Detta spelar ju lite roll på vid montering då placeringen av kabelanslutningarna blir olika.

Bild

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2010-03-16 09:34

För en avslutning på tråden:

Nu är högtalarna utplacerade och inkopplade!

Placeringen blev som bilden ovan, bakre paret lite längre bakåt, på 3.5m höjd, med baffeln lutad snett nedåt.

Detta är iofs mitt första försök med surround förutom med surround-kit ala on-off men jag måste säga att jag är helnöjd! :D

Återgå till Teknikforum