Ja vad behövs egentligen i elementväg!!!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Hur många element behövs det i en kompromisslös högtalare?

Omröstningen slutade 2005-02-14 01:42

1 Element
0
Inga röster
2 Element
5
17%
3 Element
13
45%
4 Element
11
38%

Antal röster : 29

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-11 19:21

lazyworm skrev:Jag tycker min fråga är ganska klar " Vilka kriterier har ni och hur många element vill ni ha"
vad är det som är oklart och som jag ska förtydliga så att du förstår att det är din ideala högtalare jag vill få info om och inte en generell? Varför inte "över 4 element" finns som tillval skrev jag i posten före din.

Jag läste bara frågan högst upp, och där vill du veta "Hur många element behövs det i en kompromisslös högtalare?" och det är ju inte samma sak som "Vilka kriterier har ni och hur många vägare skulle ni behöva i den kompromisslösa högtalaren?" som du skriver i ditt inlägg :-)

(posten före min skrev du medan jag skrev min, så "4-vägs eller mer" såg jag inte förrän mitt inlägg var ett faktum...)

Men för mig som inte har dom tekniska kunskaperna i högtalarkonstruktion är frågan fortfarande fel ställd. För jag bryr mig inte om/vet inte hur en högtalare ska vara konstruerad för att vara "kompromisslös". Så jag borde väl inte vara här i DIY-forumet och vara besvärlig :-D

Men jag tror, med de erfarenheter jag har sedan mitten på 60-talet, att en trevägare som sidosystem och med åtminstone två subbar är vad som behövs. Motiveringen?
Jo, om jag i sidosystemen slipper ta hand om de allra lägsta frekvenserna kommer jag ha lite mer frihet i placeringen för att få det viktiga mellanregistret rätt. Med rätt mellanregisterelement kan jag dessutom få ett bra tryck i detta viktiga område som annars blir uppdelat i en tvåvägare och där även ett delningsfilter ligger och spökar. Lågt delade subwoofrar (usch för min svengelska...) kan då placeras för att erhålla en så jämn frekvensgång som möjligt. Dessutom avlastar de sidosystemen så de låter renare och kan ge bättre ljudtryck. Faktum är att ofta gäller samma sak i diskanten, dvs för den allra högsta diskanten kan det löna sig med ett separat element. Mina Dahlqvistar har en supertweeter (ett 50:- piezo-horn :-)) som kliver in över 13 kHz och det låter mycket bra. Så egentligen kanske jag förespråkar 4-vägare + subbar...
Subjektivt frekvensmässigt tycker jag dock att många två-vägare låter mycket bättre än dom borde, men det rejäla livgivande trycket i mellanregistret (2-300 Hz till 1-2 kHz) har de inte.

/ B

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-11 19:57

Det är sant att Pollen inte är optimalt utformad, det beror på att pollen inte kan innehålla mer tecken än sådär :(

hur som helst, jag tycker att ditt elementval och motivering är vettig :)
Det värsta för mig med en 4--vägare är att det kommer bli en delningsfrekvens i ett kritiskt område och jag tror det kommer bli mycket jobb innan denna delningsfrekvens blir odetekterbar, om någonsin...

Men jag håller tummarna :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-11 20:29

lazyworm skrev:Det är sant att Pollen inte är optimalt utformad, det beror på att pollen inte kan innehålla mer tecken än sådär :(

hur som helst, jag tycker att ditt elementval och motivering är vettig :)
Det värsta för mig med en 4--vägare är att det kommer bli en delningsfrekvens i ett kritiskt område och jag tror det kommer bli mycket jobb innan denna delningsfrekvens blir odetekterbar, om någonsin...

Men jag håller tummarna :)

Vad menar du med kritiskt område? Delar man "subban" vid kanske 30-40 hz, basen vid 250-400, undre diskant vid 3-4k och övre vid 12-13k blir det väl nästan inga kritiska områden vid delningen? Ja möjligen 3-4k då, mina DQ10or delar vid 6 och det fungerar bra.

Innan någon surar över min hänvisning till DQ10 hela tiden. Det är gamla högtalare, dom låter mycket bra för sin tid (mid 70) och de är mycket trevliga att lyssna på. Men dom är förstås inte det sista ultimata inom ljudåtergivning :-)
MEN, något de är helt oslagbara på är den perfekta passningen mellan de ingående elementen. Bortsett från en viss bumlighet i basen (som till stor del går att åtgärda, men den finns där) är det svårt att förstå hur så många olika typer av element, av så olika kvalitetsnivåer, faktiskt kan resultera i en så homogent låtande högtalare. Visst har högtalaren sin egen karaktär, men det låter likadant genom hela registret.

Bas - 10" kon 37 - 400 Hz
Lägre mellanregister 5" kon 400 - 1k
Övre mellanregister 1 3/4" soft dome 1 - 6k
Undre diskant 3/4" dome 6 - 12,5k
Övre diskant piezohorn 12,5 - 27k

Huvudsakligen bestående av billiga element monterade på masonitskivor... Beat that!

/ B

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-11 21:21

Jag hade ingen aning om hur du delar ditt system, jag pratade om den 4-vägaren som jag ser som optimal, eller 4.5 vägaren :)

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-11 21:23

Sen delningen mellan övre och undre mellanregister som du skriver är 1000Hz ligger väl i ett väldigt kritsikt område, så kritiskt som det kan bli :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-11 22:19

lazyworm skrev:Sen delningen mellan övre och undre mellanregister som du skriver är 1000Hz ligger väl i ett väldigt kritsikt område, så kritiskt som det kan bli :)

Jooo, men den delningen är i mitt nuvarande system. Inte vad jag förespråkade i mitt tidigare inlägg. Om jag byggde högtalare skulle jag aldrig lägga en delning vid 1k. Men det gjorde Jon Dahlqvist och det gjorde han fan så bra, för det hörs inte :-)

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-11 22:44

Jag är också en som ser mest problem med en massa fastjofix med lober och grejer i mellanregisterområdet. Jag satsar därför på en 2.5-vägare med inbyggd eller helst separat sub. En 1 tums diskant är väl inget att orda om, men för att man skall kunna spela rimligt starkt och för att förstärkaren inte ska kosta som bilen är det bra om man får upp verkningsgraden lite grann. Två 8 tummare blir alltså stommen för bas/mellanregister delen och 0.5-basdelen. För basområdet, (är ju inte subbasområde egentligen) under 80 Hz vill jag ha totalt fyra 12 tummare. Eftersom dom gör bättre nytta i rummet på annan plats så vidhåller jag att dom ska lyftas ut ur frontlådorna och in i alla fyra hörnen eller placeras mitt på alla fyra väggarna. Jag skulle således mycket hellre se att det kom fram en kommersiellt tillgänglig 8 tummare som går jättesnyggt upp i mellanregistret och som har modernt konstruerad motor med lång slaglängd, än ett nytt dröm-mellanregisterelement. För ett stereopar blir det alltså:
2+4+4 element, dvs 5 st element per sida.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-12 00:52

En otroligt intressant tråd och fråga!

Intressant eftersom den tvingar deltagarna att ventilera både sina föreställningar och sina fördomar. :wink:

Så det tänkte jag göra jag också. :)

Själv har jag ingen aning om vad som är det korrekta svaret, delvis för att jag inte heller vet riktigt vad "kompromisslös" betyder här.

Man kan ju göra sammanhangen hur komplicerade som helst, och till sist se kompromisser överallt.

Två saker man kan bena upp dock, när det gäller kompromissfrågan är huruvida anpassning till rummet och stereo-systemet skall ingå i strävan mot det där kompromisslösa?

Gäller frågan snarare för det som kan definieras som en monohögtalare i ekofritt rum så blir det lättare att svara, men jag tror att det är hifi/Hoci-högtalare för verkliga rum det gäller?

En gång för många år sedan när jag funderade igenom det här med X-vägiga system så kom jag fram till en sak, som jag fortfarande tror är är relevant. (I varje fall så länge som ljudtrycksförmågan inte behöver vara extrem. Sistnämnda kan förskjuta uppräkningen lite, således att man kan lägga till några ännu flervägigare system, och stryka de allra enklaste.)

Jag kom fram till att, om man bortser ifrån den initiala kunskapströskeln som ju måste passeras för att man skall kunna göra "förutsägbara" högtalare överhuvudtaget, är det lätt att göra extremt goda fyrvägshögtalare, eftersom antalet element medger att var sak kan placceras på bästa plats, samtidigt som man kan använda varje element inom dess frekvensgånglinjäraste område. Vidare blir modulationsdistorsioner trevligt undertryckta av att olika frekvenser slipper samsas på samma membran.
. I gengäld finns gränser för hur långt det går att nå med ett så komplicerat system som ett fyrvägs. Det är bra att registren för resp element är små, men delningarna mellan dem är i sig en diskunitinuitet i deras strålingsbeteende, och kanske även på andra sätt (vars relevans ibland kan ifrågasättas) ett litet problem.

Trevägshögtalare är fortfarade ganska lätta att få ihop, även om i synnerhet mellanregisterelementet kan var en utmaning att hitta. Bredbandigt, lågdistorderande, tillräcklig känslighet och ändå god spridning kan börja bli svårt i trevägare.
. Att göra en riktigt bra trevägare är lätare än att lyckas med tvåvägssystem, men helt klart svårare än i fyrvägsfallet, men i gengäld går det att nå längre, om man lyckas tämja några element som gör det möjligt.
. Fast går det att få elementen (främs mellanregistret) så bra att det totalt blir bättre än fyrvägaren...?

Går man vidare till tvåvägssystem växer bara problemen och kraven som måste ställas på elementen blir nästan orimliga, för att det skall fungera tillfyllest. Bas/mellanregisterelementet måste kunna hantera extrem djupbas samtidigt som det skall hantera högre frekvenser utan att beröras av basbevegelserna, och till på köpet måste det vara tillräckligt stort för att flytta tillräckligt med luft, men tillräckligt litet för att sprida nog mycket... Nu kan man förvisso tänka sig tvåvägare med delningsfrekvensen 500 Hz också, men det kanske är påfresta de förutfattade meningarna för mycket... :wink:
. Nu kan man verkligen fråga sin om potentialen att med stöd av den ännu enklare uppbyggnaden och större friheten från delningar, göra ett bättre system än ett trevägs, är praktiskt uppnåbart.

Sista steget blir till envägaren. Där blir det så svårt att det blir omöjligt! Att göra en tillfyllest envägare går helt enkelt inte. I varje fall inte om vi talar om traditionella dynamiska högtalare. Frågan om huruvida den totala friheten från delningar i sig är värdefull blir då hypotetisk, eftersom det inte finns några envägssystem med full bandbredd (Säg att vi ställer kravet att nå i varje fall 35 - 16 kHz för att få kalla det full bandbredd). Alla jag stött på (Lowter gör ju inte det enda fullbandbreddselementet) är i själva verket avsevärt mycket mera fasdistorderande än ett förnuftigt tvåvägssystem. Förklaringen är att den s k envägshögtalaren i regel ÄR delad, med ett mycket brant och fult mekansikt delningsfilter. Faktum är alltså att de flesta fullregisterelement är tvåvägssystem! Och inga fina sådana heller. :(

Nåväl, det var en massa pladder - vad är bäst då?

Tja. Säg det.

Det enda jag tror man kan vara säker på är, att om man tar den yppersta procenten av alla högtalare - den bästa hundradelen som finns att få aaltså, oavsett pris - så är mer än 99 % av dem två, tre, eller fyrvägssystem.

Vh, Ing. Öhman

- - - - -

PS. Sen kan man ju skilja på delningar mellan element som sitter i samma låda, och delningar mellan mekaniskt separarerade system.
. Är tillexempel ett tvåvägssystem som delas elektroniskt till en basmodul, ett tvåvägssystem + basmodul, eller är det ett trevägssystem?

PPS. Det är kanske denna slutsats som är den viktigaste: Fem- och sexvägssystem är extremt sällsynta, men frågan är om de inte skulle kunna bidra till fina konstruktioner, i varje fall om vi tänker oss realisationer med digitala filter. :P
. Det är bara det att ingen vågat gå den vägen ännu.

PPPS. Själv gör jag ju mest bara 2-vägssystem, samt 2-v + B, men det är mest av historiska skäl. Sen har jag ju hållit på med det så länge att jag tror jag lärt mig hantera de flesta tillkortakommanden man i början upplever som "icke runtgåbara". En sådan resurs känns trist att inte utnyttja. :wink:
. Sen finns det ett skäl till, som har med musikåtergivningens själ att göra (nej, jag tänker inte få in på vad jag menar med det), men det inbegriper inte tvåvägighetens nödvändighet, med nödvändighet. 8) Det gör dock att man kan komma att omvärdera de fyra principerna lite - bli tvungen att kasta om både svårihetsdefinitionerna och åstadkombarheterna lite, så att säga...

PPPPS. Jag förutsätter lite ungefärliga delningsfrekvenser i det ovanstånde, nämligen:
5-v: 80 // 400-500 // 1000-1500 // 3500-6000
4-v: 300-450 // 800-1200 // 3000-5000
3-v: 300-450 // 2000-5000
2-v + B: 80 // 1500-4000
2-v: 1500-4000

För helt andra delningsfrekvenser kan resonamangen behöva modifieras en smula. Det behöver inte bli sämre, men det kommer att involvera helt nya kompromisser...

PPPPPS. Allt det ovanstånde resonemanget underförstår att det är en mycket god högtalare som skall konstrueras, och att konstruktören har rimlig insikt i åtminstone filterteknik och elektroakustik.

Handlar det om en högtalare med lägre krav, konstruerad av vem som helst (med begränsade elektroakustiska kunskaper), blir ordningen förstås den motsatta: Envägssystem är lättast, därnäst tvåvägare, trevägare, fyrvägare, femvägare, sexvägare...
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-20 14:29, redigerad totalt 3 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-02-12 01:15

Jag läste nån stans att den optimala högtalarlådan är i formen av ett "klot", stämmer det? (baffelreflektioner?)

I.s.f varför ser man inga sådana?

Kanske det vore opptimalt att börja med?

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-12 02:24

Man kan nog läsa och höra att i princip vilken typ av låda som helst är den rätta... beroende på vem som skrivit eller sagt det. Finns dom som tycker en planka med hål i är det bästa, dvs. ingen låda alls. Personligen har jag upplevt välljud i topp med vitt skilda principer.

Nu med DSP som börjar komma ner i prisläge som de flesta besatta audiosjälar kan betala för så kommer design av högtalare bli något helt annat än tidigare. Inte så att kunskap blir oviktigt, men det underlättar sååå mycket.

/Peter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-12 02:40

Piotr skrev:Man kan nog läsa och höra att i princip vilken typ av låda som helst är den rätta... beroende på vem som skrivit eller sagt det. Finns dom som tycker en planka med hål i är det bästa, dvs. ingen låda alls. Personligen har jag upplevt välljud i topp med vitt skilda principer.

Nu med DSP som börjar komma ner i prisläge som de flesta besatta audiosjälar kan betala för så kommer design av högtalare bli något helt annat än tidigare. Inte så att kunskap blir oviktigt, men det underlättar sååå mycket.

/Peter

DSP är ingen lösning på alla problem. Vad är systemet tänkt att göra? Det jag sett hittills är att jämna ut frekvensgången i ett rum. Men det är väl inte det värsta problemet. Så enkelt är inte livet. Kunskap och design kommer bli så oändligt mycket viktigare när en rak frekvensgång kommer bli en självklarhet.
När en DSP kan kompensera för mina humörsvängningar, först då kommer jag tro på tekniken....

/ B

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-14 16:57

Jag tolkar för det första frågan lite frikostigt, som att högtalare menas "sidosystem" eller om man så vill "toppsystem" (låter konstigt tycker jag, men är ju logiskt).

Vad vill man då uppnå med sitt sidosystem? Jo, jag vill iallafall uppnå följande:

1. Rak frekvensgång
2. Spridningsegenskaper som är anpassade för verkliga rum
3. Tillräckligt hög dynamisk förmåga (vilket även innefattar låg dist/kompression, det duger inte att högtalaren bara tål en massa effekt)

Hur uppnår man då allt detta? Enligt mig använder man många element i ett d'appolito-liknande system. Detta medför att man kan få god riktverkan i höjdled, vilket är lämpligt för minimera inverkan av tak/golv, men hindrar inte bred spridning i sidled.

För att tillgodose den dynamiska förmågan använder man en hel del element, och de ska helst vara tillräckligt stora också. Stora element ger hög känslighet. Jag inbillar mig att det är ohyggligt mycket lättare att bygga en högtalare med 92 dB känslighet som tål 100 W med bibehållet låg dist än en med 86 dB som tål 400 W och ger lika låg dist. (Att göra en högtalare med 92 riktiga dB känslighet vid 2.83 V är dock inte alltid så lätt!)

Följande tre kandidater dyker då upp i mitt huvud som möjliga realisationer på ovanstående krav:

1. WWMTMWW system, t ex 8" basar, 6.5" mellanregister samt 1" diskant, 3-vägs
2. WMTMW system, samma elementstorlekar, 3-vägs
3. WWTWW system, t ex 6.5"-8", 2.5-vägs

Ska man sen bygga basmoduler med tillräcklig kapacitet för att matcha sådana monster behöver man ju ännu en delning (vid 80 Hz) och ännu fler element. Typ 4-8st tolvtummare. Räknar man in dem behöver man alltså 7-11 element per sida.

Men så är man ju inte riktigt klok i huvudet heller. :)

/Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-14 17:00

hehe det var reljält med element och mystiska konfigureringar :P

Med fullregister så menade jag faktiskt att man ska bygga fronthögtalare som klarar sig riktigt bra utan basstöd.

Med dina 4st 8" / högtalare så tror jag ifs att du klarar dig utan det ifall de är någorlunda långslagiga :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-14 18:28

lazyworm skrev:hehe det var reljält med element och mystiska konfigureringar :P

Med fullregister så menade jag faktiskt att man ska bygga fronthögtalare som klarar sig riktigt bra utan basstöd.

Med dina 4st 8" / högtalare så tror jag ifs att du klarar dig utan det ifall de är någorlunda långslagiga :)

4 st 8" kommer man långt med ja, men bygger man ett fullregistersystem så blir det förfärligt stort (om det ska gå rimligt djupt i basen) och kommer ändå inte alls att kunna matcha en rejäl hög basmoduler.

Dessutom blir systemet obalanserat, med det menar jag så här: ljudtryckskapaciteten i djupbasområdet bör överstiga den för högre områden, eftersom när man pressar systemet till max så kommer i praktiken djupbasdelen att få jobba hårdast. (Inbillar jag mig! :-)

En annan aspekt är det här med överstyrningsreserv, som blir groteskt mycket bättre >80 Hz än i djupbasområdet med "bara" 4 st åttor.

Jag inser dock att mitt systemförslag inte borde vara speciellt kommersiellt lämpligt, väldigt få behöver nog en sådan ljudtrycksförmåga. Inte jag själv heller, utom den 0,1% av speltiden då jag vill spela ner tapeterna i rummet.

Å andra sidan stod det något om kompromisslös i början... :)

mvh
Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-14 19:03

Vad behövs?

-Linjär frekvensgång on och off axis horisontellt (bara lutande off axis ovanför 500Hz) ut till minst 60grader. Mellan 20-20kHz i rum +1/-3dB inom 30grader. -6dB inom 60grader.
-Under 1/3 oktavs påverkan mellan elementen (inom 60grader off axis[både vertikalt och horisontellt]).
-Ingen förändring av frekvensresponsens form* vid högre ljudnivåer.
-Under 0.5% dist upp till 96dB > 100Hz
-Under 5% dist upp till 110dB 20-100Hz
-Impedans som aldrig går under 4ohm
-Storlek som accepteras av normala människor

Hmm, det måste bli en 4-vägare, men inte mer. Men bara två frekvensband för hela mellan/diskant (delning någonstans mellan 1.5-3kHz). Ett frekvensband mellan 100-400Hz. "Branta" filter behövs också till den höga delningen, minst 48dB/oktav lutning utanför delningen (elliptiskt då för att inte ändra ljudet vid höga ljudnivåer). :)

*alltså känsligheten får ändras en aning men inte själva formen.

Det kanske kommer i närheten av kompromisslöshet. :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-14 20:51

Håller med du Martin. Men 0.25% dist och 6ohm min. skall vi väl kunna kräva i alal fall va? :-)

10-100Hz 12"-18"
100Hz-400Hz 1-2st 8"
400Hz-2.5k 6"
2.5-30k+ 1"-1.3"

Med sådan konfig. kan vi lira inom var elements optimala område båda gällande motor/upphängnings dist och uppbrytningar och loobing bör endast ske i översta delningen.

Å så går man å lyssnar på en söt liten två vägare som spelar alldeles underbart och så undrar man va f-n man håller på med.. men kul e det.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-14 21:35

Håller med Jonas å! :D

Tänkte på den där ideen med WWTWW 2.5 vägs... gillar den, framförallt för en rock å pop burk.

/Peter

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-14 22:04

själv är jag inne på åtta, fyra till fem och 3/4 till en tum i elementkonfig. till detta en baslåda förstås.
delning kan då ske vid ca 300 och 3000(kanske lite högre).

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-02-14 22:34

En kompromisslös högtalare bör väl också återge till DC, vilket innebär slutna system nedåt...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-14 22:36

En kvarts procent THD och kompromisslös i samma mening rimmar illa 8O .
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-14 22:41

Morello: du är för kräsen...

ThomasA: Precis, glömde nämna slutna lådor. :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-14 23:05

Thomas_A skrev:En kompromisslös högtalare bör väl också återge till DC, vilket innebär slutna system nedåt...

Yup sluten baslåda i tryckkammare :)

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-14 23:07

Morello skrev:En kvarts procent THD och kompromisslös i samma mening rimmar illa 8O .

Jo kanske det men Martin föreslog 0.5% ovan 100Hz vid 96dB så jag drog till med nånting.. Men allvarligt, känner du till dynamiska bas å mellan som fixar lägre siffror än så?

/Peter

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-14 23:08

Morello skrev:En kvarts procent THD och kompromisslös i samma mening rimmar illa 8O .

Kan du fixa en högtalare som har under 1/4% THD från 20Hz och uppåt vid 130dB?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-14 23:25

Jäkligt roligt att jag fått igång den kreativa sidan hos så många :)

Ska man köra slutet i basen så får man räkna med att ha fet membranyta (åtminstone 2st12"are eller en enkel 18"are) :P
Men jag håller med lite, en sluten låda kan man få relativt liten även med fet membranyta utan at göra avkall på dist, jag hörde t.ex att en Adire Maelstrom med sina 18" och lång slaglängd passar som bäst i ca 75l med hänsyn till distorsion.

Så min tanke är lite åt hållet att ha en fet bas, t.ex den ovan nämda tillsammans med ett inbyggt slutsteg till just basen som är skräddarsytt till basen och som har ett filter med subsonik krets som används till att kompensera upp de lägre frekvenserna för att få en rak frekvensgång ända ner i 15Hz regionen, gärna ett ställbart dito för att man ska kunna kompensera för olika rum och som dessutom använder sig av Morellos notchkrets för att kunna minimera den värsta av rummets toppar.

Denna basdel på en högtalare där elementet kostar runt 3000, ett bra skräddarsytt monosteg kostar runt 3000 + tid att tillverka och ett bra aktivt filter kostar runt 2000 + tid att tillverka, dessa siffror gäller ju förstås bara om man e inne på Diy annars får man nog lägga på ytterligare en nolla 8O

Hur som helst, då har vi lagt runt 8000kr/basdel i högtalaren vilket e jäkligt mycket pengar men jag har svårt att tänka mig att någon av de komersiella högtalarna som finns (även i +500kkr klassen) kommer upp i samma basprestanda distmässigt och splmässigt.

Så då har vi alltså 2olika sorters mellanregister och en diskant kvar(om vi ska köra 4-vägs, btw Maelstrom måste ju placeras på sidan av lådan och inte på baffeln då detta skulle ge en otroligt bred baffel :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-14 23:31

Max_Headroom skrev:

Jazzå, nu dök 130 dB också :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-14 23:33

Max_Headroom skrev:

hmm Martin specade 96dB med 0.5% över 100Hz, piotr hänvisade sen till detta vilket innebär att det e samma frekvens och ljudtryck.

Morello hänvisade till Piotrs inlägg så man kan ju tänka sig att det fortfarande rör sig om samma frekvenser och dB

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-14 23:36

Piotr skrev:

Jo kanske det men Martin föreslog 0.5% ovan 100Hz vid 96dB så jag drog till med nånting.. Men allvarligt, känner du till dynamiska bas å mellan som fixar lägre siffror än så?

/Peter

T.ex dubbla Seas W22 där en bara spelar tills baffelstödet tar vid
8)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-14 23:50

Morello skrev:
Max_Headroom skrev:

Jazzå, nu dök 130 dB också :lol:

Ja, är det komprisslöst så är det. Man vill väl kunna avnjuta en jetmotor på full gas hemma i vardagsrummet, i hela tonregistert.
Fast jag kom just på:
Troligen billigare och enklare att köpa en jetmotor och köra den. Man kan nog leda ut avgasstrålen genom ett öppet fönster så blir det inte så ***** varmt i lägenheten.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-15 00:07

screen skrev:Jag läste nån stans att den optimala högtalarlådan är i formen av ett "klot", stämmer det? (baffelreflektioner?)

I.s.f varför ser man inga sådana?

Kanske det vore opptimalt att börja med?

MVH Björn//

Mja, om du har lekt med min "Edge" så vet du kanske hur ett typiskt baffelsteg ser ut. En stigning från 0 dB, med en bulle strax innan det stabiliserar sig på + 6 dB. Den där bullen kan bli rätt olika beroende på baffelform, och ibland kan man använda den tillsammans med övriga egenskaper i högtalaren.

Om man däremot tar ett klot, och placerar en punktkälla på klotets yta, så blir baffelsteget en helt slät övergång mellan 0 och 6 dB, utan bulle. Nu finns det ju inga punktkällor, så redan om man sätter ett runt element i ett klot, så får man diffraktionseffekter från elementets kant. Detta innebär i praktiken att en klotformig låda inte ger det där släta baffelsteget som verkade så bra.

Men som sagt, det är ju hela systemets tonkurva och riktverkan som man ska dimensionera mot. Egde kan förleda en i att leta efter det slätaste baffelsteget, vilket är lite synd.

Inser just en parallell till debatten om färgande delar i en kedja och att färgningar i princip kan ta ut varandra. Principiellt är det ingen skillnad på resonemangen, men jag finner mig på ena sidan i ena fallet (delarna i en CD-förstärkar-högtalare-rum-kedja bör var för sig vara ofärgande) och andra sidan i det andra fallet (en högtalares delar bör dimensioneras som en helhet, det gör inget om filtret ger en tonkurvebulle och elementen har motsvarande dal). Det beror på att högtalarkonstruktören som regel har kontroll över alla delarna, medans anläggningsdelskonstruktören inte har det. Hur kom jag in på detta? Klot, ja.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum