Jag fick en sådan tokig, men smart idé i går kväll, att jag skulle vilja lufta den. Problemet är att när jag kommer på något smart, har någon redan gjort det, för sådär 30 år sedan. Så jag kanske ska fråga om detta redan är provat, och varför det inte funkar...
I alla fall. Varje gång någon ska presentera något för ett stort antal perosner på en scen, får vederbörande en mik på sig, antingen med bygel runt örat, eller en mygga fastsatt i kläderna. Det blir ofta strul med dessa, och blir dessutom rejält fult. Men skulle man inte kunna konstruera en starkt riktad mik, med styrutrustning som får ett mål att följa? Det skulle kunna vara en enkel knapp i väldefinierad färg, eller något sådant. Med tanke på hur bra följefokus funkar i en kamera, borde detta inte vara alls omöjligt.
Resultatet skulle bli att man fick bort miken och pysslet med den från scenen, och byte av talare skulle kunna ske mycket enklare. Man kan också tänka sig att utveckla systemet till flera talare.
Nå, har detta provats? Och varför funkar det inte, i så fall. Eller är det bara för dyrt?