Livslängd på projektorpaneler

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bomellberg

Livslängd på projektorpaneler

Inläggav bomellberg » 2010-01-22 14:17

Min gamla Pansonic AE-700 har fått problem med blåstick. Det är en polarisator som bränt ut sig.

Inför byte till ny projektor undrar jag om det är klokt att satsa på en LCD igen. Vi använder projektor som vår primära skärm, alltså står den på flera timmar om dagen.

Det pratas mycket om organiska LCD-paneler och dess motsats, icke-organiska LCD-paneler. Kan jag köpa en Panna AE4000 och använda den flera timmar om dagen?

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-01-25 22:09

En god vän fick problem med båda sina Hitachi ( p-100, p-300 ) projektorer- panelerna blev tillslut sönderbrända. Det skedde med båda projektorerna ungefär vid 1300 timmars drift. Projektorerna användes för tv-tittande. I dessa satt det paneler från epson.
Samma felsymptom som du nämner, om det nu inte, i ditt fall, rör sig om damm på panelen- har du rengjort ?

Vet inte om DLP är bättre, speciellt med så frekvent drift som du talar om. Min Optoma HD 70 är helt felfri, men den har bara gått i drygt två år, ca 500 timmar totalt.

Men om du frågar mig, eller min vän:- blir det en lcd igen ? Skulle nog svaret bli- njaaae. Ingen begagnad iallafall.

Men står alla ut med DLP-flimret?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-01-26 00:13

Det är inte damm, det är ena polarisatorn som bränt. Vanligt fenomen på AE700.

Även om jag själv inte skulle påverkas av DLP-flimret kanske det finns någon i familjen som gör det. Jag har ju såklart kikat på Mitsubishi HC3800, men vissa rapporterar att de inte initialt sett regnbågar, men efter en tids tittande kan de inte sluta se dem.

Kanske borde köpa en TV istället, men jag vill verkligen inte.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-01-26 00:36

Richard skrev:En god vän fick problem med båda sina Hitachi ( p-100, p-300 ) projektorer- panelerna blev tillslut sönderbrända. Det skedde med båda projektorerna ungefär vid 1300 timmars drift.

De låter ju väldigt kort, typ under halva livslängden för lampan!
Helt otillfredsställande enligt min mening.
Ser inget fel på bilden från min Sony efter 1500 timmar.
Men den har väl inte Epson-paneler?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till Teknikforum