Polskruvar helt i metall - säkerhet ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xiro

Polskruvar helt i metall - säkerhet ?

Inläggav Xiro » 2010-01-23 09:44

Mina högtalare har polskruvar helt i metall, d v s även muttern är i metall - inte plast som på många andra högtalare. Den ena högtalarens baksida är lättåtkomlig och jag funderar nu på vad som kan hända om t ex mina små barn får för sig att sätta en metallpryl mellan polskruvarna - mest med tanke på barnen, men även med tanke på hifiapparaterna :-)

Är metallmuttrarna helt förkastliga i detta perspektiv, eller kan jag tryggt låta dem vara som de är? En variant, kanske overkill, är att byta polskruvarna mot speakon-kontakter. Råd någon?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-01-23 11:31

Till mina byggen har jag ofta använt sådana här kontakter där allt är platsöverdraget.
Bild

Om kidsen kortsluter kan ju din förstärkare gå åt fanders. Gör en kalkyl över riskerna att barnen hittar på dumheter, elelr skaffa en kortslutningssäker förstärkare. :wink:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2010-01-24 02:08

Den typen är ju vettig - var köper man sådana eller liknande till rimligaste peng?

En annan grej är ju kabelkontakterna - funderade på låsbara bananer för att undvika kortis den vägen - min minste grabb log riktigt brett häromdagen då han stod med lossdragna kontakter i handen... problemet är bara att de låsbara bananer jag hittar till rimliga pengar är utan isolering. Tips?

Men ska jag ändå in o modda i högtalaren kanske det blir Speakon, då borde alla flugorna bli smällda på en gång.

* Misstänker att jag omedvetet försummat risken med att förstärkaren går upp i rök på grund av drömmar om nytt förstärkeri - selektivt förnuft, ett tecken på hög intelligens kanske? Åtminstone passiv sådan :-) *

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-01-24 02:43

En billig lösning som väl bör funka är ju att modda med lite isoleringstejp.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-24 03:55

Röd och svart krympslang, blir prima.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2010-01-25 13:52

Heheh... ja varför krångla till det :-)

Jag är ju rätt så okunnig på elektronik, så jag undrade hur stor risken är att en liten leksak i metall mellan polskruvarna skadar apparaterna eller den som håller i leksaken. Förutsatt att kontakterna sitter i polskruvarna, vilket är lätt ordnat med låsbara bananer. Det kanske blir samma effekt som att kortsluta plus och minus med lösa kablar?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-25 15:49

Själv har jag gått över till Multi Contact's beröringsskyddade kontaktdon för att skydda mig mot kortslutna sladdar. Betalbar industrikvalitet.

http://www.multi-contact.com/AcroFiles/ ... _(de-en-fr)_hi.pdf

Här några exempel ur katalogen som är väldigt användbara.

Chassidon:
SEB4-F
SLB4-F
SAB4-G

Sladdmontage:
SLS425-SW/A
SLS425-SI
SLS405-BK

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2010-01-25 19:38

RogerGustavsson skrev:Själv har jag gått över till Multi Contact's beröringsskyddade kontaktdon för att skydda mig mot kortslutna sladdar. Betalbar industrikvalitet.

http://www.multi-contact.com/AcroFiles/ ... _(de-en-fr)_hi.pdf

Här några exempel ur katalogen som är väldigt användbara.

Chassidon:
SEB4-F
SLB4-F
SAB4-G

Sladdmontage:
SLS425-SW/A
SLS425-SI
SLS405-BK

de där ser väldigt trevliga ut. Varifrån beställer du dem?

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-25 20:43

Fick en sändning från www.voelkner.de idag. Något har blivit fel eftersom de vinklade bananerna inte var förgyllda. Hittar inte alla i deras internetkatalog heller. Antingen har jag beställt fel eller så har de skickat fel. Har i varje fall fått bananerna för pressningpassning i 12 mm hål för i t.ex. högtalare. Inpressningsmodellen finns även hos Elfa fast av fabrikat Hirschmann.Portot från Tyskland var lägre än Elfas inom Sverige...

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2010-01-25 21:25

speakon kontaker
avsedda för just högtalare
låsbara
kortslutningssäkra
billiga
8)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-25 21:37

Jo, Speakon var jag inne på tills jag såg hur stora de var.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2010-01-26 08:59

Tack för bra tips RogerG! Jag använder själv någon slags vinklade isolerade guldpläterade bananhonor ("BFA") mot min Arcam-förstärkare och det funkar utmärkt. Tror de kommer från Deltron, men har inte hittat någon motsvarighet förrän nu genom dina tips.

Återgå till Teknikforum