Moderator: Redaktörer
perstromgren skrev:När jag provlyssnade mina PK-högtalare, kommenterade jag att cymbalerna på en inspelning med storband inte lät som de vara av metall, medan de gjorde det över mina eletrostater. Jag har ofta hört den här effekten; på en del inspelningar låter cymbalerna som vore de gjorda av något hårt, icke klingande material så det bara fräser om dem, medan de på andra sjunger härligt.
Cymballjudet varierar alltså både mellan inspelningar och återgivare. Vad beror denna variation på? Mikval? Mikavstånd? Grav EQ? Tonkurva hos återgivaren? Spridning i rummet? Dist?
perstromgren skrev:Jag skulle gärna dyka litet mer i detta, om jag får litet hjälp. Vi kanske ska vända på steken: kan man få en cymbal att bara fräsa utan ha någon metallklang, med flit? Hur gör man då?
KarlXII skrev:De mest verklighetstrogna cymbaler jag hört var på MBL:s stora rundstrålare. Fantastiskt. Jag stod med ryggen till och var säker på att cymbalen var i rummet.
Almen skrev:perstromgren skrev:Jag skulle gärna dyka litet mer i detta, om jag får litet hjälp. Vi kanske ska vända på steken: kan man få en cymbal att bara fräsa utan ha någon metallklang, med flit? Hur gör man då?
Det fixar man nog enklast med EQ och lite limiter. Tänker du företrädesvis på vanlig crash, ride, eller china eller jazzride med skruvar i?
Piotr skrev:KarlXII skrev:De mest verklighetstrogna cymbaler jag hört var på MBL:s stora rundstrålare. Fantastiskt. Jag stod med ryggen till och var säker på att cymbalen var i rummet.
Hade ju German Physics tidigare och de har ganska ordentligt ripplig kurva ovan 2k men lät väldigt jämt och fint ändå. Kanske beror på hur tät gräsmattan är. Är ripplet tätt packat antar jag att örat accepterar det bättre än om det rör sig om några glesa toppar och dalar. Jämför reflektionsmönstret och frekvensgånen i ett rum med diffus akustik jämfört med ett med mindre diffus akustik.
/Peter
perstromgren skrev:Almen skrev:perstromgren skrev:Jag skulle gärna dyka litet mer i detta, om jag får litet hjälp. Vi kanske ska vända på steken: kan man få en cymbal att bara fräsa utan ha någon metallklang, med flit? Hur gör man då?
Det fixar man nog enklast med EQ och lite limiter. Tänker du företrädesvis på vanlig crash, ride, eller china eller jazzride med skruvar i?
Alla och ingen speciell.
Hur ska vi EQ:a för att sabba ordentligt? Hängmatta?
KarlXII skrev:
Det där ripplet, var det ett resultat av högtalarens interaktion med rummet, eller var det elementets intrinsiska egenskaper?
Morello skrev:
Kanske borde jag ställa upp ett AB-par i källaren och spela in trumsetet?
Morello skrev:Jag tror väldigt många har en skev uppfattning av hur en cymbal klingar på riktigt - en cymbal låter inte så prassligt ljust som de gör på många inspelningar.
Kanske borde jag ställa upp ett AB-par i källaren och spela in trumsetet?
Almen skrev:Finns ju en liknande diskussion här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=28327
Morello skrev:Jag tror väldigt många har en skev uppfattning av hur en cymbal klingar på riktigt - en cymbal låter inte så prassligt ljust som de gör på många inspelningar.
Kanske borde jag ställa upp ett AB-par i källaren och spela in trumsetet?
Almen skrev:Finns ju en liknande diskussion här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=28327
perstromgren skrev:Jag skulle gärna dyka litet mer i detta, om jag får litet hjälp. Vi kanske ska vända på steken: kan man få en cymbal att bara fräsa utan ha någon metallklang, med flit? Hur gör man då?
KarlXII skrev:De mest verklighetstrogna cymbaler jag hört var på MBL:s stora rundstrålare. Fantastiskt. Jag stod med ryggen till och var säker på att cymbalen var i rummet.
celef skrev:här är problem med färgat cymballjud ganska tydlig
http://www.youtube.com/watch?v=bN9VZV3b ... re=related
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:De mest verklighetstrogna cymbaler jag hört var på MBL:s stora rundstrålare. Fantastiskt. Jag stod med ryggen till och var säker på att cymbalen var i rummet.
Håller inte med alls. Snarare väldigt artificiellt. Hade nog inte pallat med dom högtalarna en dag ens.
Max_Headroom skrev:perstromgren skrev:Jag skulle gärna dyka litet mer i detta, om jag får litet hjälp. Vi kanske ska vända på steken: kan man få en cymbal att bara fräsa utan ha någon metallklang, med flit? Hur gör man då?
Kompressor
IngOehman skrev:perstromgren skrev:Jag skulle gärna dyka litet mer i detta, om jag får litet hjälp. Vi kanske ska vända på steken: kan man få en cymbal att bara fräsa utan ha någon metallklang, med flit? Hur gör man då?
Tror tyvärr att det är en irrväg.
Det finns ju ofantligt många flera sätt som man kan ställa
till det på, än det som leder rätt.
Det är i varje fall klart färre som gör att det blir rätt...
Hade vi inte haft de begränsningar som stereosystemet
ställer upp, som tvingar oss att balansera saker mot var-
andra "för att hitta den mest acceptabla kompromissen",
så kanske jag skulle ha påstått att "RÄTT är entydigt men
FEL finns det oändligt många vägar till".
Piotr skrev:Lyssnade du på samma inspelning i samma rum som dussin?
/Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster