Moderator: Redaktörer
Isidor skrev:Bill,
Du hänger upp dig alldeles för mycket på mätningar här. Varför det? Det hela handlar ju om att framför allt CD och i viss mån mp3 är mycket svårare (i en del fall t.o.m. omöjligt) att skilja från masterbandet än vinyl i lyssningstest. Mätdata visar bara i rent tekniska termer varför så är fallet.
En annan sak som är viktig att inse när man läser dina inlägg är att audioteknik och psykoakustik idag är ganska mogna vetenskapsområden, vilket de inte var för 30-40 år sedan.
Bill50x skrev:Vad jag försöker säga är att korrelationen mellan mätvärden och lyssningsintryck kanske inte alltid är så starka.
Vilket låter mest likt ett 24 bits 192 kHz ultrahögkvalitativt programmaterial (DVD-A)?
IngOehman skrev:Har just fluktat in denna tråd och kan bara konstatera att mycket märkligt sagts i den, liksom mycket klokt.
Allra viktigaste saken att lägga till tror jag dock är att, MP3 betyder ingentig specifikt. Det finns massor av olika kodare, massor av olika valbara algoritmer (för kodning) och dessutom kan man koda inom ett mycket stort intervall bithastigheter.
IngOehman skrev:Vilket låter mest likt ett 24 bits 192 kHz ultrahögkvalitativt programmaterial (DVD-A)?
IngOehman skrev:PS. Jag har glömt hur man startar sådana hära frågetrådar, men om någon vill använda frågan ovan så, välkomna!
IngOehman skrev:Det kan tilläggas att de är många år kvar innan vi kan avnjuta "äkta 24/192". Systemet kommer att utvecklas mycket i takt med hårdvaran. Både vad avser inspelning och uppspelning. De bästa apparaterna har ungefär 20 dB kvar till systemets potential! Det betyder i klartext att de presterar bara 1/10 av amplitud-upplösningspotentialen. De flesta apparater är avsevärt sämre ytterligare.
IngOehman skrev:Men dessa apparatfel skall egentligen inte läggas MP3 till last, lika lite som de AD-omvandlarartefakter som uppenbart drabbat Harryups 24/192-kodning, skall läggas 24/192 till last.![]()
Jag försäkrar att det inte är formatet 24/192 du har problam med Harryup, utan apparatbegränsningar.
Svante skrev:Kul inlägg, Ingvar! Ibland undrar man om inte mp3-kidsen är förståndigare än hifinördarna i alla fall...
Svante skrev:Man kan väl tillägga att även örat har ungefär 20 dB kvar till att kunna utnyttja den dynamik som sann 24 bitarssampling i 192 kHz skulle ge. 24 bitar skulle ge en brusnivå cirkus 144 dB under full utstyrning, lite mer om man samplar med 192k (i stället för 48k) lite mindre pga ditherbrus, men alltså ungefär 20 dB mer än de 120 som man kan anse att örat klarar.IngOehman skrev:Det kan tilläggas att de är många år kvar innan vi kan avnjuta "äkta 24/192". Systemet kommer att utvecklas mycket i takt med hårdvaran. Både vad avser inspelning och uppspelning. De bästa apparaterna har ungefär 20 dB kvar till systemets potential! Det betyder i klartext att de presterar bara 1/10 av amplitud-upplösningspotentialen. De flesta apparater är avsevärt sämre ytterligare.
IngOehman skrev:Min uppfattning är, att vill vi ha ett tillräckligt bra system är det faktiskt mer än 140 dB vi behöver. 144 blir bra tycker jag. På köpet får vi en intressant möjlighet - nämligen att det går att spela in även absolut ljudnivå!![]()
Man skulle allstå kunna kalibrera sin förstärkare så att volymkontrollens 0 dB betydde "lika starkt som verkligheten". Det vore väl fint!![]()
Vh, iö
Margaux skrev:Tidningen HiFi (vad är det nu den heter?) hade på sin månadsskiva för några år sedan ett exempel med olika bitars upplösning. Det var svårt att höra skillnad när det fortfarande var över 10 bitar. Mycket svårt...
Min synvinkel är ju att analog återgivning ofta är musikaliskt riktigare än digital dito, trots att den analoga är behäftad med hörbara förändringar (ofta linjära, samt ett brustillskott) mot originalet.
På något sätt förmedlar en analog återgivning något som den digitala filtrerar bort, enligt min mening.
Morello skrev:Bill50,Min synvinkel är ju att analog återgivning ofta är musikaliskt riktigare än digital dito, trots att den analoga är behäftad med hörbara förändringar (ofta linjära, samt ett brustillskott) mot originalet.
Nej, vinylen är inte in i närheten lika linjär som CD, vilket visar sig i mycket enkla distorsionsmätningar.På något sätt förmedlar en analog återgivning något som den digitala filtrerar bort, enligt min mening.
Vad menas? Vad försvinner? Hur har du kommit fram till detta?
Morello skrev:Bill50x,
Om jag spelar in en LP på CD och du i ett blint test inte kan skilja LP'n mot den från LP inspelade CD'n, kan vi vara överens om att det är vinylens "sound"/förvrängning du gillar, snarare än några mystiska brister hos CD?
Jag har ett högklassigt ljudkort och skulle mer än gärna ordna detta test för de som är nyfikna.Någon som är med på test?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 33 gäster