Det är bara att konstatera att mätningarna ser olika ut beroende 
på vem som mäter dem, så jag bryr mig inte om "hur det blir" när 
de mäts än här och än där, än si och än så. Både metoderna och 
instrumentens påitlighet varierar. 
Jag nöjer mig med att dimensionera högtalarna så att de blir som 
de skall vara, så får den som mäter dem göra som de vill med sina 
mätningar. Jag både hoppas, tror och utgår ifrån, att ingen bestäm-
mer sig för att köpa några högtalare med utgångspunkt ifrån någon 
mätning - utan att alla är kloka nog att lyssna på dem, uppställda 
efter bästa möjliga förutsättningar, ändå. 
Själv så publicerar jag inga tonkurvemätningar alls. Ser ingen poäng 
med dem som kundinformation, eftersom de inte motsvarar hur de 
låter (om de tolkas med utgångspunkt från den begränsade insikt i 
sammanhangen, som de flesta förnuftiga människor har. Förnufiga, 
eftersom de uppenbart har spenderat sitt liv på bättre saker än att 
lära sig att tolka mätkurvor invändningsfritt och ackurat med hänsyn 
till allting som har betydelse. 

). 
Man hör inte som en mätmikrofon, och det finns ingen enskild kurva 
som summerar hörintrycket på ett bra sätt. En väldig massa kurvor 
tillsammans kan göra det, om man vet hur man skall tolka dem.  
Tonkurvemätningar är helt enkelt mycket bättre på att skapa frågor 
än att svara på några. 
 
 
Som tur är, har rätt så många människor både god hörsel och är så 
omdömesgilla att de alldeles själv har upptäckt hur fel det låter när 
två högtalare med linjalräta tonkurvor, tillsammans försöker återge 
musik i ett rum. 
Därmed inte sagt att "krokig är bättre än rak". 
Snarare är det så, att rak = krokig, när man ser på det psykoakustiskt. 
Så - det man behöver är absolut inte en kurva som är tekniskt krokig, 
"hur som helst". Man behöver en återgivning som är psykoakustiskt 
rak - i den faktiska applikationen. Och eftersom det inte är entydigt 
med en viss tonkurva (oavsett hur den är mätt) tycker jag inte att det 
är så meningsfullt med tonkurvor som alltså ändå nästan ingen kan 
tolka vettigt. 
Visst säger de något - i förekommande fall kan de ju visa att något är 
helt på tok dåligt/fel, men ändå måste den som skall desciffrera vad 
det är som är fel och vad som är kompensationer var rätt så insatt i 
saken, och även ha detaljerad information om hur kurvorna är fram-
mätta. 
Mätningarna kan helt enkelt inte visa att en produkt är bra. Bra känne-
tecknas ju inte av en bra egenskap, utan av frånvaron av dåliga/fel. 
Ingen kurva visar mer än ett fragment av alla beteenden som är av 
betydelse för musikåtergivningen. 
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten 
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D 
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).