Ta reda på akustiskt centrum

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
luminous

Ta reda på akustiskt centrum

Inläggav luminous » 2005-02-20 13:18

Jag söker efter tips om något bra sätt att ta reda på skillnaden i "offset" mellan bas- och diskantelementet. Jag testade att spela en viss frekvens i båda elementen och sedan justera avståndet mellan dem tills jag uppmätte maximal utsläckning, och räknade fram ett värde av 13mm på akustisk offset mellan min HDS 6,5" bas och H534 diskant. Men metoden kändes väldans oexakt, det var svårt att hitta en exakt punkt.

Hur brukar ni göra?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-20 14:51

Den metoden som du använde fungerar inte. Det beror på att det du mäter är fasskillnaden mellan elementen utan filter vid just den frekvensen och inte skillnaden i akustiskt centrum, det är inte alls samma sak.

För att mäta den kan du tex mäta upp frekvenskurvan för båda elementen inkopplade och sedan var och en för sig från samma mätpunkt. Sedan räknar du ut minimumfasen för frekvenskurvorna mha ett program tex detta:
http://www.pvconsultants.com/audio/utility/frc.htm
Till sist så låter du ett filtercad-program addera kurvorna (utan något filter) samtidigt som du justerar ena elementet i djupled tills den matematiskt adderade frekvenskurvan ser likadan ut som som den uppmätta. Då har du skillnaden i akustiskt centrum.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2005-02-20 17:05

Oj, det tänkte jag inte på. Tack för tipset! Det borde jag kunna lösa med enbart SoundEasy. :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-20 17:06

luminous skrev:Oj, det tänkte jag inte på. Tack för tipset! Det borde jag kunna lösa med enbart SoundEasy. :)
Absolut!

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-02-20 18:36

Akustiskt centrum i z- led brukar väl vara i höjd med korgens anslutning till magnetmotorn? Går alltså att mäta med linjal i såfall!

Återgå till Teknikforum