Tips på mycket bra 4-5" samt diskant sökes!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-20 02:12

Det jag föreslår fungerar alldeles utmärkt och är en bra variant för en "få vägs" högtalare som redan är en kompromiss hur man än vänder och vrider.

Om du prompt måste ha samma tonkurva när du sitter i favorit fåtöljen som när du dansar runt med din kära, då hardu en stor uppgift framför dig. ;)

Peter, om du vinklar bak högtalarna så kommer spridningsmönstret att riktas mot taket... Det påverkar mer än bara en teoretisk on axis-respons och i sin tur totala powerresponsen när du ändrar i delningsfiltret. Jag tycker fortfarande du tänker för endimensionellt.

"Spridningsmönstret" riktas väl utöver hela rummet. Återigen så föreslår jag detta som en metod att förbättra power response med en bibehållen hyggligt rak kurva direkt mot lyssnaren. Alternativet är rak kurva mot lyssnaren och dippar i power respons i elementens övre arbetsområde. Jag undrar om du kanske är orolig över att du skulle ha en takreflex som innehåller mer energi vid dessa områden än direkt ljudet? Lösning: rikta högtalaren "mellan" lyssnaren och första reflektionen så tonkurvan är så identisk som möjligt i båda dessa riktningar.

Jag ska förklara. Vad händer om du från din fixa tandläkarstol väljer att luta dig fram för att nå en kopp kaffe från soffbordet? Eller bara rör lite på huvudet som man brukar göra när man lever. Eller ve och fasa, råkar sätta dig 30cm fel i soffan!!
Hur påverkar det inte frekvensresponsen från högtalarna? I sin tur hur kommer detta att påverka ljudbilden som öronen uppfattar? Flyttar sig olika frekvenser åt olika håll på ett sätt som de inte borde ha gjort om du lyssnade på levande musik?

De problem som uppstår vid dessa situationer kommer ju gälla alla "normala" högtalare och är inget som skiljer sig åt för den föreslagna lösningen (som används av många tillverkare).

Det du kommer att höra som direktljud (med båda öronen) från båda högtalarna är i själva verket responsen från olika vinklar off axis!

Du hör direkt ljud från furutbestämd lyssnings axis och rumsbidrag från off axis. Öronens avstånd är tillräckligt litet för att inte påverkas av skillnader i en grad hit och dit i vertikal led (om det var det du tänkte på?).

Det är inte sannolikt att du någonsin lyssnar på en förutbestämd "on axis" på ett par högtalare. För att forma en proportionerlig ljudbild så behöver man alltså styra responsen i alla vinklar från högtalarna på ett sätt så att öronen kan tro på resultatet som når dem.

Ja, du behöver en power respons utan dippar och en on axis respons med rimlig kurva. Min föreslagna metod har större chans att lyckas med detta än om du ignorerar problemet med "få-vägs" högtalare. Vill du ha samma resultat i alla vinklar får du kika på German Physics eller liknande vilket ger ett sådant resultat (vilket inte är nå´tt att eftersträva enligt min åsikt bla.a efter att ha levt med den lösningen. :)

Riktar du då högtalarnas spridningsmönster upp mot taket, eller rakt fram förbi digsjälv (utan toe in) så kommer öronen att ha mycket svårt att tro att de sitter och lyssnar på riktigt ljud för det är inte i närheten av hur riktigt ljud beter sig.

Absolut inte. Vad får dig att tro det? Och på vilket sätt "beter sig riktigt ljud" då?

:)

/Peter

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-02-20 02:26

Peter, smisk på dig, ange vem du citerar :wink: Även om det framgår tydligt om man läser hela tråden vem du citerar så är det enklare om man redan läst stora delar av tråden och hoppar direkt till sida två att förstå vilka som pratar med vilka, o.s.v. :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-20 02:40

Piotr:
Om du prompt måste ha samma tonkurva när du sitter i favorit fåtöljen som när du dansar runt med din kära, då hardu en stor uppgift framför dig.
Nä, det är inte detta som är mitt mål. Däremot så kan det tex vara bra att tänka på hur högtalarnas spridning påverkar ljudbilden fårn andra ställen än exakt mitt mellan högtalarna precis i linje med diskanten. Olika lyssnare har olika höjd, ibland sitter man nersjuknen och tillbakalutad ibland sitter man mer upprätt eller längre fram. det blir stor skillnad i ljudbild om du har högtalarna bara lite riktade uppåt, särskillt om du har smal spridning mot högre frekvenser så gör det stor skillnad. Eller om du sitter lite vid sidan av, inte mitt mellan högtalarna. Därifrån tycker jag också att man ska kunna få en bra vy ut i ljudbilden.

"Spridningsmönstret" riktas väl utöver hela rummet.
Nä, alltså spridningsmönstret går ju att vrida åt olika håll, även uppåt. Tex som du föreslår att vrida högfrekvensenergin uppåt så att ju längre upp du sitter desto mer hf-energi får du (eller om du lägger huvudet lite på sned, så får du mer hf i ena örat än andra, dessutom en onaturlig skillnad mellan öronen som hörseln inte förväntar sig om ljuden vore verkliga.

De problem som uppstår vid dessa situationer kommer ju gälla alla "normala" högtalare och är inget som skiljer sig åt för den föreslagna lösningen (som används av många tillverkare).
Problemen gäller för alla högtalare men de går att lösa på ett mer eller mindre effektivt sätt beroende på vilken lösning man väljer. Tex så skapar "din" metod ytterligare problem som härrör ur de verkliga förhållanden som är när man lyssnar normalt.

Det du kommer att höra som direktljud (med båda öronen) från båda högtalarna är i själva verket responsen från olika vinklar off axis!

Du hör direkt ljud från furutbestämd lyssnings axis och rumsbidrag från off axis. Öronens avstånd är tillräckligt litet för att inte påverkas av skillnader i en grad hit och dit i vertikal led (om det var det du tänkte på?).
Som jag skrev så kan du inte under vanliga lyssningsförhållanden kontrollera att du hör en viss riktning från högtalarna utan riktningnen kommer att förändras beroende på hur/var du sitter hur lång du är, när man rör sig lite osv. Dessutom hör det andra örat alltid en annan vinkel än det ena örat hör från ena högtalaren. :)

Min föreslagna metod har större chans att lyckas med detta än om du ignorerar problemet med "få-vägs" högtalare.
Jag föreslår inte att man ska ignorera tex ändringen i spridningsmönster mellan diskanten och basen vid delningen. (edit: Jag håller på att utvärdera en möjlig lösning till det problemet i en annan tråd: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=3859 ) Snarare tvärt om, det är viktiga saker att tänka på. Men i stället för att ta med 1 vinkel resp. alla vinklar i genomsnitt i beränkningen så föreslår jag att alla vinklar är mer eller mindre viktiga och många vinklar definierar direktljudet som vi hör, inte bara en vinkel. Just pga de "problem" som jag beskrivit.

Riktar du då högtalarnas spridningsmönster upp mot taket, eller rakt fram förbi digsjälv (utan toe in) så kommer öronen att ha mycket svårt att tro att de sitter och lyssnar på riktigt ljud för det är inte i närheten av hur riktigt ljud beter sig.

Absolut inte. Vad får dig att tro det? Och på vilket sätt "beter sig riktigt ljud" då?
Just pga det dynamiska fler-dimensionella synsättet på lyssning som inte verkar vara ett vanligt tankesätt. Vad händer om du sitter vid sidan av och du har högtalarna utan toe-in? Jo, ljudbilden kommer att tippa över mot den högtalare som du sitter närmast... Tror du att någons öron låter sig bli lurade utav detta, på riktigt? :) Vad händer om du riktar högtalarna uppåt och du inte har ett sätt att fixera din lyssningshöjd på? Jo så fort lyssningshöden ändras så splittras illusionen av att du lyssnar på riktiga musiker för hela ljudet kommer att ändra färg på ett ytterst onaturligt sätt. Sånt händer inte med riktiga instrumet och sångare.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-02-20 05:12

...Vad händer om du riktar högtalarna uppåt och du inte har ett sätt att fixera din lyssningshöjd på? Jo så fort lyssningshöden ändras så splittras illusionen av att du lyssnar på riktiga musiker för hela ljudet kommer att ändra färg på ett ytterst onaturligt sätt. Sånt händer inte med riktiga instrumet och sångare.

Hej Martin,

I min fråga nedan så kan vi bortse från att off axis ljudenergin avtar(låt oss säga att vi har "perfekta" ellement i detta avseende) och koncentrer oss på enbart det fysikaliska samspelet mellan två ellement som detta ju handlar om och huruvida ljudbilden ändrar sig med andrad lyssningshöjd.

Följdfrågan är, finns det någon högtlarkonstruktion (om vi antar en flervägs konstruktion) som inte ändrar ljudbilden om man från sittande position reser sig o lyssnar (förutom ev. bredbands och koaxial ellement)?

mvh Michael

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-02-20 05:22

dimitri skrev:Mitt blygsamma bidrag:
Mellanreg
Audax HM130C0
eventuellt HM100C0
Oförändrade sedan sisådär 10 år.

HM100C0 40Wrms 89dB 8 ohms 90 a 7000 Hz
HM130C0 50Wrms 90dB 8 ohms 80 a 6000 Hz
HM170C0 60Wrms 90dB 8 ohms 60 a 4000 Hz

mvh
Dimitri

Tack Dimitri för förslagen, Audax har fina ellement.

Tyvärr är deras hemsida på internet desto ogästvänligare med en massa "ointernationell språk-text" där! ;)

Kunde dock inte hitta datablad på nämda ellement.

mvh Michael

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-02-20 12:37

MKo
Fick tips från Molle,
Alla datablad finns på Audax hemsida
Data finns på både aktuella och utgångna element. Gå till audax.fr, välj "télécharger" och ladda hem bilderna.

Dimitri

edit: HM130C0 finns att köpa hos
http://www.audax-speaker.de/preise.htm
där finns också datablad

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-20 13:52

MKo:
finns det någon högtlarkonstruktion (om vi antar en flervägs konstruktion) som inte ändrar ljudbilden om man från sittande position reser sig o lyssnar (förutom ev. bredbands och koaxial ellement)?
Ändras gör ju ljudbilden alltid mer eller mindre, tex att höjden på instrumenten sänks. :) Men om vi istället pratar mera realistiskt att ljudbilden bara får ändra sig på ett sådant sätt att öronen kan acceptera resultatet. Ja då krävs dels att spridningen från elementen var för sig (monterade i lådan) är tillräckligt jämn och gradvis ut till kanske 30 grader, samt att överlappningen mellan elementen är mindre än 1/3 oktav, omöjligt är det inte...

Men att kunna ställa sig upp och lyssna utgör ett ganska stort problem för en högtalare helt klart, lite extremt kan man säga. Fast jag tycker faktiskt att man borde kunna kräva det av en bättre högtalare.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-02-20 20:11

dimitri skrev:MKo
Fick tips från Molle,
Alla datablad finns på Audax hemsida
Data finns på både aktuella och utgångna element. Gå till audax.fr, välj "télécharger" och ladda hem bilderna.

Dimitri

edit: HM130C0 finns att köpa hos
http://www.audax-speaker.de/preise.htm
där finns också datablad

Tack för länken till den tyska sidan, där fick man fram lite mera info på HM100C0.

Dock Audax site har inte HM100C0 under "télécharger" länken, kollade nu för en andra gång för säkerhets skull!

Om man däremot klickar i följande ordning:
Produits -> Prestige -> Fibres de carbone

så kommer man fram till en sida där enda informationen om ellementet är följande:

40Wrms 89dB 8 ohms 90 a 7000 Hz

...lite torftig information i mitt tycke! ;)

mvh Michael

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-20 20:20

kika på partsexpress så får du tag i det ursprungliga PDF-dokumentet om elementet.

http://www.partsexpress.com/webpage.cfm ... 2#Products

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2005-02-23 12:34

patrikf sa:
Annars kan kanske SA 8535 från Stage Accompacy, som jag använder, passa.

Jaså, du kör Stage Accompany? Kör du PA professionellt?
Jag har använt SA topplådor vid ett tillfälle, och deras koncept för HF var något av det "öron-snällaste" jag hört!
Långt från JBL och Peavey... :wink:
Kanske ingen "hit" utomhus, men för jazz i en medelstor lokal var det mycket bra!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-23 12:40

Martin skrev:Men att kunna ställa sig upp och lyssna utgör ett ganska stort problem för en högtalare helt klart, lite extremt kan man säga. Fast jag tycker faktiskt att man borde kunna kräva det av en bättre högtalare.

pi60 klarar enligt uppgift detta, även den betydligt enklare LTS F1!

Lämplig läsning är originalartikeln om LTS F1/S1/S2 från 1997 i MoLT!

Senast redigerad av jonasp 2005-02-23 17:53, redigerad totalt 1 gång.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-02-23 17:04

jonasp skrev:
Martin skrev:MKo:

Men att kunna ställa sig upp och lyssna utgör ett ganska stort problem för en högtalare helt klart, lite extremt kan man säga. Fast jag tycker faktiskt att man borde kunna kräva det av en bättre högtalare.

pi60 klarar enligt uppgift detta, även den betydligt enklare LTS F1!

Lämplig läsning är originalartikeln om LTS F1/S1/S2 från 1997 i MoLT!

Skall väl vara tydlig nog o säga att detta har Matin skrivit som jonasp svarar på! 8)

mvh Michael

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-23 17:09

MKo skrev:

Skall väl vara tydlig nog o säga att detta har Matin skrivit som jonasp svarar på! 8)

mvh Michael

Japp! 8) Men tittar du i mitt inlägg står det 'Martin skrev:'! :wink:

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-02-23 17:43

jonasp skrev:
MKo skrev:

mvh Michael

Japp! 8) Men tittar du i mitt inlägg står det 'Martin skrev:'! :wink:

Alldeless rätt, det står "Martin skrev" därför att det blir så när man trycker på Citera, men... det står inne i rutan "MKo:" alltså mitt användarnamnm och kolonet kan få det att se ut som att det är mitt citat för den skull! :wink:

mvh MKo

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-23 17:54

MKo skrev:Alldeless rätt, det står "Martin skrev" därför att det blir så när man trycker på Citera, men... det står inne i rutan "MKo:" alltså mitt användarnamnm och kolonet kan få det att se ut som att det är mitt citat för den skull! :wink:

mvh MKo

Du har så rätt, jag fixade till detta...

mvh
Jonas

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-02-23 22:11

W201 skrev:patrikf sa:
Annars kan kanske SA 8535 från Stage Accompacy, som jag använder, passa.

Jaså, du kör Stage Accompany? Kör du PA professionellt?
Jag har använt SA topplådor vid ett tillfälle, och deras koncept för HF var något av det "öron-snällaste" jag hört!
Långt från JBL och Peavey... :wink:
Kanske ingen "hit" utomhus, men för jazz i en medelstor lokal var det mycket bra!

Nej, jag kör inte PA, men föredrar proffsgrejor framför leksaker i alla lägen :wink: Kombinationen av dynamikmöjlikheter och välljud som man aldrig "växer ur"är trevlig! Kan förstå att prislappen gör att de flesta inte ens överväger dom.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-24 02:46

Patrik,

hur står sig SA8535 mot bättre domar på "normal" nivå i hemmamiljö?

Håller på att skissa på ett system åt en polare som bor i stuga med stort lyssningsrum/vardagsrum och tänkte prova detta element tillsammans med ev. nå´n bättre 8-10" med hög känslighet och en bunt med subbor. Han lyssnar normalt inte så högt men det skall finnas kapacitet i "överflöd".

/Peter

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-02-24 22:07

Peter.
Jag tror knappast att den behöver skämmas mot någon diskantdome överhuvudtaget. Jag har aldrig hört nåt bättre De låter bara lent och fint, och har inga konstigheter alls för sig. Vare sig ljudmässigt eller impedansmässigt.
Bor du i närheten av Uppsala går det självklart bra att lyssna här.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-24 22:18

Tack för inbjudan Patrik, får hojta till om jag har vägarna förbi.

Vart kan man köpa elementet i fråga? Pris ca 4-5000kr st eller så va?

/Peter

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-02-24 22:28

Piotr skrev:Tack för inbjudan Patrik, får hojta till om jag har vägarna förbi.

Vart kan man köpa elementet i fråga? Pris ca 4-5000kr st eller så va?

/Peter

Jag har en bekant som jag tror har några par kvar för det priset ungefär. Nya går dom på ca 10 000 st har jag för mig.

Föregående

Återgå till DIY-forum