perstromgren skrev:Almen, jag tror dig om att det finns en massa info nere i botten. Själv har jag inte behov att jaga efter det, dock. Surt, sa' räven.
Hur vet du det om du inte kan höra det?
Moderator: Redaktörer
perstromgren skrev:Almen, jag tror dig om att det finns en massa info nere i botten. Själv har jag inte behov att jaga efter det, dock. Surt, sa' räven.
PekkaJohansson skrev:En anläggning som med full dynamik och fullt frekvensomfång kan spela av det som finns på skivorna blir inte bara mindre begränsande i valet av musik och ljudnivå - den kan också, om den dessutom har låg distorsionsnivå och är placerad i ett rum som är väl utformat, berätta vad som finns på skivorna.
Moment-23 skrev:PekkaJohansson skrev:En anläggning som med full dynamik och fullt frekvensomfång kan spela av det som finns på skivorna blir inte bara mindre begränsande i valet av musik och ljudnivå - den kan också, om den dessutom har låg distorsionsnivå och är placerad i ett rum som är väl utformat, berätta vad som finns på skivorna.
Är det kanske inte bla detta som gör att kapablare system återger mer fel i inspelningarna än mindre kapabla?
Det kan ju i såna fall förklara varför en del inte förstår att många på faktiskt klagar på produktionerna. De har helt enkelt inte system som avslöjar missarna i produktionen?
Moment-23 skrev:PekkaJohansson skrev:En anläggning som med full dynamik och fullt frekvensomfång kan spela av det som finns på skivorna blir inte bara mindre begränsande i valet av musik och ljudnivå - den kan också, om den dessutom har låg distorsionsnivå och är placerad i ett rum som är väl utformat, berätta vad som finns på skivorna.
Är det kanske inte bla detta som gör att kapablare system återger mer fel i inspelningarna än mindre kapabla?
Det kan ju i såna fall förklara varför en del inte förstår att många på faktiskt klagar på produktionerna. De har helt enkelt inte system som avslöjar missarna i produktionen?
Harryup skrev:Moment-23 skrev:PekkaJohansson skrev:En anläggning som med full dynamik och fullt frekvensomfång kan spela av det som finns på skivorna blir inte bara mindre begränsande i valet av musik och ljudnivå - den kan också, om den dessutom har låg distorsionsnivå och är placerad i ett rum som är väl utformat, berätta vad som finns på skivorna.
Menar du andra personer än de som håller till på faktiskt? Eller menar du att alla på faktiskt inte har tillräckligt bra grejor eller intresse?
mvh/Harryup
perstromgren skrev:Jag har varit här några år, och sett alla diskussioner om hur många baslådor av Inos fabrikat som egentligen behövs, samt om 120dB maxnivå i mellanregistret verkligen räcker.Mitt intryck blir att det har mynnat ut i en sorts tävling, men så illa kan det väl inte vara? Spelar ni verkligen så högt hemma att ni måste varna grannarna resp de stackars barnen?
Jag, som oftast spelar kammarjazz resp små klassiska ensembler kan inte riktigt förstå fäblessen för 30Hz-nivå, liksom... Jag vet inte om jag är färgad av mina högtalare, som ju inte kan leverera vare sig hög nivå eller djupbas, eller om det är tvärtom så att mitt musikval gör att de räcker till. Jakten på högre och djupare har i alla fall inte fångat mig.
På mässan på Sheraton demades nivå och djupbas på ett sätt som påminde om samma företeelse för 30 år sedan. Jodå, jag kan också lira IM några minuter, men tröttnar kvickt. Självklart är det bra att ha 20 dB headroom och bandbredd till 10Hz, men vad har ni det till? Är det bara jag som är avundsjuk men vägrar erkänna det?
Slut på betraktelsen.
perstromgren skrev:Jag har varit här några år, och sett alla diskussioner om hur många baslådor av Inos fabrikat som egentligen behövs, samt om 120dB maxnivå i mellanregistret verkligen räcker.Mitt intryck blir att det har mynnat ut i en sorts tävling,
Moment-23 skrev:Harryup skrev:Moment-23 skrev:PekkaJohansson skrev:En anläggning som med full dynamik och fullt frekvensomfång kan spela av det som finns på skivorna blir inte bara mindre begränsande i valet av musik och ljudnivå - den kan också, om den dessutom har låg distorsionsnivå och är placerad i ett rum som är väl utformat, berätta vad som finns på skivorna.
Menar du andra personer än de som håller till på faktiskt? Eller menar du att alla på faktiskt inte har tillräckligt bra grejor eller intresse?
mvh/Harryup
Jag menar precis det jag skriver, att en del (kan vara såna som hänger här jämt eller bara tittar in då och då) inte förstår att många (dvs inte alla) på faktiskt klagar på produktionerna.
Var jag tydligare?
Moment-23 skrev:Är det kanske inte bla detta som gör att kapablare system återger mer fel i inspelningarna än mindre kapabla?
Objektivisten skrev:Moment-23 skrev:Är det kanske inte bla detta som gör att kapablare system återger mer fel i inspelningarna än mindre kapabla?
Tycker det här är lite märkligt "spånande". Hur har man då byggt upp sin ljudkedja? Åtminstone jag har utgått från att musiken som spelas ska låta så naturlig som möjligt.
shifts skrev:Det är väldigt kul att lyssna på musiken. Att höra inspelningen också ger
verkligen mervärde till något som redan innan var väldigt trevligt!
Erik_AA skrev:Objektivisten skrev:Moment-23 skrev:Är det kanske inte bla detta som gör att kapablare system återger mer fel i inspelningarna än mindre kapabla?
Tycker det här är lite märkligt "spånande". Hur har man då byggt upp sin ljudkedja? Åtminstone jag har utgått från att musiken som spelas ska låta så naturlig som möjligt.
Vilken musik har du utgått ifrån?
musiken som spelas
+1Naqref skrev:shifts skrev:Det är väldigt kul att lyssna på musiken. Att höra inspelningen också ger
Håller inte med. Att höra att det är en inspelning gör att jag tycker att jag skärmas från musiken. Men det är ju bara min subjektiva upplevelse.
Naqref skrev:shifts skrev:Det är väldigt kul att lyssna på musiken. Att höra inspelningen också ger
Håller inte med. Att höra att det är en inspelning gör att jag tycker att jag skärmas från musiken. Men det är ju bara min subjektiva upplevelse.
shifts skrev:Naqref skrev:shifts skrev:Det är väldigt kul att lyssna på musiken. Att höra inspelningen också ger
Jaså, det var värst. Kanske formulerade jag mig eländigt. Jag fascineras alltid
av när jag får höra rummet på en inspelning. Man kan ju säga att det är en
del av inspelningen som gör att man sugs in i musiken. Kan inte tänka mig
att det var just det du hade i åtanke när du skrev att det skärmar dig från
musiken. Att höra simpla tekniska missar höjer kanske inte musik-
upplevelsen, men tycker ändå de kan vara något av ett kuriosainslag.
Almen skrev:...och hasande fötter framför sig...
Naqref skrev:Men även om man kan granska bilder med lupp och tycka det kan vara intressant och lärorikt ibland för att man ser alla brister så föredrar jag att kolla på bilder utan lupp vanligen. Samma sak med musik.
Naqref skrev:Almen skrev:...och hasande fötter framför sig...
Det är ju ett naturligt miljöljud som kan höras irl precis som på inspelningen och är kanske inte en defekt som avslöjar inspelningen. Eller?
Almen skrev:Naqref skrev:Almen skrev:...och hasande fötter framför sig...
Det är ju ett naturligt miljöljud som kan höras irl precis som på inspelningen och är kanske inte en defekt som avslöjar inspelningen. Eller?
Men på grund av mikrofonplacering hamnar det märkligt i rumsbilden, och blir inte som "verkligheten" ändå.
shifts skrev:Naqref skrev:shifts skrev:Det är väldigt kul att lyssna på musiken. Att höra inspelningen också ger
Jaså, det var värst. Kanske formulerade jag mig eländigt. Jag fascineras alltid
av när jag får höra rummet på en inspelning. Man kan ju säga att det är en
del av inspelningen som gör att man sugs in i musiken. Kan inte tänka mig
att det var just det du hade i åtanke när du skrev att det skärmar dig från
musiken. Att höra simpla tekniska missar höjer kanske inte musik-
upplevelsen, men tycker ändå de kan vara något av ett kuriosainslag.
i skrev:Objektivisten skrev:Erik_AA skrev:...
Vilken musik har du utgått ifrån?musiken som spelas
Tycker du det är ett intelligent svar ?
i skrev:Tycker du det är ett intelligent svar ?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 19 gäster