Moderator: Redaktörer
steveo1234 skrev:Bill50x skrev:steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:Zzombie skrev:Nu har elektrostater efterklang också...äter ni roliga piller eller nått?
Många av dom jag hört verkar ha en tilllagd "luftighet".
Det är nog den där luftigheten som jag upplever som "rent ljud". Kanske.
Någon som vet varför elektrostater låter sådär "luftigt"?
Är det inte konhögtalare som låter kompakt? Men eftersom sådana är normen och också används till elektrifierad musik så är man mest van vid det ljudet.
Många förväxlar luftigt med diskant, själv tror jag att kombinationen av ljus klang och lite mjukare ljud (brist på transienter eller låg dist?) ger en luftighet.
Jag gillar ofta elektrostater men trots det är det lite som att släppa luften ur en ballong när man lyssnar på dom. Stort, rent, vackert - men det händer inget.
/ B
Ja, så är det kanske. Jag kan tycka att det är lite mysigt med den där "tyngden" i musiken som man ofta får av dynamiska koner som saknas från elektrostater. Antar att det antingen är någon midbas distorsion som man vant sig vid eller att elektrostater inte klarar av att generera tillräckliga ljudtryck vid dessa frekvenser. Eller nåt.
subjektivisten skrev:Nej, dom jag lyssnat på har snarare låtit onaturliga, odynamiska och i många fall orena.
Panelguy skrev:Det handlar väl mer om att ´stats och magnetostater inte flyttar luft på samma sätt som ett dynamiskt element och således inte ger den där basen som känns i kroppen. Som du skriver så har de många andra kvaliteter som "lådor" inte har.
RogerGustavsson skrev:Panelguy skrev:Det handlar väl mer om att ´stats och magnetostater inte flyttar luft på samma sätt som ett dynamiskt element och således inte ger den där basen som känns i kroppen. Som du skriver så har de många andra kvaliteter som "lådor" inte har.
Nej, de flyttar inte luft på samma sätt men stora system klarar ända av att flytta rätt mycket luft frånsett subbasen. Sättet de flyttar luft på är inte helt olikt flera akustiska instrument. De flesta instrument "pumpar" inte ut ljudet likt en högtalarkon. Min gamla Tympani har då inte haft problem med att "imitera" ett trumset inspelat "audiophilt", inte multimononärmickat med manupulerad klang. Tryck som en del vill ha saknas i många typer av musik medans det är en viktig komponent i andra. Det handlar kanske lite om vad man vill återge naturligt?
subjektivisten skrev:Callisto skrev:Ujj vad mycket bullshit det kommer upp i den här tråden.
Snarare du som står för det. Alla ML jag hört har varit tämligen kassa. Senaste Arkenmässan var ju ett skämt av stora mått. Att du är nöjd är bra för dig men kom inte med din fjantiga attityd mot mig.
Callisto skrev:Går det diskutera med får?......nääääääääää!
Magnuz skrev:Bill50x skrev:Jag gillar ofta elektrostater men trots det är det lite som att släppa luften ur en ballong när man lyssnar på dom. Stort, rent, vackert - men det händer inget.
Samma här - det är ju ingen punch (i de jag hört vill säga, mest ML).
steveo1234 skrev:Någon som vet vad det beror på?
steveo1234 skrev:Magnuz skrev:Bill50x skrev:Jag gillar ofta elektrostater men trots det är det lite som att släppa luften ur en ballong när man lyssnar på dom. Stort, rent, vackert - men det händer inget.
Någon som vet vad det beror på?
Objektivisten skrev:steveo1234 skrev:Någon som vet vad det beror på?
Jag har en egen teori; att det finns en psykoakustisk motsats mellan detaljrikedom och upplevd dynamik.
Erik_AA skrev:Objektivisten skrev:steveo1234 skrev:Någon som vet vad det beror på?
Jag har en egen teori; att det finns en psykoakustisk motsats mellan detaljrikedom och upplevd dynamik.
Om rummet är dåligt (rejält efterklingande eller bullrigt) eller om högtalarna inte hanterar småsignaler på ett bra sätt stämmer nog din teori hyggligt.
Men jag upplever oftast störst detaljrikedom på inspelningar med hög dynamik. Det är ofta för att dessa inspelningar råkar vara icke-förstörda liveupptagningar av t.ex jazz eller klassisk musik, och där finns det av naturliga skäl mycket mer detaljer än vad det oftast gör i studioinspelningar där man försöker få tyst på allt utom det instrument man spelar in.
DQ-20 skrev: Om disten inte infinner sig associerar man detta till "låg lyssningsnivå".Gissar
/DQ-20
Laila skrev:DQ-20 skrev: Om disten inte infinner sig associerar man detta till "låg lyssningsnivå".Gissar
/DQ-20
Tror att du kan vara något på spåret...
Bill50x skrev:Vi gäster som hänger i baren kan inte heller längre prata med varandra, men det är en annan diskussion
/ B
DQ-20 skrev:Bill50x skrev:Vi gäster som hänger i baren kan inte heller längre prata med varandra, men det är en annan diskussion
/ B
Hur kan det vara en diskussion om ni inte hör varandra? Meddelande på ölunderläggen?![]()
![]()
/DQ-20
Bill50x skrev:Detta är ett problem inom klubbvärlden, läste jag för några år sedan. Med allt lägre dist i utrustningen krämar man på mer för att få "tryck", DJ´s och övriga anställda får problem med för hög ljudnivå på jobbet.
DQ-20 skrev:
Som sagt, man kan spåna lite. De flesta elektrostater är ju trots allt dipoler och då blir det lite "annorlunda" bas från just detta funktionssätt pga av rummets inverkan.
Objektivisten skrev:steveo1234 skrev:Magnuz skrev:Bill50x skrev:Jag gillar ofta elektrostater men trots det är det lite som att släppa luften ur en ballong när man lyssnar på dom. Stort, rent, vackert - men det händer inget.
BB skrev:IngOehman skrev:BB skrev:subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Finns det någon teknisk förklaring för varför elektrostathögtalare subjetivt låter "renare" än konhögtalare, speciellt i mellanregister och diskant? Det är en observation jag gjort åter och åter igen de sista 10 åren eller någonting. Jag har något minne av att det berodde på någon form av distorsion på nått sett men jag kanske minns fel?
Nja, dom flesta elektrostater jag lyssnat på har låtit klart mer orent vid normala nivåer än dom bättre konhögtalarna.
Intressant att se att subjektivisten och steveo tycks ha diametralt motsatta uppfattningar....
//BB
Eller också jämför de bara med olika dynamiska högtalare.
Det var just därför som jag formulerade mig som jag gjorde.![]()
//BB
IngOehman skrev:BB skrev:IngOehman skrev:BB skrev:subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Finns det någon teknisk förklaring för varför elektrostathögtalare subjetivt låter "renare" än konhögtalare, speciellt i mellanregister och diskant? Det är en observation jag gjort åter och åter igen de sista 10 åren eller någonting. Jag har något minne av att det berodde på någon form av distorsion på nått sett men jag kanske minns fel?
Nja, dom flesta elektrostater jag lyssnat på har låtit klart mer orent vid normala nivåer än dom bättre konhögtalarna.
Intressant att se att subjektivisten och steveo tycks ha diametralt motsatta uppfattningar....
//BB
Eller också jämför de bara med olika dynamiska högtalare.
Det var just därför som jag formulerade mig som jag gjorde.![]()
//BB
Misstänkte nästan det.
Vh, iö
IngOehman skrev:Konsekvensen av det är att mothållet väldigt ofta brister rejält för pan-
el-högtalare. De väger helt enkelt alldeles för lite för att orka hålla emot
krafterna från det stora "seglet".
Och nota bene - detta bristande mothållsproblem blir, till skillnad från
med konhögtalare, frekvensberoende. Mothållsproblemet blir större och
större ju lägre ned i frekvens man gör med elektrostathögtalare.
Så - att addera 100 kg massa till ramen på panelhögtalare, blir ofta en
klart märkbar skillnad, och att lägga till ytterligare 100 kg kan märkas
det med! I synnerhet i basregistret - trots den i sig korrekta uppgiften
att själva membranet i elektrostatfallet bara väger några få gram.
IngOehman skrev:Objektivisten skrev:steveo1234 skrev:Magnuz skrev:Bill50x skrev:Jag gillar ofta elektrostater men trots det är det lite som att släppa luften ur en ballong när man lyssnar på dom. Stort, rent, vackert - men det händer inget.
Med risk för att jag gör fel när jag tolkar ordet teori som teori (och inte
som hypotes, vilket kanske var det som åsyftades?), så vill jag nämna
att jag inte känner till någon sådan teori.
Har inte varken sett något sådant publiceras, eller hört något från verklig-
heten som antyder att det finns ett sådant samband.
Tvärtom är de system jag stött på med allra bäst detaljrikedom, även
de som uppvisat bäst (mest oförstörd) dynamik. På samma sätt har de
system som har sämst detaljrikedom, haft nästan obefintlig dynamisk
förmåga.
(Dock är ju slumpen som alltid bra på att tillse att det finns exempel på
alla möjliga kombinationer mellan företräden och tillkortakommanden på
den ena eller andra fronten - men något omvänt samband mellan detalj-
upplösning och dynamik har jag alltså inte sett ens röken av. Snarare
tvärtom.)
Tänker inte framlägga några egna hypoteser heller, med avseende på
något tumregelsamband som är knutna till koncepten som sådana, men
en sak tänkte jag nämna, som dock mest har med vissa faktiska prak-
tiska lösningar att göra, snarare än koncepten som sådana.
Nämligen detta: Jag har noterat att det finns en villfarelse, med avse-
ende på hur mycket massa som elektrostater skakar på, som nog i rätt
många fall har påverkat deras dimensionering rätt så mycket, och givit
olyckliga lösningar.
Det är för de flesta välbekant att membranmassan hos elektrostathög-
talare är låg, och att den måste vara det för att man skall kunna nå en
rimligt hög övre gränsfrekvens. I själva verket vill man ha en membran-
massa som per area väger mindre än ett 8 mm (4 på var sida) tjockt
luftlager. Skälet är, att om menbranet väger mera än så, så kommer
det att addera en reaktiv belastnings komponent som blir ett LP-filter,
som märks mer och mer ju högre upp i frekvens man tar sig.
Allt nog och medan - detta föranleder de flesta att tro, att den rörliga
massan är mycket låg när det gäller elektrostathögtalare (och andra
panelhögtalare), men så är inte alls fallet! Tvärtom är det MYCKET stor,
eftersom den medsvängande luften blir en väldigt stor massa vid lite
lägre frekvenser.
Konsekvensen av det är att mothållet väldigt ofta brister rejält för pan-
el-högtalare. De väger helt enkelt alldeles för lite för att orka hålla emot
krafterna från det stora "seglet".
Och nota bene - detta bristande mothållsproblem blir, till skillnad från
med konhögtalare, frekvensberoende. Mothållsproblemet blir större och
större ju lägre ned i frekvens man gör med elektrostathögtalare.
Så - att addera 100 kg massa till ramen på panelhögtalare, blir ofta en
klart märkbar skillnad, och att lägga till ytterligare 100 kg kan märkas
det med! I synnerhet i basregistret - trots den i sig korrekta uppgiften
att själva membranet i elektrostatfallet bara väger några få gram.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster