Xiro skrev:Nu är ju subbarna sålda och tråden avslutad... men jag försöker ändå, basbehovet finns väl kvar antar jag...
Behovet kvarstår och jag är tacksam för alla råd jag kan få. Att sålla bland idéer och tips jag göra senare.
Jag håller med dig om att det verkar smått orimligt att 4*10" + 2x12" inte skulle vara tillräckligt eller till och med något i överkant. Men som jag nämt tidigare i tråden så blev skillnaden mellan att bara köra mina NHT 3.3 på tok för liten. Jag kan leva med bara dom men det vore kul att få till det där sista. Pricken över i så att säga.
Jag är nog inte direkt representativ när det kommer till mängden bas som jag tycker är lagom tyvärr.
Placeringarna som provades var innanför samt utanför högtalarna i bägge fall dikt mot bakvägg. Ja, det är alltså 2-kanalsljud jag kör med. Behöver jag säga att hörnplaceringen gav mer
Ljudet når soffan innan det passerar någon öppning.
Dessa var/är en sluten konstruktion så alternativet pluggning föll bort.
Provade att låta dom spela ända upp till 120Hz. Både med och utan delning till 3.3. Bästa resultatet fick jag vid 80 samt att låta huvudhögtalarna förbli odelade.
Fasratten skuvades på både hit och dit tills jag hittade det läge som lät bäst. Känner inte till några regler för hur den egentligen ska stå utan gick bara på hörseln. Kan det ha varit ett problem att fasratten ställs gemensamt för bägge. Att dom liksom släckte ut varandra? Men jag provade även att bara köra den ena så jag tror inte det.
Som jag gnäller så kan man tro att det blev helt basfattigt eller dåligt, men så var det alltså inte. Det är bara jag som verkar ha ett sjukt behov, inget annat.