En Linnist Bekännelse..

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

En Linnist Bekännelse..

Inläggav ivor-isobarik » 2010-02-27 20:35

Snabbt inlägg....
(för att vara Haraldur)

Det har snöat så förbannat att det är inte sant,jag har lejat en traktorkusk redan för ett par dagar sedan till att ploga vägen ner till fritidshuset,han har protesterat och hänvisat till kylan men lovade lite halvhjärtat att utföra jobbet i dag på eftermiddagen...

Jag kände helgen rinna iväg i oförättat ärende och samtidigt löftet om att jag skulle testa burkarna gentemot er bästa forummedlemmar..

Först så skottade jag Linn och Christoffer av morsans platta tak där det låg nästan en meter snö och tryckte ihop takbjälklaget så det var omöjligt att få upp garagedörren...

Sedan blev det för olidligt att vänta så vi tog bilen och åkte förbi systemet vidare till Bassman vars högtalare jag helgen i ära skulle få låna. Han och grabbarna i bandet "Nalta rythm boys" skulle nämligen spela i helgen varvid burkarna inte skulle bli använda vilket passade väldigt bra..

Efter en kopp turkiskt kaffe och fått se hur överjävligt snyggt han har i sitt hus(perverst snyggt kök)så bar det ner i det allra heligaste nämligen pojkrummet,mysigt och föredömligt inrett med heltäckningsmatta med anor från den lokala raketbasen som är så hemlig att den inte ens får nämnas..

Det var ett mysigt bo som denne INOit hade inrett med lite diverse passande tingeltangel som skulle påminna honom om att lyssna på musiken och inte ljudet..

Det var helt enkelt väldigt mysigt inrett!
Ett trumset som skulle fått Göran Rudling att få hjärtinfarkt stod och vibrerade med till musiken i rummet,elektroniken bestod i diverse bra grejor som vi här inne knappt har hört talas om troligtvis..

Vi hann med ett par låtar och jag hörde direkt att det skulle lätt kunna plocka tunedem poäng i det här systemet,rätt många också,jag får lov att erkänna det mina Linnvänner,det lät Linn-och dyrt sådant..

Jag borde inte skriva detta
-Inte innan jag hunnit kränga iväg mina egna Linn prylar i alla fall..
(nej,riktig så psykopatisk är jag inte,och det finns plats för bägge religionerna)

Vi tog i alla fall hem högtalarna och tänkte att Bosse som traktorkusken heter,säkert tagit sig en ledig dag och insåg att det inte blir någon sommarstuga i helgen..
Jag,Linn och Chrille riggade därför högst provisoriskt upp gejorna i vardagsrummet med deadline för oljudet klocka halv åtta då det är SKIT på tv,eller bra underhållning som Bea väljer att benämna Schlageruttagningen..

Eftersom nästan allt Linn är på stugan så fick jag ta vad som fanns:
LINN KARIK S/N12500 ungefär med dålig laser..(Slimline Briliant nätdel)
LINN WAKONDA PREAMP(halvbillig/dyrt försteg
LINN LK85 Slutsteg

K600 Högtalarkabel
LINN BLACK interconnect

Skivorna är på stugan så det bli lite diverse smörja från garaget:
1.Aerosmith,Greatest Hits
2.Crash Test5 Dummies
3.Nationalteatern Greatest Hits
4.Ola Magnell
5.Donovan greatest hits
6.Bob Dylan Slow train coming
7.Hanne Boel my kind red spirit
8.Dire straits Brother in armas
9.Bob Dylan Madison square garden upptagningen vid jubileumet

Burkarna står uppriggade nära väggen med den vidhängande "akustikfluffset" bakom. Jag ställde dem där jag fann att de skulle kunna tänkas låta okej,dessutom var ena K600 kabeln lite i kortaste laget varvid det fick bli så här...
Keilidhburkarna står där bara som jämförelse,Kosmetsikt så står det redan innan vi börjar 1-0 till Keilidh..

När vi skickade in första plattan så stod det rätt omgående klart att det här är jävligt bra högtalare.

Aerosmith "Dream On" satt som en fläskläpp med alla pro and cons som finns på en hårdrockplatta från 1972,jag försökte betygsätta och gav den två plus av fem men insåg att det i själva verket var inspelningen jag betygsatte...

I med Crash Test Dummies "MMMMMM" som Peter på Takt & Ton nästan lite småperverst gillade att hjärntvätta oss Linnister med i mitten på nittoitalet med. Den lät minst lika bra som på den gamla goda tiden och blev inte heller stökig i refrängerna vilket det alltid gjorde med "icke Linn" på den tiden.. Den fick två plus av fem möjliga då jag kände att jag var tvungen att fortsätta min fåniga betygsättning,jävligt bra var det i alla fall..

Nationalteaterns "Sent en Lördag Kväll" fick mig att hämta en OLD OX från kylen och jag får lov att säga att det är "rock´n roll" i burkarna med väldigt mycket ´tune dem" i sig..
Betyg 4/5!!

Nu gick jag och hämtade mig ett extra par öron,Dvs,Beatrice..

Jag spelade Vällingklockan med Ola Magnell och började gråta,den är förvisso vacker men har aldrig tidigare berört mig på detta sätt. Beatrice sa spontant att hon aldrig tidigare fattat vad hans låtar handlat om odh att det nu kändes väldigt "rätt" Jag ger upplevelsen 4/5 och Beatrice 5/5 !! MVG med andra ord,börjar få lite KABER/KELTIK vibbar nu,läskigt burkarna kostar för fan 5000:-!!!

Körde "rulltrappan" i samma veva då vi inte förmådde oss sluta spela,i det här läget tänkte jag att JAG SKA HA ETT PAR piP!!

Ja nu får det bli ett snabbt sammandrag då Bea ska skutsa mig till stugan i alla fall eftersom traktorkusken just ringt och meddelat att "det är fritt fram nu"

Så nu packas allt omsorgsfullt för att riggas med

LP12
Karik(Utan Briliant nätdel,bara vanlig trafo)
LK1
LK2
(äldre och ansett sämre elektronik)
Och bättre Akustik..
Tar kanske med elektroniken jag har här oxå.

Vi spelade i alla fall även dessa låtar och det kändes om man ska fåna till det med betyg och tunedem ungefär så här...

Donovan: Jennifer Juniper upplevelse 3/5
Bob Dylan: "man gave name to all the animals" 5/5 (haleluja Moment!!)
Hanne Boel: "Ready for the sun" 3/5
Dire Straits:"Ride across the river"4/5
Dire Straits:"Brothers in arms" 4/5
Neil Young:"All along the watchtower" 3/5 Skrällig platta men det här fixad piP galant med bra "sväng" jag har sågad ett antal burkar till denna platta...
Bob Dylan"man from the north country" 4/5 MAGISKT!!
Dylan,Roger McGinn,George Harrison,Neil Young. "my back pages" underbart fast komprimerat vilket är den jävla inspelningens fel 4/5 I alla fall WOW!!

Det ser ut som en lovande burk onekligen,känns snudd som det här är roligare än M140 och framförallt inte lika entonig,lite "Kaberkänsla"..

Nu drar jag och piP till stugan fortsättning följer..

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Ericson

Inläggav Ericson » 2010-02-27 20:59

Ett mycket starkt och prestigelöst inlägg!

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-02-27 22:53

mobilinlägg,därför kort:
kaber åker på,orättvist nog,gamla linnprylar,lk1+2 och väldigt tidig karik..
INO piP får lite bättre grejor,Lk85,Wakonda Med Briliant slimline nätdel,Linn Karik III med slimline nätdel,allt kopplat enligt Lukas,dvs Ivor och försökt rigga högtalarna annars rättvist.
(tror Kaber trivs med lk1,lk2 och att det lite mer "raka" ljudet i lk85+wakonda+karikIII är schysstare mot piP..

Kortkorta versionen är följande slutsats:

Kaber vann(subjektivt bedömt)
MEN.....
det här är det bästa jag hört för pengarna,det är en i mina öron på linnspråk,en modern Linn Kan!
Den spelar på ett medryckande,övertygande,beroendeframkallande vis. Den kommer till korta mot mina passiva kaber men om man tar i beräkningen nypriset 1988 på 24.000 eller 28.000 som den kostade på slutet så vann piP..

Om Farbror Ingvar går med på att skicka ett par
-så köper jag ett par omgående!

Man kan nämligen leva med bägge,som linnist så slippet du snurra på Ivors och Glads karusell,köp begade linnprylar,de är snygga,låter jävligt bra,nöjd länge blär de flesta bli. Jag föredrar Kaber men den finns ju inte längre,du får gå på 242 innan det lönt men då kostar det.....

Linn-music for life

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-02-27 22:57

Stativen till piP ser ju rätt höga ut. Om de är högre än 50 - 55cm så gör det inte dessa högtalare rättvisa.

Dessutom ser ju stereovinkeln väldigt spetsig ut.

Lite reflektioner.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-27 23:06

Kul läsning. Testa att vinkla in dom så mycket att du ser yttersidan från mitten av sweetspoten.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-02-27 23:23

Tack för tipset,bilderna är hemifrån. Det spelar jättebra,gjort det behagligt för mig nu,lirar varannan platta på på kaber/pip..
man kunde ha det sämre...

Linn-music for life

torig

Inläggav torig » 2010-02-27 23:27

Trevlig läsning och jag har liknande erfarenhet som du :wink:

Fast jag bytte mina Linn-högtalare till Ino Audio. Tycker nog också att stativen ser rätt höga ut i jämförelse med dina Keilidh (som jag förmodar du visar på bilderna). Det är också viktigt att piParna har "rätt" invinkling.

Vill inte IÖ skicka nya piP, så får du väl göra som jag. Köpa begagnat :D

/mvh

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-02-28 03:08

Kvällen fortsätter och stavfelen tätnar...

Don´t let daddy kiss me motörhead
1-0 till kaber
fimpen-Cornelis 1-1 å jag knyter näven i fickan goddamn!
All i wanna do is make love to you-Heart 1-0 till kaber
If it be your will-Leonard Cohen 1-1bägge burkarna berör mig!!
Higway Star-Deep purple,här vette fan,jag fattar Bassmans val här,jag har Roger Glover i ansiktet! Å andra sidan fyller Jon Lord rummet för att inte rala om Blackmores inlägg,Öhh,Glömde jag Paice? Ja han går en
klockren signalnia hit.,,

Gaah,Blackmore! Som en bergochdalbana med gitarren,åhh det går snart...
Kaber med knapp seger..
immmm a highway staaaasssr!

Pictures of home.....
Säger som den en gång så lille Mats Öberg sa i åttan:
Deep Purple är fan bäst!

Ino är med i svängarna även när Lorc joddlar med sin våldtagna Hammond/leslie
ahhhhhhhh! ohhh,där kommer Glover in och pratar med basen,ursäkta måste dra några drag,gaaah! 1-1 mellan piP och Kaber,mer smaksak,MVG båda burkarna.

Slutstegen börjar likna kaminens rör nu i temp,klass AB..

Samma platta gissa låten...

Hammondonani,Paice dyker upp,mer Lord,Blackmore,Blues..,
"Your lazy-Just stay in bed"

Bra som fan INO men segern går till Skottland...

Nu är det dags för Lp12....,,

Linn-music for life

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-02-28 03:22

En Cd till bara..
Den där kreolska plattan,Kaber känns större pampigare,men man har glömt det efter ungefär 30 sekunder..

Nu åker Pip på för-slutstegen från Linn anno 1985
Fasiken vad vackert,färgat? My ass!
Kaber gör härmed kväll,blir för jobbigt å byta hela tiden!
piP får härmed MVG
-Å ska det hämtas byggsats i Kungliga huvudstaden så bör rabatten vara god och även den middag som ingår. Kan ta med norrländskt mineralvatten från Årrenjarka oh vidimerad autograf av både Bassman,Järnet å Ivor-Isobarik,samt en distande Lingonrapp med Euskefeurat...

Linn-music for life

Användarvisningsbild
vattuvarg

He de...

Inläggav vattuvarg » 2010-02-28 09:22

Lycklig resa, Ivor. Din resa blir till och med längre än min. :) ...och tack för lång, intressant och brassprakande läsning.

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-02-28 12:23

Inte använda så fina högtalare som flaskunderlägg : (
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-02-28 12:37

ivor-isobarik skrev:En Cd till bara..
Den där kreolska plattan,Kaber känns större pampigare,men man har glömt det efter ungefär 30 sekunder..

piP får härmed MVG
-Å ska det hämtas byggsats i Kungliga huvudstaden så bör rabatten vara god och även den middag som ingår. Kan ta med norrländskt mineralvatten från Årrenjarka oh vidimerad autograf av både Bassman,Järnet å Ivor-Isobarik,samt en distande Lingonrapp med Euskefeurat...

Ett lingonrappsmasterband där inte dist och eq-insatser ännu fått göra
entré, vore en muta av dignitet... 8)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2010-02-28 14:06

ja bassman har mycket fint hemma. När jag var där och provlyssnade piP provade vi även mina dåvarande dynaudio a42. Ino tog hem segern överlägset.

och ang. bassman. Igår spelades faktiskt lite Euskefeurat - Levandes här hemma. Skivan fick dock lite sällskap av en 12årig Macallan och Peter Nilssons - Nyaga.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-02-28 14:14

IngOehman skrev:
ivor-isobarik skrev:En Cd till bara..

piP får härmed MVG

Ett lingonrappsmasterband där inte dist och eq-insatser ännu fått göra
entré, vore en muta av dignitet... 8)

Vh, iö

Vi blev faktiskt nyligen erbjudna masterbanden från dom tidiga Euskefeurat plattorna, banden var tyvärr av en årgång som drogs med en defekt att dom skiktade sig om man bara spelade dom. Det fanns tydligen ett knep att baka dom i ugn på en speciell temperatur om dom skulle dom kunna spelas utan att ta skada, "bakningen" skulle vara nödvändig vid varje avspelning och då var inte så intressant längre, dom mastrarna blev tråkigt nog kasserade..

Vad det gäller stativens höjd så är dom 51cm. Väldigt underhållande läsning ivor-isobarik :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-02-28 19:21

Intressant ivor-isobarik!

Ungefär min erfarenhet. Linn keilidh låter väldigt bra med linngrejor före.

Prova att justera in dina lånade piP placeringsmässigt så ska du se att det lyfter än mera, ljudmässigt. Har du provat metoden som Dylan gillar, den som börjar med Tune och slutar med dem ? 8)

Du har väl inte lyssnat på piP utan en riktig justering ? 8O

Jag antar att dina keilidhhögtalare på bilderna är placerade exakt korrekt, men inte piP.

Hur tror du piP skulle låta med andra källor än linns, och hur tror du dina keilidh skulle låta med tex. en pioneer 668?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-02-28 19:29

bassman skrev:Vi blev faktiskt nyligen erbjudna masterbanden från dom tidiga Euskefeurat plattorna, banden var tyvärr av en årgång som drogs med en defekt att dom skiktade sig om man bara spelade dom. Det fanns tydligen ett knep att baka dom i ugn på en speciell temperatur om dom skulle dom kunna spelas utan att ta skada, "bakningen" skulle vara nödvändig vid varje avspelning och då var inte så intressant längre, dom mastrarna blev tråkigt nog kasserade..

8O 8O 8O

Kasserade ni banden bara för att slippa baka dem???

Nu blir jag alldeles kall inombords, och får lite svårt att andas. :?
Är de verkligen destruerade, eller bara lagda i kassationslådan?

Om det sistnämnda gäller: Skicka dem omedelbart till mig! ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-28 19:32

Håller tummarna!

IÖ - kontakta dem genast, dvs vänta inte in svaren i tråden. Du borde ha nummret!!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-02-28 21:08

Hemma igen,lite hmm,trött i dag,det spelades musik till drygt fyra i natt..

Jag ska vittja kameran och se ifall där finns några bilder som man ser vad det föreställer :-)

Richard:
Linn Keilidh har inget med det här att göra mer än som jämförelse av storlek sida vid sida. Jag har inte gjort någon jämförelse i lyssning dessa högtalare emellan. Jag ställde dem där och konstaterade att jag tycker att Linn gjorde väldigt snygga högtalare förr..
Kollar du på tidigare bild så ser du att Keilidh brukar stå mot fönsterväggen,viket är dåligt,men min frus TV är liksom helig,den väggen där den står är inget HIFI välkommet,hennes "last resort-typ"

På stugan däremot så ställdes piP upp så noggrannt som jag hann på den korta tiden,den vänstra högtalaren kunde jag inte "tune dema" mer än avståndet från vägg eftersom kabeln var i kortaste laget.

Jag anser att jag fick till dem rätt bra,det rockade bättre än i INOitens mysiga källare,rummet har stor inverkan på resultatet. Festligt att notera även att piP funkar här hemma där inte mina Linn prylar trivs. Anar att det bor ett bas-spöke här i lägenheten?

piP fick ett sent exemplar av LK85 som slutsteg,ett Wakonda försteg av sen modell med bästa nätdelen,slutligen en Karik III med topp nätdelen.

Kaber fick en för-slutstegs kombo från 1985,Linn LK1+LK2. På selleri har en kille poängbedömt ett gäng Linnprylar ur tunedem och gav LK1+LK2 betyget 20-30 av 100 möjliga.
Karik som kaber fick källan från är en tidig modell med trafo 15 av 100 möjliga tunedem.

LK85 betygsattes till 48 av 100 möjliga tunedem vilket är rätt okej
Wakonda fick 30-40,då detta är en sen modell så borde den vara en 40 poängare.

Karik slimline med sent serienummer får på Linnspråk 25poäng av 100 möjliga.

Jag hade verkligen trevligt men det var rätt arbetssamt,naturligtvis helt personliga bedömningar och upplevelser,det enda jag inte testade var att köra Kaber med LK85,antagligen så skulle det blivit tunt,jag vet inte?

LK2 är specad till 2x75@8ohm
LK85 2X63@8ohm

piP Trivdes alldeles utmärkt ihop med alla mina Linn prylar,det spelades högt och inget storknade,det var mycket "stampa takten" i alla grejorna,både Kaber och piP.

Javisst ja,testade "fluffmadrasserna" som Robban skickat med piP bakom Kaber också. De blev enormt mycket mer lättlyssnade och sorterade bort en del skrän från "Electric ladyland plattan"

Sådant där fluff skulle man ha när det ska spelas väldigt stökiga plattor..

Kaber är dock inte helt fel i lite livilga rum heller,ja det är lite som natt och dag i hela tänket burkarna emellan helt enkelt.

Kaber står rock solid på polymer/stenfötter med spikes medan de här burkarna rangligt står och vickar på sina mjuka puderdoseliknande suddar,det vär nästan så K600 kabeln var för tung för fötterna!
Ändå så lirar det så bra!

Man kan tolka resultatet hur man vill och säkert har jag gjort en massa fel som skulle kunnat få piP att spela ännu bättre.

Omvänt så kan jag tänka mig att en och annan på Selleri ifrågasätter det här och hänvisar till att "Kaber är en extremt känslig högtalare som kräver en mycket duktigare installatör/insatallation än där Ivor/Haraldur" För det är den, högtalaren alltså,den kan låta så oerhört illa och så förbaskat bra med den skillnaden att man snavar på målsnöret och placerar dem 2 centimeter fel.

Men hur man än vrider och vänder på det, piP är en djävulskt bra burk,ett exempel:

Då jag skrev inlägg nummer 1 så stod piP upp emot väggen bakom mig i vardagsrummet i det här illaljudande rummet i min bostadsrätt,jag lät plattan som jag senast lyssnade på snurra vidare medan jag skrev.
"Nationalteatern Greatest Hits"

Jag kom av mig flera gånger under skrivandet,något som inte brukar ske,jag distraherades,av hur medsryckande det lät,väldigt LINN,detta med en skiva som jag till förbannelsen spelat mig less på. Mina inlägg brukar skrivas lite på Kafka vis,ja om ni vet vem han var? Han shade den sjuka ideen om att alla hans verk skulle skrivas i "en ström" alltså utan uppehåll..

Det var väldigt svårt att skriva längre texter än ett stycke,jag blev hela tiden störd av musiken-på ett positivt sätt!

Jag ska ta och vittja kameran nu,kanske det finns något sevärt?

Slutligen sagt,jag är inte ute efter att såga varken det ena eller det andra,(Gamla)LINN är mitt märke,men det här är lika skoj och jag har definitivt plats för fler religioner,särskilt en sån här liten. Skulle lätt kunna få plats med ett "altare" vid datorn..

Dagens bästa citat:

Min fru uttryckte sig så här när hon kom och hämtade mig i eftermiddags:

"-det känns som du har varit otrogen Niclas"

.

Linn-music for life

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-28 21:36

ivor-isobarik skrev:Dagens bästa citat:

Min fru uttryckte sig så här när hon kom och hämtade mig i eftermiddags:

"-det känns som du har varit otrogen Niclas"

.

:lol: :lol: :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-02-28 21:44

IngOehman skrev:
bassman skrev:Vi blev faktiskt nyligen erbjudna masterbanden från dom tidiga Euskefeurat plattorna, banden var tyvärr av en årgång som drogs med en defekt att dom skiktade sig om man bara spelade dom. Det fanns tydligen ett knep att baka dom i ugn på en speciell temperatur om dom skulle dom kunna spelas utan att ta skada, "bakningen" skulle vara nödvändig vid varje avspelning och då var inte så intressant längre, dom mastrarna blev tråkigt nog kasserade..

8O 8O 8O

Kasserade ni banden bara för att slippa baka dem???

Nu blir jag alldeles kall inombords, och får lite svårt att andas. :?
Är de verkligen destruerade, eller bara lagda i kassationslådan?

Om det sistnämnda gäller: Skicka dem omedelbart till mig! ;)

Vh, iö

Jag skall såklart ringa han som erbjöd oss banden och höra om det blev med detta. Det var ett år sedan så risken är att dom åkte i soporna :roll:

Återkommer i ämnet. Vi gör inget med banden så finns dom fortfarande får du ett paket IÖ.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-02-28 21:57

Bild
Bild
Bild
Bild

Linn-music for life

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-02-28 22:05

Det där ser ju trevligt ut ivor! Jag håller med om att Linnburkarna är snygga, och i träutförande är dom ännu snyggare. Man kanske får besöka dig på stugan någon gång..

Årets citat! "-det känns som du har varit otrogen Niclas"

Herregud jag garvar läppen av mig :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-01 01:42

Ja hon var fyndig! :lol: :lol:

Men - jag vill bara säga två saker:

1. jag avråder från att jämföra högtalar med varandra sida vid sida. Dels är
det för det mesta nästan möjligt att göra dem båda rättvisa samtidigt (de
kan ju inte stå på samma plats om man A/B-jämför) och dessutom gör om-
kopplingar mellan två alternativ att det är väldigt lätt att alla de skillnader
som nästan alltid finns, plägar att dominera upplevelsen - således att hel-
heten lätt går förlorad och varje alternativ uppfattas lite som den andras
motsats. :?

Men allt det där känns å andra sidan nästan lite dumt att berätta för Linn-
ister. :oops:

Så jag skriver det inte främst till er utan till andra som läser tråden. Jag ut-
går ifrån att NI har lyssnat på ett par åt gången (även om båda stått där
samtidigt) och framförallt har lyssnat på en helhet i taget. Men ändå ville
jag skriva något om det, den här gången också, eftersom det finns ställen i
det ni skriver, där man kan få intrycket att ni tester en grej mot en annan,
istället för varje grej mot målet att "komma musiken nära".

2. Jag vill VERKLIGEN inte att någon (ivor-isobarik) skall bygga ett Ino-
altare någonstans. 8O

Det är snarare motsatsen till vad jag drömmer om. Alltså att det finns ett
upplägg där man ser och dyrkar apparater. Menar även att det sämsta
stället som finns att placera ett sterorack på, är mellan högtalarna. Det
syns och lyser och är "i vägen för sinnet", och dessutom är det långt dig
när man skall peta in ett fonogram. ;)

Jag gör ju tvärtom högtalare med förhoppningen att de skall få sina ägare
att helt glömma bort både dem och resten av anläggningen, genom att de
skapar den länk mellan musik/musiker och musiklyssnare som får tekniken
att blekna bort ur medvetendet. Så vill jag ju ha det.

Men det var kanske bara på skoj det där med altaret? ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-01 03:01

Det är väl single speaker demonstration som gäller, åtminstone var det så på 80-talet.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-03-01 09:08

Jag hade ett digitalur på mig också :lol:

Skämt åsido,högtalarna kördes inkopplade paralellt,helt i strid med hur jag brukade göra på "den gamla goda Linntiden"

Antar att mitt rättrådiga beteende "besudlades" efter Luleåbesöket!

Senare på kvällen så lyftes helt sonika ett par i taget bort och spelades så som det anstår en Linnist. (Jag stängde dock inte av kylskåpet)

Naturligtvis så skulle jag ha haft ett par piP stående här ett par dagar och kunnat pillra med dem längre,nu var jag i första hand nyfiken på om de funkade med Linnelektronik och om jag skulle kunna leva med ett par.

Jag är lite den typen som vill lämna tillbaks lånade prylar så snart som möjligt,därför blev det den kort-korta versionen!

Sammantaget så var grejorna driftsatta från 16 på lördageftermiddag till ungefär samma tid på Söndag med endast ett par timmars slaggande i den röda soffan på bilden.

Om det nu visar sig att jag ens lyckas införskaffa denna högtalare så kommer jag givetvis att lägga ner krut på att få det att spela så bra som möjligt.

Och ett "altare" ska man absolut ha!
-Jag i alla fall,jag uppsöker en plats,som för ändamålet är inrett och upplåtet för att man ska kunna beröras av musiken,ögat ska ha sitt också,jag gillar de där gröna displayerna på Linnprylarna,den ljumna doften från grejorna eller känslan som det ger mig att fatta tonarmen på LP12án och förväntansfullt lägga på ett spår.

Att göra en anläggning helt inbakad i väggen,fast installerad,helt perfekt återgivning,riktig livekänsla å hela det där köret är inte riktigt jag,så är det bara..

Se,höra,känna.Lukta,gick det att smaka så skulle det också göras,K600 kabeln ser för övrigt aptitretande ut(och säkert skrattretande för den som föredrar lampsladd)Jag går i gång på det här,så ser mitt missbruk ut..

Min Axis Bold as love platta är härligt gulnad på fodralet,säkert så skulle den behöva en skivtvätt själva plattan också. Men då tvättar man bort den där känslan av gammal skiva som varit med om en och annan trevlig stund(troligvis ett par pårökta tillfällen också)

Linn bland annat lanserar hårt DS tekniken numera,de har förklarat CD skivan som officiellt död. Tänk så händigt,bara en fjärrkontroll,25.000 låtar som du drar från en NAS eller var du nu har din musik,streamar den till nån apparat,helst dyr också,som man helst har trollat bort så den inte syns,om man då fulländar det hela med att ta väck högtalarna
också eller gömma dem,då har jag i alla fall hoppat av tåget för länge sedan.

Till den där sortens upplevelse har jag min dator,ett par Altec Lansing högtalare samt vidhängande bas. De burkarna ägnar jag ingen uppm ärksamhet,de spelar väldigt bra,och jag har haft många trevliga stunder framför datorn och upptäckt massor med bra musik. Dock så är det här något annat för mig.

Det är en Hobby!
Jag byter inte upp mig enligt något schema som Linn dikterat,Jag samlar på sådant som jag tycker om,så som exemplelvis de där välljudande åttiotalsprylarna som andra Linnister kräks åt. Det kanske finns bättre välljud men det här är "High End" för mig.

Inte nog med det, jag vet vad jag går igång på,-allt det ovanstående!

"Klicket" från var och en av LK-Lådorna,det är i sanning sagt en märklig men tillfredsställande ritual som ingår i det hela. Känslan i apparaterna,har inte ett skit med välljudet att göra,men en apprat som inte har det det där som Linngrejorna har blir för mig mer själlöst..

Hade jag byggt in dem i väggen så hade jag förvägrat mig själv en del av denna ritual och nöje,jag hade mycket riktigt kunna fokusera på musiken men jag är en egensinnig kuf,-vill ha det på mitt sätt.

Studsleran är min senaste kompis,med den har jag fått ännu en audiofilistisk ritual,numer så börjar all vinyl med ett dopp i leran för nålen. Med en DS så hade jag kunna sätta igång kaffepannan i stället medan jag påpbörjade lyssningen redan i köket genom ett extra par högtalare ur Linns inbyggnadsserie inborrade i takpanelen.

Det här är komplicerat,inte logiskt för fem öre men det ger mig något som jag mår väldigt bra av att göra. Något som jag dessutom saknat väldigt länge i mitt liv. Nu när det äntligen är möjligt så ska det göras
-My way..

Linn-music for life

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-01 10:51

Vissa apparater är så genomsyrade av användarvänlighet, och någon sorts känsla av att vara i musikens tjänst, att de gärna får synas. De flesta hembioreceivrar bör dock gömmas utom synhåll för att man ska må bra. Jag har knappt hört Linn men jag gillar utseendet på deras prylar, precis som jag gillar Quad, Audiolab och en del andra grejer.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-03-01 11:40

IngOehman skrev:Men det var kanske bara på skoj det där med altaret? ;)

Det skulle säkert blir med Buddha-IÖ-bilden uppblåst till 1x1 meter mitt i centrum. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-03-01 12:43

Kul tråd, alltid roligt när folk delar med sig av sina upplevelser :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-01 14:48

ivor-isobarik skrev:Jag hade ett digitalur på mig också :lol:

Skämt åsido,högtalarna kördes inkopplade paralellt,helt i strid med hur jag brukade göra på "den gamla goda Linntiden"

Antar att mitt rättrådiga beteende "besudlades" efter Luleåbesöket!

Senare på kvällen så lyftes helt sonika ett par i taget bort och spelades så som det anstår en Linnist. (Jag stängde dock inte av kylskåpet)

Naturligtvis så skulle jag ha haft ett par piP stående här ett par dagar och kunnat pillra med dem längre,nu var jag i första hand nyfiken på om de funkade med Linnelektronik och om jag skulle kunna leva med ett par.

Jag är lite den typen som vill lämna tillbaks lånade prylar så snart som möjligt,därför blev det den kort-korta versionen!

Sammantaget så var grejorna driftsatta från 16 på lördageftermiddag till ungefär samma tid på Söndag med endast ett par timmars slaggande i den röda soffan på bilden.

Om det nu visar sig att jag ens lyckas införskaffa denna högtalare så kommer jag givetvis att lägga ner krut på att få det att spela så bra som möjligt.

Och ett "altare" ska man absolut ha!
-Jag i alla fall,jag uppsöker en plats,som för ändamålet är inrett och upplåtet för att man ska kunna beröras av musiken,ögat ska ha sitt också,jag gillar de där gröna displayerna på Linnprylarna,den ljumna doften från grejorna eller känslan som det ger mig att fatta tonarmen på LP12án och förväntansfullt lägga på ett spår.

Att göra en anläggning helt inbakad i väggen,fast installerad,helt perfekt återgivning,riktig livekänsla å hela det där köret är inte riktigt jag,så är det bara..

Se,höra,känna.Lukta,gick det att smaka så skulle det också göras,K600 kabeln ser för övrigt aptitretande ut(och säkert skrattretande för den som föredrar lampsladd)Jag går i gång på det här,så ser mitt missbruk ut..

Min Axis Bold as love platta är härligt gulnad på fodralet,säkert så skulle den behöva en skivtvätt själva plattan också. Men då tvättar man bort den där känslan av gammal skiva som varit med om en och annan trevlig stund(troligvis ett par pårökta tillfällen också)

Linn bland annat lanserar hårt DS tekniken numera,de har förklarat CD skivan som officiellt död. Tänk så händigt,bara en fjärrkontroll,25.000 låtar som du drar från en NAS eller var du nu har din musik,streamar den till nån apparat,helst dyr också,som man helst har trollat bort så den inte syns,om man då fulländar det hela med att ta väck högtalarna
också eller gömma dem,då har jag i alla fall hoppat av tåget för länge sedan.

Till den där sortens upplevelse har jag min dator,ett par Altec Lansing högtalare samt vidhängande bas. De burkarna ägnar jag ingen uppm ärksamhet,de spelar väldigt bra,och jag har haft många trevliga stunder framför datorn och upptäckt massor med bra musik. Dock så är det här något annat för mig.

Det är en Hobby!
Jag byter inte upp mig enligt något schema som Linn dikterat,Jag samlar på sådant som jag tycker om,så som exemplelvis de där välljudande åttiotalsprylarna som andra Linnister kräks åt. Det kanske finns bättre välljud men det här är "High End" för mig.

Inte nog med det, jag vet vad jag går igång på,-allt det ovanstående!

"Klicket" från var och en av LK-Lådorna,det är i sanning sagt en märklig men tillfredsställande ritual som ingår i det hela. Känslan i apparaterna,har inte ett skit med välljudet att göra,men en apprat som inte har det det där som Linngrejorna har blir för mig mer själlöst..

Hade jag byggt in dem i väggen så hade jag förvägrat mig själv en del av denna ritual och nöje,jag hade mycket riktigt kunna fokusera på musiken men jag är en egensinnig kuf,-vill ha det på mitt sätt.

Studsleran är min senaste kompis,med den har jag fått ännu en audiofilistisk ritual,numer så börjar all vinyl med ett dopp i leran för nålen. Med en DS så hade jag kunna sätta igång kaffepannan i stället medan jag påpbörjade lyssningen redan i köket genom ett extra par högtalare ur Linns inbyggnadsserie inborrade i takpanelen.

Det här är komplicerat,inte logiskt för fem öre men det ger mig något som jag mår väldigt bra av att göra. Något som jag dessutom saknat väldigt länge i mitt liv. Nu när det äntligen är möjligt så ska det göras
-My way..

När jag läst 1/4 av din text så hade jag en massa jag ville kommentera.

När jag läst hälften så började mina kommenterar kännas meningslösa.

När jag läst 3/4 tyckte jag att jag förstod mig på dig.

När jag läst färdigt, det vill säga nu, har jag inget annat att säga än att
du skriver så himla bra och underhållande - och egentligen så gör ju var
och en precis som de vill, me' precis allting, och den enda frågan som är
intressant då, är om man vet vad man vill eller inte.

Du vet det, tycks det mig, och då är allt rätt och bra! :)

Vh, iö

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-03-13 20:27

Har hört att du gått och blivit med piP, Ivor-isobarik !

Hur är dina senaste intryck av högtalaren , efter litet mer lyssning ?
Prova EKK så lyfter ljudet ännu mer...

(Nu behöver du ju inte vara otrogen mot kaber längre, eftersom du äger ett par piP.) :)
Odogmatisk sekt- granskare

Nästa

Återgå till Wänner af Ino