perception audio: by bladelius.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
robert293

perception audio: by bladelius.

Inläggav robert293 » 2010-02-12 19:37

hittade mig en 2kanals förstärkare idag vid namn perception audio sansaar.... svensk byggd av bladelius tydligen någon gång 96-97.
(tydligt bladelius utseende)

det enda jag vet är att det sitter en jätte toroidal (står bladelius på den) och har elna kondningar ca 80.000 uf .
den känns dubbelt så kraftfullare än min marantz sr-12s1 och låter bra mkt bättre på mina mark&daniel.

ingen som vet något?

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2010-02-13 22:22

oj oj denna verkar ovanlig...finns inte ett jota på google och ingen feedback här ifrån.... har skickat mejl till herr bladelius..hoppas han har bra minne :lol:

den låter ju helt outstanding men det kan ju vara kul att veta vilken effekt mm den har för jag vet absolut inget om den förutom att det står bladelius o elna på komponenterna och en artikel på nätet om att dessa byggdes i nässjö efter micke bladelius ritningar....

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2010-02-14 02:31

Bilder!!!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2010-02-14 02:48

Vet att dessa produkter omnämndes i en gammal highfidelity-tidning som jag har liggandes. Orkar kanske leta upp den imorgon.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-02-14 09:27

Norskt om jag minns rätt. Bladelius konsultade och designade. Tappade allt eftersom de inte fick ordning på kvalite. Riktigt ojämt.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-02-14 13:31

Nix.

Perception Audio gick i graven pga att Hifiklubben som skulle sälja apparaterna backade ur.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2010-02-14 22:19

Morello skrev:Nix.

Perception Audio gick i graven pga att Hifiklubben som skulle sälja apparaterna backade ur.

jepp det fick jag me höra....och de var svenska och låg i nässjö om jag inte har fel.

synd....det är en både snygg o välljudande pjäs.....

bilder finns på minhembio:

http://www.minhembio.com/robert293

Användarvisningsbild
EvilBoo

Inläggav EvilBoo » 2010-02-28 00:47

Perception audios prylar är bara designade utvändigt av Bladelius. Alltså bara utseendet. Innandömmet är något helt annat och skall absolut INTE förknippas med Bladelius elektronik. Jag hade ett Perception audio Fatang slutsteg. I det steget var det mest ytmonterade komponenter av undermånlig kvalité. Om jag minns rätt så skulle hifiklubben börja sälja Perception audio men hoppade av då prylarna höll för dålig kvalité. Därför gick företaget i graven. Dock tyckte jag att mitt slutsteg lät bra när det fungerade. Vilket det bara gjorde i 3år.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-02-28 01:11

Helt fel.

Det är Bladelius rakt igenom.

Jag har träffat grundarna av perception audio samt även haft mailkontakt med BDG beträffande schema jag behövde för reparation.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
EvilBoo

Inläggav EvilBoo » 2010-02-28 01:32

Det var väldigt konstigt. Detta var den informationen jag fick när jag köpte mitt steg. Tycker det är konstigt. Är du helt säker att det gäller alla Perception audio prylar? Han som jag köpte mitt steg av kände ägarna till företaget. Han hade fått steget som betalning för ett jobb han hade gjort åt dom. Så jag tycker han borde veta vad han pratar om. Men han kan ju ha blåljugit för mig.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-02-28 02:17

är det det som ligger på hifimag för tillfället?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-02-28 02:25

EvilBoo skrev:Det var väldigt konstigt. Detta var den informationen jag fick när jag köpte mitt steg. Tycker det är konstigt. Är du helt säker att det gäller alla Perception audio prylar? Han som jag köpte mitt steg av kände ägarna till företaget. Han hade fått steget som betalning för ett jobb han hade gjort åt dom. Så jag tycker han borde veta vad han pratar om. Men han kan ju ha blåljugit för mig.

Jag vill minnas att det står "Custom built for Bladelius Design Group" på trafon - du kanske kan kolla?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-02-28 15:29

Morello skrev:
Jag vill minnas att det står "Custom built for Bladelius Design Group" på trafon - du kanske kan kolla?

Jag är tämligen säker på att dessa apparater invändigt är designade av Mike Bladelius på uppdrag av det företag som sedan marknadsförde och sålde dem, dvs perception audio. Precis som han utfört designuppdrag åt t ex Primare. Jag är också tämligen säker på att han, Bladelius alltså, själv tyckte att den ljudmässiga prestandan inte var på långa vägar jämförbar med hans helt egna konstruktioner (S.A.T/Advantage). Vill man köpa något konstruerat av Bladelius så gör man nog bäst i att köpa hans eget märke alltså. :)

Apparaten i fråga hamnade ju på försäljning på Hifimagasinet ca en vecka efter att denna tråd dök upp här, så det ger väl en indikation på hur nöjd ägaren och tillika trådskaparen är med den.. 8)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-02-28 15:31

En femhundring kan du få ;) 8)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-02-28 15:39

robert293 skrev:den känns dubbelt så kraftfullare än min marantz sr-12s1 och låter bra mkt bättre på mina mark&daniel.
---
den låter ju helt outstanding

kris10an skrev:Apparaten i fråga hamnade ju på försäljning på Hifimagasinet ca en vecka efter att denna tråd dök upp här, så det ger väl en indikation på hur nöjd ägaren och tillika trådskaparen är med den..

Haha, fan vad fult! Klassisk grej på hififorum. :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-28 15:44

Inte ovanligt att man ställer "frågor" och höjjer en apparat till skyarna innan man droppar den till försäljning.

Det är synd om de godtrogna som bara läser och köper allt som står. Eller så får de skylla sig själva.

Jag tycker det är ett jävligt fult beteende iallafall men så är jag ju på forum för att hjälpa och få hjälp, inte att dra folk i näsan.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-02-28 16:47

MagnusÖstberg skrev:Inte ovanligt att man ställer "frågor" och höjjer en apparat till skyarna innan man droppar den till försäljning.

Det är synd om de godtrogna som bara läser och köper allt som står. Eller så får de skylla sig själva.

Jag tycker det är ett jävligt fult beteende iallafall men så är jag ju på forum för att hjälpa och få hjälp, inte att dra folk i näsan.

Jag är bara på forum för att dra i näsan :twisted: .
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-28 17:25

Du misslyckas :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-02-28 20:52

MagnusÖstberg skrev:Du misslyckas :D

Jag är för snäll. Men det kliar allt lite i fingrarna när man läser en del av de aktuella trådarna. 8)

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2010-09-29 09:54

skit gammal tråd som jag tyvärr missat helt de sista svaren....

jag sålde denna apparat av 1 anledning: den saknade fjärrstyrning...det tog ungefär 4 dagar innan jag gav upp efter att ha sprungit som en dåre fram o tillbaks till stereon 197 gånger.
ljudet var det inga fel på och den var lätt bland det bättre jag haft hittils då drivet var smått sanslöst i den.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-29 10:03

Man kan ställa förstärkare på armslängds avstånd från lyssningsposition också... :mrgreen:

( Funderar själv på att montera försteget i soffbordet... fast då får barnen sluta välta drickaglas först... )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2010-09-29 10:48

Nattlorden skrev:Man kan ställa förstärkare på armslängds avstånd från lyssningsposition också... :mrgreen:

( Funderar själv på att montera försteget i soffbordet... fast då får barnen sluta välta drickaglas först... )

Eller så köper man något som har fjärrstyrning :idea:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-29 10:53

FBK skrev:
Nattlorden skrev:Man kan ställa förstärkare på armslängds avstånd från lyssningsposition också... :mrgreen:

Det har jag. Squeezeboxen har fjärrvolym. Det vore ändå trevligt att ha hårdvaran nära till hands.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2010-10-01 14:23

FBK skrev:

killen som sålde den sa att han slarvat bort kontrollen men att det säkert går med universal....sen efter typ ett par dagar såg jag att den ej hade fjärr funtion överhuvud taget.... sak samma den e borta nu men i fortsättningen köper jag aldrig något utan fjärr igen....fan vad störande det är när man väl sitter där.

ville bara ha fram att det ej var ett fult försäljningknep.

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2010-10-01 14:55

robert293 skrev:
killen som sålde den sa att han slarvat bort kontrollen men att det säkert går med universal....sen efter typ ett par dagar såg jag att den ej hade fjärr funtion överhuvud taget.... sak samma den e borta nu men i fortsättningen köper jag aldrig något utan fjärr igen....fan vad störande det är när man väl sitter där.

ville bara ha fram att det ej var ett fult försäljningknep.

I mina öron låter det som ett rejält j-vla fult försäljningsberägeri av killen som sålde till dig. 8O

Ps. fast jag antar att du syftade på dig själv där.. :wink:

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2010-10-03 11:11

jo kanske men å andra sidan gav jag inga stora summor för den.... tänkte först använda en cd med justerbar utsignal men hittade inget vettigt.
fick igen pengarna på ett ärligt sett dvs upplyste ganska noga om att det ej fanns fjärrstyrning.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: perception audio: by bladelius.

Inläggav hifikg » 2016-04-11 20:26

Snubblade på det här o började googla http://www.blocket.se/alvsborg/Perception_Audio_forsteg_Bladelius_66292911.htm?ca=9&w=3 och självklart hamnade jag på Faktiskt...
Sitter nöjd :)

brn2rn

Inläggav brn2rn » 2016-08-06 12:11

Hej alla!

Råkade snubbla över denna tråden och kände att efter 20 år så kanske det är dags att reda ut begreppen kring Perception Audio.

Jag råkar vara den som till största delen låg bakom företaget nämligen.
Korrekt är att Perception-produkterna skapades mer eller mindre för att säljas via Hifi-Klubben i främst Sverige, men tanken var att gå vidare i Norden för att se vad som hände.
Korrekt är att vi huserade i Nässjö. Jag bodde där och Micke bodde två mil bort, så det var bekvämt såklart.

Korrekt är också att de elektriskt är konstruerade av Mikael Bladelius till 100%. Ingen av oss andra har elektronikbakgrund, utan har jobbat med sälj och marknadsföring. Mig känner en del igen eftersom jag jobbat åt Micke på mässor och liknande, men framförallt stöttade jag honom under de tidiga åren efter hans återkomst till Sverige från USA. Letade underleverantörer till Advantage-produkterna, lekte med hans son och byggde en del elektronik tex. Plåt och ytbehandlingar är till 100% utfört i Sverige och till största delen i Småland. En hel del av de tidiga Advantage-produkterna är tom delvis designade exteriört av mig. Den lilla berömda Riaa-förstärkaren som Hifi-Consult en gång sålde är tex byggd helt av mig.

Det förklarar kanske vissa likheter designmässigt med tex SAT som gjordes nästan parallellt med Perception-prylarna 96/97 nån gång. Jag ritade Perceptions produkter helt och hållet.
Det förklarar kanske också varför transformatorer är märkta med Bladelius. Inget vi hittade på alltså, utan ett signum från Mickes sida. Kartongerna var tex samma som Advantages kartonger, men med annat tryck såklart.

Någon nämnde att kretskorten var av dålig kvalitet med mest ytmonterat på. Ytmonterat ja, dålig kvalitet knappast då de gjordes i samma lilla fabrik som gjorde Advantage, SAT och Perception parallellt.

Tanken var nämligen att Perception skulle fungera som en breddning av marknaden för Bladelius design. Att inte bara nå dem med tunga plånböcker, utan även de med lite mer modest plånbok. Samtidigt ville vi verkligen lyckas med att göra allt i Sverige. En svår nöt att knäcka.

När vi jobbade i Bladelius labb utanför Nässjö så var målet med den lilla integrerade förstärkaren Sansaar att låta minst lika bra som en Krell KAV-300i. Det lyckades utan problem. Konstruktionen var ett test från Micke där han drev en trissa i drivsteget väldigt hårt jämfört med ett vanlig drivsteg. Detta gav en varm och trevlig ljudbild som nästan var lite rörlik. Grundkonstrktionen var i övrigt snarlik Amplifix i mer än ett avseende.
Försteget Ecki och slutsteget Fatang hämtade namn från våra favoriter Monty Python och var konstruktionsmässigt relativt lika den integrerade förstärkaren. Försteget var helt byggt med ytmonterade komponenter och var en mikroprocessorstyrt helt balanserad konstruktion. Ljudmässigt sett låg det bra till, men givetvis inte i nivå med Advantage. Slutsteget är mer eller mindre en Amplifix.

Minns jag rätt så var priserna tänkta till under sju tusen för den integrerade, vilket ju då var riktigt billigt med den kvaliteten på ljudet.

Det byggdes ett litet antal av samtliga produkter. Flest av den integrerade. Skulle tro att det var runt 20 stycken. För och slutsteget kan vara mellan fem och tio av varje. Fjärrkontroller liknade antal (samma fjärr som till SAT och nuvarande Bladelius-produkter, men med botten i lackad bok).

Affären med Hifi-Klubben blev vi blåsta på av deras dåvarande norske VD, på ett mycket fult sätt tyvärr, och var då tvungna att försöka marknadsföra produkterna direkt mot konsument eftersom vi inte kunde gå via samma kanaler som SAT. Det var inte lätt kan jag säga. En av de anställda på Hifi-Consult började sprida grova osanningar och rena lögner om produkterna vilket jag är rätt säker på försvårade ordentligt. Några tappra köpte varor direkt från oss, men det höll helt enkelt inte för att få fart och vi lade ner verksamheten.
Det fanns fram till får några år sedan massor av material kvar, men det är nu skrotat tyvärr.
Lite kul frontplattor till Sansaar kan finnas någonstans eftersom vi testade lite udda eloxeringar. Mina föräldrars Sansaar är läckert djupt mörkblå tex. Och den fungerar fortfarande...

Förre produktchefen på Hifi-klubben och jag är fortfarande goda vänner, Micke och jag har varit lika goda vänner sedan 94.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-08-07 22:20

Välkommen till Faktiskt och tack för informationen. Stötte på ett försteg som vi eventuellt skulle köpa in för några månader sedan.

Vad jag hört var det Mikael Bladelius pappa som höll i produktionen på något företag han hade. Men det kanske inte är korrekt?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-08-07 22:31

Oerhört intressant.

Kanske det kan vara intressant att ta upp verksamheten igen, i mindre skala och med mindre förväntningar?

Jag skulle helt klart vara intresserad av att köpa en produkt likt förstärkaren du skriver om ovan.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi