Alltså, kolvformigt beteende leder inte automatiskt till dålig spridning. Spridningen blir begränsad precis som på vilken annan ytkälla som helst, men dålig eller snäv jämfört med andra element behöver den inte bli. Det ser man på mätningen att spridningen är jämförbar med andra mycket bra element som tex P17RCY med 1-2dB skillnad 30grader off axis. Jag skulle inte säga att det är dåligt alls, även om det finns bättre: Px17-LTS tex.markih skrev:Nä, jag förstår att du inte tänkte dela flackt. Jag tänkte bara att element som bryter upp kasst har svåra resonansproblem? Iofs skall ju en brant delning ta bort dessa, men vad händer under deliningsfrekvensen? Om elementet beter sig som en ideal kolv upp till delning, får man automatiskt dåliga spridningsgenskaper. Om den börja bryta upp innan värsta resonanserna kan dessa kanske höras under delningen?
Sedan ser man också att det kolvformiga beteendet sannolikt når ända upp till 3.5kHz där beteendet ändras tvärt. Första resonansen ligger viod 5kHz vilket är fullt normalt för en metallkon i den här storleken. Med mitt filter så ligger responsen vid 3.5kHz nere vid runt -34dB relativt känsligheten. Vid den nivån har vad som än händer försvinnande liten påverkan på responsen och ljudet.
Det beror liksom helt på vad man ska göra med högtalarna ifall de behöver mäta bra ovanför 3.5kHz. I mitt fall behöver de inte det. Då har jag stor nytta av att responsen är ovanligt jämn och spridningen är bra under 3.5kHz