Visst är blindtest bra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-02-24 20:05

Eller den här: (citerad från Bengans.se)

Svensk hifi regerar!
2000-09-22
När en hifi-tidning "recenserar" en apparat är risken stor att betyget blir gott, eller att man i möjligaste mån åtminstone försöker belysa apparatens goda sidor. Detta även om produkten inte är så särskilt upphetsande. Anledningen är enkel: Ett par sidor längre fram i tidningen annonserar nämligen firman som lånat ut apparaten, och det vore ju inte så himla lyckat om annonsören skulle surna till och sluta annonsera...
Således är det inte så konstigt att många med mig ofta får anledning att ifrågasätta tidningarnas ibland obegripliga omdömen, om exempelvis en medioker Pioneer CD-spelare som blev hyllad så till den milda grad att förhandsbeställningarna strömmade in i rekordmängd till de överlyckliga handlarna. Jag vill således bara påminna om att - för den som ev. undrar - varken jag eller Bengans sitter i knäet hos någon hifi-leverantör.

När jag nu kommer att filosofera kring just den anläggning jag demonstrerade ute på Arken förrförra helgen, inser jag dock att min trovärdighet kan komma att ifrågasättas. Den risken är jag dock villig att ta. Det viktiga för mig är att tala om att man för 47 000:- kan få en anläggning med så klara "High End-ambitioner", att du för bara ett par år sedan varit tvungen att hosta upp den tredubbla summan för att ens komma i närheten!

Mirakelanläggning?

Så vad är då detta för "mirakelanläggning"? Jo, den helt nya CD-spelaren S.A.T. CDFIX (15 000:-), den rosade förstärkaren S.A.T. AMPLIFIX (15 000:-) och högtalarna QRS TELLUS (17 000:-). Allt svensktillverkat, stilrent och synnerligen välbyggt. Jag har i flera års tid siktat på den ultimata elektronik-duon att ställa hemma på köpmansdisken, och nu kan jag äntligen säga att jag är i hamn. Nöjd är bara förnamnet...

Tidigt tyckte jag att alla dessa olika apparater som audiofiler och butiker propagerade för, bara var en onödigt kostsam styggelse för en som bara var/är intresserad av att få ut bästa möjliga ljud ur sin CD-samling. Jag menar: För- och slutsteg, drive och DA-omvandlare, separata nätdelar etc. Vem f-n har råd med det? Inte jag i alla fall. Tacka vet jag TVÅ apparater; en CD-spelare och en förstärkare - estetiskt, ekonomiskt och enkelt!

Som enhet sett låter alltså denna anläggning förbluffande bra, och utan att jämföra med något speciellt så kan jag enkelt konstatera att jag hört anläggningar för en kvarts miljon (intrimmade i hemmiljö) låta "sämre". Bättre också förvisso, men det är helt klart prestanda i en sexsiffrig nivå vi talar om. Elektroniken är rentav löjligt prisvärd och kan rekommenderas till precis vem som helst, CD-spelaren lär slå ned som en bomb i oktober...

Smaken är som...

Högtalarna, däremot, kräver sin man. Med ett par QRS Tellus i vardagsrummet antingen är, eller blir du snabbt basnarkoman. Tellus-högtalarnas sidmonterade 10" basar garanterar inte bara den rätta tyngden och volymen i pukslagen (välupplöst lågbas dessutom), utan kräver också sin förstärkare. Och sitt vardagsrum... Men ger du dom en förstärkare i klass med Amplifix, samt rätt placering, så blir du rikligt belönad. Minst sagt.

Nu är det inte bara basområdet som utmärker dessa fantastiska högtalare, även upplösning och musikaliskt raffinemang i mellan- och diskantområde är helt i särklass för dessa pengar. Jag vet, bytte nämligen in mina gamla hyllade (och dyrare!) Canton Ergo RC-L mot Tellus sista mässdagen:). Skillnaden är helt enkelt enorm, och inte så lite genant för den tyska golvaren som förra året blev vald till "Årets högtalare" i Hifi & Musik.

Vill du ha en akademisk lyster, en avgrundsdjup ljudbild med skarpa detaljer utmejslade i äkta 3D - men bryr dig mindre om att musiken inte kommunicerar med dina mest primitiva sinnen? Ja, då kanske Tellus blir en smärre chock för dig. Vill du däremot gärna ha ovanstående hifi-parametrar uppfyllda - i kombination med att halvtaskigt inspelad rockmusik skall glöda och bulta? Ja, då kommer du förmodligen att älska QRS Tellus.

Tillräckligt bra?

Minus då? Tja, att CD-spelarens och förstärkarens display inte lyser i samma färg är irriterande. Vidare så skulle jag uppskatta snabbvalsknappar för låtnummer. Högtalarna lär dessutom aldrig vinna något designpris på grund av dess öststats-gråa fronter. Vad gäller invändningar mot ljudkvaliteten så hittar jag absolut inget att anmärka på, mer än att basen ibland kan bli lite väl häftig i ett så litet vardagsrum (18 kvm) som vårt.

Den hifi-entusiast som missar detta blågula paket (BMW-prestanda till Skoda-pris!) gör verkligen ett misstag, mer välljud för pengarna får du nämligen leta förgäves efter. Det är nästan så att man skulle kunna påstå att det låter "tillräckligt bra", men det är väl bäst jag väntar med det omdömet till den dag jag kompletterat denna fenomenala anläggning med en digital rumskorrektionsenhet. Bladelius lär ha en på gång...

Stefan Fridefors

Fotnot: Swedish Audio Technology (S.A.T.) är en produktserie från Bladelius Design Group. BDG har på senare år rönt stor internationell uppmärksamhet med sina produkter i Advantage-sortimentet. Quality Research Speakers (QRS) är utvecklade av QLN i samarbete med Hi-Fi Consult. Mer information om ovan nämnda produkter ges av Hi-Fi Consult på: 0322-63 66 66 eller www.hificonsult.se.

Så hifi-tidningar är inte att lita på, men nån som arbetar för Hificonsult är ärligheten själv...?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-02-24 22:13

markih skrev: Ja, tex om man tror att man är opårverkbar av andra sinnen än hörsel, opåverkbar av infuenser från stämningslägen, förväntningar och förhoppningar.

Mmm, jag tror jag börjar ana några kärnfyllda punkter där vi springer förbi varandra i denna pudel!

Jag tror helt enkelt att vi drar lite förhastade slutsatser om repsektive ståndpunkt. Möjligen pga tidigare diskussioner i ämnet. Men, vi är alltså först överens (nåja, lite i alla fall) att det även under BT finns influenser av det sociala (som jag vill kalla det), av situationen, så att säga. Detta är alltså en av skeptikernas argument till varför BT inte kan vara ett alenarådande verktyg eller absolut sanning.

Men sedan så säger du, i mitt försök till quotning ovan, att premissen för att underkänna BT på dessa villkor är att man ser sig som fristående från det sociala, att man inte är beroende av situationen i öppna test? En motsägelse, i mina ögon. Kanske baserat på erfarenhet från diskusisoner tidigare.

Alltså: om (!) man nu anser att BT också innefattar en social situation som kan påverka resultatet - och samtidigt uppfattar att öppna test också innefattar en social situation (i flera aspekter som kan skilja sig från fallet fö BT) - kan man då, med skeptisk hållning till BT, ändå vara "logisk"?

Om man tycker det så kan man ju tänka sig en situation där man glad i hågen strävar efter ökad kunskap, även om man inser att man, med befintliga testverkyg, aldrig kommer 'ända fram', så att säga. Kanske fullt tillräckligt nära dock. En inte alltför ovanlig vetenskaplig hållning, ska tilläggas.

Så länge man inte drar den förhastade slutsatsen att bara för att man inte hör skillnad, - så är det ingen skillnad, så kan BT i mina ögon bara tillföra kunskap.

Här är vi väldans överens. I alla fall i snäv bemärkelse. Konsekvenserna och de sociala implikationerna av testen och retoriken kring denna däremot... mmm...

/en john som sett svarta svanar[/quote]

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-24 22:13

CDn prisas och lovordas å det vildaste, och länk till Hificonsult finns också.
Samma Hificonsult som Hotspur arbetat för som författare till högtalartmanualer...

Vilket scoop! Det är knappast någon hemlighet att jag hjälpte Olle & Co med två Arken-mässor och att jag skrev en del manualer åt dom (varken det ena eller det andra var något avlönat arbete, jag var helt enkelt en gammal kund som blev god vän med Olle). Det är heller ingen större hemlighet att jag för flera år sedan helt bröt med Hifi Consult, pga meningsskiljaktigheter med Björn Wiman och Sladd, som ju sedermera tog över Olles roll i firman.

PS: Jag står för Advantage-berömet än i dag, den spelaren är kanon!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-02-24 22:32

Så Hifitidningar ska man inte lite på (de är ju köpta...), men en medarbetare (betald eller inte) som skriver om "sina" produkter står över allt tvivel?

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-24 22:34

Så Hifitidningar ska man inte lite på (de är ju köpta...)

Har jag uttryckt dylika åsikter, var och när då?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-24 22:38

Hörni, jag har för mig att blindtester var ämnet...

Men jag kanske får skylla mig själv som startade en blindtesttråd, det mesta är ju sagt. Tack för svar iaf.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-02-24 22:38

Från din artikel:

När en hifi-tidning "recenserar" en apparat är risken stor att betyget blir gott, eller att man i möjligaste mån åtminstone försöker belysa apparatens goda sidor. Detta även om produkten inte är så särskilt upphetsande. Anledningen är enkel: Ett par sidor längre fram i tidningen annonserar nämligen firman som lånat ut apparaten, och det vore ju inte så himla lyckat om annonsören skulle surna till och sluta annonsera...

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-02-24 22:39

Svante

sorry att det blev OT :oops:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-24 22:52

Sanny_X skrev:Svante

sorry att det blev OT :oops:

Ja, jag förstår mig inte på folk som inte kan hålla sig till ämnet. Det skulle aaaldrig hända mig. :oops: :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-02-24 22:53

:D 8)

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-02-24 23:11

Visst är blindtest bra!!!
För oss smålänningar och skottar.
Dimitri

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-25 00:36

Anledningen är enkel:

Tja, det där skrev jag för 7-8 år sen och är ju ingen ståndpunkt
jag brukar torgföra numer... Men visst, en del ligger det säkert i
det resonemanget. Beroende på vilken blaska som avses. :twisted:

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-02-25 15:38

"enJohn"]
markih skrev: Ja, tex om man tror att man är opårverkbar av andra sinnen än hörsel, opåverkbar av infuenser från stämningslägen, förväntningar och förhoppningar.

Mmm, jag tror jag börjar ana några kärnfyllda punkter där vi springer förbi varandra i denna pudel!

Jag tror helt enkelt att vi drar lite förhastade slutsatser om repsektive ståndpunkt. Möjligen pga tidigare diskussioner i ämnet. Men, vi är alltså först överens (nåja, lite i alla fall) att det även under BT finns influenser av det sociala (som jag vill kalla det), av situationen, så att säga. Detta är alltså en av skeptikernas argument till varför BT inte kan vara ett alenarådande verktyg eller absolut sanning.

Men sedan så säger du, i mitt försök till quotning ovan, att premissen för att underkänna BT på dessa villkor är att man ser sig som fristående från det sociala, att man inte är beroende av situationen i öppna test? En motsägelse, i mina ögon. Kanske baserat på erfarenhet från diskusisoner tidigare.

Alltså: om (!) man nu anser att BT också innefattar en social situation som kan påverka resultatet - och samtidigt uppfattar att öppna test också innefattar en social situation (i flera aspekter som kan skilja sig från fallet fö BT) - kan man då, med skeptisk hållning till BT, ändå vara "logisk"?

Ok, jag förstår dina frågetecken. Men motsägelsen upplöses av att BT bara går ut på att försöka höra skillnad och om tex den sociala eller mentala situationen påverkar en negativt, så resuterar det endast att man inte hör skillnad. Detta är en väldigt viktig distinktion! Man får aldrig falska resultat, bara nollresultat.
I detta fall får man fortsätta testa tills man känner sig nöjd, dvs att man kan koma fram till att trots mycket noggrannt testande så har man inte lyckats höra skillnad, ...eller så lyckas man.

Mvh Markih

Så länge man inte drar den förhastade slutsatsen att bara för att man inte hör skillnad, - så är det ingen skillnad, så kan BT i mina ögon bara tillföra kunskap.

Här är vi väldans överens. I alla fall i snäv bemärkelse. Konsekvenserna och de sociala implikationerna av testen och retoriken kring denna däremot... mmm...

/en john som sett svarta svanar

Jomen,... se svaret ovan. Eller har jag missförstått din fråga?

Svante! Ursäkta att din tråd blev lite OT. Jag tycker att dina frågeställningar var intressanta, men nu är väl det lite dialog igen ang sakfrågan? :)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-25 19:27

markih skrev:Svante! Ursäkta att din tråd blev lite OT. Jag tycker att dina frågeställningar var intressanta, men nu är väl det lite dialog igen ang sakfrågan? :)

Javisst!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi