Urban Dictionary skrev:fuckwad n An individual who is beneath contempt. A despicable person.
Moderator: Redaktörer
Erik_AA skrev:Admin kan väl skapa ett nytt forum under Musik och Musikmedia som handlar om Mastring och musikproduktion i allmänhet kanske så är problemet löst.
Blev CODY arg och gick eller?
perstromgren skrev:Att skapa en avdelning för musikproduktion är ingen dum idé! Den är ju ett intressant kitt mellan musiken och återgivningen som borde luftas mer.
Bill50x skrev:perstromgren skrev:Att skapa en avdelning för musikproduktion är ingen dum idé! Den är ju ett intressant kitt mellan musiken och återgivningen som borde luftas mer.
Varför ska jag skriva inlägg när du oftast skriver det som jag tänker?
+1 mao
/ B
subjektivisten skrev:Ingen bra ide alls. Så om man startar en tråd om någon skiva/grupp så måste man starta en till tråd i en annan avdelning bara för att snacka om ljudet från skivan. Musiken ÄR ljudet som är på skivan.
phloam skrev:Bill50x, nu skrev du det jag tänkte så det jämnar ut sigTack
Blir ju helt ohållbart att en massa MasVis-skivtrådar ska tränga undan saker i musikstugan. Redan ganska illa och då har bara Beatles och Pink Floyd avverkats
mrGaskill skrev:Vad klarar programmet för format? wav i 16/44,1 format ? Inte 24/48?
Skulle vara kul att jämföra lite DVD-a mot CD-versioner av några plattor jag har liggandes. 24/48 spår stereo brukar följa med på dvd-a.
Det bidde floating point fel eller nåt när man försökte extrahera dvd-a spår med dvd-audio explorer. Hm får testa att rippa lite CDar tills vidare.
function wavconv(infile,outfile,gain);
[p,fs]=wavread(infile);
p=p*gain;
wavwrite(p,fs,outfile);
JB skrev:Mp3 stöd vore också trevligt så man slipper konvertera till .wav
brumel skrev:Det är ju trevligt att Kraftwerk har bra dynamik. Testade att spela Trans europe express ikväll och staplarna rörde sig ordentligt på mitt delningfilter från botten upp till det gula.
Depeche har jag också testat med gott resultat!
Reklamradioljudet fanns inte på den gamla goda tiden. Suck:(
Svante skrev:Det kommer inte att hända. Det beror på att mp3-formatet inte är förlustfritt, och att en analys av en mp3-fil därmed inte blir en analys av den släppta mastrade produkten.
Flac, däremot har jag funderat på.
peh skrev:Eftersom analysen skall visa på mastringens ljudstyrka och dynamik ser jag inga problem med att analysera "lossy"-format. Dynamiken påverkas ju inte vid konvertering till lossy, utan det är istället frekvensspektrumet som - om man skall säga det rakt ut - slaktas.
Svante skrev:JB skrev:Mp3 stöd vore också trevligt så man slipper konvertera till .wav
Det kommer inte att hända. Det beror på att mp3-formatet inte är förlustfritt, och att en analys av en mp3-fil därmed inte blir en analys av den släppta mastrade produkten.
Det går iofs ganska bra ändå(iaf de exempel jag har provat), men det vore inte riktigt juste mot skivproducenterna att analysera något som inte är det som de släppte.
Flac, däremot har jag funderat på.
JB skrev:peh skrev:Eftersom analysen skall visa på mastringens ljudstyrka och dynamik ser jag inga problem med att analysera "lossy"-format. Dynamiken påverkas ju inte vid konvertering till lossy, utan det är istället frekvensspektrumet som - om man skall säga det rakt ut - slaktas.
Slaktas var väl att ta i..
En Mp3 fil med 256 kb bitrate eller högre (eller tex VBR V0) går från 0 hz (såvida du inte kör med högpassfilter i encodern) till ca 18 khz
peh skrev:Svante skrev:Det kommer inte att hända. Det beror på att mp3-formatet inte är förlustfritt, och att en analys av en mp3-fil därmed inte blir en analys av den släppta mastrade produkten.
Eftersom analysen skall visa på mastringens ljudstyrka och dynamik ser jag inga problem med att analysera "lossy"-format. Dynamiken påverkas ju inte vid konvertering till lossy, utan det är istället frekvensspektrumet som - om man skall säga det rakt ut - slaktas.
peh skrev:
BTW, kommer MasVis att finnas tillgängligt för alla när det väl släpps? Vilken licens kommer programmet att släppas under? Vilken/vilka plattformar kan det köras på? Finns användarinterfacet även på engelska?
Tror det här kan bli succé, även internationellt, då jag inte känner till någon liknande mjukvara för "hobbybruk".
Svante skrev:peh skrev:Svante skrev:Det kommer inte att hända. Det beror på att mp3-formatet inte är förlustfritt, och att en analys av en mp3-fil därmed inte blir en analys av den släppta mastrade produkten.
Eftersom analysen skall visa på mastringens ljudstyrka och dynamik ser jag inga problem med att analysera "lossy"-format. Dynamiken påverkas ju inte vid konvertering till lossy, utan det är istället frekvensspektrumet som - om man skall säga det rakt ut - slaktas.
Nja, så är det inte riktigt. Vågformen påverkas, och därmed topphöjden. Iom det kommer toppfaktorn att ändras, på samma sätt som allpassfiltret påverkar den.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster