Effektnivå slutsteg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Effektnivå?

10W
14
5%
50W
19
7%
100W
28
10%
150W
29
11%
200W
64
24%
300W
38
14%
400W
15
6%
500W
60
22%

Antal röster : 267

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-16 18:44

Objektivisten skrev:Min erfarenhet är att det finns ett förhållande mellan antal Watt och välljud vad avser förstärkare. Ju mer effekt desto mindre välupplöst.

Aha! Så 0 watt är oändligt välljud? Coolt. 8)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-16 18:44

Objektivisten skrev:Min erfarenhet är att det finns ett förhållande mellan antal Watt och välljud vad avser förstärkare. Ju mer effekt desto mindre välupplöst.

Funkar det omvända sambandet hela vägen ner till 0W? :wink:

Edit: Äsch, en sekund försent...
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-03-16 18:46

Almen skrev:

Självklart, då är man närmast den akustiska verkligheten, korta signalvägar.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-16 18:49

Objektivisten skrev:
Almen skrev:

Och så med oändlig känslighet på högtalarna, så att man hör något också. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-03-16 19:20

IngOehman skrev:Jag tycker det är svårt att säga något om vattenfallskurvor utan att veta
exakt hur mätparametrarna är inställda (mäter man själv eller känner mät-
apparaten väldigt väl är det lättare att dechiffrera mätresultatet) men att
jämföra olika vattenfallskurvor brukar däremot vara mycket oproblematiskare.

Dessutom vill jag hellre att du tittar och gör bedömningen, men jag kommer
gärna med ett tips för att göra problemen isolerbara:

Jag råder dig att göra en precis likadan mätning på ett sådant där baselement
(även den i membranets extremnärfält) när det INTE är monterat i en vägg
utan ligger löst på något mjukt, t ex en tjock madrass.

Då tror jag att du kommer att se att tonkurvan plötsligt blir alldeles jämn
(inte nödvändigtvis rak, men jämn, alltså fri från knöliga ojämnheter på flera
dB) och att vattenfallets avklingning kommer att bli oerhört mycket mindre
smutsat av "gamla ljud".

Vh, iö

Hur gamla ljud är det vi talar om här, vilket frekvensspann och amplitud (relativt ursprungssignalen)?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-16 19:42

Objektivisten skrev:
Almen skrev:

Jag har alltid tyckt om högtalare utan talspole.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-03-16 19:59

Det är väl inget hinder i att effekten är hög i och för sig.

Det handlar väl snarast om konsekvenserna av en hög effekt.
Är dessa konsekvenser inte negativa i avseende på priset, effektförbrukningen eller andra egenskaper, så skulle jag gärna ha ett mycket effektstarkt slutsteg.

Däremot är det kanske tveksamt om jag skulle utnyttja resurserna?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-16 20:00

Såg det mer som ett sedvanligt anti-inlägg vilket nästa respons av Obbjektivisten styrkte.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-03-16 20:27

MagnusÖstberg skrev:Såg det mer som ett sedvanligt anti-inlägg vilket nästa respons av Obbjektivisten styrkte.

Du vet likaväl som jag att det finns många förespråkare förutom mig som anser att färre watt = bättre ljud, så spola skitsnacket är du snäll.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-16 20:58

Ja, lyssnar man enbart på hårdkomprimerad musik så klarar man sig med några få watt. Då lär ju de sista 548 watten inte göra ljudet bättre. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-16 21:03

Almen skrev:Ja, lyssnar man enbart på hårdkomprimerad musik så klarar man sig med några få watt. Då lär ju de sista 548 watten inte göra ljudet bättre. :)

Där har vi snart inget val så i framtiden kommer kraftpaketen knappast att behövas längre.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-03-16 21:03

Hur är det med Volten då?
8O

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-16 21:05

Strmbrg skrev:Hur är det med Volten då?
8O

Eftersom Volten, Amperen och Watten hänger ihop så går dom samma väg.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-16 21:08

Tack bra. Och själv?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-03-16 21:10

Flint skrev:
8O

Få Watt men många Volt?
Alltå om man har lättdrivna högtalare, menar jag.

Jag har ju ganska få Watt, men samtidigt är attaken i transienterna högst påtaglig. Inte minst i jämförelse med annat (som jag tjatat om förut).

Men den upplevelsen beror tydligen på kompression.
Kanske parat med inbillning.
8O

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-16 21:17

Strmbrg skrev:
Flint skrev:
8O

Få Watt men många Volt?
Alltå om man har lättdrivna högtalare, menar jag.

Jag har ju ganska få Watt, men samtidigt är attaken i transienterna högst påtaglig. Inte minst i jämförelse med annat (som jag tjatat om förut).

Men den upplevelsen beror tydligen på kompression.
Kanske parat med inbillning.
8O

En lättdriven högtalare behöver färre Watt än en trögdriven för samma ljudtryck. Hur fördelningen volt - ampere ser ut bestäms av högtalarens impedans och har inget med verkningsgraden att göra.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-03-16 21:20

Flint skrev:En lättdriven högtalare behöver färre Watt än en trögdriven för samma ljudtryck. Hur fördelningen volt - ampere ser ut bestäms av högtalarens impedans och har inget med verkningsgraden att göra.

Nä, det var bara en fundering kring vad sjutton det beror på att jag upplever en större dynamik med klena rörsteg än med kralligare grejor.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-16 21:24

Strmbrg skrev:
Flint skrev:En lättdriven högtalare behöver färre Watt än en trögdriven för samma ljudtryck. Hur fördelningen volt - ampere ser ut bestäms av högtalarens impedans och har inget med verkningsgraden att göra.

Nä, det var bara en fundering kring vad sjutton det beror på att jag upplever en större dynamik med klena rörsteg än med kralligare grejor.

Aha, du menar så. Det törs jag inte berätta min uppfattning om här. Då får jag hela faktiskts pseudovetenskapsakademi på mig och hackar och det blir så tjatigt. Det kan vi ta via pm.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-03-16 21:33

Flint skrev:Aha, du menar så. Det törs jag inte berätta min uppfattning om här. Då får jag hela faktiskts pseudovetenskapsakademi på mig och hackar och det blir så tjatigt. Det kan vi ta via pm.

Gärna!

Jag avvaktar ditt svar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-16 22:19

Och där dog den diskussionen i tråden.

Flint skrev:Det törs jag inte berätta min uppfattning om här.
---
Det kan vi ta via pm.

Så du ändrat dig på gamla da'r? Känn dig smickrad, Strmbrg. :)

Flint skrev:...anser att det man inte kan säga på forumet där sakerna diskuteras bör man heller inte säga i ett PM

Flint skrev:Ingen mening att du PM.ar. Det jag har att säga dig får alla se. Minst fegt på det sättet.

Flint skrev:Om PM.
Jag tar kritik öppet på forumet så att alla kan se den.

Flint skrev:Har som princip att det jag säger det säger jag så att alla kan se det.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-03-16 22:27

Almen skrev:Och där dog den diskussionen i tråden.

Flint kanske är trött på drevet och inser att det finns bättre saker att ägna sin tid åt?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-16 22:28

Almen.
Skillnaden är att diskussioner med osämja och där jag blir attackerad tar jag öppet på forumet som ett dämpande filter för den attackerande. I det här och i många andra fall snackar jag gärna via pm när personen i fråga inte förväntas tala om för mig vilken jävla idiot jag är. Förstår du skillnaden?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-16 22:51

Flint skrev:Almen.
Skillnaden är att diskussioner med osämja och där jag blir attackerad tar jag öppet på forumet som ett dämpande filter för den attackerande. I det här och i många andra fall snackar jag gärna via pm när personen i fråga inte förväntas tala om för mig vilken jävla idiot jag är. Förstår du skillnaden?

Du gör som du vill, så klart. Jag har ibland valt att hålla "osämje"-diskussioner på pm för att reda ut om man egentligen är osams eller inte, så man slipper prestigen av publiken. Det är funkat bra.

Däremot kan jag tycka att en diskussion om teknik, musik och förstärkare passar att ha öppet. Vi tycker tydligen precis tvärtom där.

Men om du brukar bli kallad "jävla idiot" (vilket jag aldrig sett, och som i så fall både jag och moderatorer har missat) och att du mår dåligt av det, så förstår jag dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-16 23:01

Almen skrev:Men om du brukar bli kallad "jävla idiot" (vilket jag aldrig sett, och som i så fall både jag och moderatorer har missat) och att du mår dåligt av det, så förstår jag dig.

Just det. Det stod i några pm men inte i tråden. Därför inga pm vid bråk, som ett fungerande filter. Jag skiter i att bli kallad idiot men anser att dom som tycker så kan säga det offentligt i så fall.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-16 23:11

OK, det har jag full förståelse för.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-03-16 23:20

Men rent logiskt har ju objektivisten helt rätt. Flint med för den delen. Varför skall man gasa och bromsa samtidigt.

Paul Klipsch var ju stark förespråkare för detta med hög känslighet och att tillverkare av högtalare konstruerar högtalare med så fruktansvärt dålig känslighet är helt oförsvarligt. Det är tycker jag att göra livet enkelt för sig själv och lägga over problematiken på förstärkaren.

2w och 103db känslighet är en god stereo. Men normala högtalare dvs som de ser ut som kan finnas i normala hem borde klara av att leverera ärliga 92-94db utan vidare. Vid 2,83v så klart enligt rådande standard. Detta är jäkligt mycket bättre än 84-85db som många visar i mätningar.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-16 23:22

Objektivisten skrev:
MagnusÖstberg skrev:Såg det mer som ett sedvanligt anti-inlägg vilket nästa respons av Obbjektivisten styrkte.

Du vet likaväl som jag att det finns många förespråkare förutom mig som anser att färre watt = bättre ljud, så spola skitsnacket är du snäll.

Absolut!

Jag har många polare som anser det, men de har argumentet att lite effekt skall in i talspolen, dvs att högtalarna skall vara extremt lättdrivna. Deras högtalare ligger ofta runt 97-100db i känslighet och då behövs inte så många watt vid normallyssning. De flesta av dem kör förövrigt rörförtärkare på ett par watt. Dock så säger dom att 10-15w hade inte varit fel ibland.

De har aldrig anfört att lågeffektförstärkare i sig skulle vara bättre, utan det har alltid handlat om högtalarnas påverkan av mycket effekt.

Sentec PA-9 är mycket trevliga, men de levererar väl så mycket som 70w/kanal men anses av många göra ett mycket fint jobb. Ljudmässigt kan jag inte detektera någon skillnad mot mitt 2x200 watt slutsteg till topparna mer än att jag kan spela starkare. Men de anses såklart båda två som "stora" förstärkare av dig, även om de är betydligt mindre än stegen som figurerar här.

Jag kör själv in relativt lite effekt i mina högtalare, åtminstonde i varje element i bassystemet (sällsynt mer än 5w/element), men förstärkarna kan leverera mångfalt mer.

Men visst har du rätt i att många föredrar användandet av lite effekt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-16 23:32

meanmachine skrev:Men rent logiskt har ju objektivisten helt rätt. Flint med för den delen. Varför skall man gasa och bromsa samtidigt.

Jag har inte några synpunkter på det ni diskuterar nu. Mitt inlägg om P, U och I syftade bara till att högtalarens impedans (i princip) inte har med verkningsgraden att göra.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-16 23:36

meanmachine skrev:2w och 103db känslighet är en god stereo. Men normala högtalare dvs som de ser ut som kan finnas i normala hem borde klara av att leverera ärliga 92-94db utan vidare. Vid 2,83v så klart enligt rådande standard. Detta är jäkligt mycket bättre än 84-85db som många visar i mätningar.

Ja, det är väldigt intressant hur många tillverkare lyckas få känsligheten högre än ingående element har när de dessutom lägger på ett passivt filter som borde sänka känsligheten minst 3-4db ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-03-16 23:37

Finns en skojig tråd, från några år tillbaks, som belyser hur vansinnigt mycket mer effekt som ska till för att få en upplevd effekthöjning.
Någon som minns den?
Den som vet mest, tror minst.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi