Panurge, eller "ett gäng lagom basmoduler".

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Panurge, eller "ett gäng lagom basmoduler".

Inläggav Vee-Eight » 2010-03-18 19:36

Som en delbetalning för ett mysko saab-verktyg så lovade jag Slockna att jag skulle göra en byggtråd gällande mina basmoduler; Panurge!

Namnet Panurge kommer från berättelsen La vie de Gargantua et de Pantagruel av François Rabelais, där Panurge var en liten klurig varelse som kunde väldigt mycket, framförallt att artikulera sig väl. Pantagruel och Gargantua är ju också OlA-68´s DIY-projekt, dvs topparna respektive basdelen.

Bild
OlA-68´s Pantagruel resp. Gargantua.

Kort sagt är Panurge detsamma som Gargantua delat på två; samma element, samma avstämning och i princip halva volymen. Jag lyckades befria Mats Andresen (DLS, QRS bla) på fyra Seas L22RN4X/P08 som han bara hade mätt på och inte längre hade ngn nytta av.

Bild


Edit: klargjorde med bildtext att övre bilden inte är projekt Panurge.
Senast redigerad av Vee-Eight 2010-03-18 19:56, redigerad totalt 1 gång.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2010-03-18 19:42

The Advent of Panurge

Klassisk progressiv rock från guldåret 1972.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2010-03-18 19:53

Det var en väldigt märklig högtalare. Ska vi få läsa om den här i tråden alltså? Det verkar spännande. Ser fram emot utvecklingen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2010-03-18 19:55

Almen:
Sjysst! :D

Vi gasar vidare;

Eftersom jag kan så konstruerade jag hela medivitten i cad (i detta fall UG NX5), mest för att hålla koll packningsmässigt så jag inte fick ngn kollision invändigt.

Bild

Stagningen fick hamna mellan basreflexrör och element. Formmässigt ville jag ha rektangulär baffel och kvadratiska sidor, så att ytorna runt element och basrör hyggligt luftiga och inte såg trångt ut.

Bild
Sista formrevisionen, radie på 13mm.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2010-03-18 20:38

Bild
Yttre stora bitar limmas. Tyvärr använde jag 22mm mdf och det är en aning overkill.

Eftersom det är riktigt snyggt att försänka alla delar så var jag tvungen att bygga mig en radiemall av en gammal bit akrylglas. Jag riktade in alla håls centrum (åter igen; cad är suveränt verktyg att ta ut mått) med hjälp av 3d-modellen. Sedan satte jag ett kasserat borr på det avstånd på akrylen som motsvarar radien på de hål jag skall försänka. Försänkte även högtalarterminalen bakpå lådan, vilket inte syns på bild.

Bild

Bild

Som basportar använde jag DLS med dubbla innertrattar. Precisionen på fräsningen blev så bra att man fick knacka dit trattarna. Kanterna frästes med ett r12,5-stål

Bild

Ytbehandlingen var nog det mest tidskrävande. Första steget var att mätta MDF-boarden med akrylgrund. När MDF:en svällde slipade jag ner det och spacklade med karosseri-spackel, sedan ett lager grund där det behövdes. Efter detta målade jag två lager Jotun Lady halvmatt vit. Detta är en seg färg som tar tid att härda, men blir mkt bra när det härdat klart. Som påstrykare användes en skumroller, vilket gav en trevlig yta, likt sprutlackat. Efter målandet borrades hål för islagsmuttrar. Basportarnas mellanrör, yttre och inre tratt limmades med vanligt trälim och till sist limmas i försänkningen. Elementen kopplades med EKK till bakpanelen, skruvades fast med insex maskinskruv.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2010-03-18 21:07

Men vad hände med dom här? Jag trodde tråden skulle handla om dom:

Bild
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-18 21:12

Det är OlA-68s projekt. Det är nästan klart.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
slockna
 
Inlägg: 3687
Blev medlem: 2008-12-18
Ort: ofon OM15

Inläggav slockna » 2010-03-19 09:43

:) Trevligt V8, då glömmer vi plan A, detta är redan värt brevportot!

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
BAMBAM
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 2005-08-15

Inläggav BAMBAM » 2010-03-19 11:22

Vee-eight har du någon mätning eller uppskattning hur frekvensgången för dessa basmoduler ser ut i ett normalt rum?

I "Bästa elementet för sub med 45L?" har du ju bilder på färdiga burkar så du bör ju ha provlyssnat.

Storleken och priset verkar ju rimligt, och 4 stycken är ju ett trevligt antal :-)


- B

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2010-03-19 11:35

Presto!

Resultatet blev sålunda;

Bild

Bild
DIY GBG 09

Bild

Grundkonstruktionen var

Kod: Markera allt
43 liter låda
24-27Hz avstämning => 26cm x3" rör
344x444x444 @ 22mm mdf


Slutresultatet blev snarare 45-46 liter låda, så detta försökte jag kompensera med mindre mängd dämpmaterial. Men eftersom jag redan innan siktade på en hyggligt underavstämd låda så tror jag inte det spelade ngn större roll i det större sammanhanget.

BAMBAM:
Jag har inte mätt upp dem, men på simuleringar (som jag givetvis förlagt) så blev det en snygg match med rummets bashöjning. Teoretiskt skall lådan ha en -3dB-punkt vid 19Hz. Vid provlyssningar så har jag haft problem med stående vågor vid ca 49Hz. Dessa har jag delvis byggt bort med kvartvågspipor som mottaktar bort resonansen. Iaf så har detta hindrat mig att blåsa på så skjortan står rakt ut. Jag upplever att systemet går bråddjupt, det känns snärtigt och avslappnat när det behövs. Jag tycker iaf jag har lyckats med vad jag föresatt mig med projektet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
SlaitH
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 2003-11-09
Ort: Stenungsund

Inläggav SlaitH » 2010-03-19 21:30

Jag tycker de är väldigt fina och proportionerliga, fick tyvärr aldrig hört dem på förra hififorum träffen i götet.

Bara för info, din element levarantör heter Mats Andersen.
Lite petigt kanske men iallafall.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2010-03-19 22:21

SlaitH skrev:Jag tycker de är väldigt fina och proportionerliga, fick tyvärr aldrig hört dem på förra hififorum träffen i götet.

Bara för info, din element levarantör heter Mats Andersen.
Lite petigt kanske men iallafall.


Ah! Sant, så heter han ju.

Stenungsund är inte långt bort, bara jag får ordning på det aktiva delningsfiltret så är du välkommen på en lyssning.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad
 
Inlägg: 2725
Blev medlem: 2005-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav nolimitsoya » 2010-03-20 01:16

Hur ska man tänka med reflexen från väggen bakom - blir det inte en väldig utsläckningsdipp i direktljudet precis vid delningen när elementen kommer så långt ut?

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2010-03-20 03:42

FAN vad snygga !!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2010-03-20 09:41

nolimitsoya skrev:Hur ska man tänka med reflexen från väggen bakom - blir det inte en väldig utsläckningsdipp i direktljudet precis vid delningen när elementen kommer så långt ut?


Bra fråga, men avståndet mellan element och vägg borde väl inte spela ngn roll för frekvenser <80Hz, eller?

Samma fenomen borde man ju få gällande mellanregistertonerna på mina Carlsson OA51.

bakerman22:
Tack för interjektionen! :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2010-03-20 09:58

Väldigt snyggt, och även baselementen är vackra! :)

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad
 
Inlägg: 2725
Blev medlem: 2005-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav nolimitsoya » 2010-03-20 21:00

Vee-Eight skrev:Bra fråga, men avståndet mellan element och vägg borde väl inte spela ngn roll för frekvenser <80Hz, eller?

Jo... Jag har visst tappat bort min Basta!-licens så jag kan inte fixa några kurvor, men det börjar dyka redan i delningen. Jag borde nog köpa en nyare Basta!-licens ändå. :?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2010-03-20 21:40

Man kanske borde göra ngn slags mätning på hela systemet, men vete tusan hur enkelt det låter sig göras med Carlsson. Man kan ju också placera dem lite annorlunda, de står där de står just nu pga att jag saknar aktivt filter. Ev kommer ett par stå utmed sidoväggarna med elementen framåt, dvs mot lyssningshållet. Med hur mycket dyker det?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad
 
Inlägg: 2725
Blev medlem: 2005-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav nolimitsoya » 2010-03-20 22:06

Minns inte. Djupt.
Jag vred mina så att elementet spelar längs med väggen. Jag vet bara inte om den där dippen verkligen behöver tas hänsyn till, och hoppades på att det var någonting du och Anders diskuterat så att jag kunde få en förklaring. :)
Ino har ju också moduler där elementen kommer väldigt långt ut från bakomliggande vägg, om man placerar dem som de flesta verkar göra...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2010-03-20 23:52

nolimitsoya skrev:Minns inte. Djupt.
Jag vred mina så att elementet spelar längs med väggen. Jag vet bara inte om den där dippen verkligen behöver tas hänsyn till, och hoppades på att det var någonting du och Anders diskuterat så att jag kunde få en förklaring. :)
Ino har ju också moduler där elementen kommer väldigt långt ut från bakomliggande vägg, om man placerar dem som de flesta verkar göra...


Denna anfallsvinkel har jag inte tänkt på öht, Anders och jag har inte pratat om detta. Men det är helt klart intressant.

Tänkte också på Ino, där basmodulerna ser liknande ut.

För tankeexperimentellt syfte; för en utsläckning så borde då avståndet mellan element och vägg vara en kvartsvåg, dvs 44,4 cm. Det ger ju en våglängd på 177,6 cm => 192,7 Hz. Frågan är då;

1. Jag är helt ute å cyklar; hur räknar du då?

2. Beräkningen är helt korrekt -> det är inget problem eftersom det är utanför det frekvensområde de spelar.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad
 
Inlägg: 2725
Blev medlem: 2005-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav nolimitsoya » 2010-03-21 00:12

Utsläckningen är inte oändligt smal. :)
Om jag hittar min licenskod (och en äldre version av Basta!) någonstans ska jag fixa en kurva.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-21 00:24

Jag har mätt hemma och har elementen på liknande sätt som V8. Jag märker inte av något i mätningarna.

Jag delar med 36db/okav vid 80hz.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2010-03-21 00:50

nolimitsoya skrev:Utsläckningen är inte oändligt smal. :)
Om jag hittar min licenskod (och en äldre version av Basta!) någonstans ska jag fixa en kurva.


Om det skall ned under de 80 Hz, så borde släckningen bli näst intill obetydlig i sammanhanget eg.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad
 
Inlägg: 2725
Blev medlem: 2005-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav nolimitsoya » 2010-03-21 00:51

Poängen med udda filter var väl att de skulle summera snyggt energikurvemässigt? Dippen finns ju inte i energikurvan utan bara i direktljudet.
Jag ville egentligen lirka fram någonting om det där med basmoduler och energi- resp direktkurva. Både av just den här anledningen och den där flermodulsboosten. :oops:

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad
 
Inlägg: 2725
Blev medlem: 2005-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav nolimitsoya » 2010-03-21 00:52

Vee-Eight skrev:Om det skall ned under de 80 Hz, så borde släckningen bli näst intill obetydlig i sammanhanget eg.

Det vred till det rätt ordentligt för delningen i simuleringarna. :)

Användarvisningsbild
Mr_Ekan
 
Inlägg: 2362
Blev medlem: 2004-02-23
Ort: Bryssel

Inläggav Mr_Ekan » 2010-10-20 22:19

V8, vet du om det finns något passande galler till dessa Seas? Dom är intressanta konstruktionsmässigt (bland de mest intressanta 8" för 3-vägsapplikation, ehum...) men dom är ju så fruktansvärt fula :?

//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Inläggav kodapa » 2010-10-21 09:22

Mr_Ekan skrev:V8, vet du om det finns något passande galler till dessa Seas? Dom är intressanta konstruktionsmässigt (bland de mest intressanta 8" för 3-vägsapplikation, ehum...) men dom är ju så fruktansvärt fula :?

//Ekan

:evil: Dom är ju skitsnygga ju! ;)

Användarvisningsbild
BAMBAM
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 2005-08-15

Inläggav BAMBAM » 2011-04-20 14:03

Någon åsikt om H1252 är "lika bra" eller bättre än H1208?
H1252 har inte lika våldsam impedans förändring vid resonansen.
De har lite mindre Xmax -1mm, men jag har inte tänkt använda mer än
70 Watt förstärkare per subwoofer, har tänkt bygga 4 stycken.

http://www.europe-audio.com/document.as ... datasheets\seas\h1252.pdf
L22RNX/P H1252
http://www.europe-audio.com/document.as ... datasheets\seas\L22RN4X-P.pdf
L22RN4X/P H1208


Jag gillar storleken på lådorna och designen i övrigt, ger den lilla paramaterskillanden mellan elementen någon påverkan på designen?

- B
Senast redigerad av BAMBAM 2011-04-20 21:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Inläggav kodapa » 2011-04-20 14:52

Såhär blir skillnaden enligt isd-online: Bild
RN4X är den med högst output vid 30Hz.

Användarvisningsbild
BAMBAM
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 2005-08-15

Inläggav BAMBAM » 2011-04-20 16:00

Då föjer ju genast den naturliga frågan,
vilken kurva passar bäst ihop med min room gain? :oops:

- B

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst