Då det rör sig om... (springer å mäter..) 1.3 meter så känns det orimligt att R är en faktor då koppar banden har 3.1mm^2 och supra Ply 2.0 har.. 2mm^2.
Skulle kunna vara C i Ply´n som inte gillas av Zapsoluten.
L är en möjlighet, jag får ta och mäta kabelsnuttarna helt enkelt... men det får bli på en simulerad last då högtalaren i fråga är nedmonterad nu.
Kopplade fram och tillbaka flera gånger så glappkontakt var det inte fråga om. Möjligtvis oxider på ändarna av Ply´n, men jag brukar jucka-skrapa-dra å skruva åt hårt så det borde lösa den biten.
RFI är ju som IÖ nämner en klar möjlighet. Men det borde väl vara ett större problem med en induktiv kabel?
Brus, brum eller knaster har aldrig existerat.
Kan svära på Bob Marleys grav att det inte har något med placebo att göra.. jag står över sån´t.

Helt allvarligt.. grejen är den att innan jag går ut och snackar om skillnad i ljud på dittan apparater så har jag förvissat mig om att det inte är en tillfällighet. Jag har ibland testat saker som jag först tycker ger en skillnad, men så skiftar man fram och tillbaka ett par gånger, kanske fortsätter en annan dag och då brukar det ge sig.
Lite roligt var det i detta fall. Det var en sådan skillnad som man hör direkt och absolut inte behöver anstränga sig för att höra. Jag berättade om detta för en god vän som är musiker och pysslar med låtskriveri och div. produktioner för radio mm. Han e lite av en "naysayer" så att säga och brukar alltid kontra med; " jaja, jag vill se dig fixa det där i blind test.."
Jag har knäppt honom på nosen flera gånger med blindtester utav DAT och CD spelare samt mikrofon preamps, men kablar... nä nä där går gränsen, där hör man ingen skillnad.
Han kom över för att köra BT och bara för att få en känsla för det hela så började vi med öppen test fram och tillbaka från Ply till "foil" och tillbaka. "Det var som faan" sa polarn. Han kände att han inte behövde testa mig längre för skillnaden var så uppenbar och så fanns det ytterligare en "believer" i världen.
Det jag uppskattade var att ljudet blev mer "organiskt" eller levande. Lät mindre hifi och mer flytande som det gör "på riktigt". Som att en grynighet och svag orolighet försvinner över ljudet. Fokus och närvaro på röster och instrument förbättrades också.
Är detta sådant som man kan förvänta sig om man får bort självsvängningar och RFI problem från slutsteg? Då stegen är klass A så e dom ju en hel del varma konstant så någon extra värmeutveckling kan det inte bli tal om i sådant fall. Sitter en konding till jord efter ingångsmotstånd men är osäker (nu när jag tänker efter) om det sitter RC eller RL på utgången, och stegen har en bandbredd på närmare en MHz.
/Peter