Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:phloam skrev:Snabbt svar; jag tror max toppnivå är dagens standardJag vet inte varför de gör som de gör, men jag tror att teknikens begränsningar är vad musiker i realiteten går efter. Artister vill ju ofta tänja på gränser, kanske dras de till dem.
Att skapa en lägre medelnivå skulle ju bara bli som att höja taket ytterligare och då skulle en del gå dit och så samma visa igen.... men ok, kanske vore det pedagogiskt med en riktlinje. Det får jag grunna på
Tänk om de kunde sikta på att höja den musikaliska nivån istället.
Men det är förstås kommersiellt otänkbart.
phloam skrev:IngOehman skrev:inte på auktoritetstroende.
Ok då väljer jag att inte tro på din auktoritet då tack
phon skrev:Flint skrev:Laila skrev:O andra sidan, om radiostationerna hindras att styra ut en
medelnivå överstigande säg -18dB så hjälper inte en hård
mastring/limitering plattan att överrösta någon mindre dito,
eller ?
Programmaterialet är lika förstört ändå om det har en (1) dB crestfaktor från början oavsett vilken medelnivå det sen ligger på.
Ja, men det vinner mindre på det då.
IngOehman skrev:[…], man kan lika gärna tänka sig att man
förser alla avspelare med en norm[s]alis[/s]eringsfunktion, men […]
Om komprimeringen är gjord enkom för att vinna nivå (vilket åtminstonde skivbolagen förklarade sina radioutgåvor, vilka sedermera togs bort då de valde att komprimmera allt, med). De ville "framträda starkare i etern".Flint skrev:phon skrev:Flint skrev:Laila skrev:O andra sidan, om radiostationerna hindras att styra ut en
eller ?
Programmaterialet är lika förstört ändå om det har en (1) dB crestfaktor från början oavsett vilken medelnivå det sen ligger på.
Förklara varför?
MagnusÖstberg skrev:Om komprimeringen är gjord enkom för att vinna nivå (vilket åtminstonde skivbolagen förklarade sina radioutgåvor, vilka sedermera togs bort då de valde att komprimmera allt, med). De ville "framträda starkare i etern".Flint skrev:phon skrev:Flint skrev:Laila skrev:O andra sidan, om radiostationerna hindras att styra ut en
eller ?
Förklara varför?
Görs komprimmeringen alltså av det skälet och inte av ljuddesignsskäl kommer det inte längre vara en rutinmässig handling.
Man tar alltså bort incitamentet till nivåhöjningen medelst komprimmering. Vill man fortfarande komprimmera av artistiska skäl kan man göra det, men det ger inte fördelar i etern genom starkare medelnivå.
i skrev:phloam skrev:...
Om jag fattat rätt så kan låtarna fortfarande göras platta som pannkakor, oavsett nivå, vilket gör att det låter lika illa - bara tystare?
...
Nej, varken du eller Flint har fattat.
MagnusÖstberg skrev:Om komprimeringen är gjord enkom för att vinna nivå (vilket åtminstonde skivbolagen förklarade sina radioutgåvor, vilka sedermera togs bort då de valde att komprimmera allt, med). De ville "framträda starkare i etern".
i skrev:Nej, varken du eller Flint har fattat.
phloam skrev:MagnusÖstberg skrev:Om komprimeringen är gjord enkom för att vinna nivå (vilket åtminstonde skivbolagen förklarade sina radioutgåvor, vilka sedermera togs bort då de valde att komprimmera allt, med). De ville "framträda starkare i etern".
Intressant! Men, om man nu tog bort radioutgåvorna pga förändringar, så måste man ju ha förändrat sitt tänkande. Men hur? Varför valde de att "komprimera allt"?
phloam skrev:Om jag fattat rätt så kan låtarna fortfarande göras platta som pannkakor, oavsett nivå, vilket gör att det låter lika illa - bara tystare?
Och sen kommer bolagscheferna att hota sändningsteknikerna att spela dem jävligt högt i etern, annars...
Almen skrev:Det går inte att höja enskilda fonogram vid utsändning, utan i så fall får lyssnaren höja och sänka hemma i stället.
Flint skrev:i skrev:phloam skrev:...
Om jag fattat rätt så kan låtarna fortfarande göras platta som pannkakor, oavsett nivå, vilket gör att det låter lika illa - bara tystare?
...
Nej, varken du eller Flint har fattat.
Vad är det i ert önsketänkande vi inte har fattat?
IngOehman skrev:Att en medelnivåreglering fråntar producenten verktyget att "genom
att offra ljudkvaliteten medelst kompression, överrösta andra".
Varför då?phloam skrev:IngOehman skrev:Att en medelnivåreglering fråntar producenten verktyget att "genom
Men... fördelarna med en dynamiskt utplattad låt kvarstår väl, jämfört med låtar som inte är utplattade?
De kommer ju alltid att ha en "fördel" - oavsett allt annat.
MagnusÖstberg skrev:Varför då?phloam skrev:IngOehman skrev:Att en medelnivåreglering fråntar producenten verktyget att "genom
Men... fördelarna med en dynamiskt utplattad låt kvarstår väl, jämfört med låtar som inte är utplattade?
De kommer ju alltid att ha en "fördel" - oavsett allt annat.
En outplattad produktion kommer ju ha dynamiska toppar?
Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 247 gäster