Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Även med mp3-spelaren med halvtaskiga hörlurar gående vid en stor väg så hör man problemen, med lätthet.
Laila skrev:subjektivisten skrev:Även med mp3-spelaren med halvtaskiga hörlurar gående vid en stor väg så hör man problemen, med lätthet.
O när lyssnade du på en mp3-spelare med halvtaskiga lurar
gåendes på/vid en stor väg ? Ja bara frågar.
matså skrev:Jag förmodar att de du kände inte visste om vilken som var vilken. Provade på sådana personer som inte är som "vi"?
Men hur fasen har denna myt uppkommit då?? Jag har ju själv trott att dessa trista alster hörs bättre när man kör, eftersom trafiken är så hög.
MagnusÖstberg skrev:matså skrev:Jag förmodar att de du kände inte visste om vilken som var vilken. Provade på sådana personer som inte är som "vi"?
Men hur fasen har denna myt uppkommit då?? Jag har ju själv trott att dessa trista alster hörs bättre när man kör, eftersom trafiken är så hög.
Precis, de fick bara info om att en polare gjorde musik och frågat mig vilken version som lät bäst. Och nu undrade jag vad de tyckte.
Tror inte det är en myt utan någon som haft det som argument i nån diskussion där det kändes som ett bra argument för att vinna diskussionen. Tror faktiskt inte så många gjort fältstudier av det överhuvudaget eftersom de inte har tillgång till olika versioner av samma stycke. Mycket snack helt enkelt.
MagnusÖstberg skrev:matså skrev:Jag förmodar att de du kände inte visste om vilken som var vilken. Provade på sådana personer som inte är som "vi"?
Precis, de fick bara info om att en polare gjorde musik och frågat mig vilken version som lät bäst. Och nu undrade jag vad de tyckte.
Tror inte det är en myt utan någon som haft det som argument i nån diskussion där det kändes som ett bra argument för att vinna diskussionen. Tror faktiskt inte så många gjort fältstudier av det överhuvudaget eftersom de inte har tillgång till olika versioner av samma stycke. Mycket snack helt enkelt.
IngOehman skrev:
Men det viktigaste att minnas från alla de studier på alla de här feno-
menen jag gjort, är nog ändå att okomprimerad musik (utan kraftig
terassdynamik) spelad på samma medelnivå som hårt komprimerad
musik - faktiskt klarar sig BÄTTRE genom störningarna!
Raka motsatsen till vad de hävdar som förespråkar kompression som
medel mot bakgrundsstörningar alltså. Jag måste dra slutsatsen att de
inte alls studerat fenomenen, utan bara gissat, kanske i stor utsträck-
ning baserat på att de blandat ihop kompression och hög medelnivå,
eftersom de förekommer tillsammans med dagens standard.
Men det räcker inte att blanda ihop dem för att slutsatsen skall bli så
feltänkt som det har blivit från många, så myten om motsatsen har
kunnat bildas, men måste även glömma bort att man kan vrida på
volymkontrollen.
Vh,iö
IngOehman skrev:Men det viktigaste att minnas från alla de studier på alla de här feno-
Flint skrev:IngOehman skrev:Nej ingen kan "gå dit igen" om standarden inte tillåter en högre medelnivå
än -18 dB.
Det är ju liksom det som är hela poängen.
De kan komprimer hur mycket de vill om det verkligen är det soundet som
de vill ha (jag är skeptisk) men starkare kommer det inte bli med mindre än
att de inte lyckas övertyga varje enskild konsument att vrida på volymen lite
extra när just dessa fonogram spelas.
Kort sagt - man ger konsumenten makten över volymkontrollen tillbaka!
Vh, iö
Att sänka medelnivån hindrar på inget sätt skivbolagens tendens att sänka crestnivån.
Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Om komprimeringen är gjord enkom för att vinna nivå (vilket åtminstonde skivbolagen förklarade sina radioutgåvor, vilka sedermera togs bort då de valde att komprimmera allt, med). De ville "framträda starkare i etern".Flint skrev:phon skrev:Flint skrev:Laila skrev:O andra sidan, om radiostationerna hindras att styra ut en
medelnivå överstigande säg -18dB så hjälper inte en hård
mastring/limitering plattan att överrösta någon mindre dito,
eller ?
Programmaterialet är lika förstört ändå om det har en (1) dB crestfaktor från början oavsett vilken medelnivå det sen ligger på.
Ja, men det vinner mindre på det då.
Förklara varför?
Görs komprimmeringen alltså av det skälet och inte av ljuddesignsskäl kommer det inte längre vara en rutinmässig handling.
Man tar alltså bort incitamentet till nivåhöjningen medelst komprimmering. Vill man fortfarande komprimmera av artistiska skäl kan man göra det, men det ger inte fördelar i etern genom starkare medelnivå.
Har du verkligen tänkt klart där? Skillnaden blir ju bara en sänkning av "utnivån". Målet att varje skiva/låt ska höras mest finns ju fortfarande kvar.
E skrev:Det finns ett problem med att tillåta en medelnivå så pass hög som
−18 dBFS (18 decibel under ”full scale”, dvs nollan).
Det finns ju musik med högre toppfaktor än så. Den kanske också vill
konkurrera på lika villkor!
Kanske borde man välja −24 dBFS?
Mvh E*
IngOehman skrev:Men det viktigaste att minnas från alla de studier på alla de här feno-
phloam skrev:Visst - men alla kanske inte vill att det tvunget ska låta "bra"? Dvs alla är inte så fokuserade på ljudkvaliteten som vi hifi-nördar?
Jag skrev förut att jag föredrog okomprimerat men att det var jobbigt i mobil/walkman. Det låter "bättre", men man får jobba med volymen eller stå ut.
Det är kanske helt enkelt inte vär besväret för den som inte är fixerad vid ljudåtergivning att lyssna på senaste hitsen i full dynamik?
phloam skrev:Visst - men alla kanske inte vill att det tvunget ska låta "bra"? Dvs alla är inte så fokuserade på ljudkvaliteten som vi hifi-nördar?
Jag skrev förut att jag föredrog okomprimerat men att det var jobbigt i mobil/walkman. Det låter "bättre", men man får jobba med volymen eller stå ut.
Det är kanske helt enkelt inte vär besväret för den som inte är fixerad vid ljudåtergivning att lyssna på senaste hitsen i full dynamik?
Jag tror hifi-tänkandet går lite väl långt ibland, vi hifi-nördar ser det hela lite väl ensidigt.
Nu skulle jag inte skriva mer här nä, ville bara påpeka detta som en viktig tankeställare
phloam skrev:Det är kanske helt enkelt inte vär besväret för den som inte är fixerad vid ljudåtergivning att lyssna på senaste hitsen i full dynamik?
phloam skrev:Jag skrev förut att jag föredrog okomprimerat men att det var jobbigt i mobil/walkman. Det låter "bättre", men man får jobba med volymen eller stå ut.
Bill50x skrev:Visst är det så. Komprimering gör fonogrammen meer lätthanterliga, tex om man sätter ihop spellistor och bara vill ha musiken snurrande medan man gör annat.
subjektivisten skrev:Standarden borde väl vara så att den har ett minimum värde (-18 eller -23) men det är upp till tillverkaren att ha lägre medelnivå om musiken är så dynamisk att den kräver det.
phloam skrev:IngOehman skrev:Men det viktigaste att minnas från alla de studier på alla de här feno-
Visst - men alla kanske inte vill att det tvunget ska låta "bra"? Dvs alla är inte så fokuserade på ljudkvaliteten som vi hifi-nördar?
phloam skrev:Jag skrev förut att jag föredrog okomprimerat men att det var jobbigt i mobil/walkman. Det låter "bättre", men man får jobba med volymen eller stå ut.
phloam skrev:Det är kanske helt enkelt inte vär besväret för den som inte är fixerad vid ljudåtergivning att lyssna på senaste hitsen i full dynamik?
phloam skrev:Jag tror hifi-tänkandet går lite väl långt ibland, vi hifi-nördar ser det hela lite väl ensidigt.
phloam skrev:Nu skulle jag inte skriva mer här nä, ville bara påpeka detta som en viktig tankeställare
Svante skrev:subjektivisten skrev:Standarden borde väl vara så att den har ett minimum värde (-18 eller -23) men det är upp till tillverkaren att ha lägre medelnivå om musiken är så dynamisk att den kräver det.
Ja, den ska vara ett TAK för medelnivån.
Svante skrev:
Med kompression sätt medelnivån av toppnivån och hur illa producenten vågar förstöra medelst toppfaktorneddragnaing.
Morello skrev:Jag har försökt att väcka frågan tidigare - hur skall man tillse att skivbolagen rättar sig efter detta önskemål? Skall man försöka få alla parter att skriva på ett avtal eller ska det regleras legalt?
Morello skrev:Svante skrev:
Med kompression sätt medelnivån av toppnivån och hur illa producenten vågar förstöra medelst toppfaktorneddragnaing.
När det gåller populmusik har jag stött på en hel hög av människor tillika hobbymusiker som faktiskt gillar det påträngade "sound" vansinneskomprimering ger. Samt, många saknar förmågan att höra vad som händer när man vansinneskomprimerar.
Problemet som vi "audio-nördar" upplever är ett problem de flesta andra inte ser.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 236 gäster