Moderator: Redaktörer
-Martin- skrev:Tyvärr är det ett systemfel i GSM. Det har med burstarnas "utseende" att göra. Det var nog ingen som tänkte på att inversen av deras varaktighet hamnar inom audioområdet... Eller så gjorde man det, men ansåg inte att det var något stort problem.
Jag har ett par Audioengine 2, mina är okänsliga för störningar. Lite skumt att störningen bara kommer i ena högtalaren, testa med skärmade kablar, det är mitt tips. Vad händer om du kortsluter ingången, eller inte har någonting anslutet, bipar det då också?callekula skrev:Och det betyder att det inte finns någon lösning? Högtalarna är ju aktiva, och det är bara den högtalaren med inbyggd förstärkare som reagerar på telefonen (men störningarna hörs ju i båda högtalarna). Vad kan man dra för slutsats av det?
rqu skrev:Jag har ett par Audioengine 2, mina är okänsliga för störningar. Lite skumt att störningen bara kommer i ena högtalaren, testa med skärmade kablar, det är mitt tips. Vad händer om du kortsluter ingången, eller inte har någonting anslutet, bipar det då också?callekula skrev:Och det betyder att det inte finns någon lösning? Högtalarna är ju aktiva, och det är bara den högtalaren med inbyggd förstärkare som reagerar på telefonen (men störningarna hörs ju i båda högtalarna). Vad kan man dra för slutsats av det?
callekula skrev:Och det betyder att det inte finns någon lösning?
Morello skrev:Mja, fältstyrkan nära en mobiltelefon vill jag nog påstå är avsevärt större än gränsen för CE-gödkännande etc.
1947 skrev:Det finns väl en anledning att man skall slå av telefonen när man flyger.
1947 skrev:Det finns väl en anledning att man skall slå av telefonen när man flyger.
Harryup skrev:1947 skrev:Det finns väl en anledning att man skall slå av telefonen när man flyger.
Räckvidden på telefoner är ungefär upp till 2000m höjd, och rimligen borde sändarna på jorden störa mera om det är just sändningen som anses störa.
-Martin- skrev:Harryup skrev:1947 skrev:Det finns väl en anledning att man skall slå av telefonen när man flyger.
Räckvidden på telefoner är ungefär upp till 2000m höjd, och rimligen borde sändarna på jorden störa mera om det är just sändningen som anses störa.
Utveckla gärna detta resonemang. Så fältstyrkan från sändarna i mobilerna skulle alltså vara svagare än (de riktade) signaler som basstationerna sänder ut för täckningen nära jordytan?
Harryup skrev: Fanns ju heller inget krav i början då mobiltelefoner inte var så vanliga att dom skulle vara avslagna.
PeterAkemark skrev:Det var bättre förr!
callekula skrev:Och det betyder att det inte finns någon lösning?

2-ch skrev:callekula skrev:Och det betyder att det inte finns någon lösning?
Att stoppa in telefonen i Faradays bur biter på det mesta![]()
Harryup skrev:-Martin- skrev:Harryup skrev:1947 skrev:Det finns väl en anledning att man skall slå av telefonen när man flyger.
Utveckla gärna detta resonemang. Så fältstyrkan från sändarna i mobilerna skulle alltså vara svagare än (de riktade) signaler som basstationerna sänder ut för täckningen nära jordytan?
Ja, annars borde väl flygplatser vara mobiltelefonfria zoner? Takmasterna och inflygning lågt över städer borde ställa till problem också.
mvh/Harryup
PeterAkemark skrev:Är det inte enklare då att stänga av telefonen?
-Martin- skrev:Harryup skrev:-Martin- skrev:Harryup skrev:1947 skrev:Det finns väl en anledning att man skall slå av telefonen när man flyger.
Ja, annars borde väl flygplatser vara mobiltelefonfria zoner? Takmasterna och inflygning lågt över städer borde ställa till problem också.
mvh/Harryup
Med det resonemanget borde man ju få stänga ner FM-sändarna i Nacka också vid varje start och landning på Bromma och Arlanda.
Mig veterligen finns det rätt så känslig utrustning på ett flygplan där det inte kan uteslutas att aktiva mobiltelefoner eventuellt kan ställa till problem om de hamnar för nära. Om alla personer på ett flygplan har varsin mobil så är nog den samlade fältstyrkebilden inte helt försumbar. Speciellt under inflygning när terminalerna ska koppla upp sig igen mot basstationerna...
Harryup skrev:-Martin- skrev:Harryup skrev:-Martin- skrev:Harryup skrev:1947 skrev:Det finns väl en anledning att man skall slå av telefonen när man flyger.
mvh/Harryup
Med det resonemanget borde man ju få stänga ner FM-sändarna i Nacka också vid varje start och landning på Bromma och Arlanda.
Mig veterligen finns det rätt så känslig utrustning på ett flygplan där det inte kan uteslutas att aktiva mobiltelefoner eventuellt kan ställa till problem om de hamnar för nära. Om alla personer på ett flygplan har varsin mobil så är nog den samlade fältstyrkebilden inte helt försumbar. Speciellt under inflygning när terminalerna ska koppla upp sig igen mot basstationerna...
Hur känsligt det är vet jag inte men jag känner ett antal piloter som inte stänger av sina telefoner när dom flyger affärsplan och enligt dom finns det inga kända störningar på utrustningen vid något tillfälle. Men det är klart att man behöver ju heller inte utmana ödet heller. Men enligt dom så är det enbart av uppmärksamhetsskäl som dom skall stängas av.
mvh/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster