begreppet decibel? ljudtryck eller volym?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-28 00:06

IngOehman skrev:
Svante skrev:Jo, lite krokig tonkurva blir det då... Men om du kopplar ihop 16 st basar så stiger verkningsgraden med 12 dB och då blir det rätt rätt.

Eller så dämpar du diskanten på nåt sätt.

Verkningsgrad i alla ära, men om man nöjer sig med att känsligheten stiger med 12 dB (vilket ju är det intressanta) så behöver man faktiskt bara tre basar ytterligare!

Men se till så att förstärkaren orkar driva dem, de skall ju parallellkopplas alla 4. :wink:

Vh, Ing. Öhman

Ja, jag är ju en snäll person, så även mot förstärkare, så jag tänkte mig de 16 i serie-parallell. :wink: Båda exemplen ger faktiskt samma känslighetsökning, men ditt behöver mer ineffekt och har därmed lägre verkningsgrad, ja. Men billigare blir det och sprider mer gör det också, eftersom det är mindre.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-02-28 05:14

Svante skrev:
IngOehman skrev:
Svante skrev:Jo, lite krokig tonkurva blir det då... Men om du kopplar ihop 16 st basar så stiger verkningsgraden med 12 dB och då blir det rätt rätt.

Eller så dämpar du diskanten på nåt sätt.

Verkningsgrad i alla ära, men om man nöjer sig med att känsligheten stiger med 12 dB (vilket ju är det intressanta) så behöver man faktiskt bara tre basar ytterligare!

Men se till så att förstärkaren orkar driva dem, de skall ju parallellkopplas alla 4. :wink:

Vh, Ing. Öhman

Ja, jag är ju en snäll person, så även mot förstärkare, så jag tänkte mig de 16 i serie-parallell. :wink: Båda exemplen ger faktiskt samma känslighetsökning, men ditt behöver mer ineffekt och har därmed lägre verkningsgrad, ja. Men billigare blir det och sprider mer gör det också, eftersom det är mindre.

Svante: Är inte finita element i stort att betrakta som "rundtrålande" vid de låga basfrekvenser vi här talar om...?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-28 10:56

Robert skrev:Svante: Är inte finita element i stort att betrakta som "rundtrålande" vid de låga basfrekvenser vi här talar om...?

Så länge alla elementen tillsammans är väsentligen mindre än våglängden så är systemet rundstrålande. Är de inte det får man riktverkan. Har man flera element så blir ju systemet större och då inträder riktverkan vid en lägre frekvens.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Föregående

Återgå till Teknikforum