Men det facto kvarstår att det faktiskt inte är någon som har kommit med ett enda konkret bevis för att tex. EKK är bättre eller sämre för den delen en tex. Transparent.
Även om även jag tycker att 340000:- för en högtalar kabel är onormalt mycket pengar för en sladd.
Mvh Dole
så tänkte jag försöka utreda frågan. Så enkelt är det inte att tala i termer av "sämre" och "bättre" när jag inte vet om det är återgivning eller sound som Dole åsyftar, men om jag får modifiera frågan till "vad skiljer EKK från Transparent" är det lättare, och jag riskerar säkerligen inte att trampa så många på ömma tår heller.
Först det uppenbara:
EKK är en installationskabel för starkström. Den är inte avsedd för audio alls. Dock har den följande egenskaper: Den är lågohmig, den är låginduktiv, den är enkardelig, den är mekaniskt stabil (resonerar inte, knastrar inte).
Transparents kablar är däremot enligt uppgift gjorda för audio, men man kan fråga sig om det har någon relevans när kostruktörerna tror att vanliga kablar ger resonansfrekvenser mitt i audioområdet?
På frankfurtmässan räknade vi igenom detta (jag tillsammans med två personer där åtminstone den ena påstod sig vara konstruktör åt Transparent. De hade båda kommit med påståendet). Efter att jag benat upp problemet och räknat på det, tittade han på ekvationerna, höll med, och ångrade sig och sa att han tydligen räknat fel. Så tydligen är åtminstone vissa av grunderna till att Transparent är utformade som de är baserade på en felräkning. Finns det skäl att tro att filterberäkningarna är riktiga? Jag vet inte, men de är avsevärt intrikatare än de beräkningar de missat (med flera dekader, och lite till), och baserad kabeldimensioneringen på...
En alldeles uppenbar skillnad mellan EKK och Transparent är hur som helst att EKK "bara" är en kabel, medan Transparent är en kabel "plus ett filter" som signalen tvingas igenom. Dom tycker nämligen, att det låter bättre när man filtrerar bort lite, på Transparent.
Jag har ingen kommentar till detta. Det är ju en subjektiv fråga. Föredrar någon att filtrera musiksignalen så gör dom väl det. Frågan är isåfall var gränsen går? Skall alla länkar i kedjan filtrera signalen? Eller är det bara kablarna som skall ändra musiksignalen?
Ja, det där kan man fundera på hur mycket man vill, men då tror jag skillnaden är väl klarlagd nu i varje fall.
Vh, Ing. Öhman