Bassman bygger Ino-rum.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Bassman bygger Ino-rum.

Inläggav bassman » 2010-03-29 21:54

I torsdags fick vi fint besök på Kallax flygplats. Efter moget övervägande har jag beslutat att bygga ett rum som fungerar och ringde Ingvar Öhman, - inga problem jag kommer lät han meddela.

Jag och Ivor-Isobarik tog emot IÖ, jag hade hotat att ha en blåsorkester i entrehallen, eller kanske kostym, -med slips. IÖ sa att ingetdera var nödvändigt :)

Efter en rask transport fem mil söderut till Piteå han vi bekanta oss.

Så snabbt en espresso sedan ner i den nedre regionen där jobbet väntade! En snabb överblick sedan ett kort snack om vad rummet skall uppfylla. Han fick besked att utgå från ett rent tomt rum.

Prio 1. musiklyssnande

Prio 2. sitta fyra gubbar som man kan ha ögonkontakt med (snurr fåtöler). Sippa congac röka pipa diskutera medans gott ljud fyller våra sinnen.

Prio 3. I förlängningen en projektor med motorduk så man se TV, film, konserter, osv.

Sedan satt Ingvar igång att mäta upp rummets dimensioner, funderade lite och satt i gång med ritningen. Rasande effektiv skulle jag vilja säga utan att ha speciella kunskaper. Här slappades inte! Snabbt växte ritningen fram under samspråk och två timmar senare las pennan ner, klart!

Det var knappt att jag hann göra middag tyckte jag under mina små ruscher till köket. Under tiden hann Ivor-isobarik ställa hundra frågor :)

Så nu sitter jag här och planerar jobbet logistiken, eldragning, ljussättning osv..

Efter påsken skall rummet rivas ut och byggas efter Ingvars ritning.

Väl mött då, först lite bilder från konsutationen.

Hmmm.....

Bild

Nä men se på, har du köpt Belkers piP..?

Bild

Först formler som skall stämma.

Bild

Sedan växer det fram!

Bild

Så här ser det ut!

Bild

Detaljer.

Bild
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Audix
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 2003-07-01
Ort: Göteborg

Inläggav Audix » 2010-03-29 22:09

Kul! :)

NiklasH
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2010-01-30

Inläggav NiklasH » 2010-03-29 22:11

Åååh, millimeterpapper! Det är som vitlök! Allt blir bättre med vitlök!

Hoppas på många spännande bilder från bygget. Lycka till

Användarvisningsbild
Tengil
 
Inlägg: 2456
Blev medlem: 2005-08-04
Ort: Fiskebäck

Inläggav Tengil » 2010-03-29 22:50

Skall du investera i ett större Ino-system, eller skall du köra vidare på PiP, plus alla carlssonhögtalare.

Vh Christer

Användarvisningsbild
Hammarstrand
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 2006-11-24
Ort: Götet

Inläggav Hammarstrand » 2010-03-29 22:52

NiklasH skrev:Åååh, millimeterpapper! Det är som vitlök! Allt blir bättre med vitlök!

Hoppas på många spännande bilder från bygget. Lycka till


Mycket spännande det här.
Mac Mini, PS3, Wii --> DENON 2808 --> Panasonic 42", Ino Audio Pi60.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2010-03-30 04:20

Kul projekt! :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-30 06:41

Jaha, nu måste man åka upp till Piteå :twisted: :D

(Det finns ju mycket trevligt i den stan)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Birger
007
 
Inlägg: 2122
Blev medlem: 2003-10-10
Ort: Det mytomspunna södermalm

Inläggav Birger » 2010-03-30 07:03

Ett inte alldeles lätt rum det där ser det ut som.

Hur funkar det med tegelvägg?? det har jag aldrig "råkat" ut för. Behövs särskild dämpning?

Annars gillar jag stenhus pga att det ofta blir ett speciellt ljud i ett stenhus. Hos min farbror som bor i ett stenhus så är det nästintill omöjligt att föra väsen. När man var liten och var och hälsade på så var det perfekt att smyga omkring. Inga trappor som knarrade och väldigt tyst.

Fast det kanske är så att just det huset är speciellt :)

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-03-30 07:12

Tengil skrev:Skall du investera i ett större Ino-system, eller skall du köra vidare på PiP, plus alla carlssonhögtalare.

Vh Christer


Som det ser i nuläget har jag inga planer på större system men... Det är klart att i14 eller i16 har rullat förbi i tanken ;) Nästan alla mina Carlsson används eller är hos fodervärdar, det är bara OA6 mod1 som inte tjänstgör dagligen.







MagnusÖstberg skrev:Jaha, nu måste man åka upp till Piteå :twisted: :D

(Det finns ju mycket trevligt i den stan)


Finns du i närheten så kommer jag och hämtar dig Östberg för som du säger, mycket trevligt i den här stan. Två pappersbruk T.ex! Vilket gör att i p.i.t.e luktar det ibland s.k.i.t

Piteborna är lärda sedan barnsben att det luktar pengar. Välkommen!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
johaneriksson
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2008-05-22
Ort: Haparanda

Inläggav johaneriksson » 2010-03-30 07:23

När är det invigning? 8)

/Johan

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-03-30 07:23

Birger skrev:Ett inte alldeles lätt rum det där ser det ut som.

Hur funkar det med tegelvägg?? det har jag aldrig "råkat" ut för. Behövs särskild dämpning?

Annars gillar jag stenhus pga att det ofta blir ett speciellt ljud i ett stenhus. Hos min farbror som bor i ett stenhus så är det nästintill omöjligt att föra väsen. När man var liten och var och hälsade på så var det perfekt att smyga omkring. Inga trappor som knarrade och väldigt tyst.

Fast det kanske är så att just det huset är speciellt :)



Tegelväggen är bara två meter och uppmurad som en "classy" grej av förra ägaren. Väggen kommer inte vara synlig eftersom den kommer att byggas för och bli en del av basfällan, därför kommer den att knackas ner och ges till grannen som har en sådan fasad.

Sten eller betongrum är sällan problemfria utan åtgärder. IÖ tycker att materialet är kanon eftersom det står still och enligt hans sätt att se väldigt tacksamma att få till.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-03-30 07:30

johaneriksson skrev:När är det invigning? 8)

/Johan


Tanken är att det är klart innan 1:a maj, Skall vara ute en vecka på turné vilket stör min planering :?

Men mer än två veckor kvällsjobb tycker jag inte skall behövas. Det är ju bara att regla upp vägg och, och, och.. Ja gnugga på helt enkelt.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2010-03-30 08:31

Kul att det nu sätts igång ! :D

Ser jätte bra ut och ska bli roligt att följa detta, mycket bilder vill vi ha ! 8)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Affald
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2004-09-25
Ort: Gbg

Inläggav Affald » 2010-03-30 10:29

Bassman,
jag älskar bild repotage, kepp on going :)
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

stefanolo
 
Inlägg: 918
Blev medlem: 2008-03-17
Ort: oped

Inläggav stefanolo » 2010-03-30 11:11

Härligt! :P Ska följa reportaget med stort intresse. Men...va fan..Ingvar börjar se ut som Duelund :o ! Ve och fasa.. :wink: IÖ klär i skägg. Jag ringer honom idag för att skapa lite jämvikt mellan norr och söder. Jag har just i dagarna börjat förberedelserna för att riva ut all gammal panel, golv och annan inredning i min gillestuga, för att göra en "all out assault" à la Ino Akustik :D .

Lycka till med bygget!

/stefan

PS. Har du ingenjör'ns tillåtelse att publicera ritningarna? :wink: DS.

edit: stavfel

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Inläggav andershelin » 2010-03-30 15:02

Faen, behöver ett större hus...vill ha, vill ha....

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2010-03-30 21:28

Vad är det för två kvadrater inritade vid kortväggen, mellan piP? Den ena vid "1".

stefanolo
 
Inlägg: 918
Blev medlem: 2008-03-17
Ort: oped

Inläggav stefanolo » 2010-03-30 21:38

profundusX-2? :wink:

/s

Användarvisningsbild
The-Master
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 2006-11-09
Ort: Träsket Gällivare

Inläggav The-Master » 2010-03-30 21:42

Va f-n nu börjar dom komma så högt upp att jag snart kan "ta på dom" Ino rummen asså, spännande kommer hålla koll på vad som händer här...
8) :lol:
//RoBeRt

Användarvisningsbild
SoleldTHX
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 2009-05-05
Ort: Söder om Sthlm

Inläggav SoleldTHX » 2010-03-30 21:43

Detta skall bli kul att följa !

Lycka till !!
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att att lära oss någonting nytt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2010-03-30 21:50

stefanolo skrev:profundusX-2? :wink:

/s


Ska de inte vara i hörnet? Som i detta dokument: http://www.thesoundsmiths.com/files/dow ... System.pdf

stefanolo
 
Inlägg: 918
Blev medlem: 2008-03-17
Ort: oped

Inläggav stefanolo » 2010-03-30 21:57

Hörnorna upptagna av piP. pX-modulerna kommer ändå att stå tillräckligt nära hörnen för att inte tappa stödet därifrån? Kanske...? http://www.sonicdesign.se/subplace.html Kanske optimalt det du säger men i detta fall den bästa kompromissen med tanke på att kunna placera piP i hörnen. Dessa kommer ju att delas vid 80Hz och stå i ett väldämpat (korrekt dämpat) hörn och inte drabbas av de negativa effekter en hörnplacering av en fullregisterhögtalare normalt drabbas av p.g.a. en hörnplacering. :?: Spekulerar jag :oops:

/s

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2010-03-30 22:36

Såklart det ska stå ett par i16s där sen ;)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2010-03-30 23:22

RogerGustavsson skrev:
stefanolo skrev:profundusX-2? :wink:

/s


Ska de inte vara i hörnet? Som i detta dokument: http://www.thesoundsmiths.com/files/dow ... System.pdf


Vilket jag också trodde och frågade varför. IÖ la fram en kladd (vi satt mot varann) och ritade hur väglängder går fram och tillbaka, lite grafer osv, plötsligt upptäcker jag att han ritar upp och ner (från sin sida) vilket jag påpekade!

Jo,, jag tänkte att jag satt där var hans svar. Undertecknad som inte ens kan skriva mitt namn upp och ner blev stort imponerad :)

Nåväl, basarna skall stå där för att låta likadant i hela rummet. Står dom i hörn får man fel våglängd med förhöjd bas i mitten på köpet. Hoppas jag mins rätt, jag lite omskakad av upp och ned skrivandets konst :oops:

Färgsättningen är nu nästan klar, nu återstår ljussättning! Mycket att tänka på nu.. Är lätt frånvarande enligt enligt frugan som tycker att jag skall ta av mig tänkar-mössan.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
ivor-isobarik
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2009-06-01

Inläggav ivor-isobarik » 2010-03-31 00:59

Off topic inlägg:

Någonting slog mig med din källare som jag inte kunde sätta fingret på förra gången. Nu har jag det! Vicken dejavu alltså. Din kåk är nog vanligt förekommande typ här uppe från den tidssepoken.

Jag har varit på en lyssningskväll i Boden för femtontalet år sedan i en exakt likadan källare som din,skillnaden var att där stod det ett maxat Linnsystem med Isobarik och en LP12:a som numera står nedpackad i din väns källare och som jag kanske meddelst tjat kan få köpa :-)

Den källaren var också riktigt cozy,jag vill minnas att där du hade din classy tegelvägg där hade han sånt där fusktegel. Jag vill minnas att de fyra Klout-slutstegen var arrangerade, på något, för mig, väldigt upphetsande vis,liksom inbyggda i väggen(som du snart också har)

Tror det var herr Parik Klangerstedt som var insyltad i hur det rummet skulle se ut. När jag nystar vidare i minnenas alle så erinrar jag mig att vid samma tillfälle som jag beskådade den mysiga källaren så spelades det på monoblocken som vi spelade på hos Danne. Detta tillsammans med ett par fransktillverkade högtalare vars fabrikat jag glömt.

Kul i alla fall att det är på G.

Mötet med din akustiker och maten du trollade fram var oförglömliga händelser i mitt liv. Åtminstone ett par år i vart fall:-)

Vi hade ju träffats förr Öhman och jag men det hade vi båda glömt bort,mannaminnet är kort..

Vi kanke måste ha en årlig akustiköversyn hädanefter!

I morgon smäller det....
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad
 
Inlägg: 2725
Blev medlem: 2005-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav nolimitsoya » 2010-03-31 01:18

stefanolo skrev:Hörnorna upptagna av piP. pX-modulerna kommer ändå att stå tillräckligt nära hörnen för att inte tappa stödet därifrån?

Jag tror poängen är att avståndet mellan modulerna är samma som avståndet mellan modulen dess spegelbild i sidoväggen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2010-03-31 08:37

Men pX får väl plats i hörnet, det går väl ställa piP på dem? Det är det man ofta ser på bilder av olika anläggningar. Även Ingvar har väl ett par basmoduler i hörnen? Fast det är förstås en vits med ett delat system att man placerar de olika delarna på optimal plats...

stefanolo
 
Inlägg: 918
Blev medlem: 2008-03-17
Ort: oped

Inläggav stefanolo » 2010-03-31 09:31

Soya och Roger: Ni har nog båda rätt. Jag tänkte att piP var tvungna att placeras där för att sweetspot/önskad lyssningsposition skulle kunna arrangeras med "korrekt" geometri (invinkling, avstånd och * 1,18 ni vet :wink: ) och där bastrycket i rummet var mest gynnsamt/korrekt.

/s

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2010-03-31 12:35

Jag utgick ifrån den klistrade tråden med bilder på Ino-högtalare och rekommendationen om att ställa basmoduelerna inom 53 cm från hörnet. Detta är väl bilder från den bekanta källaren i Lahäll? Såg inte ut så när jag var där men det var innan ombyggnaden.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Jaernet
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2009-09-24

Inläggav Jaernet » 2010-04-01 08:34

bassman skrev:Tegelväggen är bara två meter och uppmurad som en "classy" grej av förra ägaren. Väggen kommer inte vara synlig eftersom den kommer att byggas för och bli en del av basfällan, därför kommer den att knackas ner och ges till grannen som har en sådan fasad.

Tackar tackar! Knepigt att få tag i det här släta mexiteglet numera.
(Jag har förmånen att bo tvärs över gatan från bassman <världens bästa granne> så det blir spännande att följa detta "live" så att säga.)
Kanske jag kan bistå med hjälp om du behöver?

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster