Diskanterna från Tannoy, är dom bra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Diskanterna från Tannoy, är dom bra?

Inläggav matså » 2005-03-01 09:24

Skribenten i High Fidelity blev lite lyrisk när han satte på de där extra diskanterna från Tannoy(tror det var därifrån) på sina gamla högtalare. Han skrev att med dessa diskanter kunde han utnjyttja det högupplösta sacdmediet ännu mera. Vinyl blev också bättre.

Är det någon här som har testat dom? Tänker inte själv skaffa, men ändå är man nyfiken på vad ni tycker 8)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

matson

Inläggav matson » 2005-03-01 09:47

Ja, står det i High Fidelity så är det sant.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-01 11:20

matson skrev:Ja, står det i High Fidelity så är det sant.

Undanber mig så dumt svar. Jag frågade om någon här har testat eller har lyssnat på dom. Att han på tidningen tyckte om dom vet jag. 8)

matson du måste ha vaknat på fel sida för att avge ett sådant svar.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-03-01 19:36

jag tror mest det är crap, hifi och musik skrev om det för några år sedan också, gav inget seriöst intryck.
Det verkar inte hifidelity skribenten heller göra med tanke på att han inte verkar uppfatta sacd-formatets egna färgning i högfrekvensområdet, fast det kanske är det han gillar? :wink:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-01 20:56

Tyckte väl att jag kände igen det. Nja färgningar i sacd vet jag inte, själv tycker jag att det låter förbaskat bra, men det kan ha att göra att jag har bra inspelade sacdskivor såsom, Peter GAbriels Up och Dark side of the moon. Fantastiskt bra ljud och skivor.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-03-01 21:06

du kan simulera effekten genom att be din gumma och ditt barn att blåsa i hundvisselpipor samtidigt som du spelar dark side of the moon
Dogmatisk Mac-Taliban

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-03-01 21:07

givetvis påverkar inspelningskvaliteten mycket mer än formatet, så länge vi inte snackar kraftigt komprimerad mp3 eller nåt liknande....

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-01 22:07

Style skrev:du kan simulera effekten genom att be din gumma och ditt barn att blåsa i hundvisselpipor samtidigt som du spelar dark side of the moon

aa får passa på då när Bob the master alias Emelies farmor och farfars vovve.

Farmor o farfar är mina föräldrar 8)

Men om det är som ni säger (ni vet ju inte själva för ni har ju inte provat o det måste man) så är det för jäkligt. Gubben på tidningen nästan tillber det.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-01 22:20

Man måste inte prova allting.

När det gäller diskanterna så kommer de (adderat till en befintlig högtalare) att interferera med det hörbara frekvensområdet och skapa ojämnheter i diskantens spridning och frekvensrespons. Totalt kasst alltså. Varför man dessutom skulle vilja ha högre utsträckning i frekvens för uppspelning av SACD är en gåta.

I min synvinkel är det på samma nivå som högtalare "for digital audio" som började dyka upp på marknaden när CD var nytt. Helt vanliga usla högtalare men med en klisterlapp på alltså. :)

matson

Inläggav matson » 2005-03-01 23:43

mats skrev:
matson skrev:Ja, står det i High Fidelity så är det sant.

Undanber mig så dumt svar. Jag frågade om någon här har testat eller har lyssnat på dom. Att han på tidningen tyckte om dom vet jag. 8)

matson du måste ha vaknat på fel sida för att avge ett sådant svar.

Hmm, jag kunde ju ha svarat som Martin då det sammanfaller med mina tankar, men då antar jag att du hade kontrat med att han på HF tyckte det var "bra ljud"......så jag avstod.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-03-02 01:54

mats,

"super-diskanter" är väl diton som lirar över det hörbara området?

Vi människor hör som bäst upp till ~20kHz, så det säger sig själv att alla ljudförmedlare som spelar över 20kHz är att helt meningslöst.

Däremot så (som marens var innepå) att superdiskanter strular till återgivningen under 20kHz.

Eftersom allt som låter annorlunda tenderar att låta bättre (speciellt i hifitidningar) så är det väl kanske bara att lägga ihop 1 & 1? :)

Om du söker subjektiva omdömmen (eftrersom du undrar om "test" och kanske inte så mycket kring tekniska funderingar (?) så kanske du skulle ställa frågan på prisjakt eller liknande hifi-forum? (I all välmening)

Mina 2 ören.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-03-02 08:17

Det finns lite olika rapporter om dessas effekt.

De har ialla fall kunnat detekteras i blindtester. Om det beror på att de rör till det under 20kHz eller att örat uppfattar förbättringen kan man bara spekulera/resonera om.

Det finns de som rapporterat att de fått huvudvärk av de små tingesterna.

På ett sätt kan man ju resonera så här:

Ju bättre signal desto bättre! Många högtalare (ex B&W, JM Lab, Ino) går över det hörbara området. Vi hör ju inte DVD-A över 20k heller men "bufferten" till hörbar distortion blir större. Alla fel summeras och tillsammans blir ohörbara fel hörbara. 1 meter kabels inverkan kanske inte kan detekteras i ett blindtest men 10 000 meter kabel kan definitivt detekteras i ett blindtest.

Mao - om de är rätt konstruerade så borde de i alla fall inte försämra. Med reservation för huvudvärk då vilket indikerar att de kanske inte är korrekt implementerade:lol:
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-02 08:34

Frågan är om det överhuvudtaget är möjligt att konstruera en add-on-diskant bra som ska ta vid över 20kHz med ett avstånd på 15-20cm ifrån den ordinarie diskantens position... Tror inte det. 8) Om man säger såhär, jag är inte ett dugg förvånad att den hörs i blindtest...

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-03-02 08:37

Frågan är om det överhuvudtaget är möjigt att konstruera en add-on-diskant som ska ta vid över 20kHz med ett avstånd på 15-20cm ifrån den ordinarie diskantens position...

Detta är onekligen en väldigt relevant fråga :?
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-02 10:52

Då är det nog bättre att göra som Ino, Focal, Accuton, B&W o vissa banddiskant tillverkare. Fixa till en diskant som kan användas bredbandigt från 1.5-4k och hela vägen upp till 30k-50k eller nå´t.

/Peter

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-02 11:13

Tja de där diskanterna kostade cirka 8000 kr.

Återgå till Generellt om hifi