God hej,
Jag vill börja med att be om ursäkt i förväg för bilderna.
Men vi börjar med dem ändå:
Det förklaras noggrant vad det är man är på väg att packa upp ur lådan.
Mycket väl embalerat, pluspoäng.
Rent och enkelt. Inget lull-lull, men embaleringen gör jobbet - det fanns inte en enda skråma på förstärkaren.
Vi har: Förstärkaren, snabbstartsguide + klisterlappar, manualer på sju språk, antennsladd, mätmikrofon för EQ:n, en vit tåt, batterier och tillhörande handkontroll.
Knapparna på fronten är bra och har en solid känsla med lagom motstånd. Navigeringskorset och dess tillhörande knappar (setup, enter, return) till vänster om volympotten underlättar om man vill göra sin setup direkt på displayen som jag gjorde.
På ovansidan är det öppet för god ventilering. Strax bakom volympotten sitter det en 120mm fläkt som troligtvis går på 5V, för den är absolut knäpptyst.
En hejdundrans massa kontakter tänkte jag som är van vid 2-kanalsförstärkare. Strömkabeln sitter fast i chassit och är enligt min slutsats inte borttagbar. Surt för de som vill uppgradera till bättre strömkablar...
Jag körde direkt på bi-ampning. Front Left/Right förstärker baskonerna, och Surr. Back Left/Right förstärker mellanregister och diskant.
Jag märkte att högtalarkontakterna kändes lite plastiga när jag skulle skruva fast 1,5mm EKK. Det funkade bra och det nöp fast som berget, men hade de varit mer solida hade jag nog varit mindre nervös. Minuspoäng.
Fjärrkontrollen är i plast men är ganska tung och ligger bra i handen. Knapparna är av gummi och har bra respons vilket gör att man slipper trycka knappen halvvägs genom kontrollen för att få svar.
Redo på sin plats spelade den till slut liv i högtalarna.
Så vad tyckte nu jag om förstärkaren?
Rent konstruktionsmässigt är det enligt mig en felfri produkt. Inga kontakter sviktade eller nöp dåligt. Visst, det finns mer påkostade produkter men rent funktionsmässigt kan det nog inte bli bättre.
Låtlista:
Stina Nordenstam - "The Mornings Belongs To The Night"
Nina Kinert - "Pets & Friends"
Sophie Zelmani - "I got yours"
Chris Jones - "Thank You"
Aphex Twin - "Ageispolis" (remastrade vesionen)
Harmonic 313 - "Dirtbox"
Kongh - "Adapt The Void"
Pelican - "A Delicate Sense of Balance"
Ljudmässigt tycker jag att den låter väldigt bra. Jämfört med min tidigare Cambridge Audio 740A har Onkyon bättre separation i ljudbilden och det är mer tryck i basen. Kanske har det med bi-ampingen att göra.
Skillnaden i separation hördes inte helt oväntat tydligast i de akustiska låtarna och tydligast var det utan tvekan på Stina Nordenstams låt.
Det låter bredare och djupare än vad det gjorde tidigare vilket är väldigt kul.
Jag testade bastryck och -djup med först och främst Chris Jones låt "Thank You", men också med Aphex Twin och Harmonic 313. Basen låter snärtigare och mer kontrollerad nu än vad vad det gjorde tidigare.
Sedan testade jag att ösa och körde därför Kongh och Pelican.
Det går att spela bra starkt nu. Med t.ex. Konghs låt "Adapt The Void" med förstärkaren på -20 var det väldigt starkt, men ljudet var fortfarande så pass klart att jag inte kände något obehag mer än att det inte kändes hälsosamt.
Jag är helt klart nöjd med mitt köp. Det låter bättre än tidigare, jag har bra med headroom med mina nuvarande högtalare, det finns massor med inställnings- och inkopplingsmöjligheter samt att den har videouppskalning från alla upplösningar. Jag godkänner den.
Signalkedja:
Macbook>EM-U 0404>Tele-RCA>TX-SR608>EKK>B&W DM683
God natt...
/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet