hur mäta rummets impulsrespons?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rickard

hur mäta rummets impulsrespons?

Inläggav Rickard » 2005-03-04 16:39

Hej!
Fick ett frispel och gick in på Andreassons musik i Gbg idag och impuls-(no pun intended)-köpte en Behringer mätmikrofon och en Phonic MU802 mixer med fantommatning.

Tänkte nu pröva att köra DRC och testa lite rumskompensering av de lägsta frekvenserna. Dock måste jag för att kunna göra detta ha en impulsrespons för lyssningsrummet.

Fråga: Jag skall endast kompensera i basen hade jag tänkt mig. Åtminstone inte över 200Hz. Kan jag då svepa en sinus mellan säg 20Hz och 400Hz, spela in med min nya fina mätmick och sedan falta mot originalfilen och få en duglig respons för mina ändamål? Eller måste jag ha med höga frekvenser?

Med vänlig hälsning,
Rickard
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2005-03-06 15:45

ja det borde ju fungera..

http://www.duffroomcorrection.com/index.php/Main_Page

där står det lite om ett sätt att skapa filtren , kanske finns nån info där i, om du inte redan läst allt

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-06 17:02

Hur menar du? Du vill mäta impulsresponsen med att svepa en sinus?
Impuls är väl typ en RT60 mätning? Där du kontrollerar efterklangen vid olika frekvenser? Eller annars skulle väl rosa brus göra sig bra så?

Återgå till Teknikforum