perstromgren skrev:
Det måste väl rimligen bero på vad man har som mål med lyssningen? Jag tror inte att MM och du har exakt som uppfattning om varför detta kommer till stånd.
Rimligheten med testet verkar ju vara att jämföra med Ino, varför ingen annan högtalare

, jag tror inte att de som valt Ino har gjort en massa jämförelser hit och dit för att bestämma sig för eventuellt köp, de har nog fallit pladask för alstrena helt enkelt

och sett vitsen med ursprungstroheten liksom, men jag kan ha fel, jag kommer då inte ta någon notis om detta test överhuvudtaget.

.
zapanasta skrev:
En kompis har ett par jm lab electra och en annan ett par pi60,båda paren låter bra ,vi har aldrig testat dom på samma ställe så jag kan då inte avgöra vilka jag föredrar.Fick jag däremot ha båda paren här några dar skulle jag kunna avgöra det .Mvh.......
Det är ganska omöjligt att få en rättvis A-B test mellan två högtalare i samma rum, dels för att man skulle behöva flytta ut respektive högtalare ur rummet, (för att inte påverka varandra negativt) och t.o.m göra respektive par rättvisa, att det är enklare att göra det på plats för var och ens optimala förutsättningar, punkt.
Det finns ju massa saker som man på 3 sekunders lyssning inte kan acceptera, och då behöver man ju inte krångla till det, kan man inte avgöra ändå, om man lyssnar på högtalarna på deras respektive optimala plats/rum, spelar det ju inte någon roll vad man väljer eller hur

, det behövs ju inga guldöron för att t.ex avslöja oacceptabla presenshöjningar, eller dynamisk kompression etc..
Vad jag menar att det finns risk att sådana här tester blir sanningar, och det vill man ju inte att det blir

, ja vad är målet MM

.
Mvh Göran