Hur ser impedansen ut då?Svante skrev:Martin skrev:Gud! Nä, kanske ett hål i lådan trots allt?Svante skrev:Nån som vet vad de hade gjort?
Nix!
Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Kanske OT, Audio pro hade en högtalare 2-25 på 80-talet som var sluten, men impedanskurvan såg ut som en basreflex. Nån som vet vad de hade gjort?
Martin skrev:Hur ser impedansen ut då?Svante skrev:Martin skrev:Gud! Nä, kanske ett hål i lådan trots allt?Svante skrev:Nån som vet vad de hade gjort?
Nix!
Martin skrev:Kanske en serieresonanskrets (parallellt med basen) avstämd till samma frekvens som lådan.
Svante skrev:Gurka, god och sallad i samma mening.... Skulle inte tro att du får höra det från mig, nej (brukar kalla mig militant animalan ibland).
Jax skrev:Svante skrev:Kanske OT, Audio pro hade en högtalare 2-25 på 80-talet som var sluten, men impedanskurvan såg ut som en basreflex. Nån som vet vad de hade gjort?
Någon slags elektrisk resonans som härmar portens helmholtzresonans?
Thomas_A skrev:Till dem som vet och vad med på den tiden. Hur "unik" var egentligen A4-14? Den fick efter vad läst något pris på en HiFimässa i USA. Hur såg frekvensgång, ljudtryck, distorsion ut? Nån som kan historien?
T
Thomas_A skrev:Ok, tackar Svante. Vid Råd och Röns test användes A14-14 som "referens" medans då 2-25 hamnade på första plats bland lyssningspanelen. Skulle varit intressant att få veta hur de faktiskt gjorde det testet...för att inte vara en HiFi-tidning...
Svante skrev:Thomas_A skrev:Ok, tackar Svante. Vid Råd och Röns test användes A14-14 som "referens" medans då 2-25 hamnade på första plats bland lyssningspanelen. Skulle varit intressant att få veta hur de faktiskt gjorde det testet...för att inte vara en HiFi-tidning...
Det ringer några svaga klockor nu... .
Isidor skrev:Svante,
Om A4-14 uppvisade en närmast konstant effektrespons så förklarar ju detta varför den lät ilsket i diskanten. För sådär 25-30 år sedan trodde man tyvärr fortfarande att det var en bra idé att mäta högtalare i efterklangsrum.
Isidor skrev:Thomas,
Det jag minns av A4-14 var att den uppträdde generellt sett bra (med den tidens mått och undantaget den lite "heta" diskanten), men att den som alla ACE-konstruktioner (utom B4-200) hade stora problem med att generera ordentliga ljudtrycksnivåer i basen. Små elementareor i likaledes små kavitetsvolymer sätter ganska tydliga gränser här, som de flesta känner till. Faktum är att A4-14 inte var speciellt ljudtryckskapabel för lite högre frekvenser heller.
Isidor skrev:Endast baserat på lyssningsintrycken och utan att ha sett mätningar skulle jag gissa att distorsionen kunde klassas som hyfsat godkänd (men långt ifrån invändningsfri) för lägre ljudnivåer, men att den steg snabbt för lite högre nivåer.
Isidor skrev:Det fanns för övrigt betydligt bättre högtalare, som t.ex. B&W 801 och Snell Typ A, men för priset och storleken var A4-14 en riktigt lyckad konstruktion. En bra sak var också att herr Ståhl hade inkluderat en placeringsberoende kontroll för basnivån.
dawen skrev:Svante: Hur mycket eq och kompression lägger de till då? Va va va?
Användare som besöker denna kategori: sammel och 15 gäster