CD-r som ger upp

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

CD-r som ger upp

Inläggav Bill50x » 2005-03-01 20:37

Någon mer än jag som råkat ut med problemet att cd-r helt plötsligt inte går att läsa?

Jag har ett antal sådana, den absoluta majoriteten är av märket Kodak Gold, där ett eller flera spår helt enkelt inte kan spelas längre. Nu har jag "turen" att förfoga över två brännare och en läsare i datorn utöver den stationära cd-spelaren. Om jag upptäcker en problemskiva i tid lyckas jag ofta rippa över den på hårddisken och bränna ett nytt ex. Men djäkla irriterande är det. Några spår har jag bara lyckats spela i realtid på cd-spelaren, så det har tagit tid att lägga på hårddisken.

Vilka cd-r rekommenderas allmänt för sin hållbarhets skull? Är 80 min, 90 min och 99 min cd-r sämre än de gamla hederliga 74 minuters?

/ B

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-03-01 21:03

90 och 99 minuters CDR skivor går väl inte att bränna eftersom det inte finns några brännare som klarar så långa skivor. Jag har försökt men skivan blir ändå bara 80 minuter. När det gäller 74 eller 80 CDR skivor så är det nog ingen skillnad vad beträffar ljudkvalitet eller hållbarhet. Kan man fortfarande köpa CDR74?

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2005-03-02 00:47

Vilka cd-r rekommenderas allmänt för sin hållbarhets skull?

Jag skulle istället rekommendera att du börjar lägga skivorna i fodral... :wink:

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-03-02 07:58

Jag håller med Niklas, fast vissa billiga skivor är av för kass kvalitet. Jag har ett flertal som legat skyddade för solljus, men ändå börjat hacka.
Ljud&Bild har testat hållbarheten några gånger. Sist var det några Philips samt TDK speed-X som var bäst i detta avseende.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-02 20:09

Nagrania skrev:90 och 99 minuters CDR skivor går väl inte att bränna eftersom det inte finns några brännare som klarar så långa skivor. Jag har försökt men skivan blir ändå bara 80 minuter. När det gäller 74 eller 80 CDR skivor så är det nog ingen skillnad vad beträffar ljudkvalitet eller hållbarhet. Kan man fortfarande köpa CDR74?

Det hänger nog på brännaren. Min Plextor CD-brännare klarar inte så mycket mer än 80 minuter (+2-3 minuter med "over-burn") men med Plextor DVD-brännaren är rekordet 98 minuter och 13 sekunder.....

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-02 20:12

niklas skrev:
Vilka cd-r rekommenderas allmänt för sin hållbarhets skull?

Jag skulle istället rekommendera att du börjar lägga skivorna i fodral... :wink:

De skivor jag refererar till har samtliga legat oanvända i sina fodral under lång tid. Samtliga har dessutom etiketter påsatta som skyddar den känsliga sidan. Det kan dock inte uteslutas att limmet på vissa etiketter är aggressivt och kanske bidrar till problemen....

/ B

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-03-02 20:18

Jo det är nog så att det beror på brännaren. Jag har just köpt en Lacie DVD double layer men den har jag inte provat så jag vet inte om den klarar annat än 80 min. Jag tycker f.ö. att 90 och 99 minuter är ett dumt format eftersom det mesta man bränner är ju redan befintliga CD utgåvor.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-02 20:44

Nagrania skrev:Jo det är nog så att det beror på brännaren. Jag har just köpt en Lacie DVD double layer men den har jag inte provat så jag vet inte om den klarar annat än 80 min. Jag tycker f.ö. att 90 och 99 minuter är ett dumt format eftersom det mesta man bränner är ju redan befintliga CD utgåvor.

90 minuter är ett djäkla bra format om man tex bränner gamla kassettsamlingar.....

99 minuter rymmer ofta live-skivor som gavs ut på dubbla vinylskivor (det gör vanligen 90 minuter åxå, förstås...).

90 och 99 minuter är ett bra format om man vill göra kopior av sk "Limited Edition" CD´s med extra medföljande CD med några låtar på....

För övrigt är dom inte så mycket att ha, nää..... :-)

/ B

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2005-03-05 15:39

Se den här tråden: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3996&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Har inget annat än gott att säga om skivan du ser på bild där, Verbatim Digital Vinyl.

Dels sägs den, bland annat i den tråden, vara en av de CD-R med bäst hållbarhet. Detta har jag (förvisso föga imponerande) inget att invända mot än. Framförallt vill jag dock lovorda känslan när man lägger dem i CD-spelaren. Man känner sig snarare lyxig än snåljåpig - det senare är för mig ett "problem" med vanliga CD-R.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-05 18:08

Ix skrev:Se den här tråden: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3996&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Har inget annat än gott att säga om skivan du ser på bild där, Verbatim Digital Vinyl.

Dels sägs den, bland annat i den tråden, vara en av de CD-R med bäst hållbarhet. Detta har jag (förvisso föga imponerande) inget att invända mot än. Framförallt vill jag dock lovorda känslan när man lägger dem i CD-spelaren. Man känner sig snarare lyxig än snåljåpig - det senare är för mig ett "problem" med vanliga CD-R.

Tack för tipset.
Har gått igenom en del gamla cd-r och stött på en del märkligheter. Dels skivor som är nästan ospelbara, men även sådana som verkar sakna TOC, eller nåt. Dvs de går att spela i en vanlig cd-spelare, och jag kan se filerna i Utforskaren på min dator. Men rippar jag cd´n med tex dBpowerAMP (som ju normalt klarar nästan allting) så får jag bara felmeddelanden att filerna inte går att läsa. Dom går däremot att spela i WinAmp.....
Nåväl rippade om låtarna till hd´n och brände en ny cd-r från wav-filerna. Den cdr´en går inte heller att läsa på normalt sätt!!!
Någon data-tok som kan förklara?

/ B

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2005-03-05 18:58

Jag har faktiskt inte råkat ut för oläsbara CD-R än, trots att jag bränt musik i många år. Har dock alltid varit nogrann med att bränna en bra bit under både brännarnas och skivornas max-specar. Kanske har något samband.

Att skivorna går att spela utan problem tyder ju på att TOC:en är "alive and kicking" annars skulle inte CD-spelaren veta var spåren fanns.

Jag skulle tippa på att skivorna med problem är väldigt repiga, eller skadade på annat sätt. När du spelar dem analogt (dvs med CD-spelaren och WinAmp) rättas det mesta till av CD-teknikens robusta felkorrigering, och i de fall det inte funkar hör du bara nåt märkligt och musiken fortsätter. Spelaren låser sig liksom inte.

När du däremot försöker plocka ut den rent digitala informationen kan inte felkorrigeringsmekanismerna hjälpa till och när programmet/CD-ROM-läsaren detekterar ett fel klagar den bara. Det du bör göra är att använda ett bättre program än dbPowerAmp, som inte alls är speciellt kompetent (vad gäller rippning).

Tipset är gratisprogrammet Exact Audio Copy. http://www.exactaudiocopy.de
Det har flera inbyggda algoritmer för att hantera fel vid rippningen. Om de inte funkar kan du även använda "burst mode". En metod som bara drar ner all info, utan att bry sig om fel ö.h.t. Ibland den "minst dåliga" metoden om skivan är illa ankommen.

Lycka till!

Användarvisningsbild
Gravedigger

Livet CDR och beständigheten...

Inläggav Gravedigger » 2005-03-05 19:45

Håll upp skivan mot en ljuskälla och bedöm jämnheten i "färgen". Många tidiga CDR skivor lider av fläcksjuka (oxidation) på grund av orenheter i tillverkningen. Går vi tillbaka en 10 år eller så fanns det bara typ 3-4 tillverkare av mediet, oavsett mängden "fabrikat". Det är bara att kopiera och rädda det som räddas kan;)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-03-05 21:34

Ix påstår:
Jag har faktiskt inte råkat ut för oläsbara CD-R än, trots att jag bränt musik i många år.

Inte jag heller och jag har skivor som är från 80 talet när den första brännaren kom från Studer. CDR skivorna var köpta från BASF.

Användarvisningsbild
Gravedigger

CDR-r

Inläggav Gravedigger » 2005-03-05 21:57

Har du inspelningar från en D741? Det är respekt.. Den var väl baserad på en mekanik från Philips?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-03-05 22:00

Jo det var ett samarbete mellan Studer och Philips. Studer gjorde också en topladdad CD-spelare tillsammans med Philips.

Användarvisningsbild
Gravedigger

CDR-r

Inläggav Gravedigger » 2005-03-05 23:02

Har kvar en gammal Marantz CDR-1 med samma mekanik som den i Studern. Fungerar fortfarande lysande och är faktiskt även rätt välljudande. Studer D741 kom väl om jag minns rätt 1995-1996 någonstans? Har för mig att den visades på mässa 1995 och kom till Sverige året efter. Den första CD-Recordern, Yamaha PDS, kom väl typ 1990?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-03-05 23:22

Studer kom nog tidigare än 1994 för vi flyttade 94 och då hade vi två stycken med oss från det gamla stället. De här Studer brännarna hade ingen samplekonverter alltså så var man tvungen att gå in analogt innan det började komma konvertrar. Jag köpte min hembrännare 1996 och det var en HHB med inbyggd konverter. Den som kom först med en stationär brännare var Yamaha och den kostade då drygt 100.000 spänn. Studer brännaren kostade oss 80.000 vill jag minnas.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-03-05 23:28

Marantz CDR 1 var det den som var vit och i 19":s utförande med en massa lullull. Man fick en stor fjärrkontroll med kabel. Om det är den så har vi haft den men den har nu tyvärr gått till himlen. Den kostade då drygt 20.000 pix.

Användarvisningsbild
Gravedigger

Marantz CDR-1

Inläggav Gravedigger » 2005-03-05 23:51

Champagnefärgad med en del för den tiden unika funktioner, den jag har var prismärkt 58 500 kr (dock inte det pris jag betalade;). Efterföljaren var svart och hette CDR-610. Efter den kom 620 och den vita 630 tror jag. Jag lämnade den branchen mellan 620 och 630, och har ingen direkt koll på vad som hände därefter.

Bild på CDR-1 finns här, en väldigt fin maskin tycker jag. http://www.marantz.jp/he/products/histo ... s/cdr1.jpg

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-03-06 00:49

Jag ser att det var nog 620 vi har hos oss men nu ligger den i skrotlådan. :)

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-03-06 01:03

Om du vill ha bra kvalitè på skivorna finns nog bara ett märke som duger...Taiyo Yuden :!:

Se bara till att du får tag på den äkta varan och inte några falska kopior.

http://www.t-yuden.com/

// Jonas

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-03-06 17:00

Hur kommer det sig att man kan använda cdskivor till att lagra massvis med data utan trassel, men att dessa cd-r inte skulle duga till cd-r? Har du något bra svar på det Sanoj?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-03-06 20:38

För några år sedan gjorde statens provningsanstalt tror jag, ett test av olika lagringsmedia. Olika CD-r varierade ganska kraftigt i livslängd. Skulle vara kul om någon kunde hade rapporten:

http://www.sp.se/km/sv/tekn_tj/kma/digital_lagring.htm

T

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-06 21:43

Ix skrev:Jag har faktiskt inte råkat ut för oläsbara CD-R än, trots att jag bränt musik i många år. Har dock alltid varit nogrann med att bränna en bra bit under både brännarnas och skivornas max-specar. Kanske har något samband.

Att skivorna går att spela utan problem tyder ju på att TOC:en är "alive and kicking" annars skulle inte CD-spelaren veta var spåren fanns.

Jag skulle tippa på att skivorna med problem är väldigt repiga, eller skadade på annat sätt. När du spelar dem analogt (dvs med CD-spelaren och WinAmp) rättas det mesta till av CD-teknikens robusta felkorrigering, och i de fall det inte funkar hör du bara nåt märkligt och musiken fortsätter. Spelaren låser sig liksom inte.

När du däremot försöker plocka ut den rent digitala informationen kan inte felkorrigeringsmekanismerna hjälpa till och när programmet/CD-ROM-läsaren detekterar ett fel klagar den bara. Det du bör göra är att använda ett bättre program än dbPowerAmp, som inte alls är speciellt kompetent (vad gäller rippning).

Tipset är gratisprogrammet Exact Audio Copy. http://www.exactaudiocopy.de
Det har flera inbyggda algoritmer för att hantera fel vid rippningen. Om de inte funkar kan du även använda "burst mode". En metod som bara drar ner all info, utan att bry sig om fel ö.h.t. Ibland den "minst dåliga" metoden om skivan är illa ankommen.

Lycka till!

Jag bränner aldrig cd-r (för musik) snabbare än 4x, men de tidigare brännarna jag hade klarade inte mer. Så de brände jag (oftast) i singel-speed.

Jag glömde skriva det, men det är EAC jag har använt för rip av de "omöjliga" skivorna. Men oavsett inställning går även det programmet bet på vissa skivor. Troligen beroende på att mina cd- och dvdläsare inte ens klarar att läsa informationen.

Repor och sådant beror det i alla fall inte på. Jag får helt enkelt leta efter lite bättre material att bränna på. De svarta skivorna som jag har använt har ännu inte börjar å krångla....

/ B

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-03-07 11:48

Hur kommer det sig att man kan använda cdskivor till att lagra massvis med data utan trassel, men att dessa cd-r inte skulle duga till cd-r? Har du något bra svar på det Sanoj?

Borde jag ha det innan jag rekomenderar ett bra cdr märke tycker du :?:

// Jonas

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-03-07 11:54

dawen skrev:Hur kommer det sig att man kan använda cdskivor till att lagra massvis med data utan trassel

Fast ibland trasslar det där också.... Har en del data som är bränd på sämre skivor och de funkar nästan inte alls att läsa nu...

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-03-07 12:40

norman skrev:
dawen skrev:Hur kommer det sig att man kan använda cdskivor till att lagra massvis med data utan trassel

Fast ibland trasslar det där också.... Har en del data som är bränd på sämre skivor och de funkar nästan inte alls att läsa nu...

Visst trasslar det även där men orange book (tror jag det var) definierar ett lager av dataskydd extra jämfört med red book (audio).

Audio lagras som 2352 oktetter per sektor med två lager av feldetektering (C1 och C2) och korrektion (C1).

Data lagras som 2048 oktetter per sektor, de övriga 304 oktetterna är en felkorrigerande checksumma (C3).

Själv bränner jag i 8x, 4x ligger på undre gränsen av vad moderna cdr tål så risken finns för överbränning. Jag läser och bränner med en DVD-brännare (NEC 2500A), de tyx fungera bättre än CD-läsare och brännare, speciellt vid rippning.

Jag har några gamla bränn som legat i bilen sen 1994 med termisk misshandel och allt. De är fortfarande fullt läsbara, jag minns bara inte vad det var för fabrikat. Men det förekom ett antal cdr typ noname på den tiden, de var alla skräp.
- Militant slacker

Återgå till Teknikforum