Inspelningsteknik

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CESH

Inspelningsteknik

Inläggav CESH » 2005-03-05 23:25

Nu är jag ju ganska ny här på forumet och det kan ju hända att detta varit uppe förut. Om så är fallet så kanske någon kan ge mig en länk till detta.
Dock, vad jag funderar över är hur ( i stora drag) en inspelning går till. Inser naturligtvis att det är ett jätteämne ,men om man som jag aldrig varit inne i en studio så skulle det vara intressant med en teknisk genomgång.Jag begriper väl i stora drag hur det går till men jag funderar en del på det här med komprimering, kanaler mickning mm. Om det nu är så att vi vill ge intryck av att musikerna står i mitt vardagsrum och spelar så måste vi väl i rimlighetens namn ta hänsyn till det i studion. Hur får vi tex. sångaren att stå "framför " bandet ??? Våra högtalare kan ju inte återge annat än det som kommer in!!....................osv.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-03-06 05:54

Kan berätta litet.. kan bli mkt... men vi spelade in i somras och jag vet litet om det hela. Mindre än jag önskar dock.

Bandet: http://www.physicalrocket.com/

Vi spelade in i somras, då gjorde vi som så att vi spelade in mig sedan bas sedan gitarr och sist sång.. därefter lades sologitarr etc till.

Hur som helst, i regel gör man väl som så, att man mickar upp det som ska spelas in (för mig så vet jag hur man gör och vad man ska undvika) och sedan så spelar man in det tills det är tillräckilgt bra (läs tight och välljudande) och därefter byter man instrument.

Sedan är det ju detta med mickning... det kan man göra på många sätt, trummorna mickades med direkt mickning och med rumsmickning. Detta betyder att stora delen av stereobilden går bort om man väljer att använda direktmickningen till största del och tvärtom annars. Direktmickning är inte mer eller mindre att man mickar upp de delar man vill spela av, kagge virvel, hihat etc.... Rumsmickning är anitengen "överhäng" då man tar runtstrålande mikronfoner och sätter över/bortom inspelningscentra (inte för att bara ta cymbaler dvs), eller för att göra en bra "stereofonisk inspelning" som att ställa upp två runttagande mikronfoner på ett litet avstånd från varnadra (ca ett huvud, max 30cm har jag hört.. kan inte ge något specifikt mått dock) på ett ställe i rummet där man får det man spelar in på rätt plats i ljudbilden (spegelvänt mot där man vill ha det när man lyssnar på det om jag inte är helt full i skallen).

Dvs ungefär som detta:
Bild
Och därmed hamnar det hela på vänster sida i inspelningen pga uppställningen.

Det sista sättet är svårare att få perfekt, då vi trumisar oftast inte slår på saker och ting lagom hårt, dvs olika saker låter olika starkt i inspelnigen.. Svårt!

Komprimering är ett sätt att förenkla en dålig insplning litet, säg att man spelar stenhårt på virveln men resten väldigt lågt på. Då höjer man inspelningsnivån på allt annat. Men sen när man hör det så låter det fortfarande som att viveln spelar över. Man spelar in igen och man tar fram farbror kompressor, med denna klipper man av toppar (anslaget är hårdast, störst rent ljudtrycksmässigt) så de inte blir lika stora, så man förlorar lite dynamik (i dess rätta namn, inte i det namn man brukar använda i band dvs att man har olika "volym i olika delar av låtarna" eller att man har olika feeling i olika delar etc..) pga att man klippt av peaken som förstör i inspelningen.

Mer teknisk vägledning om kompressorer kan du säkert få av andra här! Morello kan säkert en hel del om funktionen och diverse andra ljudtekniker på forumet (dawen?) vet när/varför man helst använder en kompressor. Vi har säkert egna studioinnehavare på forumet också som kan ge en hel del vägledning, jag vet faktiskt inte.

Men nu förstår du lite om uppmickningen och hur man använder kompresorn iaf, resten kan du säkert räkna ut själv eller få annans hjälp med!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-03-06 17:13

Nagrania är väl den här på forumet som har svartast bälte i inspelning i studiosammanhang? :)

Det vanliga är, vad jag vet, som Slart säger att man först spelar in trummor (och ev. bas), därefter lägger gitarr och liknande instrument, och sedan sång. Därefter stämmor, räkor och annat som inte alltid är med i repan, så att säga.

Vad som är rätt och fel gällande mikning varierar beroende vem man frågar. Det vanliga är multimonoinspelningar, där man lägger till stereoperspektiv genom panorering. Ambiensmikning och överhäng som är en bra bit bort från cymbalerna är också rätt vanligt.

Själva inspelningsförloppet går till så att teknikern trycker Rec, säger bandet går eller något liknande, och sedan så spelar man in. Ingen eq, inga effekter, utan det gör man i själva mixningen (såvida man inte har dåligt med rackenheter, och redan vet hur man vill ha något). Efter allt är inspelat så spelar man upp alla olika kanaler, eq:ar, lägger kompressorer, reverb och andra effekter, och spelar in det hela med bara två kanaler.

Tillvägagångssättet är ofta en aning annorlunda när man gör en digital upptagning. Du kan kanske fylla i vad jag missat Nagrania? Rätta gärna eventuella fel också :)

Vad det gäller kompressor så är det något som inte används av samma anledning live som i studio, i de flesta fallen. I studio har man gynnsamma förhållanden. Sångaren är inte bakis, scenen gungar inte, mikrofonen är en stormembranare som kostar en hel del pengar (men inte tål öl), man har ingen rundgång att oroa sig över utan kan ha större avstånd till sångaren - jämnare nivå oavsett sångarens huvudrörelser.

Live behöver man kompressor för att få det hela lite slickare, framför allt då inte artisten har bra mikrofonteknik. Dessutom är det vanligt att lägga till en gnutta kompression, för att få ett lite annorlunda "sound", gud förgjude :wink:

Det är inte alltid topparna man klipper bort för övrigt, utan bara den större delen av toppen. Början av toppen får vara kvar, sen klipper man bort den stora energirika delen. Örat tror då att det är lika starkt som början av toppen under hela toppen, och man har kvar attack fast man får ner volymen. Mycket vanligt på såna där stora lådor det står Marshall på... 8)

Gör jag det hela något klarare?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
CESH

Inläggav CESH » 2005-03-07 09:23

Tackar ödmjukast för ambitiösa svar. Jag läser och lär mig.
Gissar att det kan finnas lite litteratur i ämnet att låna på närmaste bibliotek. Tycker att det vore trevligt att lära mig mer.

Mvh
CESH

Användarvisningsbild
RAL

Inläggav RAL » 2005-03-08 00:17

http://forum.studio.se/

läs där

mvh stefan

Återgå till Teknikforum