R1T skrev:PerWaestberg skrev:Då är man nu forum medlem efter att med stort nöje och intresse ha läst till och från på detta intressanta forum. Här kan man verkligen påstå att det förekommer kunniga medlemmar som är beredvilliga att dela med sig av sin breda kunskap om HiFi i största allmänhet, blandat med en nojsig lättsamhet i språkbruket.
Nu är det på det viset att jag har blivit innehavare av ett par utomordentligt bra högtalare nämnda i denna tråds rubrik, pK. Inte nog med det, jag har roat mig med att testa lite olika filteralternativ, varefter jag har fastnat för ett som jag nu undrar (som jag skrev ovan) om någon skulle vilja ha vänligheten att simulera detta mitt filteralternativ i något därför avsett eminent program. T.ex. så verkar R1T vara en hejare på detta, så kanske…
Anledningen till min undran är endast att jag tycker att det skulle vara kul att se hur det tar sig ut på annat sätt än vad mina sinnen anser om det.
Data
Basfilter
In plus för 1mH med 10uf parallellt och ut
Diskantfilter för ScanSpeakdiskant
In plus för 1,5uf i serie med 6,8ohm i serie med 22uf följt av 0,15mH parallellt och ut
Hoppas ovanstående beskrivning är förståelig och att någon förbarmar sig över min önskan.
Hur anser jag då subjektivt att detta filteralternativs ljudliga egenskaper uttrycker sig. Jo som följer, kortfattat, nämligen tonalt trovärdigt, med en balanserad återgivning över registrets bredd.
Klart jag kan kolla på det.Är det SS diskanten du har?
Har varit borta på kurs några dagar, men på Fredag kan du ha ett svar.
Mvh Åke
RTFM
MvH
Peter