Bassman bygger Ino-rum.

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-05-12 16:53

Medhåll. Jag har inga planer att slänga ut min 2106:a för att den saknar HDMI.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2010-05-13 02:20

nä, varför ska man vilja skicka signalen genom förstärkaren.

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-05-13 02:50

Så man kan byta bild och ljud samtidigt med 1 knapptryckning.
Samt för att få bild och ljud via 1 kabel : )
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2010-05-13 08:02

Nahaz skrev:Så man kan byta bild och ljud samtidigt med 1 knapptryckning.

Det första fixar man ju lika väl med en bra systemfjärr.

Det andra är sant, men skall vägas mot nackdelen att man inte kan längre välja olika ljud och bild källor. Det finns fall då detta är rätt trevligt lite beronde på vilka källor man har.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-05-13 09:06

Trevligt att detta tas upp för jag är helt grön vad det gäller bioljud och tekniken inom detta. Var på en butik där säljaren påstod att hdmi i stärkaren är ett måste om du skall få det att lira och vara på banan! Vad vet jag :oops:

Biogrejset kommer in till hösten och det känns som att jag behöver den tiden att lära mig tekniken för det här verkar vara ett komplext ämne.. Tur att Faktiskt.se finns!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-05-13 10:58

wayfarer skrev:
Nahaz skrev:Så man kan byta bild och ljud samtidigt med 1 knapptryckning.

Det första fixar man ju lika väl med en bra systemfjärr.

Det andra är sant, men skall vägas mot nackdelen att man inte kan längre välja olika ljud och bild källor. Det finns fall då detta är rätt trevligt lite beronde på vilka källor man har.

Vettiga receivers med HDMI in har självklart möjligheten att välja andra ljudkällor till HDMI bildkällan. Så nackdelen du nämner känner jag inte igen.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2010-05-13 21:26

Nahaz skrev:Vettiga receivers med HDMI in har självklart möjligheten att välja andra ljudkällor till HDMI bildkällan. Så nackdelen du nämner känner jag inte igen.

Så bra, är detta vanligt förekommande och är det rimligt enkelt att använda? Jag har liksom inte kollat aktivt på receiver på ett bra tag då jag är nöjd med vad jag har. Visst HD formaten av DTS och DD vore trevligt, men är inte så prioriterat.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-05-15 03:25

Ursäkta dröjsmålet,undertecknad har så slutligen installerat sig i det nybyggda fritidshuset varpå allt annat fått lämnas åt sitt öde under tiden..

Så,nu,till att börja med:

Tack som fan för att jag fick deltaga vid denna eminenta och högtidiliga tilldragelse av rang!

"Mister Basement man" har en väldigt mysig källare kan konstateras,denna har han inrett på ett ytterst förtjänstfullt sätt enligt Öhmans alla regler. Sedemera låter det bra där också, varpå man kan både knapra på en god, pepparstark korvsnärt,dricka alltför många öl,orera med sina vänner och inhalera en god sötaktigt doftande tobakksort och samtidigt både avnjuta musiken och höra vad de glada vännerna säger samtidigt.

Jag noterade att det absolut fanns ett stort mått av välljud där nere. kanske var där något som inte stämde till en början. Järnet tog på sig tänkarmössan och själv fann jag igen Bassmans pannlampa,som man tydligt av bilden att döma kan konstatera satt som smäck på mitt välformade huvud. Något med timingen i basmodulerna? Fix och trix,mera öl och en pipstopp senare så var i vart fall mitt babbel inkopplat ordentligt,som brukligt efter några Bellman...

Efter datorkrasch hemmavid och en tröstande Linn medmänniska som fyllt min nyinstallerade dator med färska Linn PDF´er så var jag helt påläst i Linnhandlarnas "Installationsanvisningar för handlare och argumentationsteknik Kursdokument 1:a" på 75 illustrativa sidor.

Detta i kombination med alkohol och vaporiserat nikotin och andra alkaloider gjorde min Linnistiska ådra särskilt framträdande denna underbara afton. Alltså kände jag att det var synnerligen påkallat att slå på den stora trumman för "The Tune Method" något som jag i bland påståtts delvis eller helt sakna insikt i av de rättrådiga äkta guldöronen.

Basementman och de övriga nappade på mina irrläror och strax därpå snurrade en för mig okänd grötig inspelning på källan. Kort därpå gjordes proceduren om och avbröts för en förändring. Det kan ha rört sig om att testa mina piP mot källarmannens. Resultatet var att vi inte hörde någon skillnad. Man kan således välja vilken fanersort man vill utan att svänget uteblir. Till protokollet bör dock föras att Robban har verkligt snyggt faner på sina vilket ger +1 som det brukar heta här inne.. Sedan började det flyttas runt på piP:orna och vi fann att de små gynnarna mår gott av att flyttas både i förhållande till bakvägg och i sidled.

Någonstans här så är min orientering till både tids och rumsplanet något diffus,kan eventuellt ha med tidigare nämnda fluidium att göra kombinerat med akustikreglerat rum med aningen lite ventilation i förhållande till den förstklassiga tobaken. Hur som helst så var nyfikenheten stor på hur Carlsonhögtalarna på övervåningen kunde spela i denna mysiga atmosfär varpå vi begav oss upp på övervåningen för att bytlåna högtalare med en halvsovande fru Basement man. Vid det här laget kände undertecknad att han fick skärpa sig för att inte alltför väl avslöja graden av berusning som smugit sig på en trappa ner. jag kände mig som den vänaste korgossen där jag stod och höll en piP burk i min hand medan Basementman med en finmekanikers presicion och med förstärkaren i drift lyckades med konststycket att koppla både i och ur högtalarna. Därefter spelades en upptagning med Peter paul and Marys "Rising at the moon" från Newport Folk Festival med ett headroom som hette duga.

Trevligt var bara förnamnet!

Dagen efter var lika oförglömlig,men på ett annat sätt,understundom så kunde jag ta pulsen på mina egna tinningar och hade någon viskat söt piptobak i mitt öra så hade jag genast tvingats tala i "Den Stora Telefonen" eller anropa "RAALPH!"

Än en gång TACK allesammans som var där för en underbar kväll och särskilt källarens stolte ägare för din gästfrihet.

/Ivor
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-05-15 08:57

Och som vanligt så skriver du som en kung Ivor ! :D

Verkar ha varit en trevlig kväll, av allt som skrivits här att döma, men är ni säkra på att det inte va piP som tog illa upp av röken och därför spelade lite "svajigt". Dom små pluttarna kanske är känsliga mot tobak... :)

Kul bassman att du fått ordning på källaren och hoppas att du får många stunder av underbar musik i den, själv så siktar jag på något liknande så fort jag äger ett hus... :roll: :wink:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-05-15 10:49

Hehe, ja du Ivor du regerar :lol:

Jag kanske skall förklara vad som röks där nere i dunklet för övriga faktisktianer. Inga illegala substanser av typ crack hasch osv utan endast Stanwell Vanilla piptobak. Så ni inte tror att det är ett gäng flumgubbar där nere som dansar nakna till nationalteatern eller annan gammal progg :)

Man kan få en underbar synergi av en bra piptobak och lämplig dryck T.ex en bra cognac, vilket gör att man skickas i en övre stratosfär på laglig väg..!

Jag gnor så sakterliga med i rummet färdigställande eftersom det nu är i bruk. Äntligen har jag fått basarna att spela på ett acceptabelt sätt. En äldre herre med passion för klassisk musik besökte mig med ett gäng skivor. Lösningen kom till ett pianoverk av vacker natur. Med basarna i ursprungsläge spelande framåt blev det en urfasning i övre bas registret, en enkel vridning av px-2 mot hörnen gjorde att det försvann och nu finns värme och en homogen klang, kan det vara därför att talspolarna nu ligger i samma plan, vad vet jag. Både han å jag tittade på varann och nickade, där satt den! Så skall en flygel låta.

I Stefanw`s cr8 är pottarna ställda i mittläge eller 0-läge kan man nog säga. Det trevliga med detta geniala filter är att det finns en knapp att öka på krämen till basarna med ett vipp på fronten. Jag kallar det redan "partymode" vilket kan vara klädsamt när man spelar en platta av Thin Lizzy eller liknande typ av band tidig Zeppelin där det annars bli skramligt i överkant! Då är det fint att knäppa på lite bas-boost!

Nu är det konflikt med det vackra varma vädret och gräsräfsning vs musiklyssning. Risken är att man kommer att se blek ut när sommaren går mot höst för jävlar vad det är roligt att lyssna på musik där nere. Och det blir bättre å bättre för var dag man lär känna rummet 8O

Edit: stavfel

Användarvisningsbild
Jaernet

Inläggav Jaernet » 2010-05-16 10:27

Jag var över hos Bassman igår för en mycket trevlig musik- och ölstund, det rockar något fruktansvärt bra nu...Fick känslan av att "vara där" ett antal gånger vilket inte säger så lite. :) Och vilken jämn spridning, sweetspot-löst!
Jämfört med de 80kkr linn-högtalarna jag fick demat för mig för några veckor sen så...är bassmans system betydligt bättre i mina öron.
Jag ska sluta kalla basreflexhögtalare för "pruttkuddar" hädanefter. :wink:
Bra jobbat Robban!

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2010-05-16 15:24

ivor-isobarik skrev: ...Linnhandlarnas "Installationsanvisningar för handlare och argumentationsteknik Kursdokument 1:a" på 75 illustrativa sidor.

Detta låter ju riktigt äckligt. Finns det på riktigt?
-På självvald "semester".

torig

Inläggav torig » 2010-05-16 16:53

RogerJoensson skrev:
ivor-isobarik skrev: ...Linnhandlarnas "Installationsanvisningar för handlare och argumentationsteknik Kursdokument 1:a" på 75 illustrativa sidor.

Ja, huaa! Spring för livet!!

Annars kan du fråga Richard eller PS. De har säkert svar 8)

/mvh

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-05-16 17:59

torig skrev:
RogerJoensson skrev:

/mvh

Jag skulle vilja läsa dom 75 sidorna. Jag tror att det finns mycket att hämta in som man kan ha nytta av ur den manualen. Som herr Isobarik säger, våga vara "open minded" :)

torig

Inläggav torig » 2010-05-16 20:02

bassman skrev:Jag skulle vilja läsa dom 75 sidorna. Jag tror att det finns mycket att hämta in som man kan ha nytta av ur den manualen. Som herr Isobarik säger, våga vara "open minded" :)

+1

/mvh

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-05-16 21:43

torig skrev:
RogerJoensson skrev:

/mvh

Vad är det som du tycker jag skall ha svar på? Sådana dokument är väl en självklarhet att de stora seriösa tillverkarna har. Jag ser inget konstigt i det. Det räknas in som undervisningsmaterial angående leverantörens policyfrågor, angående affärsidé, marknadsplan, marknadsstrategi, kommande produkter, produktfilosofi, företagsfilosofi, produktsortiment, produkter, servicehantering, säljkurs, kurs i uppförande, kurs i konsumenthantering, kurs i kunduppföljning, projektering osv. Pioneer har haft sådana kurser. Många av de stora företagen som är måna om sitt varumärke och har en strikt policy har kurser för distributörer och handlare. B&O har sådant. McIntosh har sådant. Det finns tjocka dokument på ungefär 100 sidor. Det förekommer även inom andra industriområden. Manifestet är även det en sorts undervisning, fast den är gentemot konsument och därmed faller många ämnen bort som man som leverantör behöver ha då andra företag skall representera ens varumärke.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-05-16 22:13

Och där fick alla ni som trodde handlaren var er kompis en rejäl pungspark. :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-05-16 22:52

Nattlorden skrev:Och där fick alla ni som trodde handlaren var er kompis en rejäl pungspark. :lol:

Handlarna är som vilda hästar. De måste först fångas och sedan dresseras till att rida dit man vill 8) :) Handlarna d v s säljarna i butikerna tuktas till att bli kundernas vän eller åtminstone uppföra sig som sådan... :P enligt leverantörernas mönster 8) eller enligt butikschefens mönster. Så är det på restaurangkedjor, eller som stewardess på flygbolag. Det är en gest för kundernas trivsel och nöjdhet. Så är det vad gäller service i konkurrensutsatta branscher där varumärken är betydelsefulla.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-05-17 07:13

Funkar inte på mig.... hade t.ex. blivit mer välvilligt inställd till en McD-restaurantägare som överraskat mig med menyn upplagd på varm porslinstallrik med bestick och milkshaken i ett glas.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2010-05-17 14:14

petersteindl skrev:Manifestet är även det en sorts undervisning, fast den är gentemot konsument och därmed faller många ämnen bort som man som leverantör behöver ha då andra företag skall representera ens varumärke.

Ja, det vore ju synnerligen underligt om man informerade kunderna om den argumentationsteknik som är avsedd att snacka omkull densamme. :lol:
-På självvald "semester".

torig

Inläggav torig » 2010-05-17 19:50

petersteindl skrev:
torig skrev:
RogerJoensson skrev:

/mvh

Vad är det som du tycker jag skall ha svar på? Sådana dokument är väl en självklarhet att de stora seriösa tillverkarna har. Jag ser inget konstigt i det. Det räknas in som undervisningsmaterial angående leverantörens policyfrågor, angående affärsidé, marknadsplan, marknadsstrategi, kommande produkter, produktfilosofi, företagsfilosofi, produktsortiment, produkter, servicehantering, säljkurs, kurs i uppförande, kurs i konsumenthantering, kurs i kunduppföljning, projektering osv. Pioneer har haft sådana kurser. Många av de stora företagen som är måna om sitt varumärke och har en strikt policy har kurser för distributörer och handlare. B&O har sådant. McIntosh har sådant. Det finns tjocka dokument på ungefär 100 sidor. Det förekommer även inom andra industriområden. Manifestet är även det en sorts undervisning, fast den är gentemot konsument och därmed faller många ämnen bort som man som leverantör behöver ha då andra företag skall representera ens varumärke.

MvH
Peter

Bra svar Peter!

Jag vet att du var en duktig och framgångsrik ägare till Ljudbutiken samt att du också kan/känner branschen mycket väl, så din information var värdefull i detta "off topic" inlägg.

/mvh

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-05-25 00:13

Trots sommarvärme förra veckan så fick jag lite gjort. "Ullkorvarna" är insvepta i lakansväv. Tyget är uppe det gav faktiskt en ombonad känsla och döljer aco-skivor som enligt mig inte är så mycket att se. Nu i veckan skall element kopplas in och el skall dras till utag i rummet plus mer belysning. Jo lite mdf-detaljer som skall lackas hade jag också tänkt få gjort.

Kommande lördag är det officiell invigning!

Så här ser det ut när man öppnar dörren i dag. Lite små-roddigt men det tar sig.

Bild

Man mår faktiskt ganska bra i den här positionen :)

Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-05-25 03:42

Lysande, ser ju hur bra ut som helst och som du säger, ombonat :)
Drapperierna gjorde mycket för känslan i rummet och allt som allt ett väl utfört jobb och jag kan bara säga grattis till ett rum som inte skäms för sig i några sammanhang.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-05-25 07:28

bassman skrev:Man mår faktiskt ganska bra i den här positionen :)

Bild

Ser ut som om vinkeln från lyssningsposition mot högtalarna (piP) är rätt liten. 44-46 grader brukar man vilja ha den till. Vad har du i din uppställning?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-05-25 10:07

RogerGustavsson skrev:
bassman skrev:Man mår faktiskt ganska bra i den här positionen :)

Bild

Ser ut som om vinkeln från lyssningsposition mot högtalarna (piP) är rätt liten. 44-46 grader brukar man vilja ha den till. Vad har du i din uppställning?

Bilden luras säkert en smula den är plåtad med 17mm vidvinkel. Det är 2.20 mellan diskanter * 3.00 från skallen till piP.

Hur många grader det blir är inte jag kapabel att räkna ut, någon kanske kan berätta? Rockar gör det iaf men nog märker man att basarna är överdimensionerade jämfört med piP, men det är ett lyxproblem :) Väldigt trevligt att man kan sitta och snackar i hyfsat sansad samtalston och spela ganska starkt. Det är fantastiskt najs tycker jag!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-05-25 10:25

Vaddå "överdimensionerade"? 8) :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-05-25 10:44

bassman skrev:Det är 2.20 mellan diskanter * 3.00 från skallen till piP.

Hur många grader det blir är inte jag kapabel att räkna ut, någon kanske kan berätta?

google ger: arcsin(1,1/3)=21,5 grader
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-05-25 11:28

henrikwiklund skrev:nä, varför ska man vilja skicka signalen genom förstärkaren.

Det kan finnas två skäl:

1. Att man vill lyssna på någon av de senaste HD-ljudformaten (Bluray)
och saknar spelare som ger dem ifrån sig.

2. Att man vill slippa justera delayen för ljudet manuellt, utan vill använda
möjligheten för projektorn att baklänges via HDMI-kabeln skicka delayinfo
till förtärkaren så den kan delaya prexis rätt.

Det kan tilläggas att delayproblemet framförallt märks om man skaffat en
projektor med avanverad bildbehandling, t ex en som räknar ut mellanbilder
för att bilden inte skall hacka med sina 24 bilder per sekund. En funktion
som man kanske vill använda ibland och ibland inte. Då blir delay väldigt
olika.

Dock är delayproblemet i förekommande fall större än så, för med många
äldre hemmabioförstärkare finns överhuvudtaget inte möjlighet att fördröja
ljudet så mycket som det fördröjs i de "långsammaste" projektorerna.

Långsam bildbehandling finner man för övrigt även i många platt-Tevisar.

Förresten så klarar ju de äldre hemmabioförstärkarna inte HD-formaten
heller.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-05-25 11:30

IngOehman skrev:2. Att man vill slippa justera delayen för ljudet manuellt, utan vill använda

Tack! Den funktionen visste jag inte ens om att den existerade. Krävs det dubbla HDMI-kablar eller tolkar jag dig rätt att delay-infon skickas tillbaka i den redan inkopplade kabeln?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
steelth

Inläggav steelth » 2010-05-25 11:40

bomellberg skrev:
IngOehman skrev:2. Att man vill slippa justera delayen för ljudet manuellt, utan vill använda

Tack! Den funktionen visste jag inte ens om att den existerade. Krävs det dubbla HDMI-kablar eller tolkar jag dig rätt att delay-infon skickas tillbaka i den redan inkopplade kabeln?

Lip Sync är inbyggt i HDMI 1.3-protokollet, ingen extra kabel behövs. Nytt i HDMI 1.4 är bl a Audio Return Channel - att man kan skicka tvns ljud ned till förstärkaren utan att dra en separat kabel. 1.4 har även en ethernetkanal, har man alltså nätverk i sin receiver kan tvn också ta del av det utan att behöva en egen nätverkskabel.

HDMI och moderna förstärkare är bra om man ogillar kablar!
piP, profundusP-2, OA-12.3, OA-50.3
gamla bilder

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino