Pioneer 668: En tämligen medioker CD-spelare!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-03-12 11:13

DVD-vision:

"anz gleich, ob DVD-Audio, SACD oder normale Audio-CD - der DV-668AV brilliert mit seiner exzellenten Dynamik. Sowohl bei klassischer Musik mit großem Orchester als auch bei Rock-Live-Konzerten bringt der Pioneer viel Atmosphäre und eine hohe klangliche Dichte ins Auditorium. Die Detaileinarbeitung ist sehr gut, die Stimmenwiedergabe überzeugt durch Natürlichkeit und hohe Reinheit. Der interne Decoder gefällt zudem mit solidem Bass.."

Vad säger dig detta då Hotspur?

Att olika "subjektiva" recensioner ger olika resultat? Vad hade du förväntat dig? När det gäller subjektiva analyser finns det lika många betyg som det finns apparater...det är bara att välja ut dem som passar för ens egna argumentation.

Det finns också flertalet andra väldigt positiva recensioner som kan vara borttagna vid det här laget, eller så är de svåra att hitta på nätet.

Fortfarande finns det alltså inga objektiva data från din sida som kan jämföras med LTS testresultat. Bara dina egna subjektiva omdömen/personliga preferenser/inbillningar. Längre kommer du inte med detta.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-12 11:16

Bara dina egna subjektiva omdömen/personliga preferenser/inbillningar

Såg du inte de fyra recensioner jag fann och citerade ur?

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-03-12 11:17

Hotspur skrev:Home Cinema Choice ger 4 stjärnor (ljud och totalt) till 668:an och tycker att man hellre bör spara ihop några extra tusenlappar för att få DV-757 istället. Jag citerar denna artikel:
CD-playback is a little thin and lacks real dynamics and midrange body.
Jag har inte lyckats finna en enda recension som stöder Ingvars påståenden ovan... 8O

Referenser
Essential Home Cinema, nr 32, 2004
What Hifi, maj 2004
Video, nr 12, 2004

Jag har en Pioneer 757 och den låter INTE speciellt bra för CD, jag köpte strax en NAD 541i för CDuppspelning...

Jag har inte följt denna tråden från början men som musiker är det rätt intressant, vi brukar inte förvänta oss att alla våra sk musikaliska intentioner ska "fastna" vid en inspelning men blir ju glada ju mer "mikrodynamik" som verkligen kommer med efter mastring... ju mer mikrodynamik desto mer känns det som man spelar helt enkelt... Ganska bra prylar brukar återge mer av den (som t.ex en LP12) utan att lägga till något.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-03-12 11:28

Hotspur skrev:
Bara dina egna subjektiva omdömen/personliga preferenser/inbillningar

Såg du inte de fyra recensioner jag fann och citerade ur?

Dito...såg du inte att jag skrev det finns lika många betyg som apparater vid subjektiva bedömningar? Dvs det är bara att välja dem som passar ens egna. Din åsikt baseras fortfarande på subjektiva/öppna bedömningar. Alltså; inga data som kan jämföras med det test som gjort att LTS rekommenderar denna apparat.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-03-12 11:33

Skulle vara kul med hänvisande till de extremt positiva recensionerna Ingvar beskrev... 8)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-12 11:35

Jag har aldrig påstått att jag på ett vetenskapligt sätt konstaterat att 668 inte duger, bara att jag - och tydligen många med mig - tycker så. Dessa åsikter är byggda på lyssning och definitivt lika mycket/litet värda som LTS påstått vetenskapliga åsikt. Om Ingvar kan hänvisa till recensioner (som inte finns?) så måste väl mina konkreta länkar duga lika bra som "bevis" på att 668:an inte duger?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-03-12 11:38

Att 668:an mäter fruktansvärt bra, att det finns människor som gillar den, samt människor som inte gör det, är väl helt förenliga sanningar allesammans?

Jag tycker inte om 668:an heller, så jag köpte en 575 istället. 8O :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-12 11:41

Att 668:an mäter fruktansvärt bra

Det är väl ändå inget mätinstrument? :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-03-12 11:57

hotspur:

Jäjä, den ger bra mätresultat, då. Här försöker man slänga sig med branschens floskler... :D

Anledningen till 575 var just det lilla priset med möjlighet till en bra dvd och sacd.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-12 12:25

Anledningen till 575 var just det lilla priset med möjlighet till en bra dvd och sacd

Duger den gott även som CD-spelare, tycker du?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-03-12 12:34

Hotspur:

Det tycker jag absolut, kanske att motorn i den väsnas en del. Men den är kanske inte i världsklass direkt, men till det priset så är ljudet mkt bra. Jag har iof inte haft den så ruskigt länge än, börjar sakteliga lära mig den. Den har mkt litet eget "sound", så på så sätt kan den upplevas lite trist. Men det är kanske bra, vad vet jag. Sen är det nya snokar till den, Naqref Dark Serpentine, vilket var ett lyft från biltemas rosa. Hade en pioneer dv444 förut, men den var inte alls ngt vidare på cd om man jämför.

Nästa uppgradering på cd-fronten blir kanske en fräsigare sacd/dvd-a-kompatibel spelare eller en dyrare cd i 10kkr-området, det verkar vara ett vettigt steg. Tror inte att det kan finnas ngt värt bytet innan 10kkr-strecket. Tror jag iaf. Jag är öppen för överbevisning. :wink: Har spanat lite på Quad cdp99 och Rega Planet/Jupiter 2000 hittils.

Så hittils är jag mkt nöjd.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-03-12 13:12

HiFi-Choice: Best Buy.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-12 13:23

Thomas_A skrev:HiFi-Choice: Best Buy.

Nu vet jag inte vilken produkt mätdoktorn syftar på? De enda Pioneer-testerna jag finner hos Hifi Choice är på DV-656A och DV-757Ai, där den sistnämnde anses låta bäst. Nedan ett oredigerat utdrag ur testet på 656:
But this machine was never intended for the audiophile. Multichannel high resolution discs at least perform comparatively well, confirming a pattern in which multichannel sound appears able to survive unpromising situations. The Poulenc SACD sounded expansive, stable and wide-ranging dynamically, and the pattern was followed by DVD-Audio recordings, including the Bach and the Mendelssohn. But good as it sounds, the player is clearly inferior to the heavyweights in this test, including Pioneer's DV-757Ai, lacking the stability, resolution and layered three- dimensional quality of the best.

Playing CDs, the DV-656A can sound rather mechanical and unexpansive. The powerful, rolling left-hand part in the finale of Beethoven's Tempest sonata (Artur Piazarro) was jumbled and lacking in articulation, though it was suitably tempestuous. The same piece played by a good CD player, or the Pioneer DV-757Ai for that matter, is palpably more articulate and measured, though performance improves if all the relevant bypasses are used. On a different musical plane, the Tracy Chapman album lacked some warmth and authority, though it still sounds pretty good for DVD player at the price.

Nu vet jag inte alls hur ni som gillar 668 rankar den i jämförelse med 656 och 757, redogör gärna!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-03-12 13:28

Var? Jo på Bibilioteket hittade jag i HiFi Choice. Både 668AV och 668AVi står omnämda som Best buy...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-12 13:54

Thomas_A skrev:Var? Jo på Bibilioteket hittade jag i HiFi Choice. Både 668AV och 668AVi står omnämda som Best buy...

Märkligt, på nätet finns dom inte. Kanske att de recensionerna är så nya att man vill sälja artiklarna istället? Nåväl, systertidningen Home Cinema Choice är ju inte så imponerade, lustigt att Hifi Choice då ger Best Buy-tags... 757Ai är däremot Best Buy i Hifi Choice på nätet: "The current state of the art in universal DVD players". Å andra sidan är den recensionen baserad på hur den låter tillsammans med Pioneer VSA-AX10i, som tar emot en digital signal via firewire. Således sägs ju lite om hur bra den egentligen låter som integrerad CD-spelare, som CD-transport är den i alla fall toppen.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-12 15:19

Thomas_A skrev:
Dito...såg du inte att jag skrev det finns lika många betyg som apparater vid subjektiva bedömningar? Dvs det är bara att välja dem som passar ens egna. Din åsikt baseras fortfarande på subjektiva/öppna bedömningar. Alltså; inga data som kan jämföras med det test som gjort att LTS rekommenderar denna apparat.

Att apparaten inte hörbart förvanskar musiken är alltså inte en subjektiv bedömning? Vilka är det som sitter med i denna näst intill fulländat objektiva lyssnarpanel på LTS tester? Är de alla yrkesmusiker, förslagsvis extremt musikaliskt begåvade violinister eller pianister med absolut gehör vilka debuterade som solister vid 7 års ålder, och spikar hörseltesterna upp till 22 kHz hos doktorn? Eller är de helt vanliga finniga tonåringar i målbrottet som tvingats teckna medlemsskap för att få köpa LTS-högtalare via HifiKit?

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-03-12 15:44

8O Ja, det är exakt så det är :roll: Tänk att just du är den som förstår sanningen :P

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-03-12 15:49

Rhenrics!

Snälla, läs på om F/E-lyssning! Diskussionerna blir så konstiga annars, - när inte grunden för ämnet är klarlagd.

Övrigt, som exempel på tidningar som sätter 668 högt (vilket dock betyder ingenting för mig):
M3 har 668 som referens, om jag inte minns fel.
Ljud&Bild? En av många referenser väl?
HiFi news&record review?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-03-12 16:28

markih> Visst är det konstig att uttalanden som rhenrics kommer upp om och om igen, är konceptet med f/e-test verkligen så svårt att förstå. För att få en uppfattning hur svårt det är att greppa så förklarade på ca 1 minut F/e-testförfarandet och begreppet transparent appart för min x-jobbspolare. Han fattade det på ca 30 sekunder, inga konstigheter. Varför är det så svårt för folk på nätet att greppa hur metoden är tänkt att fungera? Jag tror inte det beror på att folk i snitt är dumma i huvet utan att folk helt enkelt inte vill, man vill inte lära sig, man vill inte höra på några argument som inte stämmer överens med ens egen uppfattning. Tycker dessutom att denna "intolerans" bara bli värre och värre, snart är det väl ingen mening att fortsätta med forumlivet...... :roll:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-03-12 16:44

"Märkligt, på nätet finns dom inte. "

Allt finns inte på nätet. Långt ifrån. Speciellt inte JAES och liknande.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-03-12 16:45

"Att apparaten inte hörbart förvanskar musiken är alltså inte en subjektiv bedömning?"*

*F/E-test avses.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-12 16:52

Rydberg skrev:markih> Visst är det konstig att uttalanden som rhenrics kommer upp om och om igen, är konceptet med f/e-test verkligen så svårt att förstå. För att få en uppfattning hur svårt det är att greppa så förklarade på ca 1 minut F/e-testförfarandet och begreppet transparent appart för min x-jobbspolare. Han fattade det på ca 30 sekunder, inga konstigheter. Varför är det så svårt för folk på nätet att greppa hur metoden är tänkt att fungera? Jag tror inte det beror på att folk i snitt är dumma i huvet utan att folk helt enkelt inte vill, man vill inte lära sig, man vill inte höra på några argument som inte stämmer överens med ens egen uppfattning. Tycker dessutom att denna "intolerans" bara bli värre och värre, snart är det väl ingen mening att fortsätta med forumlivet...... :roll:

Vi får inte blanda ihop två saker här. Den ena är om man förstår hur en f/e-test går till. Och förstår till vad den kan användas.

Det andra är om man tycker att det är en bra metod eller inte. Om man sympatiserar med LTS´ uppfattning om hur bra metoden är, eller inte.

För självklart är det inte så att om man har invändningar mot metodens suveränitet är detta inte liktydigt med att man inte förstått. Men den diskussionen finns på hur många trådar som helst så det finns ingen anledning att dra upp den här igen.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-12 16:55

Bill50x skrev:Vi får inte blanda ihop två saker här. Den ena är om man förstår hur en f/e-test går till. Och förstår till vad den kan användas.

Nej, men om man kommenterar som rhenrics gjorde så har man uppenbart inte förståelsen för det. För den kommentaren är ju bara valid om det bara vore i undantagsfall som metoden inte påvisade färgningar... nu gör den ju det i de allra flesta fallen, så då finns det ingen anledning att utfalla i nedlåtande kommentarer om testpanelen.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Lt_Andersson

Inläggav Lt_Andersson » 2005-03-12 16:57

Självklart är det absolut nödvändigt att ha god hörsel och lyssnarvana även vid f/e-test.

Användarvisningsbild
Lt_Andersson

Inläggav Lt_Andersson » 2005-03-12 16:59

Nej, men om man kommenterar som rhenrics gjorde så har man uppenbart inte förståelsen för det. För den kommentaren är ju bara valid om det bara vore i undantagsfall som metoden inte påvisade färgningar... nu gör den ju det i de allra flesta fallen, så då finns det ingen anledning att utfalla i nedlåtande kommentarer om testpanelen.

Är det verkligen så? Min hörselskadade far kan höra skillnad mellan olika förstärkare.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-12 17:17

Lt_Andersson skrev:

Är det verkligen så? Min hörselskadade far kan höra skillnad mellan olika förstärkare.

Tror du bör läsa vad jag skrev en gång till, eftersom jag uppfattar det som att du svarar på motsatsen av vad jag skrev...

Användarvisningsbild
Lt_Andersson

Inläggav Lt_Andersson » 2005-03-12 17:23

Jag menade att bara för att man hör skillnad i 90% av fallen så är ju inte det något bevis för att panelen har bra hörsel och god lyssningsvana. Jag misstänker att även hörselskadade personer skulle höra skillnad på >70% av alla förstärkare som finns på marknaden...dvs vid f/e-test.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-12 17:35

Lt_Andersson skrev:Jag menade att bara för att man hör skillnad i 90% av fallen så är ju inte det något bevis för att panelen har bra hörsel och god lyssningsvana. Jag misstänker att även hörselskadade personer skulle höra skillnad på >70% av alla förstärkare som finns på marknaden...dvs vid f/e-test.

Och vad spelar det för roll? Det räcker ju att man kan höra skillnad på en apparat så är den färdigtestad. Det är ju bara om man inte hör skillnad man skulle behöva plocka in folk med mer extrem hörsel för att kolla om de kan höra skillnad.

Ja, precis. Då kan vi ju kassera 70% av alla förstärkare direkt. Bra. Hjälper du till att slänga dem i en container?

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-03-12 17:39

LT Andersson: Klart att det är bättre med vana lyssnare. Det gör att mindre fel (läs förändringar) kan uppfattas! I praktiken verkar F/E-lyssning vara kraftfullt under de förutsättningar som testerna har utförts de senaste åren (decennierna?), eftersom absoluta merparten merparten av testade produkter har 'identierats' vid F/E-lyssning. Det är bara, som Nattlorden säger, i de fåtal fall när man inte har kunnat höra skillnad på Före och Efter som ännu större noggrannhet skulle vara önskvärt. Då är dock antagligen felen mkt små i relation till vad de flesta pparater brukar prestera.
För mig duger noggrannheten dock som den är.

Rydberg: Jag har också funderat på varför de flesta argument mot F/E som hörs här på forum bygger på att man troligen inte har förstått eller tagit till sig vad metoden innebär i sin helhet. Diskussionen är i stora drag en pseudodiskussion, ungefär som skuggboxning med sig själv och de fiktiva represenationer, världsbilder och trossatser (projektioner) man placerar på andra människor och situationer. Det är väl ok, om man vore medveten om att man kan fungera på detta vis (allmänmänskligt). Då skulle det bli en 'time-out' i inläggsflödet, där lite mer utrymme för nytänkande skulle lättare kunna slå rot.
För egen del försöker jag att tänka att det inte gör så mycket. Dock blir mycket av diskuterandet lätt meningslöst och icke-konstruktivt och då är det läge att släppa debatten tills inläggsflödet har sinat något...

Bill50X: Jag blir osäker på vad du syftar på? Förvisso är det ok att inte vilja välja transparens som riktmärke. Verkligen! Se på Ranis, han trivs med det och jag har inga probelm alls med detta! Om man trivs med detta, - Go ahead! :D
Men när någon, trots sitt val, argumenterar emot F/E och motargumenten är direkt felaktiga eller bygger på missuppfattningar, ja då blir jag konfunderad. Hur skall jag tolka detta? Är det då en ovilja att förstå eller är det en vilja till att konfirmera F/E-lyssningsanhängarna och övertyga att om det felaktiga i den strävan eller den målsättningen, dessutom oftast utan att ha förstått vad målsättning och metod går ut på.
Det är verkligen en märklig disdkussion och förlåt mig för mitt osakliga inlägg. Jag kunde bara inte låta bli att vända på steken lite, dvs att de som hävdar att 'allt är subjektivt' är kategoriska och inte mer öppen för nyanser än några andra. (Ingen nämnd och ingen glömd. Jag kan själv falla i diverse fällor)

Personligen vill jag bort från förenklingar och schabloner, men innan den diskussionen kan ta plats måste grunden vara lagd, typ att blått är blått och rött är rött 8) :lol:
Senast redigerad av Maarten 2005-03-12 17:45, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-03-12 17:41

marbrink skrev:
IngOehman skrev:668 är en fantastiskt välljudande apparat (LTS är knappast unika med att ha kommit på detta, vi var bara först, därefter har apparaten dock fått nästan alla priser man kan få som CD-spelare... Det finns säkert något undantag, men den har vunnit nästan varenda test den deltagit i, även mot apparater som kostar 4 - 10 ggr mer, och då skall man minnas att det skall MYCKET till innan den kommersiella HIFI-pressen vill utnämna en apparat för 1/4 av priset till vinnare i ett test, det kan ju kosta rätt mycket annonsörer... Till sist fick den även EISA-priset). 668 är helt fri från nonsens, medan PD-S06 är full av idiotlösningar som bara finns där för att marknadsexperter och ekonomer tror att de vet har man lurar köparna på bästa sätt.

Jag har läst många positiva tester om 668:an, men något så positivt som du beskriver har jag inte läst nånstans. Länka gärna eller hänvisa till någon tidning... 8)

Skulle fortfarande vara kul att få en hänvisning! :?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi