Vad är en kolbox?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Vad är en kolbox?

Inläggav paa » 2005-03-12 14:05

OK, jag vet vad föregångaren till OA6 är, men inte varför den heter kolbox. Är det någon som sett en kolbox? Dvs inte en högtalare, men nåt som ser ut som en högtalare som ser ut som en kolbox? Äsch...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-12 14:48

Jag tror att det faktiskt var nåt som de förvarade kol i (under gengastiden?) Fast jag vet ju inte.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2005-03-12 19:55

Helmers Hi Fi i Göteborg hade ett par begagnade "äkta" Carlsson Kolboxar till salu en gång. Imposanta konformade skapelser med avskuren topp där det satt ett galler har jag för mig. Ett flertal Carlssoninspirerade hemmabyggen från sjuttiotalet gick under namnet Kolboxen och många av oss har säkert börjat sitt hifiintresse just där... 8)

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-03-12 20:28

Carlson OA14 i mattsvart.... ser ju faktiskt ut som en kolbox o de var väl med den modellen uttrycken kom tror jag, så att kalla andra modeller från Carlsson för kolboxar som aldrig levererats i mattsvart e lite fel egentligen, eller..? 8)

Ett par står hemma hos min mor i.a.f. i just mattsvart.

mvh Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-03-12 20:54

OA-14 kom först 1973. Kolboxen konstruerades 20 år tidigare. Bilder på Kolboxen finns på www.carlssonplanet.com . Titta under rubriken Carlssonhistorien.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-03-12 20:57

Om högtalaren Kolboxen kan man läsa HÄR

En googling ger andra alternativ:

Kolbox = utrymme ombord i ångfartyg för förvaring av kol, som var avsett för fartygets framdrivande.

Sjöterm: Koj (bunk, rack); av holl. kooi, "inhägnad". Sjömannens sovplats kallas även "slaf" (jfr fylleslaf), "binge" och "bunke". Det sistnämnda efter engelska bunk, som egentligen var en kolbox. Vilket myntat de globalt gångbara orden bunkra, bunkers etc.

Sjöterm: Kolbunker(eng. coal-bunker) detsamma som kolbox, se Box Nordisk familjebok

Järnvägar: Boggien under baktank/kolbox är av samma typ som E10-lokens framboggie. Kolförrådet rymmer 4,2 ton, och vattenförrådet hela 15 m³. På SkJ körs loket dock med tomma sidotankar, baktankarnas rymd på 9,6 m³ räcker mer än väl. På detta vis sänks axeltrycket, och vi frestar banan mindre.

Svensk kolbox på auktion, pris 220:-

Bild

Hittar dock ingen som liknar Kolboxen, men namnet syftar på ett föremål där man förvarar kol.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-03-12 22:17

Timbre skrev: Ett flertal Carlssoninspirerade hemmabyggen från sjuttiotalet gick under namnet Kolboxen och många av oss har säkert börjat sitt hifiintresse just där... 8)

Förmodligen menar du popboxen.

En äkta kolbox har jag sett hemma hos en god vänn. Den såg i stora drag ut som högtalarditon, men volymiösare och en lucka högst upp, allt i koppar.
Märkligt att det inte går att hitta någon på sökportalerna.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-03-13 01:51

Kolboxen är ju den runda, popboxen är den form som carlsson hade i stort till Sonabs ras i konken.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2005-03-13 07:45

Precis, men dom andra kallades ofta för kolboxar vilket ju var en begreppsförvirring och jag trodde mig vara kolboxägare i många år tills jag råkade slinka in på Helmers Hi Fi. Inte samma informationsflöde som idag och man kunde bli överdrivet glad för ett produktblad... :D

Sladd

Inläggav Sladd » 2005-03-13 09:03

En hifinörds bekännelser:

Min första egna högtalare vilken det spelades mycket och högt med var en "popbox"...

,

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-03-13 10:53

Så här var det. Carlssons s k kolbox hette egentligen LOAS och uttyds Lund OrthoAcoustical System. Den hade formen av en kon med avkapad topp. Hela konstruktionen lutade lite utåt rummet. I toppen satt en uppåtriktad Philips 9710, det berömda bredbandselementet, under detta satt 4 st Peerless dikanthögtalare utåtriktade åt fyra håll. Längs ner i botten en Peerless bashögtalare. En förstärkare för basen var inbyggd i det hela. Formen liknade tydligen en kolbox, därav öknamnet.

Sen konstruerades en populärversion av denna, den s k popboxen. En fyrkantig låda med en 9710 uppåtriktad längst upp och fyra Peerlessdiskanter runt om denna, men nu riktade inåt mot varandra. Ritning publicerades i Radio och Televison, och många, många byggde dem. Jag med. Byggsatser fanns också.

I samma veva konstruerades OA6 typ I som hade samma bestyckning som kolboxen men var fyrkantig och därmed lättare att tillverka. Och sen kom OA5 som egentligen var en kommersiell variant av popboxen, kan man nog säga. Sonab alltså. Popoxen anser många låter bättre än OA5, som hade en del tillverkningsmässiga kompromisser.

Mer detaljer finns på carlssonplanet. En guldgruva.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-03-13 10:56

Ragnwald skrev:En äkta kolbox har jag sett hemma hos en god vänn. Den såg i stora drag ut som högtalarditon, men volymiösare och en lucka högst upp, allt i koppar.

Var skulle man ha sin fina kolbox? Om man eldade med koks i pannrummet fanns väl ingen motivation för en dyr kopparkittel som inte rymmer så jättemycket. Eldade man med kol eller koks i köksspisen eller kakelugnen, eller vad?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-13 11:20

Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-13 11:40

Ranefjord skrev:Bilder (av Besan) på kolboxen:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... =0&thold=0

Jösses, det måste ju vara en av de läckraste högtalarna ever made! 8O

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2005-03-13 11:44

Där har vi den... 8) Undrar vart Helmers exemplar tog vägen... :?:
Har för mig att dom t.o.m. hade fyra stycken.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-13 11:44

Snart får vi se en uppgradering hos Hotspur :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-13 11:50

Hm, Helmer är ju farsa till min äldste sons fd klasskamrat. Kanske att man skulle återuppta kontakten med denne rolige herre, av vem jag köpte min första CD-spelare för snart 20 år sedan (en Fisher)... Jag skulle definitivt vilja köpa ett par, i fint skick, att ha jämte mina RC-L och spela på vid special occasions... :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-13 12:01

:lol: Underbart Hotspur. Hoppas du får tag i par av denna klassiska Carlsson-konstruktion. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-13 12:11

:lol: Om jag nu får tag på ett par som funkar och som inte är för dyra (prisbild?) så skulle det vara kul med lite vintage-kringutrustning oxå, har ni några förslag? Har ju gott om plats i hyllan och det vore ju kul med en modern- och en klassisk anläggning... :wink:

Användarvisningsbild
Timbre

Inläggav Timbre » 2005-03-13 12:12

Med all reservation för att minnet spökar men jag har för mig att priset låg uppemot tiotusen och det var i början av åttiotalet. Finns det några prisuppgifter idag... :?:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-13 12:14

En vintage-anläggning måste nästan vara utrustad med någon av Auido Research äldre för- och slutteg. Tex. försteget SP3 kombinerat med D40. 8) Passar ju bra till Carlsson med hänsyn till att Stig ägde en rad olika ARC under sin karriär.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-03-13 12:16

paa skrev:Var skulle man ha sin fina kolbox? Om man eldade med koks i pannrummet fanns väl ingen motivation för en dyr kopparkittel som inte rymmer så jättemycket. Eldade man med kol eller koks i köksspisen eller kakelugnen, eller vad?

Kolboxen hade man i lägenheten. Den fanns främst i områden där man eldade med koks och inte hade kakelugnar utan mer kolkaminer (typ som i Skaune). Hade den strutformen som man ser på 'Kolboxen' med ett handtag upptill och ett på ryggen så man kunde hälla koksen i kaminen.

Lägger in direktbild:
Bild

Namnet är verkligen träffande.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-13 12:18

Passar ju bra till Carlsson med hänsyn till att Stig ägde en rad olika ARC under sin karriär.

ARC låter kul, men dyrt?! Äldre Quad kanske kunde passa oxå? Luxor?
Förresten så måste jag ju då oxå köpa en gammal vinylsvarv oxå! :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-03-13 12:36

Kolboxen har ju inbyggda slutsteg, ett för mellan/diskant och ett för basen.
Naturligtvis ska man försöka få tag i den tillhörande mycket speciella förförstärkaren från Lund. Men de funkar utmärkt med vilken god preamp som helst.

Dessutom får man inte glömma, att alla tidiga Carlssonhögtalare, konstruerades för att återge monoinspelningar (enl Stigs koncept), där en högtalare placerades centralt i rummet (intill en vägg).

Men det hindrade inte Fylkingen att spela med drösar av dessa högtalare, vid sina elektronmusikkoncerter.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-03-13 13:02

Som den som förmodligen är äldst på forumet så kan jag säga att Svante är på rätt spår. Carlsson´s högtalare "kolboxen" från slutet av 50-talet hade ju ett utseende som var lite konformat. På dom gamla gengasbilarna kunde också träkolsbehållaren se ut som en upp och nervänd kon så att kolet kunde glida ner automatiskt i brännaren. Ibland så måste föraren hoppa upp på brännaren för att röra om när det hade blivit stopp i matningen....då kunde det poffa till och då gällde det att inte vara ivägen för då kunde det gå illa. Nej det här är inte självupplevt men jag har hört detta berättas från tidigare generationer.
Jag har ett gammalt nummer av Ljudteknik från 1959 där man beskriver Lundhhögtalaren eller det vi kallar för kolboxen. Jag tror också att det finns en intervju med Carlsson själv.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-13 13:02

Om det inte går att få tag på en tillhörande pre så är det nog en Quad 11 som gäller. För stereo använder man lättast 2 försteg.
Leak har också mono pre som gäller.
Fanns nåt svenskt försteg med dubbelefternamn som gällde också tror jag.
Men engelskt är nog det som gäller. Har för mig att slutstegen är transformatorlösa så elementen är högohmiga. Kan nog vara svårt/omöjligt med reservdelar.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-03-13 13:28

Då de oftast (nästan alltid) säljs i par, duger det gott med en stereopreamp.
De som nämnts, eller någon gammal go Audio Reserch (hade Stig själv fö).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-03-13 14:59

Fast ska det vara riktig "vintage" är ju Audio Research för nya! Åtminstone 10-12 år skiljer från Carlssons Kolbox. De har väl heller aldrig haft något monoförsteg?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-13 16:07

Skall man ha en tidstypisk så skulle det nog vara en McIntosh eller Marantz eller Fisher eller HK om man måste titta på amerikanska grejor. Kanske nåt tysk skulle kunna funka också. men nja, inte en jänkare väl om det skall matcha tidstypiskt.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-03-13 17:09

Jag hörde kolboxar på Akademiska föreningen i Lund, dom satt monterade runt balkongen i stora salen om jag minns rätt. Ca 1965-66 var detta.

Jag minns också en fylkingen-konsert på Moderna Museet i Stockholm, kanske något senare. Dom hade ställt upp ett otal popboxar.

Dessa upplevelser är en av anledningarna till mitt HiFi-intresse, tillsammans med musikintresset försåss. Som design tycker jag kolboxen fortfarande är oöverträffad. Skulle vara kul att ha en klon med moderna element! Skulle passa bra med min Bruno Mathsson-lyssningsfåtölj.

Är Nagrania äldst? Hur gammal? Jag fyller 60 snart.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi