av Svante » 2010-05-22 08:41
Nu har jag bara min laptop att lyssna i, men om det är de skarpa s-ljuden du menar så är det inte alls säkert att det är kompression som ligger bakom det. Det duger med diskanthöjning för att det ska uppstå.
Kompression förresten, menar du dynamikreduktion eller snålkodning då? Youtubeklipp i allmänhet brukar vara ganska drabbade av snålkodning, och det ljudet brukar höras extra tydligt på högfrekventa ljud, det blir som ett gurglande billjud*.
Så, kanske är det en kombination av en mikrofon som diskanthöjer, lite för stor närhet till munnen så det blåser lite i miken och en codec som kodar lite för snålt? Vanlig kompression (=dynamikreduktion) tror jag spelar liten roll i det här fallet, om det finns någon alls.
*Egentligen har jag inte så stort hopp om att någon ska förstå vad jag menar med det, såna där ljudbeskrivande ord betyder så lätt så olika saker för olika människor
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.