Moderator: Redaktörer
celef skrev:jag tycker impulserna ser skadade ut, impulsen på referenskanalen bör se mycket renare ut i svansen och helt utan efterkrusningar
högtalarens impuls ser mer ut som reflexer tycker jag, och ligger inte alls i tid med referensen, har du verkligen stängt av alla ljudkortsfeatures?
som jag tror iö skriver så är inte detta jätteviktigt att ställa tidsfönsterstarten på exakt rätt ställe, men det ger ett mer lättläst resultat, därför kan du prova att sätta offseten till 0 istället så vi får se hela förloppet på impulsen från att den lämnar högtalaren tills registrering av mik

celef skrev:jag tycker impulserna ser skadade ut, impulsen på referenskanalen bör se mycket renare ut i svansen och helt utan efterkrusningar
högtalarens impuls ser mer ut som reflexer tycker jag, och ligger inte alls i tid med referensen, har du verkligen stängt av alla ljudkortsfeatures?
som jag tror iö skriver så är inte detta jätteviktigt att ställa tidsfönsterstarten på exakt rätt ställe, men det ger ett mer lättläst resultat, därför kan du prova att sätta offseten till 0 istället så vi får se hela förloppet på impulsen från att den lämnar högtalaren tills registrering av mik

LasseA skrev:Vad är hörbarhetsgränsen för "fasintegrering"?PerWaestberg skrev:Fasintegreringen är lite sämre, men under hörbarhetsgränsen.
celef skrev:skippa den där dosan, om du använder en hygglig transistorstärkare vid mätningarna så räcker det att loopbacka enbart ljudkortet på referenskanalen
ANY recorded music will reveal group delay errors if the errors are severe enough. Take the trivial example of a 24 hour delay between the highs and lows. The highs arrive normally but you have to wait until tomorrow to hear the lows. Would this be audible? I think so. Could we all hear it in an A/B test? YES.
The absolute audibility of group delay is not the question. If we make the delay severe enough anybody can hear it. The real question is what are the thresholds where group delay becomes "just audible". One of the most widely referenced reports of the audibility of group delay is:
Blauert and Laws report approximately the following thresholds for audibility:
Frequency Threshold of Audibility
8 kHz 2 msec
4 kHz 1.5 msec
2 kHz 1 msec
1 kHz 2 msec
500 Hz 3.2 msec

Flint skrev: Och hur kollar man att "fasintegreringen ligger under hörbarhetsgränsen"? Låter intressant rent definitionsmässigt.
R1T skrev:celef skrev:skippa den där dosan, om du använder en hygglig transistorstärkare vid mätningarna så räcker det att loopbacka enbart ljudkortet på referenskanalen
Jag har faktisk tänk tanken att göra så, men det är svårt att ändra på något när man är gammal![]()
Men jag skall testa det så får vi se hur det går.
Jag har ett Acurus A250 och mäter med för tillfället.
Mvh Åke
[/quote]PerWaestberg skrev:Celef, kul med respons. Anledningen till att delningsfrekvensen kryper nedåt när jag rätar upp kurvan, (Det jag har just nu (enligt ovan) ligger över 2000hz), är nog en effekt av vald filtertyp, kanske man kan säga. Jag utgår ju från använt filter med justeringar, annars skulle man nog kanske få börja om på ett helt nytt filter om man vill undvika det.
Det där med hörbarhetsgräns i samband med fas, är ju något både du och Flint kan definitionsmässigt kan uttrycka bättre än mig. Vet inte riktigt hur jag skall formulera mig. Men är ju kanske mest hörbart runt 100 - 200hz brukar man väl generellt prata om. Och ur fas har väl alla hört någon gång hur det låter, men kanske inte vet när det inträffar tidsmässigt.
Tillägg:ANY recorded music will reveal group delay errors if the errors are severe enough. Take the trivial example of a 24 hour delay between the highs and lows. The highs arrive normally but you have to wait until tomorrow to hear the lows. Would this be audible? I think so. Could we all hear it in an A/B test? YES.
The absolute audibility of group delay is not the question. If we make the delay severe enough anybody can hear it. The real question is what are the thresholds where group delay becomes "just audible". One of the most widely referenced reports of the audibility of group delay is:
Blauert and Laws report approximately the following thresholds for audibility:
Frequency Threshold of Audibility
8 kHz 2 msec
4 kHz 1.5 msec
2 kHz 1 msec
1 kHz 2 msec
500 Hz 3.2 msec
Jag använde följande graf som gränsvärde, där jag s.a.s. tänkte mig en förlängning av gränsvärdet i förhållande till stigande frekvens. Oavsett fel eller inte?
Ok jag släpper uttrycket i fortsättningen, och minimerar mig i uttryck till vad jag har kunskap om. Lär bli ganska så lite med text i fortsättningen alltså.
celef skrev:R1T skrev:celef skrev:skippa den där dosan, om du använder en hygglig transistorstärkare vid mätningarna så räcker det att loopbacka enbart ljudkortet på referenskanalen
Jag har faktisk tänk tanken att göra så, men det är svårt att ändra på något när man är gammal![]()
Mvh Åke
ja prova det, och hur ser kalibreringarna ut?
din stärkare behöver nog inga kompenseringar alls
PerWaestberg skrev:Celef jag skrev så av den anledningen att Flint pressade mig lite. Med rätta då jag svängde mig med uttryck som inte har någon, skall vi säga relevans.
R1T skrev:celef skrev:R1T skrev:celef skrev:skippa den där dosan, om du använder en hygglig transistorstärkare vid mätningarna så räcker det att loopbacka enbart ljudkortet på referenskanalen
Mvh Åke
Jag var tvungen att testa loopback på en gång. Nu tycker jag att pulsen ser mycket bättre utMen vad hände med fasen
![]()
Mätningen är på mina pK
Mvh Åke
celef skrev:R1T skrev:celef skrev:R1T skrev:celef skrev:skippa den där dosan, om du använder en hygglig transistorstärkare vid mätningarna så räcker det att loopbacka enbart ljudkortet på referenskanalen
Mvh Åke
Jag var tvungen att testa loopback på en gång. Nu tycker jag att pulsen ser mycket bättre utMen vad hände med fasen
![]()
Mätningen är på mina pK
Mvh Åke
så där ja, nu behöver du bara tillföra offset, avståndet mellan mik och högtalare, så blir fasen lättläst igen
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster