När jag jämför hur det låter live och hemma (hos mig eller andra) så tycker jag att övre mellanregister/diskanten nästan alltid är klart överdrivna hemma.
Vad kan det bero på?
Moderator: Redaktörer
shifts skrev:Kortare lyssningsavstånd ger mer rumsreflektioner, plus diskanthöjda
inspelningar? Det är vad jag tror i alla fall.
shifts skrev:Kortare lyssningsavstånd ger mer rumsreflektioner, plus diskanthöjda inspelningar? Det är vad jag tror i alla fall.
celef skrev:shifts skrev:Kortare lyssningsavstånd ger mer rumsreflektioner, plus diskanthöjda
inspelningar? Det är vad jag tror i alla fall.
jag tror inte det är kort lyssningsavstånd som ger mer rumsreflexer, jag tror dessa mer beror på "kort" avstånd till reflekterande ytor
Bill50x skrev:shifts skrev:Kortare lyssningsavstånd ger mer rumsreflektioner, plus diskanthöjda inspelningar? Det är vad jag tror i alla fall.
Av någon anledning förväxlar många diskantrikt ljud med klart, vilket ju inte alls är samma sak. Och när man spelar in så vill man gärna ha "klart" ljud och det skaffar man med mikrofonplaceringar, eq osv. Å så gör man det på varje kanal för sig och när man sedan mixar ihop alltsammans blir resultatet därefter. För att vara på den säkra sidan gör man sedan en slutmastring så att varje uns av illusorisk verklighet försvinner.
/ B
shifts skrev:celef skrev:shifts skrev:Kortare lyssningsavstånd ger mer rumsreflektioner, plus diskanthöjda
inspelningar? Det är vad jag tror i alla fall.
jag tror inte det är kort lyssningsavstånd som ger mer rumsreflexer, jag tror dessa mer beror på "kort" avstånd till reflekterande ytor
Jag tänkte nog att alla vägg- och takytor är närmare i ditt lyssningsrum än i
konsertlokalen.
celef skrev:det är så det ligger till, har du taskig nivå i diskanten har du inget "klart" ljud
Bill50x skrev:Lyssnar man mycket på live-musik, och även akustisk sådan, så förstår man vad jag menar.
Bill50x skrev:celef skrev:det är så det ligger till, har du taskig nivå i diskanten har du inget "klart" ljud
En felsyn, enligt mig. Har du rätt nivå i diskanten men ändå inget klart ljud så är det något annat fel. Då hjälper det inte att vrida upp diskanten. Det kanske upplevs klarare och mer detaljrikt men det är bara en chimär. Det enda du fått är en diskant med högre nivå.
Lyssnar man mycket på live-musik, och även akustisk sådan, så förstår man vad jag menar. Lyssnar man på dagens musikproduktioner så frissslar och frasslar det mest hela tiden. Det verkar som allt spelas in med presens och hissad diskant. Som att använda smaklösa ingredienser i mat och dölja ("förbättra") det med salt.
Men mycket av det trista hissade ljudet kommer nog ifrån komprimeringen och limiteringen. Det finns liksom ingen "luft" någonstans utan allt låter lika högt.
/ B
shifts skrev:Kortare lyssningsavstånd ger mer rumsreflektioner, plus diskanthöjda
inspelningar? Det är vad jag tror i alla fall.
petersteindl skrev:Ja, s-ljud i kombination med hur hörseln uppfattar ljud är lite förrädiskt.
Det är nämligen en uppgift att kombinera spektrum som är en fysikalisk storhet med klangförg d v s timbre som är en upplevd storhet.
För att få en korrelation mellan dessa båda världar så måste man införa en förändring av den fysikaliska storheten och därefter lyssna om det motsvaras av den hörda storheten.
Man kan alltså höra att s-ljud låter ljust och vasst och skarpt och starkt och obehagligt och strävt d v s rått, grovt, oslipat (det kallas för roughness).
Nu kan man spektrumanalysera s-ljuden och jag tror att dess frekvensområde är dominant mellan 8 kHz och 12 kHz. Till skillnad från vokaler eller instrument som har harmoniska toner så är s-ljud mer att betraktas som vanligt brus som gått genom ett bandpassfilter, precis som f-ljud eller sch-ljud, fast det är olika frekvens inställt på bandpassfiltrena. Dessa ljud alstras långt fram i munnen och ens kropps resonanslåda är inte med. Motsatsen är mmmmMan behöver inte ens öppna munnen för att säga mmm, det fixar resonanslådan liksom.
![]()
Ok, i detta fall kan vi konstatera att frekvenserna kring 8 kHz inte låter som önskat. Nu skall felet åtgärdas. Då är det lätt att tro att felet ligger vid 8-12 kHz, men oftast är det inte så. Det är nämligen så att just dessa egenskaper hos timbre är inte på grund av spektrat i sig själv, utan snarast i den envelopp som spektrat ligger i. Och då är det tonerna runt omkring d v s strax före och strax efter s-ljuden som ger enveloppen och det är snarast grundtonerna som finns i orden där s-ljud ingår. Dessa hörda egenskaper d v s timbre eller klangfärg är nämligen som funktion av envelopp. Det betyder att mätförfarandet för att göra spektrumanalysen på bör ske inom en envelopp istället för att endast mäta de enskilda högfrekventa tonerna. Det är så att säga enveloppens frekvensgång som ger det dominanta upphovet till timbre. Och egenskaper som ljust och vasst och skarpt och starkt och obehagligt och strävt d v s rått, grovt, oslipat är timbre
Då blir det lättare att förstå att det faktiskt är fullt möjligt och i de flesta fall även fullt troligt att förändra timbre gör man med att frekvensoptimera i grundtonsområdet, eller med att förändra de lägre frekvenserna så att enveloppen av tonerna blir rätt.
Man kan alltså gå från ljust till mörkare och från vasst till slött och från skarpt till långsamt (dovt) och från starkt till svagt och från obehagligt till behagligt och från strävt till jämnt (smooth) på s-ljud utan att förändra själva dess spektrum vid 8-12 kHz![]()
![]()
Det gäller att ha kontroll på enveloppen och det kan man, beroende på vad som man anser vara problemet, åstadkomma med åtgärder vid lägre frekvens d v s kring 200 till 300 Hz eller kring 400 Hz till 1 kHz.
Man letar alltså inte där lampan lyser utan där man tappat frekvenserna. Det är lätt att döma ut diskanter på grund av skarpt ljud, men oftast är det inte rätt att döma ut diskanter på grund av skarpt ljud. Det kan bli så att skärpan i ljudet kan bli den fördel i upplösning som man vill ha då man fixat felen i mellanregistret eller felen i nivåmatchning mellan mellanregister/bas och diskanten. Med högtalare tillkommer det faktum att problemet är tredimensionellt d v s man måste ta hänsyn till alla riktningar och väga dessa mot varandra.
MvH
Peter
Bill50x skrev:celef skrev:det är så det ligger till, har du taskig nivå i diskanten har du inget "klart" ljud
En felsyn, enligt mig. Har du rätt nivå i diskanten men ändå inget klart ljud så är det något annat fel. . . .
/ B
petersteindl skrev:shifts skrev:Kortare lyssningsavstånd ger mer rumsreflektioner, plus diskanthöjda
inspelningar? Det är vad jag tror i alla fall.
Det är snarast tvärtom. Kortare lyssningsavstånd i ett rum ger mindre rumsreflexer och mer direktljud d v s andelen direktljud i förhållande till reflekterat ljud ökar ju kortare lyssningsavståndet är.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster