Moderator: Redaktörer
Jag brukar inte kunna särskillja så eftersom basen har stor påverkan på helhetsbilden.meanmachine skrev:Jag talar inte om djupe i basen utan som soundet
Intressant, man kan verkligen få olika bild av högtalaremeanmachine skrev: ino låter lite laid back med förlåtande topp och ja väldigt likt overall som måna av linns högtalare.
meanmachine skrev:Jag har efter senaste lyssingen på Pi60 inte lämnat tanken att jag tycker att Ino är otroligt ljudlika med Linn. Samma ljudsignum och spelstil är jag ensam om detta?
Tengil skrev:meanmachine skrev:Jag har efter senaste lyssingen på Pi60 inte lämnat tanken att jag tycker att Ino är otroligt ljudlika med Linn. Samma ljudsignum och spelstil är jag ensam om detta?
Att du orkar starta dess trådar om Ino hela tiden, är det inte bättre att du kanaliser din energi på högtalare och apparater som du gillar istället.
Att du inte gillar Ino, eller tycker att det minsann finns minst lika bra högtalare eller bättre till samma pris, dyrare eller billigare, har nog inte heller undgått någon. Bollen är så att säga inne.
m_persson79 skrev:Jag har inte heller hört någon högtalare från Linn som imponerat vs. vad dom kostar. Bara Linn Classik-enheten (nåja, kanske inte till priset nu i efterhand..). Men då var det ju högtalarna (DIY) som jag lyssnade på och det var ju dom som impade (+rum såklart) men Classik gjorde definitivt inte bort sig så att säga.
Vad Linn har med hobbytillverkaren Ino att göra förstår nog ingen annan än trådskaparen. Ingen annan tycks höra några direkta likheter.
celef skrev:det finns fler å det var bara det jag ville ha sagt då du trodde att mm var ensam
meanmachine skrev:Intressant. När man ger seriösa omdömen så kallas man både döv och dum. Jag kan inte abdikera så ni kan korsfästa mig om ni vill.
Moment-23 skrev:Sedan får du förklara för mig vad du menar med förlåtande diskant. Menar du en diskant som inte låter apa även om inspelningen inte är tiptop?
Då är det väl bara bra, eller?
Motsatsen, en icke förlåtande diskant skulle alltså låta apa på dåliga inspelningar?
Det är väl inte bra?
Men vad är det som säger att en icke förlåtande diskant skulle låta bättre än en förlåtande på bra inspelningar?
Om du tar mitt inlägg som ironi så är det inte det.meanmachine skrev:Intressant. När man ger seriösa omdömen så kallas man både döv och dum. Jag kan inte abdikera så ni kan korsfästa mig om ni vill.
niklas skrev:Moment-23 skrev:Sedan får du förklara för mig vad du menar med förlåtande diskant. Menar du en diskant som inte låter apa även om inspelningen inte är tiptop?
Då är det väl bara bra, eller?
Motsatsen, en icke förlåtande diskant skulle alltså låta apa på dåliga inspelningar?
Det är väl inte bra?
Men vad är det som säger att en icke förlåtande diskant skulle låta bättre än en förlåtande på bra inspelningar?
Om man vill ha en monitor med så hög transparens som möjligt? Då tycker jag pi60-familjen är ett utmärkt val med sin "icke förlåtande diskant".
ivor-isobarik skrev:Tänk så supersmidigt med en Linn Classik och ett par piP...
Alexi skrev:Jag har bara hört Linn på mässor och då har de inte kunnat leverera något "Sound" alls, mässans sämsta ljud. Men jag hörde heller ingen utrycka att de tyckte det lät bra. Sen har jag en gång hört Linn i butiken de hade på Östermalm, men inte heller där lät det bra. Med detta inte sagt att deras högtalare inte skulle kunna låta bra i ett hem.
Men anser inte Linn att högtalaren är den minst viktiga komponenten i kedjan "source first"![]()
Min slutsats:
- Distributören kan inte dema produktens bästa egenskaper.
- Tillverkaren prioriterar inte kvalitén på högtalare.
Inte direkt de bästa förutsättningarna för att Linn skulle tillverka världens bästa högtalare i sin prisklass.
_Fredrik_ skrev:Jag håller dock inte med om att nåt från Ino skulle vara förlåtande, avrullad topp, låter helt befängt, det är snarare tvärt om. Jag skulle vilka säga en aning tiltat åt det ljusa hållet med start från typ 5 khz. Jag har precis sålt Ino i14 för att det låter ganska illa med den mesta musiken, hemma hos mig och hos andra jag hört. Bättre än det mesta förvisso, men jag tycker det verkar som om dom måste ha äckligt bra akustiska förutsättningar för att man ska palla med dom en längre tid med annat än skivor, förlåt fonogram, från Stockfish Recordings. Jag tycker inte dom funkar i ett normalt ombonat vardagsrum med rekommenderad dämpning bakom. Man måste göra mer.
Moment-23 skrev:Jag håller inte med.
Linns högtalare går inte i närheten lika djupt som Ino audios.
piP går tex djupare än majik 140 som har mer än dubbla lådvolymen men som trots detta bara går ner till 55hz.
]Majik 140 har ännu mindre att sätta emot pi-60 trots 2k diskanten.
Nästa steg är accurate som bottnar på 49hz och har 3k diskant. Den högtalaren är större än pi-60 men kommer inte i närheten i baskapacitet. Dock är dess diskant rätt bra, men jag föredrar den i pi-60.
Linn rekommenderar dessutom ingen invinkling eller absorbtion bakom högtalarna. Att dessa med de skillnader jag redovisat skulle låta lika har jag svårt att förstå. Jag tycker de låter väldigt olika.[/quote
_Fredrik_ skrev:Jag hörde linn på mässan på Sheraton, jag tyckte det lät skitbra, inga konstigheter liksom. Jag kan förstå liknelsen mellan ino och Linn.
Jag håller dock inte med om att nåt från Ino skulle vara förlåtande, avrullad topp, låter helt befängt, det är snarare tvärt om. Jag skulle vilka säga en aning tiltat åt det ljusa hållet med start från typ 5 khz. Jag har precis sålt Ino i14 för att det låter ganska illa med den mesta musiken, hemma hos mig och hos andra jag hört. Bättre än det mesta förvisso, men jag tycker det verkar som om dom måste ha äckligt bra akustiska förutsättningar för att man ska palla med dom en längre tid med annat än skivor, förlåt fonogram, från Stockfish Recordings. Jag tycker inte dom funkar i ett normalt ombonat vardagsrum med rekommenderad dämpning bakom. Man måste göra mer.
Bill50x skrev:_Fredrik_ skrev:Jag håller dock inte med om att nåt från Ino skulle vara förlåtande, avrullad topp, låter helt befängt, det är snarare tvärt om. Jag skulle vilka säga en aning tiltat åt det ljusa hållet med start från typ 5 khz. Jag har precis sålt Ino i14 för att det låter ganska illa med den mesta musiken, hemma hos mig och hos andra jag hört. Bättre än det mesta förvisso, men jag tycker det verkar som om dom måste ha äckligt bra akustiska förutsättningar för att man ska palla med dom en längre tid med annat än skivor, förlåt fonogram, från Stockfish Recordings. Jag tycker inte dom funkar i ett normalt ombonat vardagsrum med rekommenderad dämpning bakom. Man måste göra mer.
Jag har bara lyssnat på piP och pi60 (ja, plus Lindroos system som jag inte vet vad det innehåller) och inte är dom speciellt krävande på programmaterialet. Inte behöver man sitta och lyssna på audiofilutgåvor precis. Däremot tycker jag piP och pi60 låter lite för dämpade (inte i översta diskanten), saknar liv, när rummet dämpas så hårt som det gärna blir om man följer rekommendationerna. Men det är en subjektiv preferens, jag vill ha med lite av det egna rummet också för att gilla klangen.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster