Ino = Linn ?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Ino = Linn ?

Inläggav meanmachine » 2010-06-14 08:41

Jag har efter senaste lyssingen på Pi60 inte lämnat tanken att jag tycker att Ino är otroligt ljudlika med Linn. Samma ljudsignum och spelstil är jag ensam om detta?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-14 09:09

nej, det finns en till
Bikinitider

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-06-14 09:27

Jo nu har Linn ett annat sound på sina högtalare. Jag skulle gladeligen köpt ett par om dom inte tog så fördömt bra betalat för dom! Snygga är dom också :)

Tidigare/äldre generationers linnhögtalare som jag hört spelade med ett annat signum, nu är jag ingen expert på Linns burkar men konstaterar att dom låter annars numera. I positiva ordalag. En polare äger ett par Majik 140 och dom är nästa prisvärda! Kostar runt 22.500:-
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-06-14 11:11

Jag håller inte med.
Linns högtalare går inte i närheten lika djupt som Ino audios.
piP går tex djupare än majik 140 som har mer än dubbla lådvolymen men som trots detta bara går ner till 55hz.

Majik 140 har ännu mindre att sätta emot pi-60 trots 2k diskanten.

Nästa steg är accurate som bottnar på 49hz och har 3k diskant. Den högtalaren är större än pi-60 men kommer inte i närheten i baskapacitet. Dock är dess diskant rätt bra, men jag föredrar den i pi-60.

Linn rekommenderar dessutom ingen invinkling eller absorbtion bakom högtalarna. Att dessa med de skillnader jag redovisat skulle låta lika har jag svårt att förstå. Jag tycker de låter väldigt olika.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-14 11:56

Jag talar inte om djupe i basen utan som soundet. ino låter lite laid back med förlåtande topp och ja väldigt likt overall som måna av linns högtalare.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-06-14 14:58

meanmachine skrev:Jag talar inte om djupe i basen utan som soundet
Jag brukar inte kunna särskillja så eftersom basen har stor påverkan på helhetsbilden.

meanmachine skrev: ino låter lite laid back med förlåtande topp och ja väldigt likt overall som måna av linns högtalare.
Intressant, man kan verkligen få olika bild av högtalare :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-06-14 15:47

Mina pi60 tycker jag delar väldigt mycket med de Dynaudio jag hade tidigare. Alla fina egenskaper.

Det bästa är de låter naturligt, transparent och alldrig vasst även på skitinspeningar. Väldigt fint artikulerad bas, man hör verkligen alla basgångar utan att de grötar ihop, samma som Dynaudiona.

Användarvisningsbild
Tengil

Re: Ino = Linn ?

Inläggav Tengil » 2010-06-14 17:52

meanmachine skrev:Jag har efter senaste lyssingen på Pi60 inte lämnat tanken att jag tycker att Ino är otroligt ljudlika med Linn. Samma ljudsignum och spelstil är jag ensam om detta?

Att du orkar starta dess trådar om Ino hela tiden, är det inte bättre att du kanaliser din energi på högtalare och apparater som du gillar istället.

Att du inte gillar Ino, eller tycker att det minsann finns minst lika bra högtalare eller bättre till samma pris, dyrare eller billigare, har nog inte heller undgått någon. Bollen är så att säga inne.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Re: Ino = Linn ?

Inläggav meanmachine » 2010-06-14 18:21

Tengil skrev:
meanmachine skrev:Jag har efter senaste lyssingen på Pi60 inte lämnat tanken att jag tycker att Ino är otroligt ljudlika med Linn. Samma ljudsignum och spelstil är jag ensam om detta?

Att du orkar starta dess trådar om Ino hela tiden, är det inte bättre att du kanaliser din energi på högtalare och apparater som du gillar istället.

Att du inte gillar Ino, eller tycker att det minsann finns minst lika bra högtalare eller bättre till samma pris, dyrare eller billigare, har nog inte heller undgått någon. Bollen är så att säga inne.

Sluta fjanta dig. Jag gillar ju Linn gör inte du det? Jäkligt bra grejer men med sitt sound, det rätta, så klart men ändock bra. Jag känner likheter och vill förmedla detta är det emot policy?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-06-14 19:44

Jag har bara hört Linn på mässor och då har de inte kunnat leverera något "Sound" alls, mässans sämsta ljud. Men jag hörde heller ingen utrycka att de tyckte det lät bra. Sen har jag en gång hört Linn i butiken de hade på Östermalm, men inte heller där lät det bra. Med detta inte sagt att deras högtalare inte skulle kunna låta bra i ett hem.

Men anser inte Linn att högtalaren är den minst viktiga komponenten i kedjan "source first" :?:

Min slutsats:
- Distributören kan inte dema produktens bästa egenskaper.
- Tillverkaren prioriterar inte kvalitén på högtalare.

Inte direkt de bästa förutsättningarna för att Linn skulle tillverka världens bästa högtalare i sin prisklass.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-06-14 20:19

Jag har inte heller hört någon högtalare från Linn som imponerat vs. vad dom kostar. Bara Linn Classik-enheten (nåja, kanske inte till priset nu i efterhand..). Men då var det ju högtalarna (DIY) som jag lyssnade på och det var ju dom som impade (+rum såklart) men Classik gjorde definitivt inte bort sig så att säga.

Vad Linn har med hobbytillverkaren Ino att göra förstår nog ingen annan än trådskaparen. Ingen annan tycks höra några direkta likheter.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-14 21:25

m_persson79 skrev:Jag har inte heller hört någon högtalare från Linn som imponerat vs. vad dom kostar. Bara Linn Classik-enheten (nåja, kanske inte till priset nu i efterhand..). Men då var det ju högtalarna (DIY) som jag lyssnade på och det var ju dom som impade (+rum såklart) men Classik gjorde definitivt inte bort sig så att säga.

Vad Linn har med hobbytillverkaren Ino att göra förstår nog ingen annan än trådskaparen. Ingen annan tycks höra några direkta likheter.

jorå, mm är inte ensam
Bikinitider

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-06-14 21:41

Finns tydligen en till? Berätta.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-14 21:54

det finns fler å det var bara det jag ville ha sagt då du trodde att mm var ensam
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-06-14 22:02

Jag har inte jämfört Ino med Linn, sida vid sida. Men mitt minne säger mig inte att de är direkt lika i ljudkaraktären. Å andra sidan, ju bättre två olika högtalare blir, ju mer lika varandra kommer de låta. När högtalarna är perfekta låter de likadant.

Jag håller däremot med om att Linn-högtalarna är för dyra för sin prestanda men jämfört med vad elektroniken kostar är de snarast billiga... Bara motordriften till en LP:12a kostar mer än ett par riktigt hyggliga högtalare från Linn.

/ B

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-06-14 22:11

celef skrev:det finns fler å det var bara det jag ville ha sagt då du trodde att mm var ensam

Vilken modell syftar du på som konkurrerar? Jag som tänker bl.a. Larsen, är intresserad för riktigt bra välljud i samma prisklass som piP (10.000 kr-isch). Innan dyrare Ino, där har jag inte hört konkurrenter ens i närheten. Men så är det ju en hobbytillverkare som slipper retail & sånt. Då finns Guru.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-06-14 23:15

Jag tror inte mm är ensam heller. Finns massor som inte hör skillnad på högtalare te x ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-14 23:57

Intressant. När man ger seriösa omdömen så kallas man både döv och dum. Jag kan inte abdikera så ni kan korsfästa mig om ni vill.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-06-15 00:27

meanmachine skrev:Intressant. När man ger seriösa omdömen så kallas man både döv och dum. Jag kan inte abdikera så ni kan korsfästa mig om ni vill.

Ingen som vill korsfärsta dig. Då går vi ju miste om alla intressanta shootouts och alla pinuppbilder på förstärkare och högtalare som du berikat oss med :)

Men jag står fast vid mitt omdömme. Jag har vid samma lyssningtillfälle och i samma rum lyssnat på pip, linn komponent, majik 140, accurate 242 och klimax och jag tyckte inte att linnhögtalarna lät som pip.

Sedan får du förklara för mig vad du menar med förlåtande diskant. Menar du en diskant som inte låter apa även om inspelningen inte är tiptop?
Då är det väl bara bra, eller?
Motsatsen, en icke förlåtande diskant skulle alltså låta apa på dåliga inspelningar?
Det är väl inte bra?
Men vad är det som säger att en icke förlåtande diskant skulle låta bättre än en förlåtande på bra inspelningar?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-06-15 01:20

Moment-23 skrev:Sedan får du förklara för mig vad du menar med förlåtande diskant. Menar du en diskant som inte låter apa även om inspelningen inte är tiptop?
Motsatsen, en icke förlåtande diskant skulle alltså låta apa på dåliga inspelningar?
Det är väl inte bra?
Men vad är det som säger att en icke förlåtande diskant skulle låta bättre än en förlåtande på bra inspelningar?

Om man vill ha en monitor med så hög transparens som möjligt? Då tycker jag pi60-familjen är ett utmärkt val med sin "icke förlåtande diskant".

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-06-15 02:57

Hmm,läsglasögonen på,rättar till tangentbordet,tar spjärn för att vig som en katt kasta mig ut i debatten!

Gillar ju Linnprylar som alla kanske vet vid det här laget. Tycker om skäggige farbroderns skapelser likaså. Har spelat på piP arna i princip varenda dag sedan jag fick dem och haft stor behållning av de små liven. Jag blev ju själv så positivt överraskad av burkarna att jag bara var tvungen att ha ett par. Man samlar på sig för mycket.. Det hette "som datorhögtalare hemma i bostadsrätten,för att avlasta Linnhögtalarna där" Jag samlar på gamla fina Linn LK lådor för att få ihop ett aktivt paket med Kaber,säkert det heller inte någon nyhet. Samlandet och sökande var ett mycket trevligt sätt att njuta av livet på. För att åka aktivt med Kaber så behöver man sex kanaler och delningsfilter. Naturligtvis kablage och så vidare. Jakten tog tid,fler hade upptäckt hur suveräna Linnhögtalarna var, för att inte nämna slutstegen (Schyssss)rara cigarrer växer inte på träd,fick till sist börja annonsera efter defekta exemplar och göra total översyn till en vana på samtliga steg,nu växte kärleken till det alldeles utomordentligt underbara Skotska märket till nästa nivå. Fritidshuset började bli nästan klart och intresset för det där sista detaljerna började som för så många andra att tryta. Började audiofila mig i stället och tog ner systemet till stugan. Insåg att det spelade fan så bra med Kaber utan aktiva filter. Som musikälskare och även estet så började jag dra mig för att släpa in en hel kilometer med kablage,staplar med slutsteg,och allt annat vidhängade som under sökfasen av grejor bara tedde sig vackert och exotiskt. Bara Linnloggan var ju en en sexsymbol snudd på..

Så kom jag i kontakt med vänner med droger,dessa "kranar" som polisen kallar dem höll till i källarlokaler där piP röken låg tung eller i trähus från femtiotalet med tretexskivor och bokhyllor som smygakustiska åtgärder. Här kunde man under lättare påverkan få lyssna till både Carlsonburkar,Bremen avarter och en förkrympt högtalare som någon skäggig tomte kokat ihop i någon källare i Hufvudstaden. Döm om min förvåning när det visade sig att det sistnämnda högtalarparet uppfyllde en av självaste Ivor upplärd rättrådig Linnists grundläggande kriterier för vad välljud anbelangar.

Det var tajt,svängigt,hade en tajming som fick knepig musik att uppfattas trevlig och okomplicerad. Det spelade som från mina Kaber! Inte behövdes det vara en massa slutsteg och filter heller,nej bara lättillgängliga grejor till överkomliga pengar.

Sedan dess har jag haft dåligt samvete för mina kära Kaber som faktist i mina öron spelar bättre än piP.

En Linnvän från södra regionen med rötter här uppe kommer hem över sommaren och lovat komma på besök. Jag kände mig tvungen att rigga systemet. Nu står Kaber ånyo på plats och piP i garaget. Redan passivt så spelar de bättre än de små raringarna. Det behövdes bara ett par takter så hördes det. Men redan efter lika många takter till kom Linndjävulen över mig. Ni vet den där som säger att du aldrig kan vara riktigt nöjd. Jag spelar med ett par EKK,jag upplever att det låter sämre med dem än med mina lakritsremmar. Nu kan jag emellertid inte testa om det stämmer enär jag inte har tillräckligt långa kablar och därtill flyttat alla vackra lådor till ena hörnet med för korta kablar till följd. jag kan inte heller aktivera med mindre än en resa till Clas Ohlsson eller ännu värre Takt & Ton med avbetalningsplan på kablaget på två år.
Dessutom borde jag uppgradera diskanterna,de har jag redan i en kartong men de ska ju lödas dit också,med det rätta framlyssnade tennet och vid rätt temperatur för bästa vädning. Sedan bör jag lägga lödningarna i en låda ett par månader tills de åldrats lämpligt också.
När detta är klart så ska elementen momentdras,kontakter vändas rätt,fiterkorten ska placeras på därför avsedd plats,det vill säga i en tunebox,givetvis med en uppgraderad slimline nätdel. Interconnecterna från Linn ska kopplas samman till en väv av kablar,högtalarelementen måste lödas förbi delningsfiltren och nya "aktivatorkittet" ska monteras dit. Sedan måste man lyssna fram och tillbaks,tunedema om högtalarna som efteråt får ett mer "utsträckt" ljud och som givetvis inte trivs på sitt gamla ställe.

Kaber är bättre,framför allt så gillar jag att spela högt,utan basmoduler,piP skiter bokstavligt talat ner sig om jag spelar på samma nivåer som Kaber sjunger både högt och vackert. Småttingarna går djupare men de kackar ner sig när jag har som roligast. Det sker oftast utan förvarning också...

Jag har definitivt plats för bägge och med ett par 60 så kanske jag varit tvungen att säga att de spelar bättre än Kaber. Ino och Linn kanske inte låter likadant men båda har någonting jag gillar. Med Ino blir det mer okomplicerat medan det ofta blir både kostsamt och "inte så bara" med Linn.

Ino verkar också lyfta med bättre grejor och noggrann installation men i vart fall jag blir oftast nöjd innan jag nått hela vägen fram. Med Linn funderar man hela tiden vad man kan göra mer eller om man kanske skulle tunedema lite till,de är känsligt nåt hemskt!

Tror att vi börja komma fram till att Linn och INO trivs väldigt bra tillsammans i alla fall. Enklaste och till pengen mest välljudande jag ställt upp var en Linn Lk85,Wakonda,Karik III,spelade något sanslöst! Tänk så supersmidigt med en Linn Classik och ett par piP...

Mini surround varianten(piP+Mupps Linn Classik Movie)

Ps: Hur går det med min Classik Movie uppe i Luleå Stefan? P I K ! ! ! ! !
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-06-15 07:20

meanmachine skrev:Intressant. När man ger seriösa omdömen så kallas man både döv och dum. Jag kan inte abdikera så ni kan korsfästa mig om ni vill.
Om du tar mitt inlägg som ironi så är det inte det.

Det finns massor med människor som inte refekterar över vilka högtalare som används - och inte bryr sig.

Menar du förresten att de som har andra erfarenheter än dig ger omdömen eller respons som är mindre seriösa än dina?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-06-15 07:21

niklas skrev:
Moment-23 skrev:Sedan får du förklara för mig vad du menar med förlåtande diskant. Menar du en diskant som inte låter apa även om inspelningen inte är tiptop?
Det är väl inte bra?

Om man vill ha en monitor med så hög transparens som möjligt? Då tycker jag pi60-familjen är ett utmärkt val med sin "icke förlåtande diskant".

MM menade dock att pi-60 hade förlåtande diskant.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-06-15 07:27

ivor-isobarik skrev:Tänk så supersmidigt med en Linn Classik och ett par piP...

Medhålles :)
Tror det är en perfekt matchning.
Classik Music är ju tokprisvärd, går att hitta för 7-8k begagnad.
Såväl radion som hörlursutgången håller riktigt bra klass.
Var inne på ljudmakarn i stockholm för några år sedan när jag hade en classik och kollade på hörlursförstärkare. Men de var inte intresserade av att sälja någon sådan till mig. De tyckte att den i classiken var tillräckligt bra. Spar pengarna eller lägg dem på bättre hörlurar var deras förslag. Respekt till den butiken för det :-)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-06-15 10:13

Alexi skrev:Jag har bara hört Linn på mässor och då har de inte kunnat leverera något "Sound" alls, mässans sämsta ljud. Men jag hörde heller ingen utrycka att de tyckte det lät bra. Sen har jag en gång hört Linn i butiken de hade på Östermalm, men inte heller där lät det bra. Med detta inte sagt att deras högtalare inte skulle kunna låta bra i ett hem.

Men anser inte Linn att högtalaren är den minst viktiga komponenten i kedjan "source first" :?:

Min slutsats:
- Distributören kan inte dema produktens bästa egenskaper.
- Tillverkaren prioriterar inte kvalitén på högtalare.

Inte direkt de bästa förutsättningarna för att Linn skulle tillverka världens bästa högtalare i sin prisklass.

Precis så vill jag ha högtalare! :) Hur det kan bli "mässans sämsta ljud" övergår mitt förstånd. :wink:

(min fetning)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-06-15 12:14

Jag hörde linn på mässan på Sheraton, jag tyckte det lät skitbra, inga konstigheter liksom. Jag kan förstå liknelsen mellan ino och Linn.

Jag håller dock inte med om att nåt från Ino skulle vara förlåtande, avrullad topp, låter helt befängt, det är snarare tvärt om. Jag skulle vilka säga en aning tiltat åt det ljusa hållet med start från typ 5 khz. Jag har precis sålt Ino i14 för att det låter ganska illa med den mesta musiken, hemma hos mig och hos andra jag hört. Bättre än det mesta förvisso, men jag tycker det verkar som om dom måste ha äckligt bra akustiska förutsättningar för att man ska palla med dom en längre tid med annat än skivor, förlåt fonogram, från Stockfish Recordings. Jag tycker inte dom funkar i ett normalt ombonat vardagsrum med rekommenderad dämpning bakom. Man måste göra mer.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-06-15 12:30

_Fredrik_ skrev:Jag håller dock inte med om att nåt från Ino skulle vara förlåtande, avrullad topp, låter helt befängt, det är snarare tvärt om. Jag skulle vilka säga en aning tiltat åt det ljusa hållet med start från typ 5 khz. Jag har precis sålt Ino i14 för att det låter ganska illa med den mesta musiken, hemma hos mig och hos andra jag hört. Bättre än det mesta förvisso, men jag tycker det verkar som om dom måste ha äckligt bra akustiska förutsättningar för att man ska palla med dom en längre tid med annat än skivor, förlåt fonogram, från Stockfish Recordings. Jag tycker inte dom funkar i ett normalt ombonat vardagsrum med rekommenderad dämpning bakom. Man måste göra mer.

Jag har bara lyssnat på piP och pi60 (ja, plus Lindroos system som jag inte vet vad det innehåller) och inte är dom speciellt krävande på programmaterialet. Inte behöver man sitta och lyssna på audiofilutgåvor precis. Däremot tycker jag piP och pi60 låter lite för dämpade (inte i översta diskanten), saknar liv, när rummet dämpas så hårt som det gärna blir om man följer rekommendationerna. Men det är en subjektiv preferens, jag vill ha med lite av det egna rummet också för att gilla klangen.

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-06-15 12:31

Moment-23 skrev:Jag håller inte med.
Linns högtalare går inte i närheten lika djupt som Ino audios.
piP går tex djupare än majik 140 som har mer än dubbla lådvolymen men som trots detta bara går ner till 55hz.

Nja, vid den jämförelse vi gjorde så var vi överens om att Majik 140 går ungefär lika djupt som piP, alltså betydligt djupare än specen på 55 hz.
Linn majik 109 har dock inte en suck mot piP i djupbasen.
jag kan tillägga att majik 140 var vid testillfället uppsatt på optimal plats- piP var uppställda sporadiskt bredvid, och kunde säkerligen låta betydligt mycket bättre med lite tunedem-inställningar.

Jag har också jämfört MuPPs och piP med komponent 104- i mitt eget lyssningsrum. Det fick till följd att komponent fick storstryk på alla parametrar. Om vi skulle sätta ett betyg på ljudet i denna jämförelse hade komponent fått en 2:a, Mupps en 4:a och piP en 5:a.

jag kan tillägga att komponent inte fått någon tunedem-inställning vid denna jämförelse. Lika orättvist som det var vid piP och majik 140-jämförelsen, alltså. :wink:

Majik 140 har ännu mindre att sätta emot pi-60 trots 2k diskanten.

Nästa steg är accurate som bottnar på 49hz och har 3k diskant. Den högtalaren är större än pi-60 men kommer inte i närheten i baskapacitet. Dock är dess diskant rätt bra, men jag föredrar den i pi-60.

Linn rekommenderar dessutom ingen invinkling eller absorbtion bakom högtalarna. Att dessa med de skillnader jag redovisat skulle låta lika har jag svårt att förstå. Jag tycker de låter väldigt olika.[/quote
]

Alldeles riktigt.
Men med rätt dämpning bakom ( med linn odämpat, men piP dämpat) så låter de lika på så sätt att det är väldigt enkelt att höra vad tex en bassist spelar för toner. Det låter artikulerat och bra. Klangligt låter de dessutom ganska lika med ovanstående kriterier.

En betydande skillnad är att piP låter väldigt bra med okomprimerade inspelningar. Linn majik 140 låter mera jämnbra- på alla inspelningar. Man skulle kunna säga att skillnaderna mellan olika inspelningar blir större med piP- på gott och ont.

Linn 2 k-arraydiskant tycker jag låter mjukt, fint och bra.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-06-15 12:39

_Fredrik_ skrev:Jag hörde linn på mässan på Sheraton, jag tyckte det lät skitbra, inga konstigheter liksom. Jag kan förstå liknelsen mellan ino och Linn.

Jag håller dock inte med om att nåt från Ino skulle vara förlåtande, avrullad topp, låter helt befängt, det är snarare tvärt om. Jag skulle vilka säga en aning tiltat åt det ljusa hållet med start från typ 5 khz. Jag har precis sålt Ino i14 för att det låter ganska illa med den mesta musiken, hemma hos mig och hos andra jag hört. Bättre än det mesta förvisso, men jag tycker det verkar som om dom måste ha äckligt bra akustiska förutsättningar för att man ska palla med dom en längre tid med annat än skivor, förlåt fonogram, från Stockfish Recordings. Jag tycker inte dom funkar i ett normalt ombonat vardagsrum med rekommenderad dämpning bakom. Man måste göra mer.

Jag håller med dig att piP inte upplevs som mörka, inte av mig iallafall. Men det kan i sin tur bero på att vi kanske är vana vid linnljudet, som definitivt ( även med nya serien ) har en klart avrullad toppdiskant.

Ägare av cantonhögtalare tycker säkerligen tvärtom- att piP har en avrullad diskant i jämförelse..

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-06-15 12:42

Bill50x skrev:
_Fredrik_ skrev:Jag håller dock inte med om att nåt från Ino skulle vara förlåtande, avrullad topp, låter helt befängt, det är snarare tvärt om. Jag skulle vilka säga en aning tiltat åt det ljusa hållet med start från typ 5 khz. Jag har precis sålt Ino i14 för att det låter ganska illa med den mesta musiken, hemma hos mig och hos andra jag hört. Bättre än det mesta förvisso, men jag tycker det verkar som om dom måste ha äckligt bra akustiska förutsättningar för att man ska palla med dom en längre tid med annat än skivor, förlåt fonogram, från Stockfish Recordings. Jag tycker inte dom funkar i ett normalt ombonat vardagsrum med rekommenderad dämpning bakom. Man måste göra mer.

Jag har bara lyssnat på piP och pi60 (ja, plus Lindroos system som jag inte vet vad det innehåller) och inte är dom speciellt krävande på programmaterialet. Inte behöver man sitta och lyssna på audiofilutgåvor precis. Däremot tycker jag piP och pi60 låter lite för dämpade (inte i översta diskanten), saknar liv, när rummet dämpas så hårt som det gärna blir om man följer rekommendationerna. Men det är en subjektiv preferens, jag vill ha med lite av det egna rummet också för att gilla klangen.

/ B

...och det i sin tur kan bero på att dina preferenser lutar mot dipolhållet, eftersom dina Dahlqvist ju är till viss del bakåtstrålande.. :)

Och vad jag vet så gillar du ju ljudet från dessa.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino