Lyfta non inv eller ej.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

mike34

Lyfta non inv eller ej.

Inläggav mike34 » 2010-06-16 11:00

Har för mig nån stans att i en inverterande op-amp koppling så kan man ha nytta av att lyfta den icke inverterande ingången lite från jord.
Jag kommer inte ihåg eller kan hitta igen vad anledningen till det skulle va.

Är det nån som kan peka lite eller svara på vad det rör sig om.

(har ochså för mig att det fanns en konding // med motståndet ner till jord).
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Jooooon

Inläggav Jooooon » 2010-06-16 13:43

Jag tror mig ha en svag aning om vad det handlar om, men troligtvis finns det någon som vet bättre. Det är en fördel om operationsförstärkaten ser liknande impedans på sina respektive ingångar, har något svagt minne av att det hjälper mot drift i offset på utgången :?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-06-16 15:17

Ja, det handlar nog om att (en del) operationsförstärkare har en biasström in på ingången. Om man då har samma resistans som matar ingången så balanserar man bort effekterna av biasströmmen.

En kondensator parallellt med motståndet kortsluter det AC-mässigt och ger fördelar map brus.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34

Inläggav mike34 » 2010-06-16 15:29

Kan det ha vart DC-trimning det rörde sig om hmmm??... Har för mig nått om brus och att jord va lite oren och kunde hjälpas med att lyfta OP:n en aning och att det rörde sig om nått tiotal ohm.
Men kanske det va rent akademiskt ochså. För riktigt lågbrusiga op:n så är det ju inte sällan lågohmiga källor man kopplar på och då kanske just tiotal ohm i själva verket är precis som ni säger lika var för ingångarna och balans i bias.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Niclas57

Inläggav Niclas57 » 2010-06-16 18:00

Att de båda ingångarna "ser" samma impedans har inverkan på opampens DC-offset. När det gäller opampar med FETar på ingången verkar det även ha en viss inverkan på distortionen.
I alla fall om man ska tro på det Walt Jung skriver i denna artikel: http://waltjung.org/PDFs/WTnT_Op_Amp_Audio_4.pdf

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2010-06-16 18:02

Enligt skolboken ska väl +ingången jordas med ett motstånd som är lika med Rin//Rmot
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Återgå till Teknikforum