Moderator: Redaktörer
Naqref™ skrev:För ljud i luft så dämpas ljudet med 6dB per avståndsfördubbling.
nl1970 skrev:Naqref™ skrev:För ljud i luft så dämpas ljudet med 6dB per avståndsfördubbling.
Är det per meter? och gäller det alla frekvenser? avser i frifält, sen får man ju räkna med golv, väggar och tak när det gäller i rum.
dawen skrev:Dessutom är det ju inte en dämpning man pratar om, utan en utbredning av ljudet. Iofs så dämpas ju höga frekvenser en del också, men det är mycket mindre än 6dB per avståndsfördubbling och beror väldigt mycket på luftfuktigheten, right?
RogerGustavsson skrev:På 3 m brukar man tappa 8.5 dB i ett vanligt rum och konventionella högtalare.
Svante skrev:Så här är det ett par aningen förenklade världar med en punktkälla
dawen skrev:Naqref: Förutom för linjekällor, på korta avståndDessutom är det ju inte en dämpning man pratar om, utan en utbredning av ljudet. Iofs så dämpas ju höga frekvenser en del också, men det är mycket mindre än 6dB per avståndsfördubbling och beror väldigt mycket på luftfuktigheten, right?
Svante skrev:Om man räknar på stora avstånd däremot, kommer dämpningen att dominera nivåfallet.
Svante skrev: 130-20*log(40000/1)=38 dB.
nl1970 skrev:Svante skrev:Så här är det ett par aningen förenklade världar med en punktkälla
Varför använder man alltid en punktkälla? Skulle inte någon sorts faktisk högtalare vara bättre att använda?
Vad är efterklangsradien?
nl1970 skrev:Svante skrev:Om man räknar på stora avstånd däremot, kommer dämpningen att dominera nivåfallet.
Det var det jag tänkte på när jag skrev första inlägget. Men det borde även gälla på en högtalare i ett rum. Hur ska en mätning på en halvmeter i frifält se ut för att ge en rak kurva på kanske tre meter i rum?
nl1970 skrev:Svante skrev: 130-20*log(40000/1)=38 dB.
Kan du förklara den formeln för en icke så insatt?
Svante skrev:. Vanliga högtalare uppför sig som en punktkälla för låga frekvenser. Ska man beskriva vad som händer vid alla frekvenser så måste man ge sig in på varje specifik högtalare,
nl1970 skrev:Tack Svante för dina pedagogiska svar. Det känns som vi skriver om varandra.
Men hur som helst:Svante skrev:. Vanliga högtalare uppför sig som en punktkälla för låga frekvenser. Ska man beskriva vad som händer vid alla frekvenser så måste man ge sig in på varje specifik högtalare,
Men en högtalare är ju rätt bred så hur ska man kunna förklara saker med bara en punktkälla?
Om jag sitter rakt Onaxis kommer låga och höga frekvenser att avta lika mycket vid ökar avstånd? I frifält då.
nl1970 skrev:Svante skrev:Lp=20*log(p/pref)
Vad är "log" i ekvationen?
nl1970 skrev:Men vad är "log" då? Även om den finns på räknaren vill jag gärna veta vad det är
Svante skrev:då blir log 100 =2 eftersom man måste multiplicera 10 med sig själv 2 ggr för att få 100.
Svante skrev:
Och jag som tyckte jag var så pegadogisk...
![]()
paa skrev:Svante skrev:
![]()
Är en lärare pedagogisk per definition?
Svante skrev:paa skrev:Svante skrev:
![]()
Nej, verkligen inte.
paa skrev:Svante skrev:paa skrev:Svante skrev:
![]()
Nej, verkligen inte.
Opedagogisk pedagog ligger således i linje med ohändig hantverkare och omusikalisk musiker?
nl1970 skrev:Svante skrev: man måste nog helt enkelt vara väldigt duktig för att ens kunna fundera på att försörja sig på musik.
Tänker du på Midi Maxi o Efti nu
nl1970 skrev:Svante skrev: man måste nog helt enkelt vara väldigt duktig för att ens kunna fundera på att försörja sig på musik.
Tänker du på Midi Maxi o Efti nu
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster