Stannar sångaren kvar i mitten hos dig?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Var kan sitta och ändå höra en vrtuell mitt?

Bara i mitten (1)
5
20%
Lite ut till sidan (2)
6
24%
Halvvägs mellan mitten och högtalaren (3)
7
28%
Mitt för högtalaren (4)
2
8%
Utanför högtalaren (5)
5
20%

Antal röster : 25

Användarvisningsbild
PerStromgren

Stannar sångaren kvar i mitten hos dig?

Inläggav PerStromgren » 2006-06-26 20:51

Jag har aldrig mött något högtalarsystem där man kan flytta sig i sidled och sångaren ändå står kvar mitt emellan högtalarna. Finns sådana?

Tänk dig följande:

Bild

Du sitter i lyssningsposition 1 och lyssnar till en monoupptagning av en röst. Då bör du få en uppfattning om att rösten finns vid "X". Om du flyttar dig till 2, finns rösten kvar vid "X"? Vid 3, 4 eller 5 då?

Med mina ESL-63 kan jag inte flytta mig många centimeter utan att sångaren följer med mig framför. Balanskontrollen ger ingen förbättring.

Detta har bäring på hur många tittare som kan avnjuta hemmabioanläggningar som saknar centerhögtalare, till exempel.

Jag har ingen längre erfarenhet av OA-högtalare, är dessa bra på detta?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-06-26 20:56

det är väl exakt det som är carlssons signatur på någevis?

jag kan heller inte flytta mig speciellt mycket...vid 2an så tappar man sweetspoten

Användarvisningsbild
dave19

Inläggav dave19 » 2006-06-26 21:14

Det gäller väl bara vid en monouppspelning. Men samtidigt motverkas det om man har invinklade högtalare. Vid en äkta stereoinspelning däremot låter det fortfarande som ljudet kommer från mittten även ganska långt ut åt sidan.

Mvh David

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-06-26 23:38

Det beror på inspelningen mycket också. Med amplitudstereo så kantrar ljudet oundvikligen men det behöver det inte göra alls med en välgjord tidsstereoinspelning, iallafall inte i de punkterna som du redovisar. I punkt 5 sitter man förvisso närmare den ena högtalaren och man får då mer ljud från den vilket kan ger amplitudstereoeffekter men det kan fixas genom att vinkla in högtalaren (som då såklart måste ha lite direktivitet)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-06-27 00:04

Med tanke på att stereosystemet är avsett att kunna återge djup, och inte bara höger/vänter-information, borde du ha satt krysset ett antal meter bakom (en sträcka som motsvarar någon sorts medeldjup på massor av fonogram) högtalarna, inte mitt emellan dem.

Då bör en god högtalaruppsättning, förutsatt att tidsskillnadsteknik är använd vid upptagningen, klara alla positioner, möjligen med undantag av position nummer två som är nästan omöjligt att inte få att kantra en liten smula#. Det kanske kan te sig lite märkligt att den är svårare än de andra, men det beror på att man får lite olyckliga förhållanden där när man tittar på villkoren för time/energy-trading som visar hur vår hörsel fungerar.

Om högtalarna (eller rättare sagt högtalarelementen i högtalarna) är riktade som på din ritning (rakt framåt alltså) så är det omöjligt att få mittintrycket att fungera någon annanstans är mitt framför högtalarna - oavsett inspelningsteknik.

Vh, iö

- - - - -

#Huruvida position fem klaras beror på ljudbildens djup. Om det är stort SKALL faktiskt mittinformationen komma från en riktning till höger om högerhögtalaren :o , och det klarar inga högtalare (eller rättare sagt: Det är inte inom stereosystemets möjligheter).
Röstade således på alternativ 4.

PS.
Det kan verka märkligt att inte amplitudskillnadsinspelningar beter sig på samma vis med avseende på just mittinformationen - den kännetecknas ju av att INTE ha varken tidsskillnad eller amplitudskillnad (i båda fall), men att tidsskillnad ändå fungerar bättre tycks bero på det sätt som hjärnan tolkar rumsinformationen i de båda fallen.

En inspelning i ekofritt rum av en person som talar mitt fram, upplevs inte olika beroende på om amplitud- eller tidsskillnadsteknik använts vid inspelningen.
Senast redigerad av IngOehman 2006-06-27 00:47, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-06-27 00:07

Hos mig upplever jag min mitt som precis framför mig, även i position 5. Dock tycker jag att det känns fel, kan vara tonala skillnader, fasfel etc etc, har dålig koll på vad det är. Stereoperspektivet smalnar också rätt kraftigt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-06-27 14:12

möjligen med undantag av position nummer två som är nästan omöjligt att inte få att kantra en liten smula#. Det kanske kan te sig lite märkligt att den är svårare än de andra

Det är lustigt för jag har alltid upplevt detta på alla högtalare i princip. Det är svårast att få en stabil ljudbild precis vid sidan av mitten tycker jag. Men det är ingen som har trott mig när jag förklarat detta som att det skulle vara något allvarligt fel på högtalarna eller min hörsel. Vad bra att du bekräftar detta för mig. :)

Rent logiskt så borde ju ljudbilden få störst problem när högtalarnas ljud som når öronen har ungefär samma styrka samtidigt som fasskillnaden mellan högtalarna blir tillräckligt stor vilket borde inträffa strax vid sidan om mitten.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-06-27 18:30

IngOehman skrev:Om högtalarna (eller rättare sagt högtalarelementen i högtalarna) är riktade som på din ritning (rakt framåt alltså) så är det omöjligt att få mittintrycket att fungera någon annanstans är mitt framför högtalarna - oavsett inspelningsteknik.

Det har jag svårt att förstå! Detta resonemang förutsätter alltså att högtalarna inte sprider som de "ska", dvs 180 grader. Om de gjorde det, spelar det väl ingen roll om de är riktade rakt fram, eller invinklade? Eller eftersträvar vi inte att ha en så bred spridningsvinkel som möjligt?

Upplys mig!

Jag anar också en missuppfattning hos mig att man inte kan använda en monoinspelning för att kontrollera sweet spot; till det skulle krävas en korrekt inspelad stereoinspelning. Jag tror jag ska ta fram Boyks mikrofon-experiment-CD och testa!
... tycker jag!

Per

Återgå till Teknikforum