Jag är en femtiplussare som inte längre är så flitig med uppgraderingar. Det mesta av det jag köpt genom åren finns fortfarande kvar, antingen i drift eller lagrat på vinden. Av det som inte längre är i daglig drift är tre kanske extra intressanta: en trave Semicon 77 (det som senare blev Sentec 77) som var min första egna anläggning, min första CD-spelare, en NAD inköpt -83 och min första bärbara CD-spelare: SONY D50 (inköpt -84, tror jag). På den tiden var jag en flitig högtalarbyggare, dessutom. Ett par har överlevt som fronthögtalare i bion, se nedan.
Mina tidigaste lyssningar gjordes dock på mina föräldrars Grundig radiogrammofon. En snygg sak i mahogny med björk och mässingsinlägg. Radion hade grafisk equalizer, 15 år innan jag såg en sådan som en nyhet! Jag tror också det fanns något som såg ut som elektrostatiska diskantelement i den. I varje fall såg det ut så: ihåliga kopparstatorer med något membran emellan.
Husets lyssningsplatser
Huset har flera lyssningsplatser och anläggningar, för litet olika bruk.
Huvudanläggning
Huvudanläggningen består av
- Thoréns TD-150B med SME-3009 och Ortofon OM-20
- NAD 4300 Tuner
- Marantz CD80 CD-spelare
- QUAD PRE-66 försteg med fjärrkontroll
- QUAD 606 slutsteg (driver ESL-63)
- Sentec PA8 x 2 (driver SW-63 respektive Stax Lambda)
- QUAD ESL-63 elektrostathögtalare
- Gradient SW-63 dipolbasar
- Filter till SW-63/ESL-63
- Stax Lambda hörlurar
- Koss Tech-2 hörlurar

Huvudanläggning från lyssningsplats (musik-DIY-avdelning i bakgrunden)

Lyssningsplatsen

Fjärrkontrollen

Slutsteg med filter och Stax-trafo.

Staxlurar

Vintage KOSS Tech-2 (för monitorlyssning och för prov av portable utrustning)
Köksstereo
Vår köksstereo är riktigt hygglig, en B&O Century. Den har husets enda kassettspelare som är kontinuerligt inkopplad. Anläggningen används för P2 till frukost, P1 all övrig tid. Här provspelas ofta också nyinköpta CD:ar.

Köksstereo från lyssningsplats
Bio
”Hemmabio” är ett mycket ambitiöst namn på denna utrustning, men den ger mycken glädje åt mångkanalsinspelade opera-DVD:er och vanlig TV-film.
Utrustningen består av:
- Philips tjock-TV med Nicammottagare
- Philips VHS-spelare
- NAD T513 DVD-spelare
- Yamaha RX-V450 mångkanalmottagare
- Hembyggda KEF-lådor (B200+T27)
- ACE-Bass plutt-subb.
- Aiwa bakhögtalare

”Hemmabion”
Sovrumsstereo
Sovrumsstereo är egentligen bara en sovrumsmono, mottagaren har ingen FM-stereo-demultiplexer. Utrustningen är en, i mitt tycke, mycket snygg Beomaster 900 och två stycken Sinus Z-5:or.

Sovrumsstereon
Övrigt
I övrigt har huset diverse utrustning för tonårspunk, flera radioapparater runt huset för P1 Anywhere(TM) och lite annat.

”Datorradion”, Tandberg Portable 41, med utmärkt ljud och fantastisk mottagning!

Inspelningsdon i tonårskällaren (extrapoäng till den som känner igen elementen i gröna lådorna!)