Helt grön : Hur kopplar jag in en Equalizer ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Gundozer

Helt grön : Hur kopplar jag in en Equalizer ?

Inläggav Gundozer » 2008-01-28 19:22

ha ha..ja helt grön är jag väl när det gäller "fin-ljud" och ljudkurvor och allt som diskuteras här inne, men har haft stereo sedan tidigt 80 tal, och spelar fortfarande vinyl osv...men nu köpte jag i dag min första equalizer. Tänkte det skulle vara kul att färga ljudet lite eller vad man ska säga -

Problemet är vad tusan som är line-in och var man ska koppla in grejerna.
Jag vill ju kunna använda den både till vinylspelaren OCH CD (har ej Tape)
Jag får bara igång den om jag kopplar CD sladdarna som Line IN och sedan från Line OUT in i aux elller CD/MD ingång. -men då blir ju vinyl(phono) som vanligt...
Det finns ju Tape rec och Play där bak...Tycker jag provat mycket varianter nu. - men lösningen är säkert enkel ?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-01-28 20:16

Hej och välkommen!

Nej, tyvärr är lösningen inte så enkel. Om man vill att EQ'n ska funka för alla anslutna källor måste man kunna skilja på för- och effektförstärkare - något som t.ex. NAD var tidiga med redan på 70-talet. Idag är det inte så vanligt på nyare förstärkare (i "normal" prisklass).

Du behöver alltså en förstärkare med PRE OUT och MAIN IN (eller liknande benämningar), alternativt en exklusivare lösning med separata enheter för förförstärkare resp effektförstärkare.

En lösning kan vara att skaffa en stereomixer, typ enklare DJ-dito med ingångar för CD, vinyl etc och installera EQ'n mellan mixern och förstärkarens CD-ingång.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2008-01-28 22:10

Har du "Tape Rec & Play" så kan du koppla in EQ'n där ! Bara att trycka in tape monitor knappen så går ljudet via EQ'n då ju ! :)

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Adelson

Inläggav Adelson » 2008-01-28 22:16

Är det inte så att om förstärkaren har en "tape monitor"-funktion så kan man koppla EQ'n (line in & out) till (tape in & out eller rec & play).

Sedan har man alltid den "tape monitor"-knappen intryckt på förstärkaren, och använder istället "tape monitor"-knappen på EQ'n för att koppla in eventuell bandare som man har kopplat in i EQ'n.

Rörigt? :-)

Användarvisningsbild
Adelson

Inläggav Adelson » 2008-01-28 22:17

Jag var för långsam ... :-)

Användarvisningsbild
Gundozer

jo tack

Inläggav Gundozer » 2008-01-28 22:20

Jo tack för svar -jag får ju ljud i grejerna, och det blir ju bättre i mina öron, så jag är ju nöjd så långt. -men det var ju detta med att få till det både för phono och CD. Måste väl skaffa mer utrustning då. Eller nu fattar jag inte -kan man köra med CD i Line In och Skivspelaren i Tape rec/play ?

Jag har väl en ganska ok förstärkare, men inte Pre-main osv..och högtalarna och skivspelaren är inte billigaste sorten heller, men knappast på tio i topp listan hos HiFi klubben. -he he.
LP CD 7" 12" 10"

Användarvisningsbild
Adelson

Inläggav Adelson » 2008-01-28 22:37

Har din förstärkare någon "tape"-knapp, men tillhörande rec-utgång och play-ingång på baksidan?
I så fall kopplar du rec på förstärkaren till line in på EQ'n. Förstärkaren kommer då att skicka ut det du har valt med ingångsväljaren, CD eller Phono. EQ'n skickar sedan ut den färgade signalen via line out in i play på förstärkaren. När du då trycker in tape på förstärkaren så kommer signalen att gå via EQ'n.

Har du ingen sådan tape in/utgång på förstärkaren så kommer det inte att funka. Skivspelaren måste kopplas till sin speciella skivspelaringång.

Användarvisningsbild
Anti

Inläggav Anti » 2011-02-20 13:08

3 år senare drar jag vidare på denna fråga då jag har liknande problem..

sitter på en onkyo tx-904 förstärkare samt en sansui se-8 EQ ..

jag har tape2 monitor på förstärkaren vilket jag har läst att man behöver..

får dock inte riktigt till det.. där kommer ni grabbar in i bilden!

har spanat runder på nätet efter owners manual och hittade följande..

equalizern vill ha "tape2 rec" från förstärkaren till input samt "tape2 play" till output.

men enligt manualen till tx-904 så vill dem koppla "tape2 rec" till equalizerns "tape rec" och viseversa till uttagen "play"

har testat båda men såfort jag trycker in "tape2 monitor" på förstärkaren så har jag kommit fram till att den endast vill spela upp ljud från "tape2 play" från förstärkaren vilket då blir svårt när denna ingång är upptagen av equalizern.. ?

är jag ute och cyklar?

har även kommit fram till att "input" på equalizern är bryggad till EQns alla "REC" portar.. ?

vill ni ha bilder på baksidorna fixar jag gärna detta.. behöver hjälp!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-02-20 17:43

Anti skrev:vill ni ha bilder på baksidorna fixar jag gärna detta.. behöver hjälp!

Ja, då kan vi lättare säga exakt var du koppla in sladdarna. Där inte svårt alls, men det kan vara knepigt att beskriva det i text om man inte använder exakt rätt beteckning.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Anti

Inläggav Anti » 2011-02-20 21:28

http://img20.imageshack.us/f/cimg7501w.jpg/

väldigt tacksam för ditt snabba svar !

här är en högupplöslig bild för att det ska bli lättläst!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-02-20 22:12

Tape 1 Rec - Input (för L och R)
Tape 1 Play - Output (för L och R)

Nu kan du koppla i och ur ekvalisatorn genom att trycka in Tape 1 Mon(itor) på förstärkaren. (Låt alla Tape Mon-funktioner på ekvalisatorn vara urkopplade.)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Anti

Inläggav Anti » 2011-02-21 09:28

Gissar på att det ska vara tape2 då monitorn sitter på 2 an?

Vart skall jag placera ljudkällan ?
Om jag trycker in knappen tape2 monitor på förstärkaren så måste jag ha källan på tape2 play ?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-02-21 10:45

Anti skrev:Gissar på att det ska vara tape2 då monitorn sitter på 2 an?

Vart skall jag placera ljudkällan ?
Om jag trycker in knappen tape2 monitor på förstärkaren så måste jag ha källan på tape2 play ?

Ja, har du bara monitor på tape 2, så ska du förstås använda den.

På samma sätt som att du kan spela in alla källor på band, kan du använda alla källor och få dem ekvaliserade. Anslut källorna precis som normalt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Anti

Inläggav Anti » 2011-02-21 15:05

hmm, ok

så om jag då förstått det rätt skall det se utsåhär..

tape2 rec --> input
tape2 play --> output

sen ljudkällan på .. t.ex CD input ?

and that´s it ?

måste prova detta omgående!

EDIT:

har nu testat detta och det blir knäpptyst när jag tycker in tape2 monitor.. !

då har jag en annan fråga ang. detta.. borde jag inte få ut ljud när tape 2 monitor är igång varesig jag inte kör EQ eller ej ??

eller recordar den ljudet från i detta fall CD kanalen och skickar istället CD kanalljudet till EQn som sedan skickar över till tape2 som förstärkaren skall spela upp ljudet ifrån ?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-02-21 15:56

Anti skrev:hmm, ok

så om jag då förstått det rätt skall det se utsåhär..

tape2 rec --> input
tape2 play --> output

sen ljudkällan på .. t.ex CD input ?

and that´s it ?

måste prova detta omgående!

EDIT:

har nu testat detta och det blir knäpptyst när jag tycker in tape2 monitor.. !

Då felsöker vi litet:

1. Koppla ihop vänster kanal tape 2 rec med tape 2 play med en kort sladd. Gör samma för höger kanal. Koppla in CD-spelaren på sin förstärkaringång och spela musik. Om du nu trycker in tape 2 mon, ska det fortsätta låta. Gör det det?

2. Om du kopplar CD-spelaren direkt på ekvalisatorns input och kopplar ekvalisatorns output till CD-ingången på förstärkaren. Låter det då också?

Om både 1 och 2 funkar har vi ett besvärligt problem.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Anti

Inläggav Anti » 2011-02-22 14:41

alright.. provar nu!

1.an CHECK funkar på och utan monitor igång

2.an Helt tyst ! (med och utan monitor)

något som jag känner att jag vill nämna men kanske inte har något med nåt att göra är om jag kör CDn till EQ input och sedan kör (både tape 1&2) REC på EQn till CD på förstärkaren får jag ljud

känner mest att detta är ologiskt men kanske inte ? (:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-02-22 17:06

Anti skrev:något som jag känner att jag vill nämna men kanske inte har något med nåt att göra är om jag kör CDn till EQ input och sedan kör (både tape 1&2) REC på EQn till CD på förstärkaren får jag ljud

känner mest att detta är ologiskt men kanske inte ? (:

Nej, det är nog inte ologiskt.

Att du får signal på rec out betyder att sladdarna och omkopplarna inuti lådan inte har dött(!). Får du ingen signal på output är ekvalisatorn antingen trasig, eller så finns det en volymkontroll eller liknande som du glömt manövrera. Låt Cd-spelaren vara inkopplad på ingången och "lyssna" på utgången tills du får igång den. Alternativt upptäcker att den är trasig. Finns det några lampor som lyser eller på annat sätt visar att den är strömsatt? Rec-utgångarna behöver ingen ström för att funka.

PS. Funkar displejen som i den här videosnutten? DS

PPS. Kolla du har Tape Monitor Source intryckt på ekvalisatorn. Prova också att trycka in "Defeat", då ska signalen passera rakt igenom. DS
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Anti

Inläggav Anti » 2011-02-22 18:11

ok ok

ja där är en lampa som lyser upp i EQn men sen ska där ju vara "staplar" också men dem har jag aldrig sett..

volymkontroll är där ingen på EQn men där är en ratt för "storlek" på staplar men denna har jag självklart rattat på (:

så du säger att skitet är trasigt? :/

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-02-22 18:15

Anti skrev:så du säger att skitet är trasigt? :/

Om du provat mina tips med knapparna ser det inte bättre ut.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Anti

Inläggav Anti » 2011-02-22 18:21

finns det någon möjlighet för lagning / reperation ?

om den nu är kass vill säga..

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-02-22 19:38

Anti skrev:finns det någon möjlighet för lagning / reperation ?

om den nu är kass vill säga..

Det finns det förstås. Jag skulle dock leta efter en annan, på Blocket. Det blir nog billigare. Har du en händig granne eller kompis kan du ju alltid be om (gratis) hjälp.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Anti

Inläggav Anti » 2011-02-22 20:18

alright, det roliga är ju att jag köpte just denna nyligen.. på blocket! (:

men du skall ha tack för all hjälp ! väldigt tacksam

Återgå till Generellt om hifi